Jump to content

De ideale speaker...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mijn vraag is waarom zo stijl mogelijk filteren? Ik weet nauwelijks iets van speakerbouw af omdat ik me daar nooit in verdiept heb. Nu zijn er personen die het liefst geen filtering toepassen, anderen kiezen voor een 1e orde filter, omdat er toch gefilterd moet worden en weer anderen liezen voor een uitermate stijl filter (3e of misschien zelfs 4e orde) :confused:

Wanneer ik het goed begrijp, gaan we er vanuit dat een speaker altijd uitslingert.
Simplistisch is een speaker een elastiekje met gewicht waar aan getrokken wordt. Laat je hem los dan zal het gewichtje terugstuiteren. De stugheid van het elastiekje bepaald de mate van demping maar ook mag de versterker het gewichtje niet te makkelijk loslaten.

Mijn vraag is waarom zo stijl mogelijk filteren? Ik weet nauwelijks iets van speakerbouw af omdat ik me daar nooit in verdiept heb. Nu zijn er personen die het liefst geen filtering toepassen, anderen kiezen voor een 1e orde filter, omdat er toch gefilterd moet worden en weer anderen liezen voor een uitermate stijl filter (3e of misschien zelfs 4e orde) :confused:

Ik heb ergens het gevoel dat je niet met alle filterordes en aantal wisselfilterfrequenties uit de voeten kunt qua groepslooptijdgedrag. De akoestische informatie moet wel blijven kloppen op de luisterplaats.

Groet,

Jacco

Volgens mij is die steile filtering nodig om een groot vermogen op de combinatie los te kunnen laten zonder dat de tweeters en middentoners 't begeven.

Overigens vindt het een steeds groter wonder dat een speaker nog zo goed klinkt...

:blink:

:)

In feite is een speaker niet meer dan een lineare motor. Om de massa van die motor op gang te zetten heb je energie nodig. Deze energie moet eigenlijk voorlopen op de gewenste beweging. Dat zou toch in het versterkerssignaal opgenomen kunnen worden.

Dat er studies zijn om bewegingen te corrigeren met de aansturing van elektromotoren heb ik eens gezien op 'n beurs. 'N zeer slappe lange (2m) bladveer aan een vertkaal opgestelde as op het eind van die bladveer een gewicht van ca 2 kg. 'n onaandrijfbaar ding zou je zeggen. Wat gebeurde er echter.... Tijdens het aanlopen krulde de bladveer zodanig op dat de gewicht zeker 180 graden achterliep. Tijdens het afremmen kreeg men het toch voor elkaar het gewicht binnen enkele cm te laten stoppen. En wel m.b.v. afremmen in ca. 360 graden.

Zoiets... maar dan kleiner natuurlijk. En dan geschikt voor verschillende frequenties.

Hallo Hans,

Om hier even op terug te komen, zoiets kan voor speakers ook en dat wordt ook wel gedaan bij subs in een kleine gesloten kast met ge

Dat filter was niet helemaal optimaal, er zijn betere. Zo'n filter temt echt het uitslingeren van de speaker en

<galm>Herinnert u zich deze nog?</galm>

Jawel, die herinner ik mij nog wel en heb het orginele artikel uit de JAES hier nog liggen. maar dat gebruikt de stroom door de speaker als feedbacksignaal. En dat bedoel ik dus NIET! Bedoel dus echt een filter voor de vesterker zonder met de speaker zelf te klooien.

Je krijgt dan zoiets:

Bas_correctie.gif

Het filter corrigeert de responsie van de box. De box zelf heeft in de group delay een flinke bult. Dat garandeert een behoorlijke uitslingering van de conus. Door het filter verdwijnt die bult geheel en komt er een nette strakke bas uit.

Dat systeem van Stahl gaat dus de mist in omdat het met een negative Ri van de versterker werkt. Dat maakt de boel alleen maar erger als de spreekspoel warm wordt en de Rs gaat stijgen.

;)

Dat filter was niet helemaal optimaal, er zijn betere. Zo'n filter temt echt het uitslingeren van de speaker en

<galm>Herinnert u zich deze nog?</galm>

Jawel, die herinner ik mij nog wel en heb het orginele artikel uit de JAES hier nog liggen. maar dat gebruikt de stroom door de speaker als feedbacksignaal. En dat bedoel ik dus NIET! Bedoel dus echt een filter voor de vesterker zonder met de speaker zelf te klooien.

Je krijgt dan zoiets:

Bas_correctie.gif

Het filter corrigeert de responsie van de box. De box zelf heeft in de group delay een flinke bult. Dat garandeert een behoorlijke uitslingering van de conus. Door het filter verdwijnt die bult geheel en komt er een nette strakke bas uit.

[...]

Maar de groepslooptijd is niet constant. Of is deze mate van variatie nog toegestaan? Kan zijn hoor.

Groet,

Jacco

Maar de groepslooptijd is niet constant.

Jacco

Nee, dat kan ook niet, het uiteindelijke resultaat is nog steeds een 2e orde hoogdoorlaatfilter. Maar dan nu wel een stuk fatsoenlijker. Terug naar het theorieboekje Jacco ............ :D

Btw Het grafiekje geeft een voorbeeld van een speaker met een wel erg hoge Q (>1). Het filter maakt de Q op 0,5 in dit geval. Zou ik een Bessel afstemming nemen dan gaat ie aan de lage kant wel eerder vlak lopen.

Maar de groepslooptijd is niet constant.

Jacco

Nee, dat kan ook niet, het uiteindelijke resultaat is nog steeds een 2e orde hoogdoorlaatfilter. Maar dan nu wel een stuk fatsoenlijker. Terug naar het theorieboekje Jacco ............ :D

[...]

Ik ga al... :lol:

Misschien met een DSP?

Groet,

Jacco

Misschien met een DSP?

Groet,

Jacco

Daarmee verbuig je ook de natuurwetten niet hoor :D

;)

Das waar. Je kunt er wel een vertaging in maken van 8 ms voor hoge frequenties. En dan een compensatie als functie van frequentie doen. Bij 10 Hz moet de DSP niet meer vertragen. De rest ertussen moet dan de inverse zijn van het grafiekje.

Eea laten optimaliseren met een algoritme met wat calibratietonen (desnoods met een blokgolf). Ik zie het wel zitten...

Groet,

Jacco

Hoi Jacco,

Group delay en de vorm daarvan is een naturrlijke eigenschap van filters. Begrijp niet zo goed waarom je daaraan zou gaan zitten prutsen in dit geval als de Q beneden de zeg 0,6 uitkomt?

Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen want ik denk dat als je die group delay met kunstgrepen vlak gaat trekken dat je dan eerder op iets onnantuurlijk klinkends uit gaat komen. Als je al iets zou kunnen bedenken hoe dit te

Vlakke (=constante) group delay betekent simpelweg dat blokgolven er zo uit komen als dat ze er ingestopt worden. Als ie niet vlak is, zoals bij jou, dan komen ze er verwrongen uit. En dan gaat spido steigeren. Daarom!

Groet,

Jacco

Uhhh, uit een 2e orde hoog,- of laagdoorlaatfilter komt soieso geen ongeschonden blokgolf. Of de group delay nou wel of niet constant is. Spido kan dus gerust zijn :D

<Edit>

Neemt niet weg dat Spido heel erg blij zou zijn met x-overfilters met een constante (en gelijke) group delay :D dus doe je best Jacco! Overigens is een constante group delay NIET hetzelfde als een constant frequentie-onafhankelijk delay. Het betekent alleen dat de fasedraa

Wat is de diepere bedoeling achter schuine topboxen zoals de Von Schweicherts, Genessis en Wilsons dat hebben...?? Is dat alleen fase, of heeft het ook iets met afstraling of stereobeeld te maken..??

Op de terugweg vanaf VANZOMEREN ben ik nog even bij "De Stemvork" binnengelopen.

Behalve dat deze audioaparatuur verkoopt, kun je er n.l. ook terecht voor speakerunits. We hebben daar even wat technische info betreffende units laten passeren.

Kennelijk worden de meeste basspeakers erg piekerig bij hogere frequenties. Je moet dat m.i. er echt uitfilteren, of een speaker kiezen die dat niet heeft.

Middentoners hebben dat soms ook. Hier dus hetzelfde probleem.

Als hogetoner zijn we blijven steken op een ringradiator (Scanspeak of Vifa) of een keramische dome van Visaton. Berylium of diamant is ook mogelijk, maar dan kom ik te kort aan het geld wat m'n Omega's op zouden kunnen brengen.

Kwa prijs zijn goede tweeters en middentoners tegenwoordig duurder dan goede woofers.. vreemd eigenlijk...

Als laatste mocht ik daar nog naar Avance (let op zonder "d") mogen luisteren. Dit klonk toch ook wel heel erg goed. Omdat het monitoren waren, was het diepe laag niet echt aanwezig, maar toch... een heel mooi speakersetje.

Eigenlijk.... ben ik nog geen streep verder. ;)

Bij de eerste blik wordt het al duidelijk dat in de laagsectie de seriespoel en de parallelcondensator zijn verwisseld. De waarden van de componenten zijn bizar ofwel hoogst onwaarschijnlijk. De curves zullen wel van

Beste Thingman,

Wat ik in eerste instantie aanzag voor een tweeter, bleek bij nadere beschouwing een extra woofer te zijn.

Vergissing, dus. Terwijl jij nog schreef, had ik mijn reactie al weggehaald: je citeerde daardoor een niet meer bestaande post.

Ik stel voor dat we de hele erop volgende gedachtenwisseling maar schrappen: dus ook dit stukje.

(Overigens is het toch wel verwonderlijk dat bij zo'n geval van openruggetje, waarbij er door akoestische kortsluiting een basverlies van gemiddeld - 6 dB / oct optreedt, de breedbander niet wordt ingezet om de basluidspreker een beetje te helpen om tenminste nog w

• 9 months later...