Kwabbernoot Posted 7 april 2007 Report Share Posted 7 april 2007 Kun je je conclusie ook wetenschappelijk onderbouwen? Sinds wanneer is dat hear een vereiste? Hij verwart Hear zeker met het hififorum. Kan gebeuren tegenwoordig. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 7 april 2007 Report Share Posted 7 april 2007 De Griffin Audio G1 Mastering luidspreker is het op dit moment helemaal voor mij. De geweldig klinkende SA ribbon unit gecombineerd met Seas units en een RCF 18" laag unit. http://www.griffinaudiousa.com/ Misschien iets om na te gaan bouwen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 april 2007 Report Share Posted 7 april 2007 Exotische materialen? Gewoon MDF gebruiken met voldoende bracing en daarmee is de kous af. Steen en andere materialen hebben geen voordelen tov. een dergelijke constructie en zijn daarnaast ook nog eens lastig te verwerken. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Welke kous is af , jouw kous?Kun je je conclusie ook wetenschappelijk onderbouwen? Die conclussie is denk ik ook wat voorbarig als je de test van luidsprekermaterialen moet geloven die een aantal jaren geleden in de HobbyHiFi heeft gestaan. Steenachtig materiaal (hardsteen in dat geval) steekt wat geluidsisolatie betreft met kop en schouders boven de andere materialen uit. Neemt niet weg dat het voor de verwerkbaarheid en transporteerbaarheid MDF een veel prettiger materiaal is. Bovendien kun je met een matrixconstructie, lood, loodbitumen en voldoende demping ook prima een 'dode' kast bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Tjah, gewoon op't gevoel (en de lijst van dempende eigenschappen van materialen) af gaande zou ik ook zo zeggen: een sandwich constructie, mits goed samen gevoegd, geeft de beste dempende eigenschappen. Persoonlijk denk ik dat een combinatie van bvb MDF binnenkast (eventueel met matrix, maar zeker gevoegd met vloeibaar rubber (dakfill of zo) en een goede kwaliteit (hoogpolig) vasttapijt daarin gebed, voor een lage prijs goede resultaten geeft. Die mdf kast last langs buiten nog eens bekleden met bvb speksteen lijkt me zeer logisch om de stijfheid van de kastconstructie op te drijven! PS: ik zie speksteen ook geschikt om bvb mid- en hoogkasten van te draaien op een draaibank: bol of druppelvormig bvb By the way ik moet die Heil Motion Transformers nog wel eens testen! En als ik nou ergens een mooie frequentiegrafiek van die dingen moest vinden, zou ik veel gemakkelijker zelf kunnen bepalen wat voor mij het beste inzetpunt is! En misschien een paar betere speakers er bij zoeken. Maar zonder een grafiek van het verloop van de frequentieweergave blijft het raden en gokken... Zo heb ik mijn Visaton (hadden w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Ik denk dat de kennis wat kastbouw e.d. hier toch wel een opfrisser kan gebruiken als ik e.e.a. zo lees.. Mensen die gelijk roepen dan MDF bij voorbaat niet geschikt is hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Je hoort mij niet zeggen dat MDF niet geschikt is http://www.andromeda-design.nl/ Zoals je ziet heb ik ook al het nodige gebouwd met mdf , maar ja het zit in de aard van dit beestje, om te streven naar beter ,en anders , dat is het interessante van het gebeuren, ieder zijn eigen manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Het devies bij MDF is om paneelresonanties tegen te gaan, da's prima te doen met bracing die op de juiste manier en op de juiste plaatsen wordt toegepast. ... en daar zit precies het probleem, wie heeft er de middelen om een goede bracing te bepalen? Modal analyses? Voor je het weet verleg je alleen maar paneelresonanties naar een deel van het spectrum waar je ze helemaal niet wilt hebben. ... resonanties zijn niet erg, zolang je ze maar niet aanstoot ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Andro... Ik heb even op je website gekeken en ik wil niet vervelend doen, maar als je je (mid)woofer en tweeter op die manier plaatst en dergelijke kastconstructies toepast denk ik dat paneelresonanties de minste van je problemen zijn Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Jij vindt zeker dat de woofer en tw te ver uit elkaar zijn geplaatst, omschrijf je kritiek nader? groeten hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Jij vindt zeker dat de woofer en tw te ver uit elkaar zijn geplaatst, omschrijf je kritiek nader? Dat in ieder geval, je hebt nu op de luisteras een verloop dat lijkt op een kamfilter. Daarnaast dien je geen scherpe hoeken te gebruiken op de baffle, anders treedt daar altijd diffractie op. Heb je je luidsprekers wel eens nagemeten? Near-field en wat verder weg, zeg op 50-cm, 100-cm en 150-cm? Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 De freq kar vd speakers staan op de site , zie produkten , freq kar onderstreept, de meetafstand is 150 cm ver , 90 cm hoog , ook heb ik metingen, verder weg ,dichterbij , hoger en lager verricht. Groeten hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 De freq kar vd speakers staan op de site , zie produkten , freq kar onderstreept, de meetafstand is 150 cm ver , 90 cm hoog , ook heb ik metingen, verder weg ,dichterbij , hoger en lager verricht. Tsja, zonder de instellingen te kennen etc. kan ik d'r weinig over zeggen, hoe is d'r bv. gemeten on-axis, op tweeter hoogte? Of off-axis op tweeter hoogte, of juist ergens ertussen? Etc. etc. Ik zie variaties van ruim 5dB over 't totale frequentiebereik, lijkt mij dat je d'r dan nog niet bent wat filtering betreft. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Deze meting is on axis , niet op tw hoogte . ga bij www.stereophile.com onder loudspeakerreviews ,measurements ,maar eens lezen wat de andere merken ervan bakken. De 3db verhoging onder de 250 hz is de algemeen aangenomen versterking die het laag in room ondervindt. Groetjes hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Andro... ga bij www.stereophile.com onder loudspeakerreviews ,measurements ,maar eens lezen wat de andere merken ervan bakken. Ja, maar da's geen excuus, met een goede driver selectie en goede filtering is een vlakke curve binnen 1dB over 't hele frequentiebereik prima haalbaar. Anders geef je een luidspreker altijd een bepaald klankkarakter mee. De bult in 't laag is uiteraard een stuk roomgain, maar ook daar kun je omheen door nearfield te meten, of buiten in de open lucht en dan met wat knippen en plakken de curves samen te voegen. Mag ik vragen hoe e.e.a. gefilterd is? Ik zie nml. in alle curves een dip rond de 1kHz wat erop wijst dat je de woofer iets te vroeg laat afvallen. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Over de exacte manier van filteren doe ik geen mededelingen , mag ik vragen over wat voor smoothefactor jij het hebt als je praat over een tolerantie van 1 db , en gezien het karakter van bepaalde units , kan ik geen enkele luidsprekerbouwer opnoemen die een tolerantie haalt binnen 1 db . Als je de reviews leest zul je ook merken dat veel fabrikanten hun specificaties ook nogal optimistisch publiceren Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Misschien daarom zijn luidsprekers wel de klankbepalende componenten in je systeem? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Andro... ga bij www.stereophile.com onder loudspeakerreviews ,measurements ,maar eens lezen wat de andere merken ervan bakken. Ja, maar da's geen excuus, met een goede driver selectie en goede filtering is een vlakke curve binnen 1dB over 't hele frequentiebereik prima haalbaar. Anders geef je een luidspreker altijd een bepaald klankkarakter mee. http://www.hardwareanalysis.com 1 db tollerantie....... droom verder. Kijk je laatste Elektuur Audio special er nog maar eens op na.... Klank hangt maar beperkt af van de freq curve (zie andere draadje). Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Mee eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 [...] Klank hangt maar beperkt af van de freq curve (zie andere draadje). Niet mee eens, maar wat is dan het belangrijkste volgens jou? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Of de units met elkaar in fase zijn , ik hoop dat ik de juiste terminologie gebruik, of liever gezegd dat de units tegelijkertijd hun deel vd toon weergeven , het luidsprekerfilter met zijn componenten zorgt voor een scheiding van de laag mid , en hoge tonen , (bij een 2 weg ), dat moet ook , maar veroorzaakt met die componenten ook een versmering van tijdsgedrag is mijn mening . De mate van correctie daarvan bepaalt ook in hoge mate de kwaliteit vd weergave vd speaker, dat is mijn mening. Groeten hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 John Kreskovsky gelezen?? http://www.geocities.com/kreskovs/John1.html http://www.musicanddesign.com/tech.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Nee ,hoezo?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Of de units met elkaar in fase zijn , ik hoop dat ik de juiste terminologie gebruik, of liever gezegd dat de units tegelijkertijd hun deel vd toon weergeven , het luidsprekerfilter met zijn componenten zorgt voor een scheiding van de laag mid , en hoge tonen , (bij een 2 weg ), dat moet ook , maar veroorzaakt met die componenten ook een versmering van tijdsgedrag is mijn mening .De mate van correctie daarvan bepaalt ook in hoge mate de kwaliteit vd weergave vd speaker, dat is mijn mening. Groeten hj Allemaal lineaire vervorming. Het meten van de frequentiecurve is daar ook een onderdeel van (frequentiekarakteristiek = amplitudekarakteristiek en fasekarakteristiek). Niets nieuws onder de zon dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Of de units met elkaar in fase zijn , ik hoop dat ik de juiste terminologie gebruik, of liever gezegd dat de units tegelijkertijd hun deel vd toon weergeven , het luidsprekerfilter met zijn componenten zorgt voor een scheiding van de laag mid , en hoge tonen , (bij een 2 weg ), dat moet ook , maar veroorzaakt met die componenten ook een versmering van tijdsgedrag is mijn mening . De mate van correctie daarvan bepaalt ook in hoge mate de kwaliteit vd weergave vd speaker, dat is mijn mening. Groeten hj Allemaal lineaire vervorming. Het meten van de frequentiecurve is daar ook een onderdeel van (frequentiekarakteristiek = amplitudekarakteristiek en fasekarakteristiek). Niets nieuws onder de zon dus. Groet, Jacco Als ik het wist had ik de ideale speaker al wel gemaakt. Net als jij. Je kent het voorbeeld van de klankverschillen tussen caps waarbij de freq curve gelijk is binnen 0,1db. Ook zie je dat de meeste fabrieksspeakers bepaalt niet recht meten en toch geweldig gevonden worden. Waarom zijn b.v. hoornspeakers vaak zo realistisch terwijl de freq curve een rommeltje is? In het draadje over klank vindt je meer aspecten die van belang zijn, maar ik weet zeker dat dit niet volledig is. Wat ik zeker wel met je eens ben is dat alles in audio meetbaar te maken is, dus ook de variabelen die klank bepalen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 [...]Je kent het voorbeeld van de klankverschillen tussen caps waarbij de freq curve gelijk is binnen 0,1db. [...] Ja, die ken ik en daar is het laatste woord nog niet over geschreven. Ik begrijp ook niet dat jij daar al conclusies over durft te trekken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now