Jump to content

De ideale speaker...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Jeroen-D,

Back-wave is inderdaad een probleem. Het is daarom - en dat is me nog niet lang geleden pas goed duidelijk geworden - van belang er naar te streven het werkingsgebied van de (bas)luidspreker zoveel mogelijk te beperken tot golflengtes die groter zijn dan de interne afmetingen van de behuizing.

Versmering en vervorming worden vooral veroorzaakt door paneeltrillingen.

Back-waves die, zoals jij aangeeft, binnen

Bas met open baffle? , hoe groot is die dipoolbas van je dan wel niet , om een beetje drukopbouw tekrijgen ? wat is het 3 db punt in room? heb je daar echt een superstrakke bas mee?

Die accutondrijvers klinken wel analytisch en schoon, maar niet iedereen houdt daarvan.

Bovendien kunnen ze ze niet zo groot fabriceren, meen ik te weten ,met dat gebakken alumembraam, 8 inch max ,en voor dat geldt heb je een eton met nog veel meer membraamoppervlak ,is ook zeer stijf, weinig vervorming.

(...) ah vandaar al die betonnen bassen en spekstenen violen ;)

Beste m44,

Bij bassen en violen is het de bedoeling dat zij zelf een eigen, karakteristieke klank produceren.

Vandaar: trillende houten kasten.

Bij high fidelity luidsprekers is het de bedoeling dat zij zelf g

Bas met open baffle? , hoe groot is die dipoolbas van je dan wel niet , om een beetje drukopbouw tekrijgen ? wat is het 3 db punt in room? heb je daar echt een superstrakke bas mee?

Die accutondrijvers klinken wel analytisch en schoon, maar niet iedereen houdt daarvan.

Bovendien kunnen ze ze niet zo groot fabriceren, meen ik te weten ,met dat gebakken alumembraam, 8 inch max ,en voor dat geldt heb je een eton met nog veel meer membraamoppervlak ,is ook zeer stijf, weinig vervorming.

Accuton maakt geen echte woofers, ik had het over Accutons in mijn verhaaltje over het middengebied. Ja, Accuton moet je van houden, zelf gebruik ik ze ook niet.

Ik heb 1080cm2 aan oppervlak per kant. Dit zijn 2 stuks Peerless SLS-12 woofers op een paneel van 35 cm breed en 70 cm hoog en 10 cm diep. Het is dus nog niet eens heel groot, dit systeem. Het -3 dB punt ligt bij 40 Hz. Voor het laagste oktaaf gebruik ik 2 gesloten subs met Peerless XLS-12 subwoofer. Wat strakheid aan bas betreft, dat zit echt wel goed. Het lijkt wat minder druk te hebben, het klinkt wat luchtiger. Maar de geluidsdruk is wel degelijk aanwezig, dit is gemakkelijk te meten met een drukgevoelige microfoon op de luisterplek.

Tot 200 Hz. Ongecontroleerd? Dan is het niet goed ontworpen want dat is juist niet karakteristiek voor dipoolbas. Begin me trouwens niet over zware membranen, want dan zijn we voorlopig nog niet uitgediscussieerd. Een van de grootste denkfouten is dat je alleen strakke bas krijgt met lichte membranen. In het geval van de SLS-12 heb je het trouwens over 75 gram. Maar eventuele traagheid wordt voornamelijk veroorzaakt door het wisselfilter. Ook kan een pure subwoofer enorm opbreken bij een paar honderd Hz. Dat soort woofers zijn natuurlijk niet geschikt voor het doel waar ik ze voor heb gebruikt.

Ik ben bezig met 2 nieuwe systemen , allebei fullrange, geen kleine 2 wegjes, 1 wordt een 3 weg met ceramisch hoog en mid , en de ander een 2,5 weg , - 3db punten allebei ruim onder de 30 hz en bij de 1 hoop ik onder de 20 hz , er zit toch een hoop muziekale inf. en basimpact onder de 40 hz, dus vandaar, nog 3 maanden of zo dan zijn ze klaar

Back-wave is inderdaad een probleem. Het is daarom - en dat is me nog niet lang geleden pas goed duidelijk geworden - van belang er naar te streven het werkingsgebied van de (bas)luidspreker zoveel mogelijk te beperken tot golflengtes die groter zijn dan de interne afmetingen van de behuizing.

Beste Spido,

Daar kom je wel laat achter dan want dat is toch al heel lang bekend. In een gesloten behuizing zorg je er voor dat de behuizing zelf veel kleiner is dan de golflengte zoals bij basspeakers OF je dempt de reflecties tegen de wanden zolas bij mids en tweeters.

Dat heeft men al heel lang geleden opgelost door iedere speaker in een meerwegsysteem in een apart compartiment te zetten met ieder zijn eigen specfieke eigenschappen.

;)

Tot 200 Hz. Ongecontroleerd? Dan is het niet goed ontworpen want dat is juist niet karakteristiek voor dipoolbas. Begin me trouwens niet over zware membranen, want dan zijn we voorlopig nog niet uitgediscussieerd. Een van de grootste denkfouten is dat je alleen strakke bas krijgt met lichte membranen. In het geval van de SLS-12 heb je het trouwens over 75 gram. Maar eventuele traagheid wordt voornamelijk veroorzaakt door het wisselfilter. Ook kan een pure subwoofer enorm opbreken bij een paar honderd Hz. Dat soort woofers zijn natuurlijk niet geschikt voor het doel waar ik ze voor heb gebruikt.

Hoe zwaar is het vlies van een ESL ook al weer...... B) (en geen filter).

Nogal opvallend in de hele discussie is dat de vraag van Hans niet beantwoord wordt. Dus nu maar even kort door de bocht.

Het menselijk gehoor is het gevoeligst (in het spraak gebied, waarom zou dat zo zijn?) tussen 600 en 1200 Hz. Als je in dat gebied filtert heb je een probleem, ook al omdat faseverschillen (okay looptijd) al zijn ze klein in dat gebied storend werken.

Redelijk optimaal is het als je dan ongeveer 1 octaaf daar vanaf zou kunnen blijven. Dat betekent dan filterfrequenties op 300 en 2400 Hz of nog verder.

Een probleem is ook golflengte en cone break up. Zoals terecht gesteld in dit draadje kun je met breedbanders heel goede resultaten bereiken zolang er een kleine bezetting wordt weergegeven. In het algemeen kun je stellen dat een conus maximaal en zonder al te veel problemen presteert in een gebied van maximaal 3 octaven.

En dan te bedenken dat er welluidende twee-weg systemen bestaan....

Dank je.

:)

Alles bijeengenomen zou er dus een driewegspeaker gemaakt moeten worden met kantelfrequenties op 100 en 5000 Hz.

Hoe denken jullie over speakers die opgebouwd zijn uit apparte kasten. Eventueel gemonteerd aan een er achter staande kolom.

Of iets in een 'd-appolitto opstelling.

B.v. een kast voor het laag tot 100 Hz en een hoogte van b.v. 1 m. Hierop een kastje met een 'd-appolite opstelling met twee middentoners van b.v. 15 cm diameter en daartussen b.v.

Alles bijeengenomen zou er dus een driewegspeaker gemaakt moeten worden met kantelfrequenties op 100 en 5000 Hz.

Hoger, zoals ik al aangaf in mij antwoord op de post van Johnrtd -->> minimaal 8000hz, vandaar de 3 opties van breedbanders.

Hoe denken jullie over speakers die opgebouwd zijn uit apparte kasten. Eventueel gemonteerd aan een er achter staande kolom.

Of iets in een 'd-appolitto opstelling.

B.v. een kast voor het laag tot 100 Hz en een hoogte van b.v. 1 m. Hierop een kastje met een 'd-appolite opstelling met twee middentoners van b.v. 15 cm diameter en daartussen b.v.

Ik zit qua ontwerpideen aardig op je lijn , de keuze van je middentoner is erg belangrijk mijns inziens , scanspeak heeft hele mooie . thiel heeft ook aardig goede al heeft die met die oortjes van 90 mm een 5 db bult in zijn kar, om een unit te vinden van 100 hz tot 5000 hz heb je beperkte keuze

zon dappolito sys. met bijv 2 maal 15 of 12 cm scanspeak rev.units is erg mooi.

2 25 cm woofers met scanspeak mid in dappolito erbovenop , een soort mini wilson max.

Verschillende kasten en intern gebraced is altijd goed, allemaal aan een kolom erachter zou ik niet doen, de trillingen worden dan door de kolom aan de andere kast doorgegeven, je bent heel wat van plan , ik zou de filters uitneembaar maken , wil je nog een keer een ander soort spoel of condensator proberen na een jaar dan kan dat.

open baffle zou ik persoonlijk nooit doen

gr :( hj :D

nooit gehoord , amphion is fins geloof ik ?, ook een soort dappolito systeem met een woofer eronder, tenminste ik zie er maar 1.

Met middentoners seas exell als ik het goed heb , ook topspul , vonschweikert gebruikt dat in zijn hele dure systemen.

open baffle zou ik persoonlijk nooit doen

Waarom niet?

;)

OMdat een open baffle geen druk opbouwt, oneindige klankkast, slappe weergave, maar dat is mijn pers. mening uiteraard, gebaseerd op wat ik gehoord heb

,

OMdat een open baffle geen druk opbouwt, oneindige klankkast, slappe weergave, maar dat is mijn pers. mening uiteraard, gebaseerd op wat ik gehoord heb

,

Ok, dat is dan meer een smaakkwestie die voor idereen anders is.

Voor dipoolbas moet je ook de ruimte hebben. In een kleine ruimte komen ze minder tot hun recht. Alhoewel SotaJerry anders heeft laten horen met zijn systeem.

;)

Ja ik heb een stuk over dat systeem gelezen van jerry, bij mij kwam toen de gedachte op , waarom worden elektrostaten , niet aangevuld met een partij 7 of 8 inch accuton woofers , desnoods eton , vooral die accutons zullen perfect samen gaan met de snelle membramen , is nog nergens gedaan volgens mij,als ik elektrostaten fan zou zijn , zou ik dat zeker al hebben gemaakt hebben.

PS over die tw die zo laag crosst , je zit met opbreekverschijnselen , vooral die metalen domes hebben er last van, daar moet je mee oppassen, er zit wel een grens aan hoe laag je kan gaan