Jump to content

De ideale speaker...

WanFie
 Share

Recommended Posts

waarom worden elektrostaten , niet aangevuld met een partij 7 of 8 inch accuton woofers , desnoods eton , vooral die accutons zullen perfect samen gaan met de snelle membramen , is nog nergens gedaan volgens mij,als ik elektrostaten fan zou zijn , zou ik dat zeker al hebben gemaakt hebben.

gr :( hj :D

Was bij Jerry nergens voor nodig. Overigens is dat wel gedaan, al is dat niet met acutons, linkje

En wat dacht je hiervan:

sub&esl.jpg

Is wel dipool bas :D

;)

[...]

Hoe denken jullie over speakers die opgebouwd zijn uit apparte kasten. Eventueel gemonteerd aan een er achter staande kolom.

Ideaal. Uit trillingsmetingen (modal analyses) die ik bij B&K in Denemarken heb gedaan bleek onderandere dat in gerenommeerde standaard speakers de tweeters heftig heen een weer geschud werden door alle energie die door de overige units in de baffle gestopt werden.

Of iets in een 'd-appolitto opstelling.

Voegt niets toe m.i. Je kunt je beter richten op een goede opstelling in de ruimte en daarbij ook rekening houden met de hoogte van de speakers t.o.v. de luisteraar. Tweeter op oorhoogte alleen is niet genoeg, afhankelik van de samenstelling van het geheel is de "optimale afstralings lob" naar boven of beneden gericht.

[...]

En zou het b.v. denkbaar zijn om de mid hoog kast van het hierboven beschreven principe aan de achterkant open te maken.

Denkbaar ja, maar of het werkelijk iets toevoegd. Ok het maken van een echt goede kast is moeilijk. Je moet het interne volume van de kast vormgeven alsof je een optimale luisterruimte aan het bouwen bent. Dus juiste verdeling van resonanties etc. Het vermijden van parrallele wanden helpt je hierbij niets, net zoals het in een luisterruimte niets helpt. Vervolgens moet je goed naar de afmeting en de vorm van de baffle gaan kijken, m.i. zo groot als je maar durft. Dan de plaatsing van de unit in de baffle. Of gaan voor een bolvormige baffle voor een optimaal afstraalgedrag, maar houd het kastvolume gewoon rechthoekig.

De baskast zou dan worden voorzien van b.v. twee 25 cm woofers. De kastafmetingen (liefst gesloten) b.v. 28 cm breed, 90 cm hoog en zo'n 50 cm diep. De hoogkast zou hier op moeten passen met b.v. spikes op de hoeken van de baskast. Indien mogelijk moet de midhoogkast in het midden rond de tweeter dan smaller moeten zijn.

Waarom 2x 25 cm? Waarom die kastafmeting?

Meet eerst eens je luisterruimte door, reken hem door en bepaal dan wat voor laagweergave je nodig hebt, frequentie en Q. Pas dan naar kasten en speaker kijken. Ga voor een zo groot mogelijk nog hanteerbaar oppervlak (2x?), je wilt maar tot 100 Hz. Het heeft geen zin om veel snelle kleine woofers te nemen als je toch op 100 Hz filtert (men is vaak te gefixeert op de units, maar je moet ze altijd in combinatie met een filter beschouwen). Een grote unit is dan net zo snel en levert de luchtverplaatsing met veel meer gemak. Ipv een gesloten kast, kijk ook eens naar aperiodisch gedempt.

Monteer de midkast volledig onafhankelijk van de laag kast, spikes helpen niet (voldoende). Rond de tweeter de kast niet smaller maken, nergens voor nodig, zorg juist voor een lekker brede baffle. Maakt het filteren later alleen maar makkelijker. Geeft minder reflectie aan allerhande randjes. Eventueel kun je de gehele baffle bekleden met een dunne absorber en/of dun leer.

Literatuur:

Luidsprekers: Fabels en Feiten

Schwamkrug / Roemer

Elektuur

ISBN 90-70160-46-3

Lautsprecherboxen: Aufbau-Nachbau-Umbau

Schwamkrug

Elektor

ISBN 3-921608-51-1

Beiden alleen tweedehands te verkrijgen, even zoeken. De eerste gaat over ruimte, kastontwerp en basis filtering en is gewoon goed. De tweede gaat voornamelijk over filtering en is m.i. het standaardwerk op dit gebied. Onontbeerlijk. Hierin zie je exact wat welk type construktie plus filtering voor invloed heeft op impuls respons, fase, groepslooptijd etc.

Nee ik bedoel , een aantal accutons in basreflex , of gesloten behuizing, in combo met een elektrostaat

Gesloten dan wel wel basreflex icm elektrostaten is ook al vaak geprobeerd zonder veel succes. Als jij het echt goed klinkend krijgt ben je de eerste.

;)

NOu volgens mij is die martinlogan summit woofer ook gesloten cq basreflex, maar dan wel aktief aangestuurd(dacht ik) , dus het is wel eerder gedaan zij het niet met accuton, en misschien ook niet passief.

Het zou best wel goed realiseerbaar zijn denk, ik ben alleen nooit zo met elektrostaten bezig , en het worden natuurlijk dure woofer torentjes.

Ik twijfel er niet aan dat hij goed klinkt , de soort van hoorn zal de tw output versterken ,of het afstraal gedrag zal verbeteren , en het zou een tw uit de seas exellserie kunnen zijn , daar zit namelijk 1 alu/mag dome in, de rest zijn softdomes, maar het blijft een hele lage crossing , de laagste tw crossing die ik ooit heb gezien , zeker voor een 1 inch tweeter.

...maar het blijft een hele lage crossing , de laagste tw crossing die ik ooit heb gezien , zeker voor een 1 inch tweeter.
Met zo'n toeter er voor hoeft een tweeter niet veel te doen hoor. 1200 Hz is dan zeker te doen, ook op hoog volume zonder dat de tweeter het moeilijk krijgt.

NOu volgens mij is die martinlogan summit woofer ook gesloten cq basreflex, maar dan wel aktief aangestuurd(dacht ik) , dus het is wel eerder gedaan zij het niet met accuton, en misschien ook niet passief.

Het zou best wel goed realiseerbaar zijn denk,

Zo geweldig klinkt dat ook niet.

Pjotr zij ook niet dat het niet eerder gedaan is, maar dat de eerste goed klinkende combinatie elektrostaat-gesloten c.q. basreflexkast nog gebouwd moet worden. Trouwens met open baffle woofers is het ook niet alles.

Hoe denken jullie over speakers die opgebouwd zijn uit apparte kasten. Eventueel gemonteerd aan een er achter staande kolom.

Zo iets?

epilogue_full1.jpg

De spullen van deze fabrikant doen hun naam trouwens wel eer aan.

...maar het blijft een hele lage crossing , de laagste tw crossing die ik ooit heb gezien , zeker voor een 1 inch tweeter.

Met zo'n toeter er voor hoeft een tweeter niet veel te doen hoor. 1200 Hz is dan zeker te doen, ook op hoog volume zonder dat de tweeter het moeilijk krijgt.

Gezien de maat en de curve van de toeter betwijfel ik toch of die nog erg effectief is rond de 1200 Hz en nog enigszins daaronder, het zou net kunnen. Al met al contoleert zo'n toeter wel veel beter de dispersie. Zou hem wel eens willen horen. Kleinere 2 wegs van Amphion heb ik wel gehoord en vond ze een beetje futloos. Prachtig voor kamermuziek maar trokken groot werk toch niet echt. Dit is natuurlijk wel een behoorlijk groter systeem.

;)

richard heb je die grote goldmunds wel eens gehoord en hoe klonk dat ?
Nee hoor, ik hoor niet bij de doelgroep
Weet je ook waar hun de kast van maken , en wat voor merk units ze gebruiken?
De kast is van metaal begrijp ik uit de tekst van hun website. Wat betreft de units van een eerder model heb ik begrepen dat ze Dynaudio Esotar tweeters en Focal voor laag en midden gebruikten.
ik geloof dat ze 200000 euro kosten of zo in die buurt.
Dat bedoel ik met doelgroep.

Spido,

Ach, ach, ach, imaginaire luidsprekers? Netzoals Jeroen De Zaire heb ik al enige ervaring met open-baffle luidsprekers, en voor de laagweergave bestaan er weinig alternatieven, kijk maar eens rond op het ZBA forum, dan zul je zien dat zowel Jeroen als ikzelf wat dat betreft onze sporen al verdiend hebben. Misschien wordt 't eens tijd dat je je verdiept in nieuwe techieken? Want door continue in de '70 en '80-er jaren te blijven hangen zit er weinig progressie in, zoals blijkt uit je posts.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

richard heb je die grote goldmunds wel eens gehoord en hoe klonk dat ?

Weet je ook waar hun de kast van maken , en wat voor merk units ze gebruiken?

ik geloof dat ze 200000 euro kosten of zo in die buurt.

ja in duitsland op een hifi beurs enkele jaren geleden. Het was de epilogue en de foto hier is dacht ik de apalogue. men mocht maar 5 min luisteren omdat het echt dringen was daar. wat ik hoorde met 5 jappaners voor me met het hoofd in de nek en de ogen dicht (leuk altijd) was enorm veel ruimte, dynamiek en speakers verdwenen volledig. zeer veel controlle door de versterkers (ik dacht ook van goldmund) en de speakers stonden zo goed als tegen de achterwand aan. Indrukwekkende laagweergave qua bereik en erg snel.

maar ja het was maar 5 min en de muziek kende ik ook niet.

Goldmund heeft een leuke site daar staat vrij veel info. Het schijnt dat de middelste kast op zichzelf ook een zeer fraai product is en wanneer je die hoort dat je je af gaat vragen waarom ze die extra behuizingen erbij hebben gedaan.

Spido,

Ach, ach, ach, imaginaire luidsprekers? Netzoals Jeroen De Zaire heb ik al enige ervaring met open-baffle luidsprekers, en voor de laagweergave bestaan er weinig alternatieven, kijk maar eens rond op het ZBA forum, dan zul je zien dat zowel Jeroen als ikzelf wat dat betreft onze sporen al verdiend hebben. Misschien wordt 't eens tijd dat je je verdiept in nieuwe techieken? Want door continue in de '70 en '80-er jaren te blijven hangen zit er weinig progressie in, zoals blijkt uit je posts.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Beste Sander,

Nee, geen "imaginaire luidsprekers", maar "imaginaire bassen"!

En dat er ook in dit opzicht gelovigen bestaan, is niet nieuw voor mij.

Overigens slaat je verwijt nergens op. Dipoolbasweergave is niks nieuws: het Celestion 6000 systeem dateert bijvoorbeeld uit de jaren 80 ( http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/892/ http://www.celestion.com/history/1980s.html ) en was, naar ik meen me te herinneren, gebaseerd op al veel eerdere idee

Beste JeroenKV,

"Onzin?" Je zou toch moeten kunnen inzien dat de luchtmassa in de kast voor frequenties met golflengtes die langer zijn dan... (etc.) alleen maar als een remmende luchtprop fungeert. (Dit komt ook tot uitdrukking in de zeer regelmatige roll-off en geringe vervorming van een goed ontworpen gesloten systeem.)

"Commerci

Voegt niets toe m.i. Je kunt je beter richten op een goede opstelling in de ruimte en daarbij ook rekening houden met de hoogte van de speakers t.o.v. de luisteraar. Tweeter op oorhoogte alleen is niet genoeg, afhankelik van de samenstelling van het geheel is de "optimale afstralings lob" naar boven of beneden gericht.

Ik heb altijd gedacht dat een 'd-appolitto vertikaal meer bundelde dan horizontaal. Hierdoor heb je m.i. minder last van kamerreflekties.

Met optimale afstralingslob bedoel je het schuin zetten van de units zoals Wilson Audio dat doet..??

icon14.gif

De baskast zou dan worden voorzien van b.v. twee 25 cm woofers. De kastafmetingen (liefst gesloten) b.v. 28 cm breed, 90 cm hoog en zo'n 50 cm diep. De hoogkast zou hier op moeten passen met b.v. spikes op de hoeken van de baskast. Indien mogelijk moet de midhoogkast in het midden rond de tweeter dan smaller moeten zijn.

Meet eerst eens je luisterruimte door, reken hem door en bepaal dan wat voor laagweergave je nodig hebt, frequentie en Q. Pas dan naar kasten en speaker kijken. Ga voor een zo groot mogelijk nog hanteerbaar oppervlak (2x?), je wilt maar tot 100 Hz. Het heeft geen zin om veel snelle kleine woofers te nemen als je toch op 100 Hz filtert (men is vaak te gefixeert op de units, maar je moet ze altijd in combinatie met een filter beschouwen). Een grote unit is dan net zo snel en levert de luchtverplaatsing met veel meer gemak. Ipv een gesloten kast, kijk ook eens naar aperiodisch gedempt.

Ik denk dat je hier gelijk hebt.

Maar ik vraag me alleen nog af waarom grote woofers altijd minder dynamisch klinken. Neem b.v. de Nautilus 801 en 802.

Verder bedankt voor alle info.

:)

Spido,

Ben jij toevallig 'de man' achter de Perfect Performer? Dan mijn excuses, ik heb je verkeerd ingeschat, ik zie namelijk niet zo vaak een ontwerp dat met zoveel verkeerde aannames in elkaar is gestoken terwijl de ontwerper zelf aangeeft de materie machtig te zijn. Bv. de bekende 25-cm Monacor kevlar woofer (met een flinke breakup node in 't middengebied) in de zijkant van de kast die tot in 't middengebied doorloopt en meer van die kanjers van fouten. Vandaar wellicht ook je kritiek op dipool/open-baffle? Het is waarschijnlijk iets in de trant van wat-de-boer-niet-kent-...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Spido,

Ben jij toevallig 'de man' achter de Perfect Performer? Dan mijn excuses, ik heb je verkeerd ingeschat, ik zie namelijk niet zo vaak een ontwerp dat met zoveel verkeerde aannames in elkaar is gestoken terwijl de ontwerper zelf aangeeft de materie machtig te zijn. Bv. de bekende 25-cm Monacor kevlar woofer (met een flinke breakup node in 't middengebied) in de zijkant van de kast die tot in 't middengebied doorloopt en meer van die kanjers van fouten. Vandaar wellicht ook je kritiek op dipool/open-baffle? Het is waarschijnlijk iets in de trant van wat-de-boer-niet-kent-...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Beste Sander,

Is dat nu een oprechte manier van discussi

Spido,

Ga nou niet doen alsof jij zo slim bent, en alsof jij er zoveel verstand van hebt: die kans heb je inmiddels allang verspeeld.

Ach, ik weet prima waar mijn beperkingen liggen hoor, en over mijn expertise op dit gebied heb ik geen twijfels. Jouw insteek daarintegen begrijp ik niet helemaal, hoe kan je met dergelijke ontwerpen en een dergelijke filosofie nieuwe technieken en benaderingen gelijk naar 't verdomhoekje verwijzen? Je zou je d'r juist als een pitbull in vast moeten bijten en er je voordeel mee moeten doen.

De eerste vraag die mij te binnen schiet is meteen een heel belangrijke, die stelt zelfbouwers namelijk in staat resultaten te behalen vergelijkbaar met de beste fabrieksontwerpen. Beschik je wel over een betrouwbaar meetsysteem, waarmee je ook goed om kunt gaan? Als ik zie welke keuzes je maakt mbt. drivers (en ja, de kevlar woofers van Monacor zijn gewoon slecht, op meerdere vlakken) filtering en de kast dan denk ik dat je nog heel wat op kunt steken van commentaar mijnerzijds, of van anderen zoals Jeroen_d en JeroenKV en anderen die ik verder niet persoonlijk ken.

Marcel,

Dit heet geen discussieren, maar het op de persoon spelen en afbranden.

Ja, sorry, maar ik hou niet van pappen en nathouden, maar leg graag meteen de vinger op de zere plek, aan mensen die vastgeroest zitten in een bepaalde visie heb ik geen boodschap en met een directe benadering hoop ik dan op een mentale reboot, dat heeft in 't verleden ook vaak zo gewerkt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik heb altijd gedacht dat een 'd-appolitto vertikaal meer bundelde dan horizontaal. Hierdoor heb je m.i. minder last van kamerreflekties.

Met optimale afstralingslob bedoel je het schuin zetten van de units zoals Wilson Audio dat doet..??

icon14.gif

Ik denk dat je hier gelijk hebt.

Maar ik vraag me alleen nog af waarom grote woofers altijd minder dynamisch klinken. Neem b.v. de Nautilus 801 en 802.

Verder bedankt voor alle info.

:)

ik ben juist verliefd geworden op de oude jbl's omdat die zulk natuurlijk dynamisch gedrag vertonen met vooral veel impact in het laag. dat zijn stuk voor stuk grote woofers. De stage accompany m44 is tevens zo'n speaker met grote woofer en zeer dynamisch. Voor alle duidelijkheid met dynamisch bedoel ik niet alleen hard kunnen gaan.