Jump to content

De ideale speaker...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

(...) hoe kan je met dergelijke ontwerpen en een dergelijke filosofie nieuwe technieken en benaderingen gelijk naar 't verdomhoekje verwijzen? Je zou je d'r juist als een pitbull in vast moeten bijten en er je voordeel mee moeten doen.(...)

Beste Sander,

Ik vertelde je toch al

Dipoolbasweergave is niks nieuws: het Celestion 6000 systeem dateert bijvoorbeeld uit de jaren 80 ( http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/892/ http://www.celestion.com/history/1980s.html ) en was, naar ik meen me te herinneren, gebaseerd op al veel eerdere idee

Beste JeroenKV,

"Onzin?" Je zou toch moeten kunnen inzien dat de luchtmassa in de kast voor frequenties met golflengtes die langer zijn dan... (etc.) alleen maar als een remmende luchtprop fungeert. (Dit komt ook tot uitdrukking in de zeer regelmatige roll-off en geringe vervorming van een goed ontworpen gesloten systeem.)

"Commerci

Beste Klaas,

Ik wil je alleen meegeven dat er meer onder de zon is, als ik jouw creaties zo bekijk waan ik mij terug in de jaren '80. De drivers die je gebruikt zijn een ander hekel punt, in mijn ervaring is de serie tolerantie erg groot bij deze woofers van Monacor. Ik heb er nimmer twee gehad die exact gelijk maten, sterker nog, recentelijk heb ik er acht gekocht, en nagemeten en geen

[...]Dat de perfectie waar je naar streeft met 'the perfect performer' meer is dan een holle frase? Toch? [...]

Nee joh, dat is MyFi. Begrijp dat dan toch.

Groet,

Jacco

Ik denk dat je hier gelijk hebt.

Maar ik vraag me alleen nog af waarom grote woofers altijd minder dynamisch klinken. Neem b.v. de Nautilus 801 en 802.

Verder bedankt voor alle info.

:)

Waarom klinken grote woofers minder dynamisch , misschien in het geval vd nautilus 801 , zwaarte vd membraam , of de wooferfiltering , maar dat soort woofers heeft vaak ook een flinke schop onder de reet nodig in de vorm van watts, dus het kan ook aan de versterker liggen mijn inziens .

Trouwens eind verleden jaar nog die demo geluisterd bij mijn hifi , met die wilson versie 8 en die nieuwe AYRE monoblokken als je het over strak laag hebt, het kan zeker wel ,strak laag met een grote woofer , maar dan moet wel aan alle voorwaarden worden voldaan , mijns inziens

Andro..,

Waarom klinken grote woofers minder dynamisch , misschien in het geval vd nautilus 801 , zwaarte vd membraam , of de wooferfiltering , maar dat soort woofers heeft vaak ook een flinke schop onder de reet nodig in de vorm van watts, dus het kan ook aan de versterker liggen mijn inziens .

Trouwens eind verleden jaar nog die demo geluisterd bij mijn hifi , met die wilson versie 8 en die nieuwe AYRE monoblokken als je het over strak laag hebt, het kan zeker wel ,strak laag met een grote woofer , maar dan moet wel aan alle voorwaarden worden voldaan , mijns inziens

Nee, en nee, maar ik kom daar morgen op terug.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

...De drivers die je gebruikt zijn een ander hekel punt, in mijn ervaring is de serie tolerantie erg groot bij deze woofers van Monacor.

...

Als je daarop je ontwerpen baseert is het bouwen van een 'perfect performer' dus meer een kansspel dan een exacte wetenschap

...

Daarom zet ik dus vraagtekens bij je keuzes.

Ik heb geen idee of je zelf ooit eens een creatie van de heer Feenstra hebt beluistert, maar ik moet eerlijk zeggen dat het plaatje dat met deze 'brakke' woofers en middentoners werd neergezet helemaal niet verkeert was. Zeker als je de beperkingen van het zaaltje waar een tweetal luidsprekers werden gedemonstreerd in aanmerking nam.

Maar wat betreft de serietollerantie bij monacor heb je misschien wel gelijk, maar misschien is het ene ontwerp gevoeliger voor afwijkingen in de gebruikte units dan het andere.

...De drivers die je gebruikt zijn een ander hekel punt, in mijn ervaring is de serie tolerantie erg groot bij deze woofers van Monacor.

...

Als je daarop je ontwerpen baseert is het bouwen van een 'perfect performer' dus meer een kansspel dan een exacte wetenschap

...

Daarom zet ik dus vraagtekens bij je keuzes.

Ik heb geen idee of je zelf ooit eens een creatie van de heer Feenstra hebt beluistert, maar ik moet eerlijk zeggen dat het plaatje dat met deze 'brakke' woofers en middentoners werd neergezet helemaal niet verkeert was. Zeker als je de beperkingen van het zaaltje waar een tweetal luidsprekers werden gedemonstreerd in aanmerking nam.

Maar wat betreft de serietollerantie bij monacor heb je misschien wel gelijk, maar misschien is het ene ontwerp gevoeliger voor afwijkingen in de gebruikte units dan het andere.

Monacor is prima spul!

in mijn Betonnix zit ook een 30cm en een 13 van Monacor.

en de middentoner speelt gewoon full range,

(zonder aanvulling van een woofer en een tweeter klinkt ie ongeveer als een QUAD esl63.) ;)

Erik,

Monacor is prima spul!

Da's wel heel generaliserend, netzoals in 't CD-speler vergelijk topic, enige nuance is ook hier wel nodig. Zoals jij de 13-cm gebruikt zonder filtering moet je toch echt eens een waterval diagram laten maken, dan schrik je hoeveel resonanties en hoeveel vervorming zo'n driver produceert en waar jij dus naar zit te luisteren. Maar goed, misschien ben je gewoon de zoveelste MyFi liefhebber en doet een correcte weergave niet terzake, zolang 't maar lekker klinkt, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

....................

en de middentoner speelt gewoon full range,

(zonder aanvulling van een woofer en een tweeter klinkt ie ongeveer als een QUAD esl63.) ;)

Ja wat wil je, als je die ESL63 net zo gemod hebt als die middentoner van je :P:lol:

;)

Beste Klaas,

Ik wil je alleen meegeven dat er meer onder de zon is, als ik jouw creaties zo bekijk waan ik mij terug in de jaren '80. De drivers die je gebruikt zijn een ander hekel punt, in mijn ervaring is de serie tolerantie erg groot bij deze woofers van Monacor. Ik heb er nimmer twee gehad die exact gelijk maten, sterker nog, recentelijk heb ik er acht gekocht, en nagemeten en geen

Erik,

Monacor is prima spul!

Da's wel heel generaliserend, netzoals in 't CD-speler vergelijk topic, enige nuance is ook hier wel nodig. Zoals jij de 13-cm gebruikt zonder filtering moet je toch echt eens een waterval diagram laten maken, dan schrik je hoeveel resonanties en hoeveel vervorming zo'n driver produceert en waar jij dus naar zit te luisteren. Maar goed, misschien ben je gewoon de zoveelste MyFi liefhebber en doet een correcte weergave niet terzake, zolang 't maar lekker klinkt, toch?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hoi Sander,

Ik vind het heel erg leuk dat je mij een MYFI liefhebber noemt :D:D;)

ps: hier is het watervaldiagram van de Monacor 13 cm gemeten door Jeroen d

diffractieSPH135KEP.jpg

watervalSPH135KEP.jpg

als je wilt mag je mijn MYFI installatie een keer beluisteren.

hier staat de rest van mijn prutswerkjes >>>KLIK<<<

Maar om het allemaal een beetje te relativeren , de ideale speaker bestaat niet , er komen bij mij regelmatig wat mensen over de vloer , en de 1 vindt dit mooi en de ander dat , en heel vaak zijn het zeer geoefende luisteraars en hebben al heel veel systemen gehoord , maar je kan niet iedereen plezieren .

de 1 houdt van buizen, de ander van een platenspeler, de ander van een elektrostaat .

Ik denk dat je uitgangspunt moet zijn om zo vervormingsarm mogelijk te ontwerpen , dat zorgt voor de minste luistermoeheid is mijn ervaring.

JOUW ideale speaker bestaat natuurlijk wel ................., totdat je een betere vindt!!

gr :( hj :D

Erik speelt die 13 cm middentoner zonder tweeter?? :(

@Hans,

in de Heresy's zitten 30cm woofers, deze klinken dynamisch maar lopen niet diep door.

Aangevuld met een hoorn subwoofer is het een geluid wat de moeite waard is.

Het laat mij de Omega's vergeten ;)

gr. Marcel

Ik ken de Herery's vrij goed (zoals je weet). Ik vind daarmee dat het middengebied nogal bevoordeeld wordt. Ook vind ik het hoog minder mooi dan van een dome, esl of ribbon. Van de andere kant is het een speaker met een behoorlijk realiteitniveau. Speakers zullen altijd een compromis blijven. De Klipschen zijn echter niet mijn smaak. Mooi om eens bij een ander te horen, maar niet om dag in dag uit mee te leven.

:)

Wat ik ook een heel interessant ontwerp vindt is deze , http://www.magico.net/ult_design.html

Dat zie ik als "echt " vooruitstrevende techniek , bestaande paden verlaten , volledig compromisloos bouwen, die drivers kosten een vermogen.

Als je dat leuk vind is dit misschien ook wel iets: link.

Dergelijke techniek is anders allesbehalve vooruitstrevend, in de jaren '40 en '50 van de vorige eeuw was dit de manier om met een beperkt versterkervermogen een theater of bioscoop met geluid te vullen.

Ja met vooruitstrevende bedoelde ik ook eigenlijk ,de laatste stand der techniek , die hoornsystemen bestaan natuurlijk al langer , maar de laatste membraam/driver technology gebruikt magico lijkt mij , die ontwikkeling gaat natuurlijk door, mooie site trouwens,feit blijft natuurlijk bij hoorn systemen , dat de driveruitslag heel beperkt kan blijven ( minder vervorming ) met zon hoorn .

Dit heet geen discussieren, maar het op de persoon spelen en afbranden.

Kun je ook wel aan die goser overlaten....

Dat noemen ze dan "argumenten. onderbouwing en de vinger op de zere plek leggen" met een fraaie wetenschappelijke naam, maar bij ons heet dat inderdaad ook anders. :D

Loes (vinger verbrand)

Beste Sander c.s.,

Jullie hatelijkheden en schofferingen raken mij niet: ze breken stuk op het stoere speksteen en vallen vermorzeld op de grond. Op dat lage niveau horen ze ook thuis...

Wat de Monacor "Number One" kevlar conus units betreft: gelukkig zijn

Loes,

Tsja, zo wordt er op 't scherpst van de snede een discussie gevoerd, ik kan me indenken dat het er op jouw wekelijkse theekransje heel anders aan toe gaat. Ga daarom alsjeblieft 't bestek op volgorde leggen in de servieskast, hand- en theedoeken strijken of voor mijn part sokken stoppen, maar blijf alsjeblieft weg uit dit topic :P

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Beste Jeroen-D,

Gebaseerd op de inzichten die ik je zojuist toevertrouwde, heb ik onlangs een uiterst bevredigend systeem gemaakt met een geheel gesloten baskast (speksteen, met bitumineuze paneeldemping (toch maar) en steenwol ruimtedemping), gecombineerd met een middentoner die in een 35 cm l / 13,5 cm

Ja, klopt, dat van die 1kHz. Dit was gemeten in de allereerste behuizing die Erik had gemaakt. Het was een of andere stenen vaas geloof ik met nogal weinig dempingsmateriaal erin. Ik vond het jammer dat ik niet heb kunnen meten in een behuizing die wat meer uitontwikkeld was. Het gedrag boven 1 kHz is erg mooi van de SPH-135KEP. Veel beter dan dat van zijn grotere broertje de SPH-165KEP.