m44 Posted 27 maart 2007 Report Share Posted 27 maart 2007 onlangs mijn versterker omgewisseld waar ik geen spijt van heb. de nieuwe is de denon pma s10 waar ik mijn volume knop van de marantz pm17 nog wel eens open kon schroeven tot (zeg maar) 10:00 is dat met de denon niet te doen terwijl die feitelijk 10 watt per kanaal minder heeft. luider dan 8:00 /8:30 heeft ie nog niet gestaan en dan is het erg luid maar wel schoon. Wat kan de reden voor dit verschil zijn, de opbouw , de stroom? en wat me ook opviel is wanneer de versterker helemaal openegezet word er een ruis ontstaat die me noit eerder is opgevallen. Op luisterniveau echter niet hoorbaar. is dat de leeftijd van deze versterker. komt uit 1996 geen dringende zaken dus maar ik hoop iets te gaan leren van iemand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
macintosh Posted 27 maart 2007 Report Share Posted 27 maart 2007 Tja, volgens mij een kwestie van opbouw van de versterker... Het heeft ook met de speakers te maken. Eerst draaide ik met een technics versterker en kef monitors. Toen kon ik de volumeknop voor meer dan driekwart opendraaien voordat het geluid echt te hard werd. Met de komst van mijn harman kardon versterker was voor de helft openzetten al vrij onplezierig, eroverheen een soort aanslag op de trommelvliezen. Nu heb ik grote B&W's en kan ik de versterker tot 2/3 openzetten voor het te hard wordt. Ik snap er niet veel van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 maart 2007 Report Share Posted 28 maart 2007 Wanneer alleen de luidsprekers de veranderende factor zijn, is het rendement (aantal decibels per watt) van de luidsprekers de bepalende factor. (Een Klipschorn speelt bijvoorbeeld bij 1 Watt gemiddeld veel luider dan een Kef. Klipschorn: 104 dB / 1W / 1m. Kef (klassieke types): 82 dB / 1W / 1m. Dat scheelt nogal wat.) Wanneer alleen de signaalbron (grammofoon, cd-speler, tuner, etc.) de veranderende factor is, kan het uitgangsniveau (mV) van de signaalbron van belang zijn. (De ene cd-speler bijvoorbeeld levert bij volledige uitsturing 1 V, een andere wel 2 V. Dat scheelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 maart 2007 Author Report Share Posted 28 maart 2007 ja dan zal het de ingangs gevoeligheid van de versterker zijn. Speakers zijn gelijk en de uitgang van de rotel is zelfs wat zachter dan de marantz. oke bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts