Jump to content

Muziekweergave en emotie

Jitze
 Share

Recommended Posts

Raar dat je het over wetenschappelijke 'gieren' hebt. Het zijn volgens mij eerder een soort van schaapherders die een hele bende onwetende maar niet op hun mondje gevallen schaapjes met een bijzonder sterke neiging naar groepsgedrag af en toe de goede weg even laten zien zodra de schaapjes dreigen te verdwalen in een oerwoud van subjectieve tests, beweringen en 'ervaringen'.

Een andere invalshoek, kijk eens engelse/duitse/franse/belgische televisie. Kijk naar een jongerenprogramma. Met name bij een interview, de reporter drukt de jongere een microfoon onder z'n neus. Bij allen komt er een coherent verhaal in volzinnen uit. Bij de nederlandse jongeren, op z'n hoogst een paar gemeenplaatsen en "vet cool" "gezellig" "uuhhhm". In nederland wordt taal en het gebruik daarvan niet serieus genomen (hoeveel anglicismen en germanismen gebruiken we?). Discussieren al helemaal niet. Het wordt ons op school niet geleerd! Elders in de wereld is het een normaal vak. Wij verkondigen standpunten, en als niemand luisterd roepen we ze harder, schreeuwen ze.

:) Ha, wij Belgen hebben toch steeds de indruk gehad dat het nou net andersom was: Nederlandse kinderen kunnen zo heerlijk weg, zonder stress of terughoudendheid staan leuteren, in een microfoon en voor een camera (en hebben vaak nog zinnige dingen te zeggen ook), terwijl Belgsche kinderen meestal met hun mond vol tanden: "eeeeuh..." murmelen, of op hun mammie roepen.

Nu dateert mijn aha erlebnis rond dit onderwerp ook al van enkele decennia terug, ik ben voornamelijk een 20ste eeuwer... :P

T.a.v. audio, er wordt een zeer terechte opmerking over ons vocabulair gemaakt. Dit moet eenduidig zijn voor er discussie gevoerd kan worden. Het mooiste voorbeeld daar in, ik heb het elders denk ik al eens aangehaald is de wijnproeverij. Niets zo subjectief als onze smaakpapillen. De wijnproevers van de hele wereld hebben echter een zeer vastomlijnt vocabulair over hun proeverijen afgesproken. Voor op de tong, achter op de tong, afdronk, met bramen en bessen, licht zuur etc. Dit maakt het voor iedereen mogelijk om de "smaak" van een wijn begrijpelijk te beschrijven (dat heeft niets met "lekker"[1]). Op dit forum zie ik dit regelmatig mis gaan: "hoogdoorlaat", "fase", "groepslooptijd". Twee oorzaken, 1) beste jongentje van de klas, dus het is zoals ik het zeg als u begrijpt wat ik bedoel, is het niet? En 2) slecht vertalen, wij willen altijd interpreteren want , zie 1)

Ik vind dat de meeste wijn gewoon naar rot fruit stinkt, en het zich lazarus zuipen aan het eindproduct van een hoop bacteri

Guest Kraus vonBentinck

Iedereen die hear het woord "audiofielen" gebruikt om de groep aan te duiden aan wie hij zijn belerende boodschap wil duidelijk maken zou van het forum afgegooid dienen te worden of nog veel mooier, te worden doodgezwegen. Maar dat laatste is wel een utopie.

Guest tubejack
daarom : stop met de voodoo onzin, lees BREEM en, bouw een goede set op en wees tevreden.!!! :D

Mooi Erik, ik heb een goede set, ben er zeer te vreden over en Breem relativeerd ook al ben

ik niet altijd met hem eens ....

Ga pas na de zomer een nieuwe versterker bouwen, de hobby staat voorlopig op een laag pitje

Dus voorlopig ben ik uitgepraat..... de zomer komt.... ander dingen hebben tijd en aandacht nodig :rolleyes:

Verder ben ik niet zo somber, natuurlijk sommige houden het voor gezien, maar ik

zie ook zoveel nieuwe mensen hier.

Audio = the neverending story

Geluk,

Jack

Raar dat je het over wetenschappelijke 'gieren' hebt. Het zijn volgens mij eerder een soort van schaapherders die een hele bende onwetende maar niet op hun mondje gevallen schaapjes met een bijzonder sterke neiging naar groepsgedrag af en toe de goede weg even laten zien zodra de schaapjes dreigen te verdwalen in een oerwoud van subjectieve tests, beweringen en 'ervaringen'.

De term schaapsherder is verworden tot een religieuze metafoor voor het ongevraagd en liefst zo vergaand georganiseerd mogelijk met andermans zaken bemoeien. Niet zo raar dat je met die lading de eigen mentaliteit en die van de andere aaseters denkt te moeten dekken.

En dat wordt dan bij voorkeur confronterend en ongenuanceerd gebracht, ontdaan van alle gevoel en humor.

Met zo'n schaapsherder ontsnappen de schapen

De term schaapsherder is verworden tot een religieuze metafoor voor het ongevraagd en liefst zo vergaand georganiseerd mogelijk met andermans zaken bemoeien. Niet zo raar dat je met die lading de eigen mentaliteit en die van de andere aaseters denkt te moeten dekken.

Ken jij die ook van die wolf in schaapskleren? ;)

HiFi is een individualistische hobby. Je doet het niet in clubverband of bij een vereniging maar lekker in je eigen huis wanneer het jou uitkomt. Audiofielen zijn vaak eigenzinnige types die het heerlijk vinden om hun hobby in relatieve eenzaamheid te beoefenen. Audiofielen zijn vaak ook perfectionisten; mensen die een hekel hebben aan (het maken van) fouten. Het fijne van deze hobby is dan ook dat niemand zich met jouw keuzes en plezier bemoeit. Het is toch heerlijk om je ergens in te verliezen zonder het gevoel te hebben dat je iets goed of fout kunt doen.

Mensen die bang zijn fouten te maken zullen hun keuzes sneller en heftiger verdedigen (om aan te tonen dat ze v

Ken jij die ook van die wolf in schaapskleren? ;)

Is dat niet die vermomde aaseter die zich met wetenschappelijke precisie door de vredig grazend meute heen probeert te vreten? Goeie bak is dat. :o

Tot op heden is het resultaat van deze richtlijnen nog niet erg helder, er worden testmethodieken aangeprezen die in de werkelijkheid niet blijken te voldoen, opmerkingen die mogelijkheden tot meetbare resultaten aanreiken worden domweg genegeerd.

Wat wel heel erg duidelijk is, is de vooronderstelling dat cd spelers prestaties puur afhankelijk zijn van de DAC en dat alle daar achter aangebrachte electronica niet kan vervormen en dus niet relevant is, met als conclusie dat verschillen tussen cd spelers uitsluitend tussen de oren zitten.

Vreemd soort schaapherders dus.

:(

Tja, zolang ieder topic om zeep wordt geholpen met opmerkingen dat iedere kabel, iedere cd-speler en iedere versterker hetzelfde klinkt, dan blijft er natuurlijk nog maar weinig over om over te praten. Tja, speakers, dan kunnen we het op hear dus nog alleen maar over speakers hebben. Geen wonder dat dit forum helemaal leeg gelopen is en dat de sfeer volledig verpest is. Enkel de moderators kunnen hier nog proberen er wat van te maken en vooral hard in te grijpen, de gebruikers zullen er in ieder geval onderling nooit meer uit kunnen komen.

Beste Arjen,

Wat weerhoudt jou ervan het goede voorbeeld te geven?

De verpeste sfeer hier en het inzicht van zinloosheid. Ik steek mijn energie zoals zovelen voor mij liever in een ander forum.

Beste Arjen,

Wat weerhoudt jou ervan het goede voorbeeld te geven?

De verpeste sfeer hier en het inzicht van zinloosheid. Ik steek mijn energie zoals zovelen voor mij liever in een ander forum.

Inderdaad :rolleyes: op bijv Audiofreaks.nl is het een stuk gezelliger.

:ph34r:

laten we allemaal mee verhuizen.... gezellie :P

Als alle rotte appels mee verhuizen is het weer niet gezellig ;-)

..en word alles weer afgestompt..

Elke uitspraak over een kabeltje of weerstandje of wat ook word de kop gelijk weer ingedrukt, ja dat schiet niet op zo...

Tot op heden is het resultaat van deze richtlijnen nog niet erg helder, er worden testmethodieken aangeprezen die in de werkelijkheid niet blijken te voldoen, opmerkingen die mogelijkheden tot meetbare resultaten aanreiken worden domweg genegeerd.

Wat wel heel erg duidelijk is, is de vooronderstelling dat cd spelers prestaties puur afhankelijk zijn van de DAC en dat alle daar achter aangebrachte electronica niet kan vervormen en dus niet relevant is, met als conclusie dat verschillen tussen cd spelers uitsluitend tussen de oren zitten.

Vreemd soort schaapherders dus.

:(

Als er iets is wat ik helemaal niet klankbepalend vind in een cd-speler dan is het heel zeker soort en type DAC. :o

Tja, zolang ieder topic om zeep wordt geholpen met opmerkingen dat iedere kabel, iedere cd-speler en iedere versterker hetzelfde klinkt, dan blijft er natuurlijk nog maar weinig over om over te praten. Tja, speakers, dan kunnen we het op hear dus nog alleen maar over speakers hebben. Geen wonder dat dit forum helemaal leeg gelopen is en dat de sfeer volledig verpest is. Enkel de moderators kunnen hier nog proberen er wat van te maken en vooral hard in te grijpen, de gebruikers zullen er in ieder geval onderling nooit meer uit kunnen komen.

Je weet toch dat je alleen maar over acoustiek mag discussi

Hoi Arjen,

Dat de sfeer hear goed verziekt is wel erg duidelijk en ik geloof dat daar meer mensen zo over denken. En volgens mij kan je het maar beter nergens meer over hebben, dan alleen over ..... !!

Of de moderatoren het nog kunnen proberen de boel te redden en hard in te grijpen zou een optie kunnen zijn. Maar ik denk dat de moderatoren wel van de zijlijn hebben toegekeken en tot de conclusie kwamen dat het niet meer te redden viel en derhalve ook niet hard hebben ingegrepen en wellicht gedacht hebben los het zelf onderling maar op. Daarbij al zouden de moderatoren hard ingegrepen hebben, dan hadden ze het ook niet goed gedaan en hadden hun de (negatieve) lading over hun uitgestort gekregen En ik kan daar volledig in meegaan ook,want het is toch van de zotte dat er zoveel leden wegblijven en niet meer (durven) te posten of niet willen posten en het forum in de greep word gehouden door een aantal leden die hier het plezier hebben om de boel te verstieren met hun technische kennis en hun waarheden.

Ikzelf heb ook last van het niet meer (durven) posten. Zo heb ik hier nog een leuk (luister) verslag van kabels en van mijn akoestiek aanpak van mijn luisterruimte hier liggen, maar denk nou niet dat ik het ga plaatsen met in het vooruitzicht dat ik word afgebrand hear op het forum door leden die zeggen dat alle kabels hetzelfde zijn enz. Het is jammer wel, maar ik heb mij er maar bij neergelegd en gooi de handdoek in de ring. Verder zit ik er hard over na te denken om ook te verdwijnen van dit forum en hoewel ik het erg jammer vind dat het zover is gekomen en ik bepaalde leden zal missen met hun bijdrage's. Maar om nou mijn vrije tijd op te offeren aan het lezen van gewauwel op dit forum, kan ik beter die tijd gebruiken om lekker naar mijn installatie te gaan luisteren.

Ik ben echt de mening toegedaan dat een forum vooral een gezellig ontmoetingsplek zou moeten zijn ,waar hobbyisten hun (luister) ervaringen delen met anderen en daar op een leuke en nette manier mee omgaan en elkaar in hun eigen waarde laten. Dat leuke en nette is hear echt heel ver te zoeken....euh niet dus !!!

[quote name='Sodejuu' date='12 Apr 2007, 07:24:29' post='28026

Je weet toch dat je alleen maar over acoustiek mag discussi

Laten we vooral met zijn allen gaan zeggen dat het hear niet uit te houden is en we elders ons plezier gaan zoeken. Leg nog wat nadruk op dat er niet op gemodereerd gaat worden en dat velen ons voorgegaan zijn.

Dan is het forum tenminste al overleden voordat het zover is.

Stop aub de negatieve teneur, maak een hoofdgroep waar de verwijderde postings in terechtkomen en zorg dat het discussiedeel van het forum schoon blijft en mensen zich serieus genomen voelen. Alle mensen.

Volgens mij is het nog niet te laat.

Marcel

Guest tubejack
Als er iets is wat ik helemaal niet klankbepalend vind in een cd-speler dan is het heel zeker soort en type DAC. :o

Hallo Sodejuu,

Ik vind juist van wel, m.i. zit er een behoorlijk verschil tussen de Burr Brown PCM1738 DA die in mijn

allesspeler zit en de Philips TDA1305T die in mijn cd-speler zit.

Mijn ervaring is, dat je die verschillen pas goed hoort als de schakeling achter de

DA-converter dat toe laat.

Volgens de datasheets zullen ze allebei fatantastisch meten, beide klinken ook fantastisch

Maar net FF anders.

Mocht je in de buurt zijn, dan kun je dat zelf beoordelen, dan regel ik de vlaai.

Met vriendelijke groet,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...