Jump to content

PTC weerstand in luidspreker

wollie
 Share

Recommended Posts

In de filters van mijn luidsprekers kwam ik een ptc weerstand in serie met de tweeter tegen.

Als ik me niet vergis is dit overbelastings beveileging.

Met het volume waar ik op speel heb ik die beveileging echt niet nodig.

Ik kan me voorstellen dat een ptc niet echt een positief effect heeft op het geluid, ik haal em dan ook graag uit mijn filter.

En dan nu mijn vraag:

Kan dit zomaar. Die ptc heeft natuurlijk een bepaalde weerstands waarde, ik kan hem er dus niet zomaar uit halen. Moet ik hem vervangen voor een normale weerstand of kan hij er gewoon zo uit.

Ik heb nog niemand een verband tussen 'resolutie' en 'weerstanden' zien leggen! Resolutie lijkt me het dynamisch bereik, theoretisch iets van 90dB bij compact disc spelers. In werkelijkheid heb je daar weinig aan want tegen de tijd dat je een toon van -90dB hoorbaar maakt knallen je speakers EN je oren uit elkaar bij een toon van 0dB.. :)

Okay wat wordt in audio verstaan onder resolutie ?

Het wordt te pas en te onpas gebruikt om verschillen in weergavesys. aan te duiden .

Is het dynamisch bereik?

:(

Is het doorhoorbaarheid?

Detailweergave?

In feite heeft dat niets met het topic te maken , het gaat erom in hoeverre de kwaliteit vd weerstand de weergave beinvloedt.

...tegen de tijd dat je een toon van -90dB hoorbaar maakt knallen je speakers EN je oren uit elkaar bij een toon van 0dB.. :)
Hangt ook een beetje van je luisterruimte af; Stel je hebt een absoluut geluiddichte en stille luisterkamer, de gehoordrempel is 0 dB(A), een geluid van dat niveau is in die kamer nog net te horen. Doe daar 90 dB bij op dan heb je 90 dB(A), dat is behoorlijk luid maar nog best wel te verdragen.

Bij een wat hoger achtergrondniveau is dat wat anders, stel je hebt een achtergrond niveau van 35 dB in je luisterkamer, zul je het - 90 dB niveau net even luider moeten spelen om de klijnste details hoorbaar te maken. In dat geval zul je met 125 dB(A) op 0 dB inderdaad oorverdovend luid zitten.

Dat is natuurlijk zo Richard maar ik twijfel aan die 0dB. Je ademhaling / hartklopping / oor imperfecties.. En het niet bestaan van een 100% stille ruimte in praktijk, volgens mij zit je heel snel op 10dBa. Gevoelige meetapparatuur meet vaak een bovengemiddeld stille ruimte al met 16..18dBa.

Een dynamisch bereik van 60dB is m.i. dus meer dan voldoende al! Gelukkig zit er headroom in de goede oude CD standaard, hoeven we ons daar geen zorgen meer om te maken..

Als die knuppels in de studio nu nog eens fatsoenlijk leren afmixen is het helemaal een feest! :)

draadgewonden weerstand is een .... spoeletje?

wat doet dat ?

Een draadgewonden keramische weerstand van 1,5 Ohm, 4 Watt doet 0,036 milliHenry, maar een metaaloxide 1,5 Ohm van 10 Watt doet het niet beter met 0,040 milliHenry.

Ik heb ook nog een metaaloxide van 8,2 Ohm (10 Watt) gemeten, die doet 0,195 milliHenry.

Vooral die laatste vind ik nog vrij hoog, die heeft zeker invloed als hij in serie met een tweeter wordt geschakeld.

Het is denk ik beter in een dergelijk geval een groot aantal weerstanden parallel te zetten om op dezelfde waarde te komen, de inductie wordt dan een fractie van

precies. ik heb op het gehoor al eens de invloed van een draadgewonden weerstand vastgesteld, en het ding vervangen door iets van weerstandsdraad maar dan dus niet in spoelvorm. klonk aanzienlijk beter.

groet

Als je de inductie van draadgewonden weerstanden wilt elimineren, kun je overwegen om er twee parallel te plaatsen met de windingen in tegengestelde richting ("twisted pair"). Die twee moeten natuurlijk elk 2 x de totale weerstandswaarde vertegenwoordigen, vanwege de parallelschakeling.

Overweeg het idee, en verwerp het. Want gehoormatig levert het geen enkel voordeel. Tenzij je een vleermuis bent... 908.gif