Jump to content

rooster verwijderen

m44
 Share

Recommended Posts

Mijn titanium tweeters hebben een rooster ervoor (soort van fijn gaas) om ze te beschermen tegen agressieve benaderingen van vandalen (ook wel kinderen genaamd)

Nu bekruipt mij toch het gevoel dat er een soort van verstrooiing optreedt? of zal dit tussen de oren zitten. Iemand wel eens ervaring gehad met verwijderen van metalen roosters.

Ze zeggen dat het auditief geen kwaad kan maar geluid is toch zeer difractie gevoelig?

Zo wie zo ga ik het morgen proberen maar als iemand ervaring heeft hoor ik het graag.

Ik denk vlak achter het gaas er wel enige effect is in de vorm van een diffractie patroon, maar dat op luisterafstand de effecten weg (ge-ebt) zijn. Wellicht is het hoog zonder gaas wel een halve db harder

Met Accuton tweeters lees je vaak dezefde vraag.

interessant maar als er achter het gaas het een en ander beinvloedt word geeft dat op luisterafstand dan niet juist een vergroting hiervan. De fouten gaan mijn inziens niet verloren maar worden meer verspreid. toch?

Op deze site van Marc Heijligers wordt er duidelijk wel werk van gemaakt om de diffracties van de Accuton/Thiel tweeters op te lossen. Hij mat als ik het goed begrijp met name de diffractie verschijnselen veroorzaakt door de verdieping van de tweeter unit. Niet zo zeer van het rooster.

http://homepage.mac.com/marc.heijligers/au...iffraction.html

mooie site overigens

Het is echter niet geheel zonder risico

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?top...41125#msg641125

:)

bij mijn Monitor Audio scheelde het in klank niets, maar in beeld veel wanneer die roostertjes eraf waren. Bij de JMLab (berylium) scheelde het juist in klank veel. Het ligt dus niet aan (tussen) je oren...

En... is het goed gegaan, het verwijderen van het rooster? Vergeet niet, dat het rooster bij veel luidprekers enkel op z'n plaats wordt gehouden door de magneet van de tweater en dat die behoorlijk sterk is. Verschillende personen hebben zich hier al mee vergallopppeerd, doordat bij het verwijderen het rooster tegen de tweater klapte en daarmee gelijk onherstelbare verwoesting aanrichtte. :blink::o;)

En als het wel is gelukt, is de geluidswinst zo klein, als die er al is, dat dat in geen enkel opzicht opweegt tegen de kwetsbaarheid die je nu hebt. ;)

En... is het goed gegaan, het verwijderen van het rooster? Vergeet niet, dat het rooster bij veel luidprekers enkel op z'n plaats wordt gehouden door de magneet van de tweater en dat die behoorlijk sterk is. Verschillende personen hebben zich hier al mee vergallopppeerd, doordat bij het verwijderen het rooster tegen de tweater klapte en daarmee gelijk onherstelbare verwoesting aanrichtte. :blink::o;)

En als het wel is gelukt, is de geluidswinst zo klein, als die er al is, dat dat in geen enkel opzicht opweegt tegen de kwetsbaarheid die je nu hebt. ;)

Tja ik ben er zelf van overtuigd dqt wer een klein doch hoorbaar verschil heeft platsgevonden. Het hoog op een bepaalde cd die ik altijd gebruik bij veranderingen (omdat ik hem kan dromen) Jazz at the pawnshop

is iets vriendelijker. Ook bij andere cd's hoor ik het. de roosters die licht aan roest onderhevig waren gaven bij bepaalde frequenties een wat smerige scherpe klank , het was niet veel of daadwerkelijk storend maar wel daar. het is nu weg. Hoe harder je de muziek zet hoe duidelijker.

Ik heb mijn hersenen mijn oren vaker voor de gek laten houden maar dit is toch wel overduidelijk.

De onbeschermde tweeter gaat toch over een tijdje vervangen worden door de orginele tweeter.

Ja dus voor mij wel de moeite waard. rooster zat vastgeklemd met een rubber ring en was dus redelijk makkelijk verwijderbaar.