Joep Siermann Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Beste mensen, IK sta op het punt om een Pro-Ject RPM6 te kopen. Hierbij komt de Pro-Ject 9 arm mee. Nu vraag ik mij af hoeveel beter de Carbon-versie ( de 9C) is tegenover de gewone 9? Is het verstandiger om meer geld in het element te steken (welke weet ik nog niet) of loont het de moeite om te upgraden naar de Carbon-arm? Welke optie geeft een beter resultaat/mooiere muziek? Alvast bedankt! Joep Siermann Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 28 januari 2003 Author Report Share Posted 28 januari 2003 Simpeler gezegd: is de Carbon-arm zijn meerprijs waard tegenover de 'gewone' arm? Ik geloof zo'n 200 Euro. Iemand enige ervaring?? In afwachting, Joep Siermann Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Ik vind de Project 6 een leuk uitziende draaiafel voor het geld, maar nadat ik hem irl gezien heb spaar ik toch nog even door. (bv voor de NA Horizon of wie weet een nieuwe Thorens of die Michell) Ik denk dat het gaat om een goede arm-element combinatie. Ik neem aan dat de Carbon versie lichter is dus beter met hoog compliante elementen werkt. Maak er zijn ook echte deskundigen op dit forum... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 29 januari 2003 Author Report Share Posted 29 januari 2003 Hallo Duck-Twacy, Bedoel je dat de Pro-Ject RPM6 er wel leuk uitziet maar dat de geluidskwaliteiten achter liggen? Is er beter te krijgen voor dat geld? Misschien heb je een paar voorbeelden? Ik dacht eigenlijk dat Pro-Ject een ontzettend goede prijs/kwaliteit-verhouding heeft?? Hoe denk jij over het merk in het algemeen? Veel vragen allemaal, ik weet het, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig! Groetjes, Joep PS: Echte deskundigen? Waar dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Nee ik bedoel aleen dat ik hem in het "echt" er minder gelikt vond uitzien (de afwerking) dan op het plaatje (beetje zwak argument, maar het oog wil ook wat). Over de geluidskwaliteit ken ik alleen de "reviews" (die zijn over het algemeen redelijk positief). Conurrent is waarschijnlijk een Rega P3 (of is die wat duurder?) Zelf vind ik de Notingham Analoge Horizon wel interessant, die is rond de 1000 euro met Rega arm. De experts? kijk eens met search rond naar draaitafel topics dan vind je ze wel. Over het algemeen vindt met Project iets minder heb ik de indruk. Weet niet of dat terecht is, want het meeste Projects zitten toch in een lager prijssegment en hebben daar relatief weinig concurrentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 29 januari 2003 Author Report Share Posted 29 januari 2003 O, op die manier! De Rega P3 is volgens mij duurder (en minder mooi qua design). 1000 Euro wordt voor mij teveel. Maar inderdaad, er blijft baas boven baas. Kunnen die Experts zich uitspreken over de verschillen in de 9 en de 9C arm van pro-Ject? Dank u! Joep Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Geplaatst door Joep Siermann:O, op die manier! De Rega P3 is volgens mij duurder (en minder mooi qua design). 1000 Euro wordt voor mij teveel. Maar inderdaad, er blijft baas boven baas. Kunnen die Experts zich uitspreken over de verschillen in de 9 en de 9C arm van pro-Ject? Dank u! Joep Beste Joep, Dat is minder 1 voudig dan het lijkt ! Het 1 en ander is nl afhankelijk van je hele set. Maar om te beginnen dien je te weten welk element bij je installatie past ! Zodra je dat weet dan is het belangrijk te weten wat de eff. massa is van de arm waar je dat element in wilt monteren. Begin dus bij de bron in dit geval .....het....element ! Dan kun je verder. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 29 januari 2003 Author Report Share Posted 29 januari 2003 Haudio, bedankt voor je reactie. Toch vraag ik mij nog iets af: Als ik een element uitkies en daarna pas ga kijken wat de eff. massa van de arm is (te weten 11gr voor de 9 en 9,5gr voor de 9c) en het blijkt niet te passen, moet ik weer een element gaan zoeken! Of niet? Ik snap het niet helemaal.... Ik vraag mij gewoon af wat een betere arm is de 9 of de 9c en zo ja, is dat de moeite (lees: het geld) waard? Is het misschien niet verstandiger om een beter element te kopen?? Please help! Gr, Joep PS: ik sta aan de voet van een gehele vernieuwing van de set en de platenspeler is de eerste stap (cadeau). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Beste Joep, Alle begin is moeilijk,zorg er daarom voor dat het begin het beste is . Als het bij het begin fout gaat, kun je het met de rest niet meer goed maken. Ga eerst na wat je wilt , hoe hoog je de lat wilt leggen. Ga info inwinnen over elementen kwaliteit/prijs etc. Dan wat waaarschijnlijk de rest van de installatie in de toekomst zou kunnen gaan worden. Dan weet je ook het totale kostenplaatje. Dan kun je gaan zoeken wat daarbij past en wat binnen jou budget valt. Indien dat alles bekent is dan weet je ook welk klankbeeld etc. je wilt dan kun je daar een bijpassend element bij zoeken. En dan weet je ook welke draaitafel met welke arm daarbij moet ! Als je andersom begint ,beginnen er nadien voor jou heel veel problemen. BV als je een auto wilt bouwen, dan zul je toch eerst een plan moeten maken wat wil je met de auto. Ik weet het het is moeilijk , maar daar zijn/is (jou)dealer(s) voor om je wegwijs te maken in het doolhof van audio. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Beste Joep, Om een idee te geven een Jan Allearts element presteert heel veel beter in een bijpassende arm. Ook de levensduur is echt veel langer, in een matige arm tot 2000 uur en in een bijpassende tot wel 30.000 uur. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 30 januari 2003 Author Report Share Posted 30 januari 2003 Oke Haudio, bedankt voor de info. Ik ga verder zoeken naar de totale set! Alleen vraag ik mij nog steeds af of het prijsverschil tussen de 9 en de 9c verantwoord is... Groetjes, Joep Link to comment Share on other sites More sharing options...
jernst Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 In het geval van de RMP6, zou ik gewoon de "9" arm nemen. Wil je de "9c", kies dan voor de RPM9. Deze combinaties zijn goed doordacht, prijs/kwaliteit verhouding. Als je de RPM6 kiest, investeer het verschil tussen de 9 en 9c dan in een betere element keuze, dan ben je beter af, denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep Siermann Posted 30 januari 2003 Author Report Share Posted 30 januari 2003 Bedankt Jos (neem ik aan), Naar zulke antwoorden zocht ik een beetje. Als je een idee hebt zoek je toch een beetje bevestiging om de fora Grappig om je ook aan de Hear.nl kant te lezen! Groetjes, Joep Siermann Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts