Jump to content

soldeer tin

tube 300
 Share

Recommended Posts

hoi

Ik ben een paar puur zilveren speaker kabels aan het bouwen

Hier wil ik banaan stekers aan bevestigen en deze solderen met zilver soldeer

dit is volgens mij 4% zilver en de rest tin en lood.

Nu heb ik hier een rol tin liggen van Multicore

er staat op 96SC Tin/Silver/Copper.

Is dit nou de goede soldeertin of moet ik het koper er niet in hebben?

gr Robert

hoi Roger

Dus deze tin is hetzelfde als bv WBT of Siltech zilversoldeer ?

ik heb deze rol ooit eens gekregen van iemand.

Solderen gaat goed maar ik weet niet of dit nou die mooie zilvertin is die normaal bedoeld word

ik ben al 28 uur bezig met de kabels (nog niet klaar) en wil dan ook goeie tin gebruiken om de bananen stekers te bevestigen het is zilver op zilver dat gesoldeerd moet worden.

gr Robert

Ik denk dat de juiste soldeerbout bij het solderen van luidsprekerkabels belangrijker is dan de exacte samenstelling van het soldeertin. Je moet een behoorlijke bout hebben om het weglekken van de warmte in de kabel voor te zijn, met een boutje van 25 Watt redt je het niet.

Een goede verbinding wordt geklemd en eventueel daarna m.b.v. wat soldeertin luchtdicht afgesloten. Na het solderen zou je de kabeleinden in gesmolten parafine kunnen dopen om de overgang van de terminal en de litze luchtdicht af te sluiten, zodat er geen zuurstof tussen de litze en isolatie kan trekken. Sommigen sluiten dit af met smeltlijm. Een mooie krimpkous er over en de boel is ook fraai afgewerkt.

hoi

Ik weet hoe ik het ga doen

Het zilver word mechanisch in een wig geduwd die precies passend is eigenlijk iets kleiner

hierdoor snijd deze in de ader en dan word het zaakje vast gezet met soldeer

het ligt al allemaal klaar

Ik heb er zoveel werk in gestoken dat ik me ook best druk mag maken over de soldeertin die ik ga gebruiken.

De soldeerbout is geschikt en ik weet ook hoe ik moet solderen :)

(in de volksmond "vloeimiddel" genaamd (eigenlijk antioxidant)).

Dat is dan toch eigenlijk een reductor?

Nee, een reductor staat electronen af (oxidator neemt electronen op). Het fluxmiddel staat geen electronen af, maar verwijdert de oxidelaag op het werkstuk zodat het soldeer kan hechten. Het werkt als katalisator. In pricipe kan dat ook met een zuur (S-39 bijvoorbeeld). Maar een zuur blijft doorwerken en is daarom niet geschikt voor electro(nica)toepassingen. S-39 is dus een "clean" flux, omdat je het werkstuk na solderen moet schoonmaken.

De huidige soldeer voor electronicatoepassingen zit in de meeste gevallen een "no-clean" flux. Na solderen hoef je het werkstuk niet schoon te maken, omdat het fluxmiddel niet agressief is.

Het fluxmiddel werd vroeger wel eens "hars" genoemd. Meestal is het een andere stof die als flux gebruikt wordt. Het type staat wel altijd op de klos aangegeven. Alleen als er "resin" staat, is de flux op een natuurlijke hars gebaseerd.

Een goede verbinding wordt geklemd en eventueel daarna m.b.v. wat soldeertin luchtdicht afgesloten. Na het solderen zou je de kabeleinden in gesmolten parafine kunnen dopen om de overgang van de terminal en de litze luchtdicht af te sluiten, zodat er geen zuurstof tussen de litze en isolatie kan trekken. Sommigen sluiten dit af met smeltlijm. Een mooie krimpkous er over en de boel is ook fraai afgewerkt.

Inderdaad, klemmen en solderen is 't devies. Ik gebruik zelf krimpkous die voorzien is van een smeltlijm aan de binnenzijde, zodoende sluit je e.e.a. luchtdicht af, daarna gaat er nog een stuk krimpkous omheen voor de juiste kleur en degelijkheid. De soldeertin die TS gebruikt is overigens prima, ik gebruik zelf iets vergelijkbaars met ook een 4% zilver gehalte. De gebruikte soldeerbout is inderdaad wel een struikelblok, de soldeertin moet namelijk wel voldoende kunnen vloeien, anders heb je al gauw een koude las.

Kabels van >2.5-mm aan dikke banaanstekkers solderen lukt feitelijk al niet meer fatsoenlijk met een 50W soldeerbout. Je bent dan beter af met een regelbaar soldeerstation, je stelt de temperatuur dan in op pakweg 450-graden en door 't grote warmteverlies haal je ter plekke toch een voldoende hoge temperatuur om een goede verbinding te maken. Ik gebruik overigens nimmer een no-clean soldeer, de flux daarvan is dusdanig slecht dat e.e.a. plakt en niet vloeit, reguliere soldeerflux is echter inert bij kamertemperatuur en daarnaast gemakkelijk te verwijderen door dompelen in wasbenzine of aceton icm. met wegpoetsen met een doekje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Waar zijn die banaanstekers van je van gemaakt , als die kabel puur zilver is moet je ook hoge kwaliteit connectors gebruiken, anders heeft heeft dat zilversoldeer ook niet veel zin lijkt me , de meeste connectoren zijn van verguld messing , of andere vergulde niet optimaal geleidende metalen , ":ook sommige dure" , gewoon een kwestie van een stukje connector wegvijlen en ziedaar? :confused:

Waar zijn die banaanstekers van je van gemaakt , als die kabel puur zilver is moet je ook hoge kwaliteit connectors gebruiken, anders heeft heeft dat zilversoldeer ook niet veel zin lijkt me , de meeste connectoren zijn van verguld messing , of andere vergulde niet optimaal geleidende metalen , ":ook sommige dure" , gewoon een kwestie van een stukje connector wegvijlen en ziedaar?

En de redenatie hierachter is? Koper cq. messing kan prima electrolytisch verguld worden en vormt dan een prima sluitende laag die slijtvast en duurzaam is. Ik ken verder geen 'niet optimaal' geleidende materialen die doorgaans voor banaanstekkers gebruikt worden?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Ik gebruik voor goede verbindingen (bvb zilver op zilver) zilversoldeer van het merk Monitor (dacht ik zo). Mijn soldeerstation zet ik wat hoger dan met gewoon soldeer, ik dacht zo rond 250

De aansluitingen aan mijn speaker zijn van mundorf , dwz een bijna puur koper legering , betere geleiding, ik zou dus ook nooit banaan stekers nemen, omdat die stevig moeten zijn , zullen ze doorgaans niet van verguld koper zijn .

Ik zou die wbt spades nemen je hebt ze in koper , en volgens mij ook in zilver?

Die maakt gebruik van een klem verbinding met koperen inleg.

Je kan natuurlijk heel ingewikkelde fratsen uithalen om de overgang van de luidsprekerkabel naar de stekker zo mooi en puur mogelijk uit te voeren. Maar dam moet je wel bedenken dat je het vooral voor je gemoedsrust doet.

Als je bedenkt hoeveel verschillende materialen met nog meer materiaalovergangen (met ordinair soldeertin) in de bron, de versterker en luidsprekers zijn toegepast, zou je eigenlijk niet te veel verwachtingen moeten hebben van die enkele perfecte verbinding tussen de luidsprekerkabel en de stekker.

Mijn ML 431 is zonder of zo goed als zonder draadverbindigen binnen in , en de speakeraansl. zijn van tellurkoper een legering , er wordt ook geadviseerd om deze met beleid aan te draaien .

Als marklevinson het nut ervan inziet , volg ik dat maar.

Ik heb er overigens nooit meetresultaten van gelezen , maar als je toch puur zilver gebruikt als geleider , zou ik ook aandacht besteden aan je connectors :confused:

De connectors zijn ook van zilver en ook de speaker aansluitingen op mijn versterker en de komplete bedrading intern gaat ook zilver worden.

De aansluitingen op mijn luidsprekers en de spreekspoelen in de luidsprekers zijn van zilver

en de interlinks liggen ook al klaar ,ook zilver

De volume regeling is ook zilver en de dac is hardwired gebouwd op een ebben houten plaat ook met zilver

dan is er vanaf mijn loopwerk geen enkel stukje kunstof te vinden in het hele signaal

nou ja de dac chip dan

waarom?

Tja gewoon een beetje gek denk ik :D

Respect man , interessante aanpak , alle aansluitingen zelf gemaakt neem ik aan , wel een beetje zacht voor banaan stekers zilver lijkt me .

De spoelen voor het speakerfilter ook zilver neem ik aan , mundorf verkoopt die , echt prijzig man , praat je over 500 euro voor een paar wisselfilterspoelen, heb je geen fotos , lijkt me leuk om te zien .

Groetjes AADesign :(

Hoe kom je trouwens aan units met zilveren spreekspoelen?

Respect man , interessante aanpak , alle aansluitingen zelf gemaakt neem ik aan , wel een beetje zacht voor banaan stekers zilver lijkt me .

Hoezo zelf gemaakt, er zijn toch zat commerciele zilveren connectoren op de markt te vinden?

Deze reviewer besteedt maar liefst 10 foto's aan 1 van de vele mogelijheden :lol:

Een breedbandunit is als ik het goed begrijp(ik heb er zelf nooit mee gewerkt), 1 UNIT die het hele freq bereik weergeeft.

Een coaxiaal unit , is een unit van bijv 18cm met daarin een tw gemonteerd , en iedere unit heeft zijn eigen aansl. voor de filtering , als je dat wilt.

Wat voor unit heb je?

Wat versta je onder mech. filtering :confused:

Interessante site kende ik nog niet, ik ben zelf altijd een beetje huiverig voor luidsprekersys. zonder filtering . :o

Een ontwerpdoel voor mij is oa, om de freq zo goed mogelijk te scheiden , dwz alleen laag mid door de basmid unit, en hoog door de tw.

Bij het sys van die fabrikant gaat het hele freq bereik door zowel de woofer als de tw , daardoor raakt de sound troebel , is mijn ervaring

Ook krijg je dan problemen is mijn ervaring , als je onvervormd hard wil spelen, ik luister bijv ook veel house en hard rock (Iron maiden ), mijn wadia en ml sys. kan heel hard en onvervormd spelen,met de goede speaker natuurlijk.

Ik bestel toch maar wat WBT tin

Als je dat een beter gevoel geeft moet je dat beslist doen. Maar het is niet anders dan regulier lood/tin harskernsoldeer met een paar procent zilvertoevoeging. WBT haalt het ook gewoon bij een reguliere soldeerfabrikant en verkoopt het 4x zo duur.

Belangrijk bij het solderen van zilver is dat de te solderen onderdelen oxide EN sulfide vrij zijn. Beste is even opschonen van te voren met een droog schuursponsje.

;)