Guest Rein! Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Het lijkt mij ideaal om een mooie muziekserver te hebben. Geen idee wat er te koop is op die markt. Wat ik graag zou willen: - Een volledig stille server - Handige menustructuur zoals bij I-pod - Afstandsbediening - Een grote schijf voor minimaal 500 lossless CD's - Netwerkconnectie - Internetradio - Coaxale digitale uitgang Ik geef niet om de kwaliteit van de DAC, aangezien ik met een losse DAC wil werken. Ik ken de produkten van bijvoorbeeld Hifidelio, Cambridge en McIntosh. Echter wat er vanuit de computerhoek te koop is, daarmee ben ik onbekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Als je er een pc voor wilt hebben, kun je hem het best zelf samenstellen. Dan heb je de mogelijkheden samen met de geluidsproductie volledig in de hand. - Een volledig stille server Als je een kast kiest waar een laptop (achtige) voeding bijzit (koopt) dan heb je daar al geen ventilator. kies als processor (incl. moederbord) voor een VIA EPIA die passief gekoelt word, dan heb je daar ook al geen ventilator voor nodig. - Handige menustructuur zoals bij I-pod Itunes dus, das simpel. - Afstandsbediening Afstandsbediening is erbij te kopen als het niet standaard bij de kast zit. - Een grote schijf voor minimaal 500 lossless CD's De grote harde schijf kun je dan zelf kiezen. tot 750GB/1TB aan toe. Als je daarnaast ook nog een speciale koel en geluidsreductieunit koopt voor de harde schijf, dan is hij koeler (meer koel oppervlak, en omdat hij er volledig inzit en opgehangen in rubbers ook stiller. Zoiets als deze link - Netwerkconnectie Netwerkconnectie zit dan op het moederbord (10/100Mbit) - Internetradio Internetradio is te installeren, dat is maar software, net als het OS, windows, linux, macos. - Coaxale digitale uitgang Een Coaxiale digitale uitgang is afhankelijk van het moederbord of het er op zit. maar vaak wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Het zelf samenstellen van een pc heb ik ook al over na gedacht. Toch wil ik liever iets meer 'dedicated'. Zo'n menustructuur bijvoorbeeld op de afstandsbediening. Uitgangspunt is ook dat ik er geen beeldscherm bij nodig heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Of het kant en klaar leverbaar is, dat zal vast, maar dan is het wel sneller een compromie, voornamelijk als het gaan om de geluidsproductie, de meeste, zo niet alle mediacenters die er te koop zijn hebben allemaal 1 of meerdere ventilatoren, wat geluid met zich mee brengt, niet veel, maar toch... En dat terwijl een passief gekoelde VIA EPIA van 600/800Mhz snel zat is voor een muziekservertje. Nou zijn de Mediacenters die nu te koop zijn vooral ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Ook een goede mogelijkheid: Squeezebox + een NAS device Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 @ Zee, een NAS device is een netwerk attached storage lees ik. Een wireless harde schijf die op je netwerk te vinden is en overal in huis geplaatst kan worden, denk ik dan. Is dat correct? Icm met een Squeezebox. Die heb ik ook wel eens zien langskomen. De squeezebox kan toch geen wav aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 simpel en eenvoudig, de Apple TV. Nadelen zijn de video aansluitingen (HDMI en Component) en de eigenlijk iets te kleine Harde schijf. Maarja, voor 299 euro is het niet al teveel geld voor een compleet media center. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Als je dan toch voor de pc gaat gebruik dan gewoon een SPDIF TOS link. Deze zijn optisch en zorgen dus voor een complete galvanische scheiding tussen de waarschijnlijk vuile voeding van de PC en je geluidsinstalatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Het is zeker niet gezegd dat ik voor de PC ga. Ik wil weten wat het best in mijn plaatje past. Dat lijkt op dit moment de Macintosh, maar die is ook erg prijzig. Voor techniek die zo hard gaat lijkt dat onverstandig. Ik wil gewoon weten wat er te koop is en mij niet beperken tot de High-end hoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 @ Zee, een NAS device is een netwerk attached storage lees ik. Een wireless harde schijf die op je netwerk te vinden is en overal in huis geplaatst kan worden, denk ik dan. Is dat correct?Icm met een Squeezebox. Die heb ik ook wel eens zien langskomen. De squeezebox kan toch geen wav aan? De Squeezebox speelt ook WAV. Eigenlijk speelt hij alle formaten wel af. Groot voordeel is dat de software open source is en dat daarmee de ontwikkelingen erg snel gaan. Dat vind ik dus het grote nadeel van Apple; het is proprietary. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Helemaal mee eens. De Squeezebox is fantastisch. Ik heb er een externe DAC (Xindak III tube) op aangesloten en hij presteert nog 2 klassen beter. Zonder overdrijven. Lees het artikel eens op deze link http://www.enjoythemusic.com/magazine/equi..._squeezebox.htm Iemand ervaring met het upgraden van de voeding van een SB3 en het effect daarvan? Ik heb de vraag 2 keer gesteld, maar nog geen antwoord gekregen: is het mogelijk Radio 4 via de SB3 te ontvangen en zo ja, hoe (welke URL)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Helemaal met je eens Theo, de SB is geweldig! Lees ook de review in Stereophile! Radio 4 is ook te ontvangen (128Kb WMA): http://livestream.xs4all.nl/streamgate.asp?ch=48&x=.asx Luister ook eens naar een teststream van de Avro op http://145.58.33.32:8096/ Dit is een 256Kb MP3 stream met (helaas 'te' populair) klassiek. Maar het geeft wel aan welke richting internetradio op beweegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Hier ook nog steeds erg tevreden met de mogelijkheden van de SB3. Mijn favoriete toepassing blijft nog steeds het ontdekken van nieuwe muziek/artiesten d.m.v. Pandora. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 Klinkt aantrekkelijk, een NAS device + Squeezebox. Hoe gaat zoiets nu in de praktijk? Ik stop een CD in mijn computer en kopieer deze naar de NAS. De squeezebox kan op het netwerk en vind deze CD. Maar betekend dat ook dat mijn PC op dat moment aan moet staan, of is het voldoende als de NAS alleen aan staat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Dat klopt Rein: om muziek af te spelen hoeft je pc niet aan te staan want de Squeezebox haalt zijn data direct van de NAS. Overigens gebruik ik de SB ook met name voor het beluisteren van internetradio (daarvoor heb je dus geen PC en ok geen NAS nodig). Met honderden stantions gaat er echt een wereld voor je open! Ik heb een externe DAC op de SB aangesloten en dan is de geluidskwaliteit bij heel veel stations prima! Met de interne DAC klinkt het allemaal iets minder (maar zker ook niet heel slecht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Toch nog even mijn twee cent. Ik heb veel oplossingen geprobeerd en vind toch de oplossingen gebaseerd op streams (de meeste dus) tekortschieten op het gebied van databasemanagement. Ik heb nu al twee jaar tot volle tevredenheid de volgende PC achter mijn audiorek staan: CPU Slot 1 PIII 500 Mhz, met CPU fan afgekoppeld 300 Gb harde schijf (5400 toeren, een "langzame" Samsung, onhoorbaar stil, letterlijk) Stille voeding (na de harde schijf de grootste investering) Geluidskaartje van Trust, met SPDIF optical naar een externe DAC. Windows XP Totale kosten ongeveer 300 Euro exclusief DAC en software. Ik bedien de PC via Remote Desktop op een (hele) oude laptop, die je in principe overal neer kan zetten (Wireless). Deze laptop was een krijgertje (P1 133 Mhz, 64Mb, draait Windows 2000). Voordelen: flexibiliteit m.b.t afspeelprogrammatuur, afspeelwijze (fades, gap removal, speellijsten, etc.) codecs (afspeelformaten), uitbreiding, verbetering geluid, tweaken, maar ook zeker het gebruiksgemak, en last but not least: de prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Ik heb veel oplossingen geprobeerd en vind toch de oplossingen gebaseerd op streams (de meeste dus) tekortschieten op het gebied van databasemanagement. Kun je dat verduidelijken met een praktisch voorbeeld, nu weet ik niet wat er tekort schiet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Als je zelf een PC wilt assembleren voor deze toepassing, kijk eens naar Mini-itx, passief gekoeld, snel zat, helemaal dedicated te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Ik ben ook een contente gebruiker van een Squeezebox met externe DAC. Gewoon op de PC, niet met een NAS. Wat nou de meerwaarde van een NAS moet zijn is mij niet zo duidelijk. Persoonlijk zie ik meer in een zeer geruisarme PC die in gewoon in de huiskamer staat. Even snel een playlist samenstellen gaat toch net wat vlotter achter de PC dan met de afstandsbediening. Maar je kunt de PC natuurlijk even goed in een andere ruimte zetten. Omdat m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Op dit moment voel ik wel het meest voor de Squeezebox. Ik heb ook nog eens wat rond gevraagd bij IT'ers en het lijkt gewoon een heel goed produkt. Ik denk dat ik eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan1970 Posted 5 april 2007 Report Share Posted 5 april 2007 Bij een muziek server is de interface een van de belangrijkste onderdelen, zeker als je een grote muziek collectie wilt beheren. Hoe groter je muziekcollectie, des te groter het voordeel van een muziek server, als de interface maar goed is. Ik heb zelf wat gestoeid met iTunes en de SB maar de Hifidelio is qua interface en beheer echt superieur, ik heb er ongeveer 700 CDs in FLAC op staan. Mijn advies is in ieder geval om de verschillende interfaces te testen en er bij te fantaseren hoe het zou zijn om bijvoorbeeld een nummer te zoeken in een database met bijvoorbeeld 6.000 tracks, dit is met iTunes en de SB in ieder geval geen lolletje. Ook het beheer van de database (editten, aanmaken afspeellijsten, bediening op afstand, etc.) meenemen in je overweging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Ik heb veel oplossingen geprobeerd en vind toch de oplossingen gebaseerd op streams (de meeste dus) tekortschieten op het gebied van databasemanagement. Kun je dat verduidelijken met een praktisch voorbeeld, nu weet ik niet wat er tekort schiet. Zie de post van Johan1970. Ik kan gewoon niet met een afstandsbediening en een klein lcd-schermpje door mijn verzameling van pm 1000 CD's = zo'n 8000 tracks navigeren. De oplossing met een PC en beeldscherm, of zoals in mijn geval een PC met een remote client, stelt me nu in staat eenvoudig te navigeren met software als MedaMonkey, Albumplayer, MP3toys etc. Zelf gebruik ik Silverjuke (www.silverjuke.net) om mijn database te beheren en af te spelen. Gasten kunnen door mijn verzemeling bladeren op basis van hoesafbeeldingen, alfabetisch op artiest, nummer, tijdperk, genre en noem maar op. Veel gebuiksvriendelijker en daarnaast goedkoper en flexibeler dan een stand-alone speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 16 augustus 2007 Report Share Posted 16 augustus 2007 Interessant linkje: HiVisit Link to comment Share on other sites More sharing options...
TimePieces Posted 23 oktober 2007 Report Share Posted 23 oktober 2007 Ik zou graag gaan voor een audio component i.p.v. een PC. Deze kan je gewoon aan en uitzetten en passen mooi bij de stereoset. Momenteel ben ik mij aan het ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 5 november 2007 Report Share Posted 5 november 2007 HP's Windows Home Server Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts