Jump to content

Magnepan SMGA

padangpanjang
 Share

Recommended Posts

Ik heb een setje Magnepan SMG-A's nieuw gekocht rond 1989.

Zie hier een foto uit de oude doos:

Magnepan

(versie: zwart doek met chromen lijst. Er was ook een licht beige met eiken lijst versie)

De prijs lag toen rond de 2800,- Gulden.

2e hands zie ik ze af en toe nu voor 250,- a 300,- p.p.

Ik weet niet in hoeverre Magnepan's kwetsbaar zijn voor slijtage zoals bij electrostaten,

maar als ze nog goed klinken en er goed uitzien, heb je voor een paar honderd euro zeer bijzondere speakers, zowel optisch als klankmatig! :)

Groeten,

Alco

Ik heb ze ergens tweede helft van de 80-er jaren nieuw gekocht voor 2700 gulden. In 2003 heb ik ze, in goede staat, verkocht voor 250 Euro (maar dat was wel een vriendenprijsje).

Achteraf heb ik er wel een beetje spijt van, want het zijn toch wel heel bijzondere luidsprekers. Ze hebben geen laag en geen hoog (zeker als de zekeringhouder geoxideerd is), kunnen niet hard, maar met instrumenten in het middengebied en vooral stemmen klonken ze fantastisch! Beter dan de MG1.6 die ik nu heb, en die klinkt toch ook niet verkeerd.

Voor "kleinschalige" muziek is het misschien wel

Afhankelijk van de staat waarin ze verkeren is 300, 400 euro een redelijke prijs. Het zijn hele fijne speakers, zeker voor die prijs zul je niet snel iets beters vinden (nou ja, smaak is uiteraard persoonsgebonden). Ik heb zelf de 0.5, maar de SMG ken ik goed. Die staan bij een vriend van me thuis.

Kijk hier ook eens:

Magnepan Users Group

De SMGA werd tussen 1986 en 1992 gemaakt.

Allen bedankt voor de info!

Ik heb ze gekocht, ik gebruik ze als 2e set ..Heb ze aangesloten op een Vincent 233 geintegreerde versterker en een sony cdx-920..bekabeling : Monster interconnect en sp kabel electrocompaniet wat ik nog had liggen..

Ik moet nog wat experimenteren met de plaatsing, kabels en dergelijke (nog geen tijd voor gehad..) maar de indruk op dit moment is redelijk wist ook niet wat ik ervan moest verwachten..

Wat heb je er nu uiteindelijk voor betaald.

Ik heb ze ook gehad. Kocht ze geloof ik voor 300. Echt geweldig. Maar na een dag goed luisteren kwam ik erachter dat er in een van de speakers een kraakje zat bij bepaalde frequenties. De draden begonnen los te laten van het vlies... Erg jammer. Heb ze toen verkocht aan een handige doe het zelvert voor een redelijk bedrag. Hij was zo blij als een kind.

Ik zit er nu aan te denken om magnepans te combineren met twee subwoofers... Misschien....

Veel plezier ermee.

Groet,

Ruben

Ik heb er 350 voor betaald, ze waren wel in een uitmuntende staat.

Nu ik er even aandachtig naar geluisterd heb kan ik het geluid niet echt plaatsen..

Het geluid is dun, dit was te verwachten van een magnetostaat met zo'n beperkt oppervlak,

maar dat vind ik het probleem niet zolang hetgene wat weergegeven word maar corect is.

Als ik heel eerlijk ben valt het totaalbeeld tegen, ik mis namelijk veel in het hoog net of het hoog afgekapt wordt en daardoor nogal nasaal klinkt, ook mis ik focussering en diepte.. nu weet ik dat de combinatie van versterker en cd speler veel invloed kan hebben , heb hier nog wat versterkers - cd spelers staan dus wegaan even verder met experimenteren..

Nu ik er even aandachtig naar geluisterd heb kan ik het geluid niet echt plaatsen..

Het geluid is dun, dit was te verwachten van een magnetostaat met zo'n beperkt oppervlak,

maar dat vind ik het probleem niet zolang hetgene wat weergegeven word maar corect is.

Als ik heel eerlijk ben valt het totaalbeeld tegen, ik mis namelijk veel in het hoog net of het hoog afgekapt wordt en daardoor nogal nasaal klinkt, ook mis ik focussering en diepte.. nu weet ik dat de combinatie van versterker en cd speler veel invloed kan hebben , heb hier nog wat versterkers - cd spelers staan dus wegaan even verder met experimenteren..

Plaatsing is ook heel belangrijk. Akoestiek ook. In welke ruimte staan ze? Hoe heb je ze neergezet?

De SMGA heeft normaal inderdaad weinig hoog, ik meen dat ze tot 15 KHz gaan, maar ze horen toch niet nasaal te klinken. Heel vaak zijn de zekeringhouders geoxideerd. De zekeringen zitten alleen op het hoog, dus dan blijft daar helemaal weinig over.

Ik gebruikte eens per jaar fijn schuurpapier om de zekeringhouders te bewerken. Maar ik kan me voorstellen dat er betere manieren zijn om ze schoon te maken.

Met vriendelijk groet,

Jan

Ik had er ook al aan gedacht dat de zekeringhouders cq aansluitingen geoxideerd zouden kunnen zijn hier ga ik zeker binnenkort aandacht aan besteden ..

De ruimte waar ze in staan is redelijk goed qua akoestiek hoewel er een tegelvloer in ligt niet te hard mede door veel absorberende materialen, ik heb hier een andere set gehad die nu in mijn luisterruimte staat en het klonk erg goed in dezelfde ruimte..

Wat plaatsing betreft ben ik vrij beperkt maar ze staan ruim van de muur en lichtjes naar binnengedraait..

Ik had er ook al aan gedacht dat de zekeringhouders cq aansluitingen geoxideerd zouden kunnen zijn hier ga ik zeker binnenkort aandacht aan besteden ..

De ruimte waar ze in staan is redelijk goed qua akoestiek hoewel er een tegelvloer in ligt niet te hard mede door veel absorberende materialen, ik heb hier een andere set gehad die nu in mijn luisterruimte staat en het klonk erg goed in dezelfde ruimte..

Wat plaatsing betreft ben ik vrij beperkt maar ze staan ruim van de muur en lichtjes naar binnengedraait..

Waar speel je verder mee (versterker e.d.)?