Jump to content

Kabels

Robbert
 Share

Recommended Posts

Het ging mij erom dat Huub stelt dat het onzin is om goedkope kabels aan te raden aan mensen die in dure kabels geloven.

Dat heeft Huub niet gezegd, en dat weet je best. Je 'Trouwens' commentaar was zoals aangegeven slecht bedoeld om je minachting te etaleren. Niets meer en niets minder. En dat al bijkans 2500 posten lang.

Begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd, zo blijkt weer. Pak die post van Huub er nog eens bij.

Het ging mij erom dat Huub stelt dat het onzin is om goedkope kabels aan te raden aan mensen die in dure kabels geloven.

Dat heeft Huub niet gezegd, en dat weet je best. Je 'Trouwens' commentaar was zoals aangegeven slecht bedoeld om je minachting te etaleren. Niets meer en niets minder. En dat al bijkans 2500 posten lang.

Begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd, zo blijkt weer. Pak die post van Huub er nog eens bij.

Ik begrijp al lezend dat dat letterlijk niet gezegd is. Jij begrijpt, oftewel matigt je aan, andermans woorden te moeten verdraaien om de boel weer op scherp te zetten (te stangen). Je bent daarmee zowel kinder- als leugenachtig.

het is ook een beetje waar men op reageert en hoe of zo'n topic nog wat oplevert. Ik heb reeds 2 vragen gesteld en op de 1e vraag 1 antwoord gekregen (waarvoor dank) en op de 2e nog niet. er is echter wel heel veel heen en weer vliegen afvangen. waarom?

Ik zit zelf in die fase dat ik begin te begrijpen waarom sommige dure kabels eerder een verslechtering opleveren dan een verbetering en wil eens gaan expirimenteren met goedkope kabels. Tips of info hierover zijn dus uitermate welkom. wellicht zijn de vragen die ik stel niet de moeite waard maar in mijn wereld bestaan er geen domme vragen.

Behalve dan iemand die naar je toekomt en vraagt"ben je een boek aan het lezen"terwijl je met een boek op schoot zit en daar aandachtig naar kijkt. ;)

het is ook een beetje waar men op reageert en hoe of zo'n topic nog wat oplevert. Ik heb reeds 2 vragen gesteld en op de 1e vraag 1 antwoord gekregen (waarvoor dank) en op de 2e nog niet. er is echter wel heel veel heen en weer vliegen afvangen. waarom?

Ik zit zelf in die fase dat ik begin te begrijpen waarom sommige dure kabels eerder een verslechtering opleveren dan een verbetering en wil eens gaan expirimenteren met goedkope kabels. Tips of info hierover zijn dus uitermate welkom. wellicht zijn de vragen die ik stel niet de moeite waard maar in mijn wereld bestaan er geen domme vragen.

Behalve dan iemand die naar je toekomt en vraagt"ben je een boek aan het lezen"terwijl je met een boek op schoot zit en daar aandachtig naar kijkt. ;)

Welke vraag is nog niet beantwoord?

Groet,

Jacco

Ik begrijp al lezend dat dat letterlijk niet gezegd is. Jij begrijpt, oftewel matigt je aan, andermans woorden te moeten verdraaien om de boel weer op scherp te zetten (te stangen). Je bent daarmee zowel kinder- als leugenachtig.

Huub zegt letterlijk dat ook al worden hoorbare verschillen door autosuggestie veroorzaakt, dat het dan onzin is om goedkope kabels aan te bevelen. Oftewel het is ongewenst dat men van dit geloof afgeholpen wordt en zodoende is het ongewenst dat ik daartoe aanzet. Hij (of jij) kan ook zeggen: st

die van een enkele kabel met losse massieve aders van 1mm2. wel afzonderlijk geisoleerd maar lopen getwist door de mantel. Kun je die aders door 2 delen en de ene helft op de plus van je speaker aansluiten en de andere helft op de min of beinvloedt dat elkaar teveel. anders moet ik 2 van die dikke slangen aansluiten. (ymvk kabel ofzo grijs)

ten minste zo'n soort kabel werd me aangeraden

die van een enkele kabel met losse massieve aders van 1mm2. wel afzonderlijk geisoleerd maar lopen getwist door de mantel. Kun je die aders door 2 delen en de ene helft op de plus van je speaker aansluiten en de andere helft op de min of beinvloedt dat elkaar teveel. anders moet ik 2 van die dikke slangen aansluiten. (ymvk kabel ofzo grijs)

Dan begrijp ik al waarom je er geen serieus antwoord op hebt gehad.

Het is heel simpel: voor een speakerkabel moet je vooral een lage serieweerstand hebben en het liefst ook een lage serie-inductie. De capaciteit is doorgaans veel minder van belang. Wat eigenlijk doorslaggevend is, is de combinatie van lengte van de transmissielijn (om een duur woord te gebruiken) en de variatie van de belastingsimpedantie.

Je zult dus moeten zoeken naar een combinatie van lage serieweerstand en lage inductie. De crux is een beetje dat je kabeleigenschappen niet los moet zien van de twee omgevingsfactoren: lengte van de draad en de variatie van belasting. Dus: je hebt twee vragen er bij gekregen van me ipv 1 antwoord. Wat is de lengte en hoe is het belastingsverloop?

Kabels "klinken" niet, ze hebben impedantie.

Groet,

Jacco

Dan begrijp ik al waarom je er geen serieus antwoord op hebt gehad.

Het is heel simpel: voor een speakerkabel moet je vooral een lage serieweerstand hebben en het liefst ook een lage serie-inductie. De capaciteit is doorgaans veel minder van belang. Wat eigenlijk doorslaggevend is, is de combinatie van lengte van de transmissielijn (om een duur woord te gebruiken) en de variatie van de belastingsimpedantie.

Je zult dus moeten zoeken naar een combinatie van lage serieweerstand en lage inductie. De crux is een beetje dat je kabeleigenschappen niet los moet zien van de twee omgevingsfactoren: lengte van de draad en de variatie van belasting. Dus: je hebt twee vragen er bij gekregen van me ipv 1 antwoord. Wat is de lengte en hoe is het belastingsverloop?

Kabels "klinken" niet, ze hebben impedantie.

Groet,

Jacco

dat kabels niet horen te klinken begrijp ik, ik kan je echter verzekeren dat ik er nu een heb die klinkt.

de lengte zal ruim 4 meter gaan bedragen per kant. de vraag over het impedantie verloop begrijp ik niet. ik weet wat weerstand is en dat je dit kunt beinvloeden met de dikte van je draad, dat het type luidspreker hier invloed op heeft en de tegenkoppeling van de versterker. Echter als je me nu vraagt "hoe is het impedantie verloop"ik heb geen flauw idee. Dus laat ik maar zeggen "varierend"

Ja, varierende impedantieverlopen is een vervelend gegeven. Je moet het zien als een bron die een eindige impedantie heeft, een verbindingselement (de transmissielijn) en een varierende belasting. 3 gecascadeerde elementen. Het is niet erg als de belasting hoog wordt, maar de poppen gaan dansen als ie dipt. Dan moet de versterker veel stroom leveren en dan mag de transmissielijn niet te veel "in de weg zitten".

Groet,

Jacco

Huub zegt letterlijk dat ook al worden hoorbare verschillen door autosuggestie veroorzaakt, dat het dan onzin is om goedkope kabels aan te bevelen.
Huub refereert aan eerder (gekscherend) gemeld lampensnoer, en maakt duidelijk dat dit niet de enige oplossing is:
Het aanraden van mensen om gewoon electriciteitssnoer te gebruiken is onzin, of kabelverschillen nou worden veroorzaakt door louter autosuggestie of niet. In beide gevallen hoor je verschillen of je hoort ze niet.
En relativeert dit dan als volgt:
Gewoon lekker zelf proberen. Niet gelijk kabels gaan kopen, het best kun je een forumgenoot op de koffie uitnodigen met wat kabels onder de arm. En als je dan geen verschillen hoort: prima. Dat gaat je in de toekomst erg veel geld schelen.
Waarmee jouw latere 'verheldering'
Hij (of jij) kan ook zeggen: st

Wat verandert er in deze transmissielijn als ik kabels twist?

Ja, varierende impedantieverlopen is een vervelend gegeven. Je moet het zien als een bron die een eindige impedantie heeft, een verbindingselement (de transmissielijn) en een varierende belasting. 3 gecascadeerde elementen. Het is niet erg als de belasting hoog wordt, maar de poppen gaan dansen als ie dipt. Dan moet de versterker veel stroom leveren en dan mag de transmissielijn niet te veel "in de weg zitten".

Groet,

Jacco

Kan dit? Gelijke impedantie Klik op Welcome en met de scroll balk naar: The OCOS advantage: Liberation of Sound

Wat verandert er in deze transmissielijn als ik kabels twist?

Ik zou het moeten narekenen, maar ik vermoed dat de capaciteit stijgt. Het veld wordt beter gekoppeld en dit zal invloed hebben op de effectieve inductie. Dat laatste kan waarschijnlijk bij langere lengten een invloed kunnen hebben bij speakers die een diepe dip hebben in hun impedantie.

Groet,

Jacco

En relativeert dit dan als volgt:
Gewoon lekker zelf proberen. Niet gelijk kabels gaan kopen, het best kun je een forumgenoot op de koffie uitnodigen met wat kabels onder de arm. En als je dan geen verschillen hoort: prima. Dat gaat je in de toekomst erg veel geld schelen.
Waarmee jouw latere 'verheldering'
Hij (of jij) kan ook zeggen: st

het antwoord is dus dat het niet kan?

associatief vermogen is hier vollop in the house :lol:

Groet,

Jacco

Kan dit? Gelijke impedantie Klik op Welcome en met de scroll balk naar: The OCOS advantage: Liberation of Sound

Tja, ik weet het niet. Het enig wat ik niet goed begrijp is de toename van de karakteristieke impedantie voor lage frequenties voor de "normale" kabel. Misschien kijken ze naar iets anders, ik weet het niet.

Het kijken naar de kar. impedantie is een leuke bezigheid en je moet goed onthouden dat het een combinatie is van een 4-tal transmissielijneigenschappen. Twee er van zijn weerstand en geleiding per meter, waarbij die laatste wordt bepaald door het dielectricum wat de twee geleiders scheidt. Het verlies in het dielectricum dus en dat is op audiofrequenties echt minimaal.

De andere twee zijn de capaciteit en inductie per meter. En in formulevorm is dat Z0 = sqrt(L/C). Dus het kleiner maken van de effectieve L, dus bij twisten, levert een lagere Z0 op. Als je ook nog eens een keer de capaciteit vergroot, dan daalt de Z0 nog meer. Zoals bij twisten. Door nu te kijken naar de karakteristieke impedantie, verkijk je je mijns inziens. Als een eindversterker goed is, dan heeft ie niet te veel last van een parallel-C. In het voorbeeld bij een Z0 = 150 Ohm, en aangenomen dat de effectieve inductie 1 uH/m is, dan kom ik op een parallel-C van ruim 44 pF. Dit zijn geen waarden om je zorgen te maken. Die inductie denk ik wel.

Groet,

Jacco

Er is een heel groot verschil tussen proberen van autosuggestie af te komen en 'wat kabels pakken en luisteren en wellicht geen verschil horen'. Waar ik op doel is dat julie niet zeggen "laat de kabel eens uit het zicht liggen en vrouwlief af en toe de draad vervangen door een lampensnoer, PC draad". Of: "laat ongemerkt er een verlenghaspel tussen zetten"; spreid deze test over een paar maanden uit. Als het goed is moet je kunnen zeggen op welke datum vrouwlief de aanpassingen verricht heeft.

Zo'n actieve aanpak heeft tot gevolg dat je maandenlang objectief gaat luisteren (op dat punt).

Heb iets soortgelijks met m'n huidige pikzwarte kabel uitgeprobeerd. Na twee maanden gebruik de vorige (duurdere, met fijn kleurtje :) ) er op een zaterdagochtend weer tussengezet. 's Avonds, na een drukke dag waarbij je niet aan luisteren toekomt, er weer uitgehaald toen ik na eten en tijdens de afwas (ideale testsituatie voor een vrijgezel) de presentatie via de nieuwere duidelijk beter vond. Je ziet je spullen niet, denkt er niet aan (denk tijdens de afwas niet aan hifi) maar hoort zonder er bewust op te letten ongemerkt de verschillen. Je hoort onbewust dingen net zo goed werkelijk niet als werkelijk wel.

Wat een "draad" toch weer :D

Van speakerkabels weet helemaal niemand het fijne en iedereen alles. Wij forummers, de speakerkabelfabrikanten en de verkopers. Veel fantasie en hoegenaamd niets eenduidig verifieerbaars. Nou ja, op de prijs na dan misschien.

Dus koop gewoon de kabel waarnbij JIJ denkt in het Walhalla te komen, ongeacht prijs.

Mij is allang gebleken dat geen enkele kabel je in het Walhalla brengt en hou het daarom gewoon bij goedkoop 2,5 mm2 koper voor de benodigde paar metertjes.

;)

luidsprekerkabels moeten minimaal van dezelfde kwaliteit zijn als de draad waarmee de spoelen in het wisselfilter zijn gewikkeld, en als de draad van de weerstandjes en de condensators in het wisselfilter........ ;)

je vergeet nog de dikte vd spreekspoel draad , heeft iemand die wel eens opgemeten , dan praat je over tienden van milimeters denk ik , of nog kleiner. een condensator heeft geen draad ,maar is opgebouwd uit een folie , bijv koper met daartussen een dielektrum, bijv teflon , ik hoop dat ik het goed zeg!!

gr :( hj :D

Wat een "draad" toch weer :D

Van speakerkabels weet helemaal niemand het fijne en iedereen alles. Wij forummers, de speakerkabelfabrikanten en de verkopers. Veel fantasie en hoegenaamd niets eenduidig verifieerbaars. Nou ja, op de prijs na dan misschien.

Dus koop gewoon de kabel waarnbij JIJ denkt in het Walhalla te komen, ongeacht prijs.

Mij is allang gebleken dat geen enkele kabel je in het Walhalla brengt en hou het daarom gewoon bij goedkoop 2,5 mm2 koper voor de benodigde paar metertjes.

;)

heldere taal thanx.

ik ga het gewoon eens proberen.

Hier trouwens even een vraagje voor jacco( of iemand anders ) , die kabeltjes van mit en transparent , die ik had gesloopt.

allebei waren het laagdoorlaten , transp. met een cond. plus weerstandje parallel, en mit met een spoel, in serie met de belasting zie andere topic.

Wat zijn de waardes volgens jouw die je in die filters moet hanteren, om min 3 db punten te creeren bij 20 khz ( niet lager). ik ga dat thuis nog een keer nameten , zo kan ik er achter komen ,maar iemand die dat aan de hand van berekeningen kan vertellen is altijd welkom, dan weet ik globaal met wat voor waarde ik moet beginnen , bij de eerste meting

gr :( hj :D