Jump to content

Kabels

Robbert
 Share

Recommended Posts

Wat zijn de waardes volgens jouw die je in die filters moet hanteren, om min 3 db punten te creeren bij 20 khz ( niet lager). ik ga dat thuis nog een keer nameten , zo kan ik er achter komen ,maar iemand die dat aan de hand van berekeningen kan vertellen is altijd welkom, dan weet ik globaal met wat voor waarde ik moet beginnen , bij de eerste meting

Is afhankelijk van de impedantie de speaker, en die is bij iedere frequentie anders.

dus met andere woorden de doorlaat van hoge tonen is afhankelijk vd imp vd speaker op dat moment.

Maar ik wil gewoon waardes weten bij laten we zeggen 5 ohm speaker imp.

gr :( hj :D

Tsja, als ie gestuurd wordt vanuit een spanningsbron, moet je rekenen op 40 uH voor de seriespoel. De parallel-C doet niet ter zake bij sturing vanuit een spanningsbron.

Groet,

Jacco

Daar heb ik eigenlijk niet over nagedacht. Er zal wel een slimme manier bestaan. In ieder geval is de Ohmse weerstand eenvoudig te meten met een Ohm-meter en dan kun het uiteinde kortsluiten. Op de meeste multimeters kun je ook capaciteit meten en dan moet je het natuurlijk niet kortsluiten. Open laten is dan het juiste antwoord. Of het nauwkeurig is, is een tweede. Maar dat ligt denk ik aan de multimeter die je gebruikt. Als je in de open connectie-stand even de weerstand meet tussen beide aders, weet je de verliesweerstand, maar die zal doorgaans zo hoog zijn dat de meeste multimeters dit niet kunnen weergeven.

Blijft over de inductie. Dat is een beetje een vreemde, want je moet de effectieve inductie hebben. misschien kun je die het beste indirect meten door een overdracht te bepalen. En dan daaruit je gegevens invullen die je al weet en dat kloppend maken met de onbekende inductie.

Groet,

Jacco

dus met andere woorden de doorlaat van hoge tonen is afhankelijk vd imp vd speaker op dat moment.

Maar ik wil gewoon waardes weten bij laten we zeggen 5 ohm speaker imp.

Tsja, als ie gestuurd wordt vanuit een spanningsbron, moet je rekenen op 40 uH voor de seriespoel. De parallel-C doet niet ter zake bij sturing vanuit een spanningsbron.

Groet,

Jacco

Okay, bedankt, die 40 uH ga ik eens proberen, maar die condensator en weerstand in die transparent kabel zitten er toch niet voor niets, volgens jouw heeft zon laagdoorlaat geen enkel effect , om hoge freq uit de speaker te houden?

Ik ga uit van een 200 watt aan 8 ohm eindversterker (als spanningsbron) , die zich verdubbelt bij 4 ohm , de speaker imp. min .is ongeveer 5 ohm??

Ik ga het eens meten ik ga een aantal spoelen met verschillende waardes in serie zetten met de speaker , dus aan de plus , voor het filter , net zo lang de waarde verhogen tot ik de freq kar zie dalen bij 20 khz .

OOk ga ik eens wat condensatoren par zetten over de luidsprekerklemmen, evt gecombineerd met weerstandjes , eens kijken of dat wat doet met de freq kar.

http://www.marklevinson.com/products/specs.asp?prod=no431

de bovenstaande link met specs vd eindtrap