andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 In verband met nieuwe projecten ben ik op zoek naar goede adresjes voor speakermateriaal, HDF probeer ik te krijgen , heb al 3 zaken gebeld , maar niemand heeft het, ook evt kunstof (geperst phenol ). Heeft iemand tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 MDF is prima hoor, geperst Phenol is niet zo gezond en feitelijk niet veilig zelf te verwerken. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 De plaatselijke Hubo heeft het eens voor me besteld ik heb eens voor bass hoorns met 18 inch woofers een sandwich constructie gebouwd met verschillende materialen de wanden waren 80 mm dik. Ik ken iemand die een test opstelling gebouwd heeft om resonanties van materiaalsoorten en combinaties via een waterval spectrum zichtbaar te maken. De wanden van mijn huidige speakers zijn 4mm dik en van sitka spruce. Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 Ik zal eens informeren bij de HUBO, maar ik wil eigenlijk adresjes van groothandels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Ik weet er hier wel een stuk of 3/4 maar dat is in Limburg Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 Maakt niet uit geef het tel maar , alvast bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 hoi Toen ik een tel. nr kwam ik dit tegen mischien dat er hiertussen nog wat te vinden is bij jouw in de buurt . http://www.fbg.nl/cat/823 Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Ik zal eens informeren bij de HUBO, maar ik wil eigenlijk adresjes van groothandels? HDF is gewoon in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Lees dit ook maar eens je kan ook contact opnemen met Martin. Hij heeft echt al heel veel geexperimenteerd op dit gebied je hoeft dan niet alles zelf uit te vinden. http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 Ja bedankt heel interessante site. Groetjes hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 In verband met nieuwe projecten ben ik op zoek naar goede adresjes voor speakermateriaal, HDF probeer ik te krijgen , heb al 3 zaken gebeld , maar niemand heeft het, ook evt kunstof (geperst phenol ).Heeft iemand tips? Misschien kom je via Eriks wel aan fenol (Tufnol) plaat. Maar zoals al gezegd zijn harde materialen als Tufnol en HDF geen voordeel bij luidsprekerbouw. Het is misschien wel stijver maar de interne demping is matig. De amplitude van de trilling is misschien wat kleiner dan bij een zachter materiaal maar de trillingenergie wordt slecht geabsorbeerd. Plaat uit fenolhars stinkt trouwens ook behoorlijk. Ik denk dat je met buigslappe materialen met een hoge interne demping betere resultaten kan bereiken. MDF of spaanplaat hebben wat dat betreft veel betere eigenschappen, samen met een stevige matrixconstructie en loodbitumen of lood voor het verhogen van de massa kun je een prima luidsprekerkast bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 Ja ik ben met je eens dat met verstevigd mdf een prima kast kunt bouwen , maar dat heb ik al gedaan . Ik probeer uit te vinden of bijv hdf met zijn hogere stijfheid de weergave sprankelender maakt , of de verminderde demping van hdf een rol speelt bij de weergave , is nog de vraag . Een combo van een stijf en een trillingsdempend materiaal , zal waarschijnlijk het beste zijn ,wilson audio doet dat tegenwoordig , zon combo van materialen . Als hdf volstaat kun je ook met geringere wandikte volstaan , meer huiskamervriendelijk , mijn toekomstige systeem heeft veel volume nodig , minimaal 1 26 cm woofer , of 2 20cm woofers parallel Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Ja ik ben met je eens dat met verstevigd mdf een prima kast kunt bouwen , maar dat heb ik al gedaan .Ik probeer uit te vinden of bijv hdf met zijn hogere stijfheid de weergave sprankelender maakt , of de verminderde demping van hdf een rol speelt bij de weergave , is nog de vraag . Een combo van een stijf en een trillingsdempend materiaal , zal waarschijnlijk het beste zijn ,wilson audio doet dat tegenwoordig , zon combo van materialen . Als hdf volstaat kun je ook met geringere wandikte volstaan , meer huiskamervriendelijk , mijn toekomstige systeem heeft veel volume nodig , minimaal 1 26 cm woofer , of 2 20cm woofers parallel HDF volstaat beslist niet. Stijfheid wordt bereikt door een doordachte kastbouw en kan net zo makkelijk met spaanplaat worden gerealiseerd. Stijfheid is daarbij slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 hoi Toine Dat word helemaal niet gevraagd hj wil gewoon wat proberen. Het gaat er niet om wat jij ik of iemand anders vind of zou doen of dat jij nou eenmaal geen kast hebt. De beste man bouwt speakers dan mag hij ook best zijn eigen weg gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 Precies , het kan ook negatief uitvallen , maar dat is mijn probleem . Groeten hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 hoi Toine Dat word helemaal niet gevraagd hj wil gewoon wat proberen. Het gaat er niet om wat jij ik of iemand anders vind of zou doen of dat jij nou eenmaal geen kast hebt. De beste man bouwt speakers dan mag hij ook best zijn eigen weg gaan. Sorry dat ik behalve twee bruikbare adressen voor het verkrijgen van HDF (dat moet ik een ander nog zien doen) ook heb gedeeld wat mijn eigen bevindingen ermee zijn... Ik heb ooit, in een ander leven, 45 paar luidsprekers gebouwd. Ergens bij paar no.25 verscheen MDF op de markt. Overigens reageerde ik toch wel degelijk op zaken over stijfheid van wanden en zo? Ik voeg er slechts aan toe dat stijfheid maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Beste hj, Je mag natuurlijk eigenwijs zijn en het zelf willen proberen. Jaren geleden hebben in de Elektuur Luidsprekespecial en in de HobbyHifi (HH) paneeltesten gestaan van diverse materialen. HDF kwam er vrij slecht af. Resoneert behoorlijk, is lastig te dempen en is bovendien erg lastig te zagen (het is knalhard). Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 Nog andere materiaaltips dan , behalve mdf , ik kan ook een tussenvorm krijgen bij een bedrijf, iets wat tussen mdf en hdf in zit ,maar eens even kijken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm]http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm[/url]Robert Leuke testen Robert. Alleen vergelijkt ie wel apels met peren en sinasappelsap. Zo kun je nog niets zeggen van de afzonderlijke materialen, alleen wat zijn combi's opgeleverd hebben. Nog andere materiaaltips dan , behalve mdf , ik kan ook een tussenvorm krijgen bij een bedrijf, iets wat tussen mdf en hdf in zit ,maar eens even kijken? MDF scoorde in de paneeltesten op zich vrij ver bovenaan. Beter is marmer en oh ja, je kunt nog speksteen proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Er zijn veel meer interesante materialen die mij wel interessant lijken als kastmateriaal, HDPE (zie het draadje hierover op het zelfbouwforum), polymeerbeton of honingraat sandwichpanelen. Daarnaast heb je ook nog cementgebonden spaanplaat of andere steenachtige plaatmaterialen die me wel geschikt lijken voor een experiment. Als je met polymeerbeton gaat knoeien, kun je ook nog met de toeslagstoffen spelen, Wilson Audio doet eigenlijk iets vergelijkbaars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 Ja er zijn veel interessante materialen, het wordt in ieder geval een systeem met voldoende basweergave , zodat daar in ieder geval niet meer over te klagen valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Hallo, Ik heb mijn boxen in eerste instantie gebouwd van plaatmateriaal dat in de (jacht) scheepvaart wordt gebruikt. Gekocht bij een werf in Nieuwerkerk aan de Ijssel. Het bestaat uit ca 7 mm multiplex, ca 7 mm hard rubber en weer ca 7 mm multiplex. Toen mijn boxen klaar waren en ik mijn oor tegen de kast legde, waande ik me binnenin. Dat leek me niet de bedoeling, dus heb ik er een laag Twaron doek in Epoxy tegenaan geplakt (Twaron dempt goed) en vervolgens nog 8 mm MDF (goed af te werken) tegenaan geplakt. Het Twaron doek had ik om de hoeken heen door laten lopen zodat naden niet meer kunnen trekken. De kast is nu behoorlijk geluiddicht, dempt prima en staat er nu een aantal jaren gespoten bij, zonder ook maar een naadje zichtbaar. Oh ja, binnen in de kast heb ik ook nog maar Twaron met Epoxy aangebracht. Alles bij elkaar natuurlijk wel monnikenwerk, maarja het hield me van de straat. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 ... dus heb ik er een laag Twaron doek in Epoxy tegenaan geplakt ... De kast is nu behoorlijk geluiddicht,En kogelvrij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 En duur , waarschijnlijk, niet geschikt voor de verkoop , de consument geeft niet graag veel geld uit ,dat speelt ook mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 En duur , waarschijnlijk, niet geschikt voor de verkoop , de consument geeft niet graag veel geld uit ,dat speelt ook mee. Kwestie van marketing .... kijk maar naar Bose. Denk dat in de VS bomvrije speakers best wel willen verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts