tube 300 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm]http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm[/url] Robert Leuke testen Robert. Alleen vergelijkt ie wel apels met peren en sinasappelsap. Zo kun je nog niets zeggen van de afzonderlijke materialen, alleen wat zijn combi's opgeleverd hebben. Nog andere materiaaltips dan , behalve mdf , ik kan ook een tussenvorm krijgen bij een bedrijf, iets wat tussen mdf en hdf in zit ,maar eens even kijken? MDF scoorde in de paneeltesten op zich vrij ver bovenaan. Beter is marmer en oh ja, je kunt nog speksteen proberen Ja die testen geven maar een idee van een paar testen ik bedoel als andromeda..... (veel te lang) een idee heeft van wat hij ongeveer wil gebruiken of proberen kan dit getest worden Martin heeft de test opstelling toch dan kunnen er zo een paar samples op een dag getest worden ik ben zelf geen voorstander van een te dode kast maar dat maakt niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Author Report Share Posted 8 april 2007 dit is een meting aan de lumen white silverflame, heeft ook een behuizingsresonantie, maar heeft ook weer andere voordelen , is gemaakt van multiplex bij mijn weten . Groeten hj http://stereophile.com/floorloudspeakers/684/index6.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Sonus Faber gebruikt echt hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Nog andere materiaaltips dan , behalve mdf , ik kan ook een tussenvorm krijgen bij een bedrijf, iets wat tussen mdf en hdf in zit ,maar eens even kijken? Er zit niks tussen HDF en MDF in. Blijkbaar zie je het verschil tussen deze twee niet, anders zou je dat waarschijnlijk niet vragen. HDF heeft door-en-door dezelfde persing en heeft dus door-en-door eenzelfde karakteristiek; MDF heeft een zachtere kern met keiharde buitenlagen en is als zodanig dus al een sandwich met verschillende karakteristieken. Daaruit volgt dat MDF van zichzelf een beetje geschikter is dan HDF (voor het bouwen van kastwanden ten behoeve van luidsprekers dan): het is uit de aard der zaak al een soort sandwich en wel van twee identieke materialen die een verschillende densiteit (persing) hebben. Het probleem met veel zelfbouwers die is dat ze zich teveel blind staren op dat ene aspect dat stelt dat een kastwand zo hard en dik mogelijk moet zijn, of een zo hoog mogelijke densiteit dient te hebben, terwijl dat in feite helemaal niet zo belangrijk is. Zelfs beton is, als het als enig kastwandmateriaal wordt toegepast, niet volmaakt, omdat het selectief nog steeds veel geluid van binnenin de kast doorlaat naar buiten toe (alhoewel het wel het meest geschikt is, maar onhandelbaar). Een kastwand wordt pas echt minder doorlatend als je twee of meer complementaire materialen gebruikt die samen de geluiddoorlatendheid reduceren. Zo'n wand hoeft niet eens zo dik te zijn en ook niet zo zwaar. Stijfheid wordt, dat zeggen anderen hier ook al, vooral door een goede bouwwijze gerealiseerd. Op zich is dit alles al lang en breed bekend en zelfs de beste materiaalcombinaties zijn al lange tijd bekend. De reden dat Wilson en anderen van die exotische materialen ontwikkelen is slechts om zich te onderscheiden van de goedkope merken die bijvoorbeeld 'ordinair' hout met bitumen combineren, om een succesvoorbeeld te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 april 2007 Author Report Share Posted 9 april 2007 Ik zal het eens met mijn meubelmaker (degene die voor mij de kasten bouwt) over hebben , de beste man heeft houtbewerking op MTS niveau gestudeerd, En ik zal dat verschil zoals jij dat zegt eens aan hem voorleggen. Ik zal dan meteen de gegevens van het bedrijf opvragen die die tussenvormpersing verkoopt en daar eens mee babbelen. groetjes HJ Overigens heeft of een materiaal hard of zacht is , totaal niks met de dichtheid(density) van doen, ik denk dat jij twee dingen door elkaar haalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Overigens heeft of een materiaal hard of zacht is , totaal niks met de dichtheid(density) van doen........ Densiteit = dichtheid, hoe hoger de densiteit van een materiaal, hoe harder. lijkt me redelijk logisch.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Overigens heeft of een materiaal hard of zacht is , totaal niks met de dichtheid(density) van doen........ Densiteit = dichtheid, hoe hoger de densiteit van een materiaal, hoe harder. lijkt me redelijk logisch.............. Sorry. Met de geluiddoorlatendheid bedoel ik inderdaad.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 ook evt kunstof (geperst phenol ).Heeft iemand tips? Trespa is een leverancier van de genoemde platen. Dit is n.l. papier in Melamine wat een soort phenol is. Het oude printmateriaal pertinax is ook een hardpapier phenolplaat. Als laatste is er nog hardweefsel (een textiel met phenol). Al deze materialen zijn bij Vink (www.vinkkunststoffen.nl) te koop (zoeken op hardweefsel en hardpapier). Kubra in Nuenen (www.kubra.nl) kan je waarschijnlijk ook verder helpen. Of ze geschikt zijn als speakerkastmateriaal waag ik te betwijfelen. Zeker gezien de prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 april 2007 Author Report Share Posted 9 april 2007 Ja ik ga zeker even zoeken , merci Groeten HJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Er was ooit een bedrijf dat LP's recyclede en van het vinyl weer speakerboxen maakte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 april 2007 Author Report Share Posted 9 april 2007 Ja dat is natuurlijk helemaal top , als het goed zou gaan in de toekomst , en er meer geld binnenkomt voor ontwikkeling , zijn er natuurllijk veel meer mogelijkheden . Bijv. een goede mal maken , wapening erin , en bijv een hele geschikte kunststof erin gieten. Of een van aluminium , dat wil ik ook nog een keer doen , offertes heb ik al een keer de deur uit gedaan , kost me 2000 eur incl btw voor een 2,5 weg sys , aluminium is ook een beetje meer in mijn vakgebied. De mogelijkheden zijn er volop maar het moet ook te verkopen zijn natuurlijk. Groetjes HJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Je bent een speaker bouwer maar bouwt zelf geen speakers ?? als je alluminium eens wil proberen stuur je me maar eens een mailtje hoe je het in gedachten had. Kan ik je denk ik mee helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 april 2007 Author Report Share Posted 9 april 2007 Ik besteed dingen uit,als ik een voldoede grote werplaats had ,zou het misschien anders kunnen. Maar om een kast professioneel in elkaar gezet te krijgen, gefineerd met echt hout fineer,kun je beter aan een vakman overlaten ,spuiten ook, ik doe alleen het ontwerp vd kast, filtering( meten),reclame, dat soort zaken. over dat aluminium ,als ik een watersnijder, tigapp, freesbank had ,zou ik dat wel zelf doen, maar ik heb de spullen niet ,en alu. is duur. IKben zo goed als al van start gegaan met een ander goedkoper materiaal, maar ik kan je ter zijner tijd wel een tek. sturen voor voor een prijs , heb je de beschikking over een werkplaats dan? groetjes hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 hoi HJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Maar om een kast professioneel in elkaar gezet te krijgen, gefineerd met echt hout fineer,kun je beter aan een vakman overlaten ,spuiten ook, ik doe alleen het ontwerp vd kast, filtering( meten),reclame, dat soort zaken. Tsja, da's nu juist waar de vakman zich onderscheidt van de amateur, als je niet zelf je kasten bouwt zul je ook nooit de fijne kneepjes onder de knie krijgen. Ik snap nu ook waarom je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 april 2007 Author Report Share Posted 10 april 2007 Okay ,dat is zeker interessant, maar dit materiaal wat ik nu ga gebruiken is zeker een stuk goedkoper,en met aluminium zit je ook nog met de afwerking, je kan het niet blank laten er moet sowieso nog een laklaag over. ingefreesde units , 30 mm tot 40 mm alu ,schuine kanten , intern gebraced , gelast dat kun je allemaal? Wat voor afwerkings mog. zijn er met alu verder nog , zoiets als poedercoaten of een andere 'speciale behandeling " slijtvaste coating , nog ideen? groetjes hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Wat voor afwerkings mog. zijn er met alu verder nog [...] eloxeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 april 2007 Author Report Share Posted 10 april 2007 wat is eloxeren ,hoe ziet het eruit? Prijzig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Moffelen, anodiseren (= eloxeren), borstelen, lakken, ... Anodiseren zou mijn voorkeur hebben. De aangebrachte oxidelaag is hard, slijtvast en behoorlijk krasbestendig. Anodiseren is het aanbrengen van een aluminiumoxidelaag (= ceramisch) van enkele micrometers. Het aluminium ziet er dan dof, maar strak uit. Het wordt gedaan dmv van een electrolyse in een zwavelzuurbad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 april 2007 Author Report Share Posted 10 april 2007 IK zal eens gaan informeren,heeft iemand van jullie trouwens ooit wel eens een speaker beluisterd van alu, bijv de krell lat 1 of 2,en wat vond je ervan ,gaf de alu behuizing de speaker iets mee , wat bijv een speaker van een ander materiaal niet had, ik zelf heb er tot mijn spijt nog nooit een beluisterd van alu, maar het is natuurlijk wel een mooi mat. exclusief ( tijdloos) . Groetjes hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 april 2007 Author Report Share Posted 10 april 2007 Maar om een kast professioneel in elkaar gezet te krijgen, gefineerd met echt hout fineer,kun je beter aan een vakman overlaten ,spuiten ook, ik doe alleen het ontwerp vd kast, filtering( meten),reclame, dat soort zaken. Tsja, da's nu juist waar de vakman zich onderscheidt van de amateur, als je niet zelf je kasten bouwt zul je ook nooit de fijne kneepjes onder de knie krijgen. Ik snap nu ook waarom je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Ik heb verschillende alu speakers beluisterd. Audiobill heeft de Vienna Acoustics Sch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Hoi, Heb de Dali "Piano's" gehoord (alu extrusie) en dat klonk beslist niet verkeerd. Overigens hebben we van de "vinyl kasten" later nooit meer wat gehoord. Zal wel niet zo'n succes geweest zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Andro, IK heb zelf genoeg kasten gebouwd, maar mijn interesse , ligt meer in het ontwerp. Jammer, juist die combinatie maakt dat je veel sneller leert van je fouten en ook veel meer feeling krijgt voor wat wel werkt en wat niet. Trouwens ik heb nog nooit het antwoord gekregen met wat voor smoothefactor je meet. Als ik aan 't meten ben puur om de filterkarakteristiek te optimaliseren gebruik ik liever geen smoothing, zeker near-field niet, je raakt immers resolutie kwijt. Jij had het over dat je makkelijk je speaker binnen 1 db krijgt over het freq gebied, daar geloof ik helemaal niks van dus. Ik heb nergens gezegd dat 't makkelijk is, maar met een goede keuze van drivers, kantelpunten en filterhellingen is 't prima te doen, het vergt wel een berg ervaring en zonder simulator en betrouwbare metingen is 't een lange weg. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Jammer, juist die combinatie maakt dat je veel sneller leert van je fouten en ook veel meer feeling krijgt voor wat wel werkt en wat niet. Als je veel fouten maakt klopt dat. Maar als je weet wat je wilt is er geen enkel bezwaar om delen uit te besteden aan iemand of bedrijf die er op zijn gebied goed of beter in is en er het juiste gereedschap voor heeft. Kan in veel gevallen tot een beter resultaat leiden. Uitbesteden heeft nog een ander voordeel: Het dwingt tot beter nadenken en goede tekeningen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts