Jump to content

Op bezoek bij een collega

mordante
 Share

Recommended Posts

Tijdens een gesprek met een collega kwam ik er toevallig achter dat we dezelfde hobby hebben audio. Je praat wat over jou zet hij ovder de zijnen en ik raakte wel geintreseerd in zijn set om daar een keer te gaan luisteren. Dus nodigde ik mijzelf uit bij hem.

Zijn set bestaat uit:

Systemdeck IIX platenspeler

Naim CD5 CD speler

Prima Luna Prologue 1 versterker

Totem staff luidsprekers

Clear Audio Basic phono versterker

Deze set heeft hij redelijk recentelijk gekocht.

Hij vertelde mij het volgende erover.

Hij wilde graag een buizenversterker en daarbij kwam hij Prima Luna tegen. Nadat hij de Prologue 1 en 2 had beluisterd besloot hij de 1 te kopen deze is iets goedkoper maar bovenal vond hij deze prettiger klinken. Uit mijn hoofd heeft de 1 EL34 buizen en de 2 KT88 buizen.

De naim CD5 is een 2de hands, deze heft hij gekocht nadat hij een Naim CD5i en een CD5x had beluisterd. Hoewel de CD5x de opvloger van de CD5 is vond hij deze beter klinken. De vorige CD speler was een Maranz CD63. De Sysytemdec wil hij gaan vervangen, ik denk dat het een VPI scout gaat worden in een vergelijk met de Rega P5 (met extra voeding) en de P7 vond hij de scout het beste wat ik van hem begreep.

Toen ik met hem de afspraak maakte had ik mijzelf nog zo voorgenomen mij goed voor te bereiden, CD's en LP's uitzoeken deze nog even thuis beluisteren etc. Maar als geboren chaot kwam daar weinig van terecht. Dus voordat ik naar hem toe ging snel wat CD's en LP's uit de kast getrokken. Uit mijn hoofd had ik het volgende mee.

Heather Nova, South CD

My Dying Bride, the dreadful hour CD

Devil Doll, Dies Irae CD

Heather Nova, Storm LP

Nirvana, unplugged LP

Opeth Morningrise LP

Nick Cave and the bad seeds, let love in LP

en nog wat denk ik.

Daar aangekomen Heather Nova in de speler gestopt, en lekker zitten luisteren terwijl met zijn dochter zat te eten. De totem Staff ken ik wel maar iedere keer toch wel onder de indruk. Die Canadezen kunnen wel goede speakers maken vind ik. Ook de bij de Naim wist ik wel wat ik ongeveer kon verwachten want ik heb ook naar Naim geluisterd (de CD5i). Dan de set als geheel, tja hoe zal ik dat beschrijven. Mijn eerste indruk was WoW dit is beter dan ik had verwacht. Maar na langer luisteren begonnen mij toch dingen op te vallen. De bassen waren wel erg aanwezig iets overdreven en niet heel erg strak. Ik denk zelf dat dit komt doordat te de speaker een bas reflexpoort aan de achterkannt hebben zitten de ze redelijk dicht tegen de muur aanstonden. De eigenaar is nioet zo heel lang gelden verhuisd en zegt dat de acoustiek in zijn huidige huis slechter is dan zijn vorige. Wat ik van totem heb gemerkt is wel dat ze naar mijn mening behoorlijk wat ruimte om zich heen nodig hebben om echt hun volle potentie te laten horen. Ook miste ik wat detail, ik denk dat dit aan de buizen versterker ligt, mischien (weet ik eigenlijk wel zeker) ben ik wat bevooroordeeld tenopzichte van buizen maar vind ze vaak wat wollig en weinig gedetaileerd over komen. Ook deze keer vond ik het geluid wat wollig en weinig gedetaileerd. Maar lang niet zo erg als ik wel eens heb gehoord. In het algemeen is het een set die gewoon goed klinkt maar niet helemaal mijn smaak is. Al denk ik wel als er wat meer gespeelt wordt met de speaker opstelling dat er nog een hoop te winnen is.

Denk ook dat die laatste opmerking voor mij oog geld maar zoals bij veel mensen de spullen staan inde woonkamer en dan moet je compromissen maken.

Andere zijn ook altijd van harte welkom om een keer bij mij te komen luisteren.

...Ook miste ik wat detail, ik denk dat dit aan de buizen versterker ligt, mischien (weet ik eigenlijk wel zeker) ben ik wat bevooroordeeld tenopzichte van buizen maar vind ze vaak wat wollig en weinig gedetaileerd over komen...

Inderdaad, je bent bevooroordeeld. :lol:

Leuk verhaal verder met een wonderbaarlijk platen/cd lijstje.

Klonk de platenspelert ook zoals je de CD spelert beschrijft?

Groeten...

Leuk verhaal verder met een wonderbaarlijk platen/cd lijstje.

Wat is er zo wonderbaarlijk aan dat lijstje? Het zijn een keer niet de standaard audiofiele pling-plong melodietjes, maar dat vind ik niet zo wonderbaarlijk. De meeste mensen luisteren muziek, geen mooi opgenomen geluidjes... Mooie opnames waren hier duidelijk niet belangrijk (The Dreadful Hours, Morningrise en Let Love In zijn niet meer dan matige opnames), mooie muziek wel.

Dat het niet de standaard Kralletjes, Jonesjes en Knopflertjes zijn juig ik alleen maar toe.

Ik bedoelde meer de combinatie van Nova en My Dying Bride. En daarnaast nog het feit dat het voor mij het allemaal net niet is (en met dergelijke muziek heb ik meestal meer moeite dan met muziek die het helemaal niet is) totdat helemaal onderaan in

Platenspeler niet heel veel naar geluisterd, dit omdat er binnenkort een ander komt. Wat wel opviel dat Nirvana uplugged op vinyl (simply vinyl 180gram) een stuk minder klonk als de CD. Erg plat.

Denk wel dat z'n CD speler op dit moment zijn betere bron is. Als de VPI er is weet ik niet of dat nog zo is.

Dat het niet de standaard Kralletjes, Jonesjes en Knopflertjes zijn juig ik alleen maar toe.

Ik bedoelde meer de combinatie van Nova en My Dying Bride.

Oh, maar daar kijk ik ook niet van op hoor ;) Bij mij staan ook cd's van Opeth, Dream Theater en Paradise Lost naast cd's van Tori Amos, Nick Drake en 16 Horsepower... :rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

lekker verhaal Mordante

Je bevindingen over de luidsprekers stemmen aardig overeen met wat er zo op het net over deze speakers te lezen is. (Plaatsing kritisch).

(Gelukkkig komen we op Hear een beetje over de CD-speler-sores heen, zo lijkt het; als niemand de komende twee weken het woord CD-speler/ test nou nog gebruikt dan is die ellende hopelijk definitief voorbij)

...Ook miste ik wat detail, ik denk dat dit aan de buizen versterker ligt, mischien (weet ik eigenlijk wel zeker) ben ik wat bevooroordeeld tenopzichte van buizen maar vind ze vaak wat wollig en weinig gedetaileerd over komen...

Inderdaad, je bent bevooroordeeld. :lol:

Hier sluit ik me bij aan......Maar goed leuk verhaal leuke muziek en zo te lezen een leuke bijeenkomst met gezelligheid en daar draait het hele gebeuren toch om...

Groeten Hans

hey mordante,

Tof geschreven en eerlijk zonder al te veel toeters en bellen

de set is niet 100% je ding, maar jullie hebben wel genoten enz

Mist de PL one vanalles in jouw beleving, of is het het feit dat het een buizenversterker is?

Anders gezegd, zou hetzelfde gevoel blijven met een iets betere buizenversterker?

wat Nirvana betreft, persoonlijk vind ik de Simply vinyl uitgave stukkenwower dan de CD (maar die geeft mij ook telkens kippenvel hoor) :)

Bij mij is het P25 benz Ace en Bluenote Phono 1 versus een Luxman cd-speler <_<:)

Gr

Stef

hey mordante,

Tof geschreven en eerlijk zonder al te veel toeters en bellen

de set is niet 100% je ding, maar jullie hebben wel genoten enz

Mist de PL one vanalles in jouw beleving, of is het het feit dat het een buizenversterker is?

Anders gezegd, zou hetzelfde gevoel blijven met een iets betere buizenversterker?

wat Nirvana betreft, persoonlijk vind ik de Simply vinyl uitgave stukkenwower dan de CD (maar die geeft mij ook telkens kippenvel hoor) :)

Bij mij is het P25 benz Ace en Bluenote Phono 1 versus een Luxman cd-speler <_<:)

Gr

Stef

Als referentie gebruik ik uiteraard mijn eigenset. Deze heeft Roter pre en power versterker. Rotel vs Buizen. Mijn ervaringen zijn. (in het wat extreme uitgedrukt mischien).

Rotel: gedetaileerd, helder, kil, weinig muzikaal.

Buizen: Muzikaal, makkelijk naar te luisteren, wollig weinig precies.

Zelf denk ik dat Rotel een heel andere klank heeft dan de meeste buizen die ik heb gehoord. Er zullen zeker transistor versterkers zijn die meer naar de andere kant neigen. Maar omdat ik mijn eigen set als referentie gebruik staan buizen wat ver bij mij vandaan denk ik.

Maar ik kom graag een keer naar een betere (buizen) set luisteren. Vind het altijd erg leuk om bij andere te komen luisteren. iedereen is ook bij mij welkom.