Jump to content

Hoofdtelefoon versterker

Stefan
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een idee om een hoofdtelefoonversterker te bouwen zodat ik een laagimpedante hoofdtelefoon kan gebruiken op mijn Ipod.

Ik wil de AKG 240DF hoofdtelefoon toepassen.

Op het net heb ik verschillende ontwerpen gevonden waaronder deze: cmoy2_2.gif

cmoy2_5.gif

Dit is de CMoy en kan heel compact gebouwd worden in een snoepdoosje:

complete-outside.jpg

droche_amp.jpg

scott1.gif

Het hele ontwerp is eigenlijk niets meer dan een opamp met feedback weerstand en een batterijvoeding. De input C laat ik achterwege; een Ipod of discman geeft geen DC uit.

Ik heb nog verschillende opamps liggen waaronder de AD979. Die zou mooi zijn om hiervoor toe te passen.

Hier zijn wat links:

tangentsoft

headwize

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

Hoi Sander,

Bedankt voor de tip. De OPA627 en 637 heb ik ook nog liggen, ik zal de verschillede types maar eens uittesten.

Een super klank krijg je mijns inziens toch niet uit een hoofdtelefoon, het geluid blijft altijd tussen de oren zitten, een goede speaker is altijd beter.

Maar zoals gezegd wil ik het voor buiten de deur gebruiken en om dan een bolderkar met versterkers en speakers mee te sjouwen............. :blink:

• 2 weeks later...

Ik probeer al een tijd die opa134(single) en de 637 te kopen maar tot nu toe met bijzonder weinig succes. Het schijnt dat sinds burrbrown is overgenome door TI dat jhet moeilijk is geworden om aan hun spullen te komen.

Heeft iemand mischien een goed alternatief voor mij en een lokatie waar ik die zou kunnen kopen?

• 2 weeks later...

En een NE5534? Klinkt misschien wat oubollig, maar ik kan geen reden bedenken waarom die niet in aanmerking zou komen. De OPA627 presteert minder dan die NE5534...

Groet,

Jacco

En een NE5534? Klinkt misschien wat oubollig, maar ik kan geen reden bedenken waarom die niet in aanmerking zou komen. De OPA627 presteert minder dan die NE5534...

Groet,

Jacco

En wil je klankmatig vooruitgang boeken is het verwijderen van de NE5534 de eerste stap... ;)

Hoe presteert een OPA627 minder?[...]

De lusversterking is lager binnen de audioband genomen en dus presteert ie op zo'n beetje alles slechter. :lol: Je kunt dat compenseren door lage weerstandswaarden te gebruiken, maar die 5534 profiteert daar ook naar rato van.

Ik heb een verschilversterker gemaakt om de common mode onderdrukking te meten, en daar komt de NE5534 beter uit de bus. Ook qua vervorming in zeg 400 Ohm (5Veff, 9 kHz) presteert die NE5534 beter. Helaas...

Ik had het vroeger ook niet zo op met dat gekke OpAmpje, maar hij speelt als de beste. Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om wat modernere IC's te proberen. Ik houd het allemaal bij in een lijstje en ik heb er al 4...

Groet,

Jacco

ik heb vanmiddag maar eens zon koptelefoonversterker in elkaar gesoldeerd.

Als opamp heb ik gekozen voor een ne5532 omdat ik hem toevallig nog had liggen,

dit is een dual opamp dus hierdoor kon ik de schakeling extra compact maken.

zelfs met deze opamp klinkt de versterker nog helemaal niet verkeerd :P . ik denk dat ik van de week eens wat ga experimenteren met een aantal single opamps om te kijken of ik het nog beter kan krijgen :blink: .

tips over de opamp keuze zijn natuurlijk altijdt welkom :rolleyes: .

• 1 month later...

Dit is het geworden:

Foto-CIP4ABEU.jpg

Foto-JAH3XUCP.jpg

Onderdelen alle uit oude voorraad:

-Opamp: OPA 637

-weerstanden Holco H2 en welwyn 0,1%

-Elco's: Elna serafine, Elna Silmic en Black Gate non polar in Super E-cap als lokale ontkoppeling.

-voeding middels twee 9V blokjes gestapeld om + en - 9 V te krijgen.

-Bourns meeslags pot voor DC afregeling

Ook heb ik andere opamps zoals de OPA627, AD797, OPA604, AD744 e. d. getest. De 637 komt er als best klinkende uit in deze configuratie.

Nu nog een mooi kastje uit massief hout frezen met een verzonken bovenkant waar de iPod nano in kan liggen.....

Groeten,

Groet,

Jacco

Nu blijkt maar weer eens dat een minder metende opamp toch beter kan klinken? B)