Jump to content

Oude liefde...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Jaren stonden ze op zolder, m'n oude liefde de B&W DM2a's. Ooit in 1975 nieuw gekocht en altijd met veel plezier naar geluisterd.

Naar aanleiding van het topic zelfbouw speakers (je moet toch wat wanneer ik de Omega's zou verkopen) heb ik ze vandaag nog eens aangesloten...

Nu zijn deze B&W's niet meer helemaal orgineel, ik heb de oude tweeters omstreeks 1995 vervangen door Vifa tweeters. De twee tweeters vervangen door

Ik ben benieuwd wat je heeft doen besluiten de DM2a te verbouwen.

De kenmerken die je schetst gelden, voor wat mij betreft, ook voor mijn ongemodificeerde setje.

Ik realiseer me wel dat er wat spreiding in de verschillende jaargangen van de DM2a zit, een tweede in mijn bezit zijnde setje DM2a's klonk beduidend anders (op dezelfde installatie)

Ik vond het hoge midden toen echt achterblijven bij de rest. Een beetje neuzig en korrelig (rauw).

Jij zou overigens kunnen weten of die middentoners nog goed zijn... ;)

:)

Ik ben benieuwd wat je heeft doen besluiten de DM2a te verbouwen.

De kenmerken die je schetst gelden, voor wat mij betreft, ook voor mijn ongemodificeerde setje.

Ik realiseer me wel dat er wat spreiding in de verschillende jaargangen van de DM2a zit, een tweede in mijn bezit zijnde setje DM2a's klonk beduidend anders (op dezelfde installatie)

Ik vond het hoge midden toen echt achterblijven bij de rest. Een beetje neuzig en korrelig (rauw).

Jij zou overigens kunnen weten of die middentoners nog goed zijn... ;)

:)

Ja, die tweeters/high-tweeters laten wat er aanhangt wel genadeloos door de mand vallen :D

Gelukkig nog niet hoeven te gebruiken ;)

Dat betwijfel ik dus.... van dat door de mand vallen. Het zou ook heel goed kunnen zijn dat het kunststof van de dome's door de tijd andere eigenschappen heeft gekregen. Bovendien houdt ik niet zo van plaatjes voor de domes.

1/8 lambda transmissielijnen met gunstige reflex-eigenschappen: heel bijzondere luidsprekers, die DM2 en DM2A!

Beheerste en toch machtige, royale bassen uit speakersystemen van een tamelijk bescheiden formaat!

Ook de tweetercombinaties van de DM2 en DM 2A waren destijds state of the art.

(Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een Vifa tweeter die op bevredigende wijze zou kunnen vervangen...)

In de de oorspronkelijke DM2 waren dat de HF1300 van Celestion voor het lagere deel van het hogetonenbereik en een ongespecificeerde 25 mm dometweeter (ik meen dat dit een Heco was) als supertweeter (tot voorbij 25 kHz).

De allereerste types hadden nog een ovale Heco bas-middentoner met een papieren conus. Latere modellen waren uitgerust met de ronde DW200 (bextrene conus).

Bij de DM2A (A= adjustable) werd een andere - kleinere - supertweeter toegepast: een 19 mm mylar dome type 4001G van Coles. Deze bezetting kwam overeen met die van BBC monitor LS3/6.

DM2 mk II was een heel ander systeem: een drieweg reflexsysteem. Deze type-aanduiding leverde nogal eens verwarring op.

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseac...e%20DM%20Series geeft de manuals weer. (Ik zag, Hans, dat in de manual geen blokgolfweergave was opgenomen. Verwarde jij blokgolven destijds met tone bursts? Die staan er namelijk w

<

De allereerste types hadden nog een ovale Heco bas-middentoner met een papieren conus. Latere modellen waren uitgerust met de ronde DW200 (bextrene conus).

Bij de DM2A (A= adjustable) werd een andere - kleinere - supertweeter toegepast: een 19 mm mylar dome type 4001G van Coles. Deze bezeting kwam overeen met die van BBC monitor LS3/6.

DM2 mk II was een heel ander systeem: een drieweg reflexsysteem. Deze type-aanduiding leverde nogal eens verwarring op.

http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseac...e%20DM%20Series geeft de manuals weer. (Ik zag, Hans, dat in de manual geen blokgolfweergave was opgenomen. Verwarde jij blokgolven destijds met tone bursts? Die staan er w

(...) Voor zover mij bekend ken ik deze ovale of elliptische alleen uit de DM1 en misschien uit de DM3 (?) en was die niet van Heco, maar van EMI (!), ja die zouden ook nog losse luidsprekers gebouwd hebben. (...)

Beste Flippo,

Ach, 't is maar een m

(...) Voor zover mij bekend ken ik deze ovale of elliptische alleen uit de DM1 en misschien uit de DM3 (?) en was die niet van Heco, maar van EMI (!), ja die zouden ook nog losse luidsprekers gebouwd hebben. (...)

Beste Flippo,

Ach, 't is maar een m

Beste Flippo,

De tweeters waren samen, in de door mij gesignaleerde oerserie, verticaal naast de ovale EMI (?) woofer/middentoner geplaatst.

In de manual van de DM2 ( http://www.bwspeakers.com/downloadFile/spe...-DM2_manual.pdf ) vond ik geen opgave van de scheidingsfrequenties. Jij wel?

In de antiquarische Koopgids 1973/74 van "Stereo-hifi-Test" (nu HVT) worden ze echter wel opgegeven: 3 en 12 kHz.

In de manual van de DM2A ( http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakermodel/DM2A.pdf ) worden als scheidingsfrequenties genoemd: 3 en 14 kHz. De Celestion HF1300 had kennelijk van nature een te hoog rendement, want die kon met een regelaar verzwakt worden.

De tweeters verhuisden nogal eens. Bij de DM2 (de normale uitvoering, dus met de ronde woofer (DW200)) staan de tweeters naast elkaar onder de woofer/middentoner, met de supertweeter (Heco) aan de buitenzijde en de Celestion aan de binnenzijde. De baffles waren elkaars spiegelbeeld en het merkplaatje op de grill gaf aan of je met de linker- of rechterbox te doen had. Voor verwisselen werd ernstig gewaarschuwd!

Bij de DM2A staan de beide tweeters in een verticale lijn onder de woofer/middentoner: eerst de Celestion, dan de Coles.

Beste Flippo,

De tweeters waren samen, in de door mij gesignaleerde oerserie, verticaal naast de ovale EMI (?) woofer/middentoner geplaatst.

In de manual van de DM2 ( http://www.bwspeakers.com/downloadFile/spe...-DM2_manual.pdf ) vond ik geen opgave van de scheidingsfrequenties. Jij wel?

In de antiquarische Koopgids 1973/74 van "Stereo-hifi-Test" (nu HVT) worden ze echter wel opgegeven: 3 en 12 kHz.

In de manual van de DM2A ( http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakermodel/DM2A.pdf ) worden als scheidingsfrequenties genoemd: 3 en 14 kHz. De Celestion HF1300 had kennelijk van nature een te hoog rendement, want die kon met een regelaar verzwakt worden.

De tweeters verhuisden nogal eens. Bij de DM2 (de normale uitvoering, dus met de ronde woofer (DW200)) staan de tweeters naast elkaar onder de woofer/middentoner, met de supertweeter (Heco) aan de buitenzijde en de Celestion aan de binnenzijde. De baffles waren elkaars spiegelbeeld en het merkplaatje op de grill gaf aan of je met de linker- of rechterbox te doen had. Voor verwisselen werd ernstig gewaarschuwd!

Bij de DM2A staan de beide tweeters in een verticale lijn onder de woofer/middentoner: eerst de Celestion, dan de Coles.

Ja Spido, het verhaal van de DM2 lijkt nu toch ietwat complexer dan ik zelf gedacht had, ik wist zelf niet dat er in het concept van de DM2 (nu even de de DM2a buiten beschouwing gelaten, en de DM2/II komt hier helemaal niet ter sprake, vanwege zijn afwijkend concept), maar ik ga dit proberen uit te kienen., Grotendeels omdat de ganse DM2 historie mij nauw aan het hart ligt, met name de horizontale opstelling van de toen-gebruikte tweeters, Heco + HF1300, was mij niet bekend...

Als je mij nu nog iets kon laten weten over de toepassing met de ovale (EMI?) woofer was ik helemaal een tevreden man.

PS: Ook bij de DM2A goldt het spiegelbeeldprincipe .

Mvg, flippo

Beste Spido,

ik ben er voor 100% van overtuigd dat jij je vergist. Ik kan mij de DM 2 in al zijn versies nog goed herinneren. Jan Kool schreef in Luister over deze luidspreker toen de oorspronkelijke DM2 werd vervangen door de DM2a: het credo van John Bowers tegen zijn team was "stop measuring, start listening...."

De oorspronkelijk DM2 gebruikte Heco tweeter als topper boven de HF 1300 resulteerde niet in een echt verfijnde combinatie. Daarom dus alsnog de Coles STC 4001 er in. Net zoals Spendor dat ging doen (de eerste versie van die speaker had alleen maar een HF 1300 en geen STC , en de good old Celestion Ditton 15).

De DM4 kwam iets eerder dan de Dm2a en had dus de primeur (voor B&W althans) van de combi van een HF1300 en een STC 4001. Heel kort daarna kwam de Dm2a.

Overigens ben ik even in de boekenkast gedoken en heb het Hifi Jahrbuch 7 opgedoken en daar staat de DM2 nog in met als woofer een 20cm unit.

Hifi Jahrbuch 6 heb ik ook nagekeken: daar staat de DM2 met dezelfde omschrijving in: een 20 cm woofer.

Wel staat de Dm1 er dan ook nog bij en die heeft een ovale woofer van Elac (?) van 25 x 16 cm (net als de DM3 en de DM1 dacht ik)

Er staat nog wel meer moois in het Hifi Jahrbuch 6. Wat dachten jullie van:

Een Leak sandwich met een Ionfane er bovenop? Werd geleverd door Otto Braun onder de naam LK4c en kostte toen DM 2130 per stuk,

Een B & M Monitor III met 2 kef B139, een kef B110 een Heco dome en een Decca Ribbon zonder hoorn , alles actief met 4 eindtrappen van elk 35 watt voor DM 2900,- per stuk

Hifi was toen nog echt de moeite waard als hobby!

Toen ik in dienst was in '72, was ik gekazerneerd vlakbij Keulen en heb daar toen het High Fidelity Jahrbuch 1972 aangeschaft en daar stond de DM2 in beschreven. De daarbij afgebeelde foto leek toen als 2 druppels water op het model DM2A, die ik in '74 kocht, ook de afmetingen waren identiek.

Wat mij wel bevreemde, was de opgave van de scheidingsfrequentie: 3,5 en 9 (!) khz, in tegenstelling tot de A-modellen (3,5 en 13khz), drukfoutje? of was de Hecotweeter idd vroeger afgesneden dan zijn opvolger.

Ik kan dit helaas niet aantonen, aangezien het boek al een tijdje zoekgeraakt is, maar ik weet zeker dat het er toen zo in stond, het viel mij trouwens dadelijk op.

Ik heb het even nagekeken en het klopt wat je zegt ten aanzien van de in het Jahrbuch opgegeven scheidingsfrequentie. Dat is niet zo verwonderlijk want de Heco dome is een 25 mm unit, dus die kon makkelijk wat lager beginnen dan de STC.

Overigens heb ik wel eens horen vertellen dat die STC oorspronkelijk helemaal niet als tweeter was ontworpen, laat staan bedoeld, maar zijn leven is begonnen als microfoonkapsel. Het ding voldeed echter zo goed als supertweeter dat ie daarvoor werd ingezet door de ontwerpers van de BBC (wellicht mede door Spencer Hughes van Spendor). Echt hoog belastbaar is het ding niet, reden waarom er in grotere systemen vaak een HF 2000 werd gebruikt. Die kon meer hebben, maar klonk minder verfijnd.

Beste Terbak,

(Wellicht gaat het nu helemaal mis met dit topic... maar toch:)

Hoe blies je een Ionovac op? Het ding had toch geen bewegende delen?

Dat je 'm kon oversturen, en dat-ie dan vele procenten ging vervormen, dat wist ik w

• 4 weeks later...
(...) die Otto Braun deed het anders. Hij nam gewoon het complete "fullrange" Leak systeem inclusief de kast en schroefde daar een Ionofane bovenop en deed er een metalen kap over een (een soort kippengaas).

Dat moet best wel aardig zijn geweest. Ik zelf ooit de Ionovacs gehad en dat was heel bijzonder, bepaald mooier dan de Decca London Ribbon die ik kocht nadat ik de Ionovacs helaas had opgeblazen in een bui van opperste audiofiele verrukking.

Beste Terbak,

http://cgi.ebay.de/OTTO-Braun-Boxen-Lautsp...5QQcmdZViewItem

Als je dit zo ziet, was het soms nog wel wat ingewikkelder! De beschrijving omvat een driewegsysteem (33 cm Leak "Sandwich", 11 cm magnetostaat, Ionovac ioniserende tweeter.

Maar de naamgeving en de foto doen vermoeden dat er ook nog een 5 cm Isophon(?) domesquawker in het spel was.

Lijkt me, voor combinatie met de Ionovac, wel een beter idee dan het ongewijzigde full-range Sandwich systeem: dat wisselde eigenlijk te hoog voor de woofer, en dat zou door toevoeging van de ionisator niet verbeteren.

Overigens: hoera!

De B&W DM2A's, die ergens in de familie van mijn vrouw na een sterfgeval schuilgingen en waar ik reeds eerder over schreef (ovale woofer??), zijn gesignaleerd.

Mooier nog: ze zijn me toegezegd!

Zullen we een vintage museum beginnen?

Ik heb o.a. ook nog een paar ongemodificeerde KEF Concerto's

't Lijkt me leuk om zulk spul met hedendaags materiaal te vergelijken!

ik ben ervan overtuigd dat ze hun mannetje zullen staan.