Jump to content

Stekkerblok gezocht

Robbert
 Share

Recommended Posts

Ik zoek een goed stekkerblok met liefst een goede overspanningsbeveiliging. Lijkt mij wel belangrijk. Zijn er dergelijke goede en niet te dure stekkerblokken?

Gefilterd of niet gefilterd?

Ik zoek een goed stekkerblok met liefst een goede overspanningsbeveiliging. Lijkt mij wel belangrijk. Zijn er dergelijke goede en niet te dure stekkerblokken?

In de mediamarkt liggen stekkerblokken met overspanningsbeveiliging. Geef niet meer dan twee tientjes uit voor zo'n blok.

Belking Surgemaster (in diverse smaken), niet duur (ergens tussen de 20 en 30 euro of zoiets) en doet prima z'n werk

gr.,

Jeroen

Kijk uit met die goedkope stekkerblokjes (zeker met overspanningsbeveiliging)

Als je een beetje stevige versterker hebt raak je al je dynamiek kwijt :mad2:

Misschien is het verstandiger om een iets betere zonder overspanningsbev. te kopen.

Echt eerst thuis proberen, ondanks wat tegenstanders zeggen: er is echt veel verschil.

Kijk uit met die goedkope stekkerblokjes (zeker met overspanningsbeveiliging)

Als je een beetje stevige versterker hebt raak je al je dynamiek kwijt :mad2:

Overspanningsbeveiliging of niet, goedkope stekkerblokken laten allemaal moeiteloos een paar ampere door (1000 W) of meer en dat is meer dan je ooit zult gebruiken in een woonkamer.

Zo'n Belking Surgemaster is echt niet goed!

Ik heb hem als eerste in mijn set geprobeerd omdat de prijs mij wel aanstond, maar een gewoon bouwmarkt blokje met iets dikkere kabel geeft echt meer dynamiek.

Ik geef wel toe dat mijn versterker veel stroom kan trekken (max 1400 watt)

DUS ECHT EERST PROBEREN.

Zo'n Belking Surgemaster is echt niet goed!

Ik heb hem als eerste in mijn set geprobeerd omdat de prijs mij wel aanstond, maar een gewoon bouwmarkt blokje met iets dikkere kabel geeft echt meer dynamiek.

Ik geef wel toe dat mijn versterker veel stroom kan trekken (max 1400 watt)

DUS ECHT EERST PROBEREN.

voor 200% mee eens!

Eerst iets over overspanningsbeveiliging:

Een blikseminslag vlakbij: dat houdt GEEN enkele overspanningsbeveiliging tegen!

Als de blikseminslag iets verder weg is, dan gaat het erom hoeveel energie de beveiliging kan absorberen. En de duurdere overspanningsbeveiligingen kunnen meer absorberen. De overspanningsbeveiligingen die niks specificeren, die zou ik in ieder geval niet kopen.

Verder hebben veel overspanningsbeveiligingen GEEN 3 beveiligingen (1 tussen fase en nul, 1 tussen fase en aarde en 1 tussen nul en aarde). Ik zou er in ieder geval een nemen die wel alledrie bezit. Indien niet gespecificeerd, dan niet kopen.

Bij versterkers met kleine transformatoren maakt de invloed van een filter weinig uit. Dat komt omdat een kleine transformator van zichzelf een hoge impedantie heeft, dat kleine beetje meer van een filter kan dan niks uitmaken. Bij grotere transformatoren (met dus een lage impedantie) kan het wel uitmaken.

Een stekkerblok met 3500 Watt specificatie (standaard is 2500 Watt) kan in ieder geval geen kwaad. Zo'n 3500 Watt stekkerblok heeft ook een dikker netsnoer (3 x 1.5 mm2 i.p.v. 3 x 1.0 mm2). Ik heb zo'n blok (zonder beveiliging en filter) bij de pro-audio-boer gekocht, 6 Euro geloof ik.

Hans

Ondanks dat het volgens de heren meet-o-fielen niet kan, hoor ik ook wel degelijk een verschil met en zonder filter.

Met filter klinkt het allemaal wat gladder en softer. Zonder filter wat dynamischer. Ik heb sinds enkele maanden weer voor de laatste gekozen.

Ovenbelastingsbeveiligingen werken inderdaad maar heel beperkt. Daarom heb ik ze er niet tussen gezet.

Bovendien betaalde mijn verzekering alle schade probleemloos. Jammer is alleen dat er maanden na de inslag nog electronische spullen kapot gingen (b.v. electronica vaatwasser en hard disk).

:)

Ovenbelastingsbeveiligingen werken inderdaad maar heel beperkt. Daarom heb ik ze er niet tussen gezet.

Een overbelastingsbeveiliging is wel wat anders dan een overspanningsbeveiliging. Een overbelastingsbeveiliging werkt uiteraard ook beperkt, maar wellicht minder beperkt dan menigeen denkt. Ik ken de testcriteria niet uit m'n hoofd maar volgens mij moet een installatie-automaat 3x 6kA kunnen afschakelen in 6 minuten (met tussenpozen van 3 minuten dus). Of er ook dergelijke regels voor overspanningsbeveiligingen gelden, weet ik niet. Maar er zal toch wel opgegeven zijn hoeveel spanning/vermogen ze kunnen afleiden?

Dit ding...

http://eshop.phoenixcontact.com/phoenix/as...p;artnr=2882682

...kan toch behoorlijk wat stroom afleiden. Ok, het is een industrieel ding en niet ingebouwd in een stekkerdoos (die zijn wat minder robuust heb ik gezien), maar een bliksem afleiden kan dus wel. Deze kan 100kA afleiden. De bliksem moet dan wel heel direct inslaan, wil die 100kA niet genoeg zijn...

Nog even wat info voor de topic starter, die Belkin Surgemaster die ik heb kan piekstromen van maximaal 90kA aan en kan maximaal 3240J dissiperen (geen idee of dat veel is). Verder zijn alle aders tegen overspanning beveiligd. Voor de volledigheid het gaat om de gold serie met productcode: F9G726du3M-GRY

gr.,

Jeroen

Nog even wat info voor de topic starter, die Belkin Surgemaster die ik heb kan piekstromen van maximaal 90kA aan en kan maximaal 3240J dissiperen (geen idee of dat veel is).

Dat ligt eraan in welk tijdsbestek hij dat kan. Energie is namelijk vermogen * tijd. En het vermogen is weer evenredig met de stroom...

Maar 90kA is best veel. Een 'gewone' kortsluiting (fase en nul van je stopcontact aan elkaar bijvoorbeeld) geeft hooguit een paar honderd ampere. Of je moet erg dicht bij het trafohuisje wonen. Maar dan nog, in een trafohuisje staan doorgaans niet zo heel erg zware trafo's. Zal doorgaans niet veel meer zijn dan 1kA. Een installatie-automaat kan 6kA afschakelen...