Jump to content

cd speler reparaties/mods

alvinio
 Share

Recommended Posts

ik heb bij een inboedel een oude philips cd speler gevonden

een cd 304 aan het netsnoer en uitgangen zag ik dat hij al eerder gemod moest zijn geweest,

thuis aangekomen met het loodzware ding zag ik inwendig het volgende: jensen condensatoren op de uitgangen

2 burr brown 2604 AP op-amps waar een rits condensatoren op gezet zijn, zilver draad , hij doet het prima en klinkt super, er zijn alleen een paar kleine probleempjes met het aparaat die ik eerst zelf zou willen proberen te repareren het gaat over het volgende:

- de cd lade die van massief metaal is heeft op het laatst bij het sluiten een zetje nodig om helemaal te pakken/sluiten

- als ik het apparaat aan zet of uitzet hoor ik door de speakers een plop/tik.

wat kan dit zijn en hoe kan ik dit repareren?

groeten,

alwin.

Guest tubejack
- de cd lade die van massief metaal is heeft op het laatst bij het sluiten een zetje nodig om helemaal te pakken/sluiten

- als ik het apparaat aan zet of uitzet hoor ik door de speakers een plop/tik.

wat kan dit zijn en hoe kan ik dit repareren?

Leuk ding, dat ploppen en tikken hoeft geen defect te zijn het kan zijn dat er t.b.v. het geluid mute-transistoren in de uitgang zijn verwijderd. Maar kan ook b.v. en rotte blus/ontstoor/condensator

over de aan/uitschakelaar zijn .

Mechanische problemen kan of slijtage zijn of kwestie van het laadmechanisme eens goed schoon maken en opnieuw "invetten" ik gebruik WD40 na eerst de boel grondig hebben schoongemaakt.

Kan ook nog een snaartje of rot tandwieltje zijn, ik probeer altijd een servicemanual te regelen van zo'n ding

moet 2e hands o.i.d. toch lukken.

Met vriendelijke groet,

Jack

-ik heb nog even gekeken en idd zijn de mute transistors er uit gehaald, bedankt voor de tip

-ik neem aan dat de condensators die op de poten van de opamps zijn aangesloten er zitten om de opamps van

schone en rimpel vrije stroom te voorzien?

-kan ik trouwens op de aan / uit schakelaar elke willekeurige waarde van condensator als ontstoor gebruiken

bv een 1 uf 250v wima mkc die ik nog heb liggen? of een 100n 630v?

-opnieuw invetten ga ik nu proberen :) thanks

Guest tubejack
-ik heb nog even gekeken en idd zijn de mute transistors er uit gehaald, bedankt voor de tip

-ik neem aan dat de condensators die op de poten van de opamps zijn aangesloten er zitten om de opamps van

schone en rimpel vrije stroom te voorzien?

-kan ik trouwens op de aan / uit schakelaar elke willekeurige waarde van condensator als ontstoor gebruiken

bv een 1 uf 250v wima mkc die ik nog heb liggen? of een 100n 630v?

-opnieuw invetten ga ik nu proberen :) thanks

Hoi Alvino,

Door al het gedoe op dit forum vergeet je soms dat er ook leuke dingen gebeuren.

Die condensatoren op de voedingspunten van de opamp hebben m.i. een aantal doelen o.a. RF ontstoring van

en naar de opamp, spanning bufferen. Prima dus dat die dingen er zitten. :)

Over je schakelaar kun je het best een condensator gebruiken die speciaal voor dit soort doeleinden

gemaakt is zo uit het hoofd ie uit de X2 klasse van Wima, in iedergeval iets dat tegen hoge piekspanningen

kan. Zelf heb ik daar 22nF Wima FKP10 1200volt zitten in mijn versterker.

Vriendelijke groet,

Jack