erik klijnsmit Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 zeg, ik denk dat de kans groot is dat er geen verschillen hoorbaar zijn tussen verschillende apparaten. een voorwaarde is wel dat er een normale belasting (gewone conusluidsprekers) aan hangt en er geen achterlijke verbindingen tussen hangen. voorbeeld: een NAD set bestaande uit een eenvoudige cd-speler en een geintegreerde versteker, voorzien van een stevige interlink van bijv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 omfg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Zeg, Valt er in de andere topics niets meer te rellen? Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Ik vind dat je nu wel een beetje doorslaat hoor Erik, straks zet je nog je set voor een paar tientjes op Marktplaats en koop je zo'n all-in-one apparaat bij de MediaMarkt, want als 't toch niet uitmaakt ... Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 april 2007 Author Report Share Posted 18 april 2007 toch vind ik dat er bedroevend weinig verschil is te horen tussen bijv. eindversterkers. ik had ooit een set elektrostaten die een impendantie hadden van 1 ohm in het slechtste geval. hiebij hoorde ik wel iets verschil tussen de Quad 606 en de Musical Fidelity A370 die ik nu heb. maar zou dit bij conus luidsprekers nu ook zo geweest zijn? en wat zou er anders moeten gaan klinken als ik een andere voorversterker in mijn set plaats? ruimte en diepte zitten toch in de opname? een component kan dit toch niet beinvloeden. ik denk dat alleen vervorming een rol speelt, en de meeste apparaten zijn aardig vervormingsvrij lijkt me. dus....... ik denk dat de kans groot is dat het allemaal weing uitmaakt, alleen de speakerkeuze en de plaatsing daarvan speelt een rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 (edited) Het ergste is, dat Erik nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. Als de speakers niet al te moeilijk zijn dan. Ik heb laatst wel aan een Luxman gemeten en die liet een verschil tussen rechts en links zien van ongeveer 1,2 dB over het frequentiebereik. Dat zou je moeten kunnen horen, maar veel meer soorten verschil dan dat zul je niet tegenkomen. Edit: of je moet juist express sterk vervormende componenten gaan gebruiken (ik zal deze maar toevoegen). Groet, Jacco Edited 18 april 2007 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 zeg, ik denk dat de kans groot is dat er geen verschillen hoorbaar zijn tussen verschillende apparaten. een voorwaarde is wel dat er een normale belasting (gewone conusluidsprekers) aan hangt en er geen achterlijke verbindingen tussen hangen. voorbeeld: een NAD set bestaande uit een eenvoudige cd-speler en een geintegreerde versteker, voorzien van een stevige interlink van bijv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 zeg, ik denk dat de kans groot is dat er geen verschillen hoorbaar zijn tussen verschillende apparaten. een voorwaarde is wel dat er een normale belasting (gewone conusluidsprekers) aan hangt en er geen achterlijke verbindingen tussen hangen. voorbeeld: een NAD set bestaande uit een eenvoudige cd-speler en een geintegreerde versteker, voorzien van een stevige interlink van bijv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Zeg Erik, Misschien is het een idee om eens op deze site te gaan rondneuzen. Ze hebben zelfs een forum! Kun je daar gaan orakelen dat het allemaal niets uitmaakt. Dan blijft er hier meer ruimte over voor "serieuze" discussie's... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Het ergste is, dat Erik nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. Als de speakers niet al te moeilijk zijn dan. Dat heeft ie ook, zolang aan de door mij eerder aangegeven voorwaarden is voldaan (nog een keertje): 1. Geen kapotte apparatuur. 2. Geen expres achterlijke apparatuur (buizenversterker, non-oversampling DAC) 3. Geen inferieure apparatuur (platenspeler) 4. Gelijkblijvende akoestiek + speakers. 5. Speaker niet ultra-extreem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwind Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 1. Geen kapotte apparatuur.2. Geen expres achterlijke apparatuur (buizenversterker, non-oversampling DAC) 3. Geen inferieure apparatuur (platenspeler) 4. Gelijkblijvende akoestiek + speakers. 5. Speaker niet ultra-extreem. En natuurlijk een banaan in en een Breem tussen je oren. Ongelofelijk dat iemand 1 t/m 5 mag blijven uitreutelen vanuit de met gebakken lucht gevulde ruimte tussen z'n oren, terwijl het moderatieteam tezelfdertijd gewoon een humorvol topic op slot gooit. Begrijpt dat team nu echt niet dat afreageren een manier kan zijn om om te gaan met bovenstaand gezwatel en dat het klaren van lucht met humor beter is dan het verzieken van atmosfeer met denigrerend gerochel? Oh ja, gooi maar weer op slot.... Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 [gecencureerd, teveel gescheld] Beetje jammer. Ik kan er ook niets aan doen dat Joris zo net jouw topic sloot (dat vind ik jammer want ik vond het ook een leuk topic). Maar ga dan niet dit topic vervuilen met geklaag. Als je je wilt afreageren, koop dan een boksbal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Tja, door de jaren heen heb ik toch echt wel moeten concluderen dat er klankmatig verschil zit in versterkers. Vroeger, maar ook nu nog. Ook qua stabiliteit bij laagohmige belastingen kun je vooral in de laagweergave verschillen bemerken. Wat betreft kabels en interlinks, tja, ik had heel vroeger schemerlampjes snoer aan m'n boxen, toen 4mm^ gekocht. Dat was bepaald nog al wat verschil. Verders gebruik ik tussen m'n apparatuur gewone kabeltjes en ik vind dat ik niks te klagen heb en dus ook niet kapitalen hoef uit te geven aan andere kabels. Dus, als je tevreden bent met wat je hoord, prima toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwind Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 [gecencureerd, teveel gescheld] Beetje jammer. Ik kan er ook niets aan doen dat Joris zo net jouw topic sloot (dat vind ik jammer want ik vond het ook een leuk topic). Maar ga dan niet dit topic vervuilen met geklaag. Als je je wilt afreageren, koop dan een boksbal. Afreageren.... Jongen, wat heb jij geluk dat de moderatoren van dit forum niet gehinderd worden door psychologisch inzicht en zodoende alleen maar bepaalde woordformules weggummen die uiterlijk een beetje direct overkomen, maar het echte gif gewoon laten staan. Jouw indirectheid is hier al jaren toegestaan; meesterschap in het slinks beledigen en krenken van mensen die oprecht met hun hobby bezig zijn is geen verdienste, maar je mag er gewoon mee doorgaan, simpelweg omdat je niet "scheldt". In dit opzicht is het inderdaad een getrouwe afspiegeling van de dagelijkse realiteit in deze wereld. Datgene waar jij het topic mee vervuilt is vele malen erger dan mijn directheid en de reden dat zoveel goedwillende mensen het proberen, het opgeven en tenslotte maar weggaan. Ik zou zeggen: knip de waarheid maar weer weg, h.h. moderatoren en sluit vooral de ogen voor datgene wat hier als een veenbrand alles naar de knoppen helpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Ik zou zeggen regel een blinde test maar ik twijfel of er animo voor is. Erik's stellingen zijn in het verleden ook hard aan de kant gezet, tot er getest werd en bleek dat het op z'n zachtst gezegd erg meeviel met hoorbare verschillen (kabels / cd spelers).. Erik heeft hier vast ook ten dele gelijk; het verschil tussen een 'top' set een een 'degelijke' basis NAD / ROTEL / MARANTZ (etc) set kan echt niet verschrikkelijk groot zijn! En ook nu weer reacties van mensen die verbolgen zijn dat hij het ook maar durft te stellen. Wat is er zo magisch aan een audio component dat luxe merken en hoge prijzen de geluidsweergave ineens tot een ander niveau kunnen tillen? Vraag elke goede electro man en hij zal je na een dagje lezen en studie vertellen dat het behoorlijk mee valt met de complexiteit van alles (tot de speakers). Dit is natuurlijk irrelevant in audioland waar alles vooral niet met redenatie en logica moet worden bekeken. Zaken als gevoel, status en dus geld veranderen klank. Zodra echter gesuggereerd wordt dat zaken zich misschien tussen de oren afspelen, een heel menselijk iets en geen grove beschuldiging... All hell breaks loose! (of breaks Loes?).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwind Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Zodra echter gesuggereerd wordt dat zaken zich misschien tussen de oren afspelen, een heel menselijk iets en geen grove beschuldiging... All hell breaks loose! (of breaks Loes?).. De waarheid ligt altijd ergens in het midden, Niels. Mensen die al 100 jaar hetzelfde zeggen geloof je WEL als ze dat op een audioforum doen, maar NIET als ze het in de kerk doen. Toch verkondigen de herhalers niets meer of minder dan een religie. Herhaling duidt op iets dat dood is, op dogma dus, al klinkt het nog zo verheven en al hebben ze er nog zo lang voor gestudeerd. Het goedwillend delen van ervaringen gaat in elk geval over levende dingen en of we daar nu wel of niet foutjes bij maken is niet erg. Het is tenminste levende ervaring en voor mij is dat sinds jaar en dag de fun van deze hobby! Het gaat mij niet om het van buiten leren van de regeltjes van Breem, om ze vervolgens te scanderen als absolute waarheden. Absolute waarheden bestaan niet. Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 1. Geen kapotte apparatuur. 2. Geen expres achterlijke apparatuur (buizenversterker, non-oversampling DAC) 3. Geen inferieure apparatuur (platenspeler) 4. Gelijkblijvende akoestiek + speakers. 5. Speaker niet ultra-extreem. En natuurlijk een banaan in en een Breem tussen je oren. Ongelofelijk dat iemand 1 t/m 5 mag blijven uitreutelen vanuit de met gebakken lucht gevulde ruimte tussen z'n oren, terwijl het moderatieteam tezelfdertijd gewoon een humorvol topic op slot gooit. Begrijpt dat team nu echt niet dat afreageren een manier kan zijn om om te gaan met bovenstaand gezwatel en dat het klaren van lucht met humor beter is dan het verzieken van atmosfeer met denigrerend gerochel? Oh ja, gooi maar weer op slot.... Loes. Nee, ik ben het niet mee eens om een topic als dit dicht te gooien. Allereerst is hij topic starter, het is zijn topic waarin hij alle onzin in mag verkondigen die hij wil en hier ook overduidelijk doet. Maar zodra mensen de topics van anderen blijven verpesten met ditzelfde geneuzel dan zou de moderator wel in moeten grijpen. Hij grijpt nu in om dat topic te sluiten, wat eigenlijk heel onrechtvaardig is, de goedwillenden kunnen niet niet meer door discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 april 2007 Author Report Share Posted 19 april 2007 Het ergste is, dat Erik nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. Als de speakers niet al te moeilijk zijn dan. Dat heeft ie ook, zolang aan de door mij eerder aangegeven voorwaarden is voldaan (nog een keertje): 1. Geen kapotte apparatuur. 2. Geen expres achterlijke apparatuur (buizenversterker, non-oversampling DAC) 3. Geen inferieure apparatuur (platenspeler) 4. Gelijkblijvende akoestiek + speakers. 5. Speaker niet ultra-extreem. Inderdaad, we zouden eens een keer een voorzichtige test kunnen doen? ik ben reuze benieuwd of er verschillen hoorbaar zijn tussen een High End set van > Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 De waarheid ligt altijd ergens in het midden, Niels. Mensen die al 100 jaar hetzelfde zeggen geloof je WEL als ze dat op een audioforum doen, maar NIET als ze het in de kerk doen. Toch verkondigen de herhalers niets meer of minder dan een religie. Herhaling duidt op iets dat dood is, op dogma dus, al klinkt het nog zo verheven en al hebben ze er nog zo lang voor gestudeerd.Het goedwillend delen van ervaringen gaat in elk geval over levende dingen en of we daar nu wel of niet foutjes bij maken is niet erg. Het is tenminste levende ervaring en voor mij is dat sinds jaar en dag de fun van deze hobby! Het gaat mij niet om het van buiten leren van de regeltjes van Breem, om ze vervolgens te scanderen als absolute waarheden. Absolute waarheden bestaan niet. Dan verschillen wij hier wel van mening. Religie is de aversie tegen ratio en bewijs. Blij zijn met het niet WILLEN weten. Breem / S000084 / jacco / ikzelf pogen juist aan te tonen wat de variabelen zijn in audio apparatuur en in hoeverre ze hoorbare effecten kunnen hebben. Hier wordt zelfs helemaal niet naar 'emotie' en 'gevoel' gekeken maar puur technisch. Bij analyse van apparatuur lijkt dat me goed; een apparaat is maar een ding, daar is geen gevoel op van toepassing. Dat komt pas om de hoek kijken wanneer een mens het apparaat gebruikt. De invloed daarvan kan groot zijn op de ervaren kwaliteit. Het stoort mij weer wanneer er ongefundeerde subjectieve claims geschreven worden in Audioland. De wel bekende verdwijnende gordijntjes, de plaatsing van het gezuis van de stokjes van de dirrigent.. Hifi belevenis heeft veel meer van een religie weg. De wil ontbreekt simpelweg om te begrijpen hoe een component werkt. Men laat zich al snel overtuigen door het uiterlijk / recensies / geldbedragen. Allemaal compleet menselijk maar je loopt m.i. snel in bepaalde valkuilen van overdrijving en het verlies van contact met de realiteit. Nu is het aan een ieder om te doen / laten wat hij wil natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Mijn maatstaf is nog altijd of ik 'kippenvel' krijg. Dat kan op de meest uiteenlopende setjes gebeuren, maar houdt altijd een hoog realiteitsgevoel in. Heeft niets met techno of audiofreaking te maken, alleen maar een beleving en dat laat zich nu eenmaal niet pakken in bewoordingen of meetcyfers. De quichottes/Breemers van dit forum verpesten het behoorlijk voor me, zonder dat ik me afzet tegen de denkbeelden die ze uitdragen. Het hameren en herhalen sterkt blijkbaar behoorlijk in de kruistocht. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Dan verschillen wij hier wel van mening. Religie is de aversie tegen ratio en bewijs. Blij zijn met het niet WILLEN weten. Breem / S000084 / jacco / ikzelf pogen juist aan te tonen wat de variabelen zijn in audio apparatuur en in hoeverre ze hoorbare effecten kunnen hebben. Hier wordt zelfs helemaal niet naar 'emotie' en 'gevoel' gekeken maar puur technisch. Bij analyse van apparatuur lijkt dat me goed; een apparaat is maar een ding, daar is geen gevoel op van toepassing. Dat komt pas om de hoek kijken wanneer een mens het apparaat gebruikt. De invloed daarvan kan groot zijn op de ervaren kwaliteit. Het stoort mij weer wanneer er ongefundeerde subjectieve claims geschreven worden in Audioland. De wel bekende verdwijnende gordijntjes, de plaatsing van het gezuis van de stokjes van de dirrigent.. Hifi belevenis heeft veel meer van een religie weg. De wil ontbreekt simpelweg om te begrijpen hoe een component werkt. Men laat zich al snel overtuigen door het uiterlijk / recensies / geldbedragen. Allemaal compleet menselijk maar je loopt m.i. snel in bepaalde valkuilen van overdrijving en het verlies van contact met de realiteit. Mooi hoor. En hoeveel succes anders dan de gestage leegloop van dit forum hebben jullie f*ckers met Ihrem Kampf al gehad? Nou? (de asterisk was nodig om een automatische vertaling te voorkomen). Nu is het aan een ieder om te doen / laten wat hij wil natuurlijk. Je zou hier niet zijn, zou het waar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwind Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Nu is het aan een ieder om te doen / laten wat hij wil natuurlijk. Knip de mooie, nietszeggende woorden over religie (dat in feite heel iets anders is). Bewijs het bovenstaande nou maar gewoon door consequent weg te blijven uit topics waar technisch gewauwel geen reet te zoeken heeft... Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Kill everybody who doesn't think like we do! Goed bezig mannen (en vrouw).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Kill everybody who doesn't think like we do! Goed bezig mannen (en vrouw).. Dat wordt jouw soort verweten, maar kun je ontkrachten door antwoord te geven op deze vraag: Mooi hoor. En hoeveel succes anders dan de gestage leegloop van dit forum hebben jullie f*ckers met Ihrem Kampf al gehad? Nou? Wat is het antwoord en dus de toegevoegde waarde van jullie aanwezigheid anders dan afbraak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Breem / S000084 / jacco / ikzelf pogen juist aan te tonen wat de variabelen zijn in audio apparatuur en in hoeverre ze hoorbare effecten kunnen hebben. Hier wordt zelfs helemaal niet naar 'emotie' en 'gevoel' gekeken maar puur technisch. ................ Nu is het aan een ieder om te doen / laten wat hij wil natuurlijk. Over het eerste stukje van de zin wil ik een korte vraag stellen: wie zit daarop te wachten ? (ik bedoel hem niet vervelend, zal hem eventueel wel duiden na een eventueel antwoord) De tweede zin is volgens mij dodelijk voor iedere beleving van een willkeurige hobby. Jullie hobby is meten en weten, alleen dat roept volgens mij al genoeg emotie op. Een mooie grafiek kan bij jullie volgens mij een gevoel van blijheid oproepen, bij mij roept het niets op. En de laatste zin is helemaal juist Groeten Hans Ik heb hem bewust in jullie/wij geschreven. Leest wat makkelijker aangezien de hokjes algemeen geaccepteerd lijken te zijn inmiddels.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts