Sodejuu Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 En toch zit er wel wat in natuurlijk. Hetzelfde heb je bijv. ook met met orgels, of zo'n ding nu in Haarlem in een kerk staat of in Noordpolderzijl. Maakt geen ene moer uit, 100hz is 100hz. Ja, en dan maken harmonischen niet meer uit natuurlijk. Vandaar ook dat een 100Hz toon uit een orgel in elk register hetzelfde klinkt. En akoestiek is natuurlijk ook totaal onbelangrijk, vooral voor een kerk. Alle kerken klinken eender! Jij begrijpt het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 En toch zit er wel wat in natuurlijk. Hetzelfde heb je bijv. ook met met orgels, of zo'n ding nu in Haarlem in een kerk staat of in Noordpolderzijl. Maakt geen ene moer uit, 100hz is 100hz. Ja, en dan maken harmonischen niet meer uit natuurlijk. Vandaar ook dat een 100Hz toon uit een orgel in elk register hetzelfde klinkt. En akoestiek is natuurlijk ook totaal onbelangrijk, vooral voor een kerk. Alle kerken klinken eender! Jij begrijpt het Ja, al was het niet helemaal zo bedoeld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Hoezo buizenversterkers inferieur? Ik denk dat die van mij toch wel aardig wat versterkers wegspelen. Er bestaan wel prima buizenversterkers. Maar er is ook een groot deel wat eigenlijk een te grote uitgangsimpedantie heeft, te weinig tegenkoppeling of een te hoog ruisgetal. Deze versterkers presteren v Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 april 2007 Report Share Posted 19 april 2007 Alle kerken klinken eender! Toch nog een lach in dit ***-topic.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 ik heb reeds geroepen dat een orgel ook maar zo goed klinkt als de kerk waar ie in staat. sander thanx. als je niet gevoelig bent voor compleet irrationele argumenten gepaard gaande met heel dode compleet ontbonden koeien die uit een sloot worden gehaald heb je niets te vrezen. Haar kook kunsten zou ik echter laten voor wat ze zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Dat heeft ie ook, zolang aan de door mij eerder aangegeven voorwaarden is voldaan (nog een keertje): 1. Geen kapotte apparatuur. 2. Geen expres achterlijke apparatuur (buizenversterker, non-oversampling DAC) 3. Geen inferieure apparatuur (platenspeler) 4. Gelijkblijvende akoestiek + speakers. 5. Speaker niet ultra-extreem. 2/3/4 zijn wat discutabel... 2: kan wat genuanceerder lijkt mij, maar dat heb je al een beetje rechtgetrokken dat er ook goede buizenversterkers zijn die dan bijna net zo klinken als een transistor (dus toch verschil ?) 3: Technisch inferieure apparatuur neem ik aan. Aangezien de gedachte is dat een cd speler technisch beter doet wat een platenspeler technisch kan. 4: Moet de akoestiek sowieso niet goed zijn en daarna goed blijven...wanneer dit niet het geval is dan stel ik graag mijn huis ter beschikking van de regering. Ideale plek waar makkelijk 2 sets neergezet kunnen worden zonder al teveel slepen. 5: mijn speakers zijn een probleem omdat er een scheurtje in de woofer zit en ik te lui ben deze te laten maken, maar op een redelijk niveau hoor je dat niet eens. Plakbandje doet voor the time being wonderen. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 2: kan wat genuanceerder lijkt mij, maar dat heb je al een beetje rechtgetrokken dat er ook goede buizenversterkers zijn die dan bijna net zo klinken als een transistor (dus toch verschil ?)3: Technisch inferieure apparatuur neem ik aan. Aangezien de gedachte is dat een cd speler technisch beter doet wat een platenspeler technisch kan. 4: Moet de akoestiek sowieso niet goed zijn en daarna goed blijven...wanneer dit niet het geval is dan stel ik graag mijn huis ter beschikking van de regering. Ideale plek waar makkelijk 2 sets neergezet kunnen worden zonder al teveel slepen. 5: mijn speakers zijn een probleem omdat er een scheurtje in de woofer zit en ik te lui ben deze te laten maken, maar op een redelijk niveau hoor je dat niet eens. Plakbandje doet voor the time being wonderen. Groeten Hans Kwaliteit van speaker en akoestiek is niet zo belangrijk; het gaat erom dat je bij het wisselen van CD speler en versterker niet de speakers verplaatst of de akoestiek verandert. Wat betreft buizenversterkers kun je eigenlijk de volgende vuistregel hanteren: Zolang een buizenversterker hoorbaar anders klinkt dan een goede transistorversterker is het een prul voor HiFi (niet voor MyFi....) omdat er dan een onnodige hoorbare bak vervorming inzit. Dit moeten we niet in zo'n vergelijkingstest hebben omdat dit de conclusies van zo'n vergelijk onhoudbaar zou maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Zolang een buizenversterker hoorbaar anders klinkt dan een goede transistorversterker is het een prul voor HiFi (niet voor MyFi....) omdat er dan een onnodige hoorbare bak vervorming inzit. Dit moeten we niet in zo'n vergelijkingstest hebben omdat dit de conclusies van zo'n vergelijk onhoudbaar zou maken. Je blijft maar negeren dat uit expirimenten hier heeft 'aangetoond' dat vervorming tot wel zelfs 5% niet wordt waargenomen, dat heeft de door jou zo heilige dubbelblind test door Jacco toch bewezen?. Maar je zit zo vast in je herhaalstand dat dit er maar niet uit te rammen valt. Ik heb je wel vaker hier op aangesproken, maar je gaat er nooit op in. Blijkbaar zijn blinde testen voor jou alleen maar van belang als ze binnen jouw eigen vooroordeel passen, als het ff niet uitkomt dan wordt het volledig genegeerd of is de test om wat voor reden dan ook niet geldig. Bovendien is je stelling/voorwaarde op dit punt natuurlijk zeer dubieus. Om iets aan te tonen dat iets hetzelfde klinkt moet iets wat duidelijk anders klinkt van te voren worden uitgesloten? Je stelt je eigen referentie van te voren al vast zonder dat aangetoont is dat deze referentie wel een juiste is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Je blijft maar negeren dat uit expirimenten hier heeft 'aangetoond' dat vervorming tot wel zelfs 5% niet wordt waargenomen Dat is omdat jij totaal niet weet waar je over praat. Die test ging over harmonische vervorming. Het zegt niets over de hoorbaarheid van vervorming van buizenversterkers die met een te hoge Ruit bijv. een heel ander gedrag in het laag cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Maar goed er zijn dus ook goede exemplaren tussen. Hoe beter de buizenversterker, hoe meer die als een transistorbak gaat klinken. Dus een technisch goede buizenbak is eigenlijk een transistor en andersom ? Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Maar goed er zijn dus ook goede exemplaren tussen. Hoe beter de buizenversterker, hoe meer die als een transistorbak gaat klinken. Dus een technisch goede buizenbak is eigenlijk een transistor en andersom ? Groeten Hans Als je "Goed" definieert als HiFi wel. Dan moet iedere versterker hetzelfde doen (zonder vervorming een spanning regelbaar versterken en afbufferen) ongeacht waar ie van gemaakt is. Een buizenversterker die net zo goed is als een goede torrenbak is echter wel veel duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Maar goed er zijn dus ook goede exemplaren tussen. Hoe beter de buizenversterker, hoe meer die als een transistorbak gaat klinken. Dus een technisch goede buizenbak is eigenlijk een transistor en andersom ? Groeten Hans Als je "Goed" definieert als HiFi wel. Dan moet iedere versterker hetzelfde doen (zonder vervorming een spanning regelbaar versterken en afbufferen) ongeacht waar ie van gemaakt is. Een buizenversterker die net zo goed is als een goede torrenbak is echter wel veel duurder. Ik wil niets definieren als Hifi, maar gewoon goed volgens de technische maatstaven. Waar zit hem dat prijsverschil dan in ? Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwind Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Waar zit hem dat prijsverschil dan in ? Ik vrees dat je dat antwoord alleen gaat krijgen als ik ga zeggen dat je dat antwoord nooit zult krijgen... Daarom, alsjeblieft en graag gedaan! Loes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Als je "Goed" definieert als HiFi wel. Hoe definieer jij HiFi? Zolang een buizenversterker hoorbaar anders klinkt dan een goede transistorversterker is het een prul voor HiFi (niet voor MyFi....) omdat er dan een onnodige hoorbare bak vervorming inzit. Dit moeten we niet in zo'n vergelijkingstest hebben omdat dit de conclusies van zo'n vergelijk onhoudbaar zou maken. Tje, wie kan hem nou serieus nemen. Als iets anders klinkt moet het bij voorbaat worden uitgesloten uit de test.... want ja, een anders klinkende versterker be Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 [...]Tje, wie kan hem nou serieus nemen. [...] Ik, me en moi. Dat zijn er al 3. Of tel ik niet meer mee? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 [...] Tje, wie kan hem nou serieus nemen. [...] Ik, me en moi. Dat zijn er al 3. Of tel ik niet meer mee? Groet, Jacco Jullie zijn heel belangrijk, misschien ook wat leuke namen voor jullie: es, ich en Uber ich Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 [...] Tje, wie kan hem nou serieus nemen. [...] Ik, me en moi. Dat zijn er al 3. Of tel ik niet meer mee? Groet, Jacco Jullie zijn heel belangrijk, misschien ook wat leuke namen voor jullie: es, ich en Uber ich Groeten Hans Waarom eindigen jullie zo vriendelijk met groeten naar elkaar? Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Waarom eindigen jullie zo vriendelijk met groeten naar elkaar? Zou 't kunnen dat ik per ongeluk een trendsetter ben? Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 [...] Tje, wie kan hem nou serieus nemen. [...] Ik, me en moi. Dat zijn er al 3. Of tel ik niet meer mee? Groet, Jacco Jullie zijn heel belangrijk, misschien ook wat leuke namen voor jullie: es, ich en Uber ich Groeten Hans Waarom eindigen jullie zo vriendelijk met groeten naar elkaar? Marcel Ach in de onrust van de afgelopen maanden een vriendelijke noot kan geen kwaad toch. Overgens altijd gedaan en dat is toch al een aardig tijdje... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 ... Ach in de onrust van de afgelopen maanden een vriendelijke noot kan geen kwaad toch. Overgens altijd gedaan en dat is toch al een aardig tijdje... Groeten Hans Ik ben genoemd?? Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 ... Ach in de onrust van de afgelopen maanden een vriendelijke noot kan geen kwaad toch. Overgens altijd gedaan en dat is toch al een aardig tijdje... Groeten Hans Ik ben genoemd?? Groeten... Tuurlijk beste kwabbernoot, vriendelijker als jouw zullen ze niet worden. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Als je "Goed" definieert als HiFi wel. Hoe definieer jij HiFi? Zo weinig mogelijk vervorming ten opzichte van wat er op de CD staat. Zolang een buizenversterker hoorbaar anders klinkt dan een goede transistorversterker is het een prul voor HiFi (niet voor MyFi....) omdat er dan een onnodige hoorbare bak vervorming inzit. Dit moeten we niet in zo'n vergelijkingstest hebben omdat dit de conclusies van zo'n vergelijk onhoudbaar zou maken. Als iets anders klinkt moet het bij voorbaat worden uitgesloten uit de test Je verdraait de boel. Als ik een versterker maak die de bas +100 dB doet, en ik hoor verschil, telt dat dan als hoorbaar verschil als gevolg van prijsverschillen? DAAR ging deze thread over. Je geeft continu te kennen dat je er niets van begrijpt. Audiofielen luisteren graag naar vervorming, en dat is prima. Maar dat kun je ook maken met componenten die niet 10 keer duurder zijn. De topicstarter gaat uit van componenten, die allen zo goed mogelijk HiFi zijn, voor wat met het geld mogelijk is. We willen geen spullen vergelijken die expres (aantoonbaar) vervormen, om vervolgens de concluderen dat goedkopere componenten die dat niet doen slechter zouden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Je verdraait de boel. Als ik een versterker maak die de bas +100 dB doet, en ik hoor verschil, telt dat dan als hoorbaar verschil als gevolg van prijsverschillen? DAAR ging deze thread over. Je geeft continu te kennen dat je er niets van begrijpt. Audiofielen luisteren graag naar vervorming, en dat is prima. Maar dat kun je ook maken met componenten die niet 10 keer duurder zijn. De topicstarter gaat uit van componenten, die allen zo goed mogelijk HiFi zijn, voor wat met het geld mogelijk is. We willen geen spullen vergelijken die expres (aantoonbaar) vervormen, om vervolgens de concluderen dat goedkopere componenten die dat niet doen slechter zouden zijn. Als je nou eens een keer wat minder arrogant zou doen en bijvoorbeeld eens de TOPICTITEL van Erik zou lezen dan had je begrepen dat de essentie van de test die hij voorstelt NIETS met hifi te maken heeft en ook niets met prijs. Dat sleep jij erbij inclusief je oervervelende waanideeen over audiofielen, hersenspinsels die louter in je eigen brein een bestaansrecht blijken te hebben, wellicht voortgekomen uit frustraties waar je ons niet mee lastig hoeft te vallen. En ik begrijp het ook wel, een subjectief criterea (zo weinig mogelijk vervorming - wie bepaalt de grens van teveel/weinig vervorming? jij?) inbouwen zodat achteraf altijd verscholen kan worden waarom componenten plots toch verschillend blijken te klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Hoezo buizenversterkers inferieur? Ik denk dat die van mij toch wel aardig wat versterkers wegspelen. Er bestaan wel prima buizenversterkers. Maar er is ook een groot deel wat eigenlijk een te grote uitgangsimpedantie heeft, te weinig tegenkoppeling of een te hoog ruisgetal. Deze versterkers presteren v Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Ik ben een voorstander van zo min mogelijk terugkoppeling, immers geluid zo als jij en ik ervaren als wemet elkaar praten wordt toch ook niet teruggekoppeld????? Oprecht bedankt voor dit schitterende fantastische voorbeeld. Het stelt mij namelijk in staat om uit te leggen op een manier zoals jij het wellicht begrijpt wat tegenkoppeling nu eigenlijk is. Als wij met elkaar praten is er namelijk ABSOLUUT WEL sprake van tegenkoppeling Daardoor kunnen we goed communiceren. Waar zit die tegenkoppeling dan zou je kunnen denken. In onze oren. Wij controleren met onze oren wat we zeggen terwijl we spreken. Als jij doof bent ga je naar verloop van tijd veel slechter praten. Als je doof geboren wordt kun je helemaal niet goed praten. Hetzelfde gaat op voor bijv. lopen. De signalen van jouw spieren worden gevoed door een systeem dat de resultaten van de spieren (het lopen, de balans) registreert. Zonder die tegenkoppeling zou jij bijvoorbeeld nooit op een paar tenen kunnen staan. Systemen worden NAUWKEURIGER met tegenkoppeling. Tegenkoppeling is een mechanisme waarbij fouten niet achteraf worden gecorrigeerd, maar waarbij het wordt voorkomen dat er fouten worden gemaakt. Dit is niet intuitief, want wat wij ons voorstellen bij tegenkoppeling is bijv. een docent die feeback geeft door strepen te zetten in een gemaakt proefwerk. Dat heeft echter niets met tegenkoppeling te maken zoals die in een versterker (of met spreken) plaatsvindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts