Jump to content

Ongelijke lengtes LS kabel goed plan ?

A90
 Share

Recommended Posts

Om mijn set verder te optimaliseren ben ik nu in de markt voor nieuwe ls kabels. cool.gif

Nu staat de amp niet in het midden van de speakers maar ernaast. Je zou denken dat het het beste zou zijn als je dan 2 lange kabels neemt van dezelfde lengte die waarmee de speakers dan worden aangesloten.

Alleen die kabels zijn zo $^%* duur! Nu bedacht ik me het volgende. Als ik een set kabels koop van Nordost, zeg de Red Dawn. En ik koop ze op de lengtes 2 en 6 meter, Zou je daar dan verschil in horen ?

Nordost claimt dat de kabel voor de Red Dawn het signaal doorgeeft met 94 % van de lichtsnelheid.

Even snel rekenen is dat 94 % van 299,792,458 meter per seconde (=lichtsnelheid) is nog altijd 281.804.910 meter per seconde. (grofweg 6,5 x de aarde rond in 1 seconde, die Nordost toch). eek.gif

Als je dit terug zou rekenen in tijdsverschil tussen de 2 lengtes kabel is dat volgens mij (theoretisch) volkomen verwaarloosbaar en zou je het tijdsverschil tussen links en rechts mijns inziens niet eens kunnen meten.

Nu dan de ham vraag, is dat ook zo? Heeft iemand er ervaring mee en is het save om zo 4 meter dure Nordost uit te sparen. Of benader ik het te simpel op deze manier.

confused.gif

mag ik Garmtz kwooten?

Precies berekend, het tijdsverschil tussen een 6 m en 10 m lange kabel is :

1/3.10^8 * 0.75 * 4 = 0.00000001 sec. = 1.10^-8 s

Geluid plant zich voort met 340 m/s, dus als je je speaker 0,00000034 m verschuift, is het effect alweer tenietgedaan...

Het gaat ook niet om de tijdsvertraging, maar om de weerstand, inductie en capaciteit van de kabel, die toenemen per strekkende meter en het hoog en laag kunnen be

Doe eens het volgende experiment: zet je versterker zo dicht mogelijk bij de ene luidspreker en sluit die aan met een speakerkabel van 20 Cm. Sluit het andere aan mey 10 meter van die zelfde kabel. En ga luisteren. Ik heb dat zelf ook eens gedaan, dus ik ken de resultaten in mijn situatie. Een eenvoudig uit te voeren experiment... Laat maar weten wat de resultaten zijn.

Kermit, Ik zou het experiment graag doen maar ik ben net zo blij dat die 30kg + versterker op zijn plek staat. ;)

Maar voor zover ik het stuk van Garmtz lees begrijp ik ervan dat het redelijk verwaarloosbaar zal zijn (hoewel een stukje van 20cm tegenover 10 meter een factor 50 verschil is, terwijl 2 of 6 meter factor 3 is).

Geplaatst door Sodejuu:

Volgens mij heb je het stukje dan niet goed gelezen   eek.gif

De Inductie en Capaciteit veranderen enorm met dergelijke verschillen.

Dus twee verschillende filters !

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

De Inductie en Capaciteit veranderen enorm met dergelijke verschillen.

Dus twee verschillende filters !

MvG,

Haudio

Juist ; , met als gevolg dat je versterker verschillend belast wordt en de dempingsfactor voor beide kanalen behoorlijk verschilt. Zo kan het zijn (en die kans is behhorlijk) dat je aan een kant een prima geluid hebt, terwijl het andere kanaal niet om aan te horen is, omdat de controle weg is. :rolleyes:

Die dempingsfactor lijkt me er niet zo toe te doen. Zolang die bij lage frequenties maar boven de 40 blijft is er niets aan de hand. Ik heb het experiment zo met zulke extreem verschillende lengtes gedaan om de verschillen zo goed mogelijk te kunnen horen. Die zijn bij een factor 50 veel beter te horen dan bij een factor 3. Bij mij werd het stereobeeld wel heel ongedefinieerd...

Ik speel rustig met ongelijke lengtes luidsprekerkabel, maar het verschil is altijd binnen een factor 2 gebleven. Geen enkel probleem. Voor het geld hoef ik het niet te laten: ik heb poen zat om mijn luidsprekersnoeren van 1 euro/meter in gelijke lengtes aan te schaffen... ;)

Ik zit met hetzelfde "probleem" (1.5 en 4.5 meter). Wat doe je met de extra lengte? Oprollen schijnt niet goed te zijn. En als het een beetje los ligt, dan is het lastig om uit de buurt te houden van de stroomkabels (in mijn geval).

Sodejuu, jou rack staat toch ook veel dichter bij de linker speaker?

Geplaatst door Duck-Twacy:

Ik zit met hetzelfde "probleem" (1.5 en 4.5 meter). Wat doe je met de extra lengte. oprollen schijnt niet goed te zijn. En als het een beetje los ligt, dan is het lastig om uit de buurt te houden van de stroomkabels (in mijn geval).

Sodejuu, jou rack staat toch ook veel dichter bij de linker speakers?

Ik heb wat gedaan wat je eigenlijk niet moet doen. Ik heb de speakerkabel van de linker speaker wel op lus gelegd, maar dan in 2 lussen die in tegenrichting lopen, dus eentje linksom en de ander rechtsom erbovenop. Op deze manier hef je een gedeelte van de spoelwerking weer op, maar ideaal is het niet :(. Iets anders kan ik met die kabels ook niet doen, want ze zijn zo flexibel als bamboe.

Ik zou bij 1 speaker genoeg hebben aan 50cm, maar toch heb ik gelijke lengtes gebruikt (2m).

Met duurdere kabels verkoopt dat een stuk makkelijker en ik denk dat inderdaad de kabeleigenschappen een hoorbare rol gaan spelen bij meerdere meters verschil.

De overlengte oprollen moet je uiteraard niet doen, liever een s-bocht of een grote boog, indien daar ruimte voor is.

Mijn rack staat naast de speakers, maar de eindtrappen staan er tussenin.

Vanwege de wat grotere afstand tussen voor en eindversterker speel ik met gebalanceerde interlinks, zodat het signaal nagenoeg storings- en verliesvrij aan komt.

John Picoso heeft ook zijn set naast de speakers staan en zijn monoblokken staan vlakbij elke speaker.

Ook Picoso heeft een lange interlink (niet gebalanceerd!) tussen pre en eindversterkers en dat gaat heel goed.

Andr

Dat gaat me dus over een poosje 18 meter 4TC kosten (of 9 meter 4TC en 9 meter 8TC) voor mij bi-amped speakers (Monocle X zal ik maar vergeten).

Eigenlijk zou je kwantumkorting moeten krijgen op LS kabel.

Einversterer tussen de speakers is geen optie, dat is de doorgang van de (open) keuken naar het zitgedeelte.

Staat bij mij ook midden in de kamer ;)

Tja, de meeste audiofielen hebben hun spul aan de zijkant staan, raar want vaak lijkt het midden geen problemen met de inrichting te geven.

Zoek een plek voor de luidsprekers waar het in het midden zetten geen probleem geeft...

en anders.. wat kost die kabel van je?

game

Geplaatst door Kermit:

[QB]Die dempingsfactor lijkt me er niet zo toe te doen. Zolang die bij lage frequenties maar boven de 40 blijft is er niets aan de hand. [QB]

Je slaat de plank mis Kermit.

je mag zoiezo blij zijn als je nog een DF van 40 overhoudt, want dat is zelden het geval. (herinner je mijn formules nog, een paar maanden gelden :))

Ga er maar vanuit dat de dempingsfactor aan een kant halveerd bij zulke kabelverschillen, en zoiezo zal de versterker op het lange kanaal anders klinken, dan op het korte kanaal. De amp ziet twee verschillende Source impedanties, verschillende inducie's etc.

Kortom altijd even lang houden, en dan nog het liefst zo kort mogelijk.

Eigenlijk hadden er alleen maar monoblokken mogen bestaan, of actieve systemen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Kermit:

Nou Bas

6 meter kabel helpt je dempingsfactor naar mijn idee echt niet om zeep. Anders moet je wel hele rottige kabels hebben....

Laat maar zien die rekenvoorbeelden...

Ff een rekenvoorbeeld. Je versterker heeft een dempingsfactor van 80. Je gebruikt een "normale" LS-dropveter van 2,5mm

Geplaatst door Kermit:

Beste Sodejuu

Mis ik nou niet een paar gegevens? Zoals je aannames t.a.v. kabels en pluggen? Zo kan ik nooit nagaan hoe jij van 80 naar 33 komt en dat vind ik toch interessant.

Beste Kermit,

Ik heb gewoon wat (realistische) waardes aangenomen. Een DF van 80 is redelijk gangbaar. Net zoals de gebruikte 6 meter 2,5mm

Geplaatst door Kermit:

Nou Bas

6 meter kabel helpt je dempingsfactor naar mijn idee echt niet om zeep. Anders moet je wel hele rottige kabels hebben....

Laat maar zien die rekenvoorbeelden...

Beste kermit,

Waarom moet ik hier toch alles drie keer zeggen. Hoe uitgebreid heb ik het wel niet over de Dempingsfactor gehad.....! wanneer gebruiken mensen de zoekfunctie eens, of letten ze meteen goed op. Dan begreep je tenminste waar het hier over gaat.

Maargoed, nog een keer dan.

Dampingsfactor= Rs/Re+Ro 9zoals de fabrikanten het opgeven)

(Fabrikanten houden met de metingen nooit rekening met de Re.)

De eerlijke dempingsfactor:

Ro=uitgangsimpedantie amp

Rc=weerstand connector

Rw=Weerstand ls kabel

Re=Luidspreker DC weerstand.

De totale weerstand is dus:

Rtotaal=Ro+Rc+Rw+Re

Dempingsfactor= Rs/Rtotaal.

Dus de volgende som.

Ik weet niet welke amp A90 gebruikt, maar laten we uitgaan van een gemiddeld opgegeven waarde van een dempingsfactor van 160 (8 Ohm), dat komt neer op een uitgangsimpedantie (Ro)van 0.05

Ik neem gemiddeld genomen dat de ls kabel van 1 meter een weerstand (Rw)van 0.01 Ohm heeft, en het stuk van 10 meter een Rw van 0.1 Ohm. en dat zijn weergevers een nominale impedantie van 4 Ohm heeft (Rs) en een Re van 3 Ohm.

Volgende som dus.

Rtotaal=Ro+Rc+Rw+Re

Dempingsfactor= Rs/Rtotaal

Dempingsfactor met 1 cm stuk:

4/(0.05+0.001+0.09+3)=1.27!

Ja je leest het goed, de dempingsfactor die overblijft is 1.27!

Dempingsfactor met 10 cm stuk

4/(0.05+0.001+0.1+3)=0.84!

Kortom. Een DF van 1.27 aan het korte stuk en een DF van 0.84 aan het lange stuk.

Let wel dit zijn geschatte waardes inde formule, omdat ik niets weet van de amp en de kabels. Het gaat meer om het verschil.

Met deze formule heb ik rekening gehouden met de connectors en de DC weerstand van de weergevers.

Zo zie je maar Kermit, dat er van de gemiddelde dempingsfactor van 40 (waar jij het over hebt) niets over blijft. Wil je dit blijven behouden, dan zul je een extreme eindtrap als een Crown moeten hebben.

Doen we het op de manier zoals de fabrikanten opgeven dan ziet het er minder dramatisch en meer herkenbaar uit. (dus zonderRc en Re, maar wel opgenomen de Rw (Ls kabel)

Dempingsfactor 1 meter stuk:

DF=Rs/Ro+Rw

4/(0.05+0.09)=28,6 houden we nog over van de 160.

Groeten,

Bas