erik klijnsmit Posted 3 augustus 2003 Report Share Posted 3 augustus 2003 o,o,o, de kabelaars in aktie . kopen kuidsprekerkabels die zo duur zijn dat ze op de lengtes moeten beknibbelen ,en zo met ongelijke lengtes gaan spelen links en rechts. en waarom van die dure luidsprekerkabels??? koper kost toch niks ?? en de teflon mantel toch ook niks?? ze zijn allemaal maf , die kabelfabriekanten. afleggerei eerste klas . koop gewoon een simpele 5mm2 koperkabel van 10 euro de meter ,en het is goed . nee,, de mensen willen kleurtjes en dikke pluggen ,en mooie namen erop en eraan ,en speciaale isolatie ,en weet ik wat allemaal voor gekkigheid ,. en dan gaat zo,n luidsprekerkabel via een connector de versterker in , en dan doodleuk met een 3mm2 koperkabeltje naar de print. maar ja ,dat zien ze niet . en dat horen ze dan ook niet,, en btw : als je er nou echt zeker van wil zijn dat je een goede dempingsfactor hebt , koop dan een startmotorkabel van een auto. die is 12mm2 en kost iets van 6 euro de meter . vlecht ze inelkaar en je hebt wat moois . en geen dure shitconnectors eraan ,maar gewoon een koperen kabeloog ,die je met zo'n speciale klem op de draad kunt slaan . en door dat oog doe je dan een bout en een moer zo door je speaker heen zodat je aan de binnekant ook weer een oog kan maken . en geloof me ,je hebt dan echt geen weerstand . stuur er maar 200 ampere door en het wordt niet warm . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 augustus 2003 Report Share Posted 3 augustus 2003 Beste Eric, Ik zal jou bovenstaande verhaal niet tegenspreken. Er zit een grote kern van waarheid in. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 3 augustus 2003 Report Share Posted 3 augustus 2003 Het klinkt allemaal bijzonder geheimzinnig met die dempingfactor. Mijn buizeneindbakken hebben een factor van 8 bij 8 ohm, maar aangesloten op mijn ESL 989 heb ik niet te klagen over een rare bas (er zwabbert niets oid), en ik hoor ook geen enkel verschil tussen dunne, dikke of langere lengte van de kabels. Weliswaar luister ik niet naar muziek met slamm, maar mijn contrabassen en mijn 16 voeters klinken toch behoorlijk goed. Ik begin wel een beetje aan mijn muzikaal verstand te twijfelen met al die factoren hier, of zit dat bij elektrostaten en buizen weer anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 augustus 2003 Report Share Posted 3 augustus 2003 Geplaatst door smijnster:Het klinkt allemaal bijzonder geheimzinnig met die dempingfactor. Mijn buizeneindbakken hebben een factor van 8 bij 8 ohm, maar aangesloten op mijn ESL 989 heb ik niet te klagen over een rare bas (er zwabbert niets oid), en ik hoor ook geen enkel verschil tussen dunne, dikke of langere lengte van de kabels. Weliswaar luister ik niet naar muziek met slamm, maar mijn contrabassen en mijn 16 voeters klinken toch behoorlijk goed. Ik begin wel een beetje aan mijn muzikaal verstand te twijfelen met al die factoren hier, of zit dat bij elektrostaten en buizen weer anders? eindelijk een medestander . zowel muzikaal (ik las 16 voeters ) als tecnisch Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Kheb net ff gerekend met de Translator link Ingevoerd: DF 500 Lengte LS kabel 2m Dikte LSkabel 12mm2 (bi-wired) 0 banaanstekers gebruikt uiteraard (ondingen ) LS impedantie van 4 ohm. Resultaat is een DF van 95,9. Met 6mm2 draad zou het 84,3 zijn. Voor de grap 1m bij 6 ohm ingevoerd: DF = 95,9 (hij liegt dus niet ) Bij 12 ohm en 1m kom je aan 102,9. De conclusie van de website is dat ik het kennelijk goed doe, al zou ik ook wel het verschil willen weten van bloot draad tussen de klemmen en spades. Zou ik 2.5 ohm invoeren, zoals volgens de website vaak de praktijk is wanneer 4 ohm wordt opgegeven, dan kom ik nog op 59,9 bij 12mm2 en 2m kabel. Bij 1m kabel wordt dat 64,3. Leuke theorie allemaal, het komt dus neer op een zo laag mogelijke kabelweerstand en bananenpluggen zijn uit den boze De kabelconstructie wordt niet genoemd, dit lijkt mij ook een belangrijke factor Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Beste Smijnster, Ik trek geen conclusies, ik vertel hier alleen de theorie erachter. Andre, Die site van Translator houdt geen rekening met de DC weerstnad van de weergever. Met dit gegeven komje veel lager uit. Een werkelijke dempingsfactor van 95 is bijna ondenkbaar, of je moet een superamp hebben, met een uitgang die haast is kortgesloten. De formule zoals ik die heb neergezet is de enige eerlijke en juiste berekening. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Beste Bas Ik kan slecht met de zoekfunctie uit de voeten, omdat hij alleen maar aangeeft in welke draden een zoekargument staat. En die kabel-draden zijn zo lang, ik houd geen dempingfactor meer over..... Dank je wel voor je berekening. Ik kom er nog op terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: ... De eerlijke dempingsfactor: Ro=uitgangsimpedantie amp Rc=weerstand connector Rw=Weerstand ls kabel Re=Luidspreker DC weerstand. De totale weerstand is dus: Rtotaal=Ro+Rc+Rw+Re Dempingsfactor= Rs/Rtotaal. Dus de volgende som. Ik weet niet welke amp A90 gebruikt, maar laten we uitgaan van een gemiddeld opgegeven waarde van een dempingsfactor van 160 (8 Ohm), dat komt neer op een uitgangsimpedantie (Ro)van 0.05 Ik neem gemiddeld genomen dat de ls kabel van 1 meter een weerstand (Rw)van 0.01 Ohm heeft, en het stuk van 10 meter een Rw van 0.1 Ohm. en dat zijn weergevers een nominale impedantie van 4 Ohm heeft (Rs) en een Re van 3 Ohm. Volgende som dus. Rtotaal=Ro+Rc+Rw+Re Dempingsfactor= Rs/Rtotaal Dempingsfactor met 1 cm stuk: 4/(0.05+0.001+0.09+3)=1.27! Ja je leest het goed, de dempingsfactor die overblijft is 1.27! .... Groeten, Bas Zonder het nut van de uiteenzettig te willen ondermijnen De "eerlijke df" wordt dus voor 95% bepaald door de Re va de speaker (bij mij 6.5 ohm) en zal dus (nagenoeg onafhankelijk van de kabel) altijd wel rond 1 schommelen. Van de klassieke (oneerlijke) df lees ik vaak dat een waarde van > 50 weinig nut meer heeft. sommige zeggen zelfs dat 10 al goed is. En klinkt nu een (oneerlijke) df van bv 40 veel slechter dan een van 60 (als je verschillende kabel lengtes gebruikt)?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Dat is voor een deel afhankelijk van waar je de dempingsfactor bepaalt. Bij de meeste versterkers wordt die opgegeven bij 1000 Hz en dat zegt niet zoveel. De dempingsfactor is met name in de lage frequenties belangrijk, want daar zitten de grootste conusbewegingen in combinatie met de grootste massa. Als ik mij niet vergis had jJan Kool het over 20. Meer is niet beter. En die Jan Kool was iemand met lage lusten hoor. Zijn gemetselde baskast van 330 liter had toch wel een zekere faam... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Beste Kermit, Je hebt gelijk. Maar eene chte dempignsfactor van 20 (dus met de Re meegerekend) zal zelden voor komen. Dat ga je pas krijgen met een eindtrap die volgens de fabrieks specs enorme waardes heeft. En dan mag je blij zijn als je van het grote duizendtal nog 20 overhoudt. De Crown bijvoorbeeld! Ik kan er niet over uitgepraat raken, hoe extreem gecontroleerd en echt dat laag is. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 4 augustus 2003 Author Report Share Posted 4 augustus 2003 Jeetje, wat een reacties voor een beetje snoer. Ik kan niet zeggen dat ik alles ga begrijpen maar ik ga het zeker proberen. De huidige kabels zijn van Eagle cable en zijn nu ongeveer 12 jaar oud en is 2,5mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Beste A90, Spectral doet het heel netjes. Ze geven alleen de uitgansimpedantie aan. Als ze nu nog aangaven bij welke grequentie gemeten, dan verdiende ze een grote pluim. in termen zoals ze dat in alle specs aangeven (dus zonder de Re en de hele shit) heeft jou amp dan een Df van 470 bij 8 Ohm. Een uitgangsimepdantie van 0.017 Ohm is helemaal niet verkeerd!. Mijn sugestie is dus als volgt. Hou links en rechts gelijk qua lengte, geld voor elke amp, of hij nou goed of slecht is in specs. Neem een kabel met een zo'n laag mogelijke weerstand. Dus zo dik mogelijk. Kabels als Mosnte Sigma en Crescendo etc. die veel kleine aders gebruiken verdiene mijn voorkeur. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 4 augustus 2003 Author Report Share Posted 4 augustus 2003 Sebastiaan, Zou je die dan dubbel aansluiten, biwire ? Ik heb nl. op de speakers dubbele aansluitingen zitten. alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Beste SeBasstiaan de Vries, Toch blijf ik het raar vinden, die dempingsfactor. Want in jouw berekeningen zeg je in feite: nominale speakerimpedantie gedeeld door de totale impedantie waarbij je de nominale speakerimpedantie bij de berekening van de totale impedantie vervangt door de gelijkstroomweerstand van de speaker. Bij de totale impedantie komen dan nog de kabelweerstand en de seriespoelweerstand van het filter. Stel, je gebruikt een perfecte versterker met een uitgangsweerstand van 0 ohm, want je hebt net de nieuwste Crown van 1000.000 euro aangeschaft. Ook de kabelweerstand is 0 ohm (je hebt net een 1000 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Bas Ik heb je vanmorgen een PB-tje gestuurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 het leukste is als je 2 verschillende lengtes gaat gebruiken dat de kans erin zit dat als je niet tevreden bent over je sound dat je de verschillende lengtes de schuld gaat geven ook na een tijdje luisteren ga je twijvelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:Dat is voor een deel afhankelijk van waar je de dempingsfactor bepaalt. Bij de meeste versterkers wordt die opgegeven bij 1000 Hz en dat zegt niet zoveel. De dempingsfactor is met name in de lage frequenties belangrijk, want daar zitten de grootste conusbewegingen in combinatie met de grootste massa. Maar een tweeter heeft de hoogste snelheid, daarom is dempingsfactor ook hier van belang. Ook is het gehoor in het gebied van 800 tot 4000 Hz gevoeliger is voor fouten in de weergave dan bij lage tonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Als ik alles goed heb berekend kom ik met mijn buisjes aan een negatieve dempingfactor! Die vliezen van mijn geliefde ESL-en vliegen straks de kamer in bij de eerste beste slag op de grote trom! Doen we nu niet een beetje overdreven met die dempingfactor, en maken we de vraagsteller van dit topic nu niet een beetje te benauwd als ie aan zijn prima versterker een metertje meer snoer hangt aan een kant. Kom op zeg, luisteren we nog wel naar muziek in plaats van slamm of wat dan ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Geplaatst door Frank de Bruijn:Beste SeBasstiaan de Vries, Toch blijf ik het raar vinden, die dempingsfactor. Want in jouw berekeningen zeg je in feite: nominale speakerimpedantie gedeeld door de totale impedantie waarbij je de nominale speakerimpedantie bij de berekening van de totale impedantie vervangt door de gelijkstroomweerstand van de speaker. Bij de totale impedantie komen dan nog de kabelweerstand en de seriespoelweerstand van het filter. Stel, je gebruikt een perfecte versterker met een uitgangsweerstand van 0 ohm, want je hebt net de nieuwste Crown van 1000.000 euro aangeschaft. Ook de kabelweerstand is 0 ohm (je hebt net een 1000 mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Beste Kermit, Ik heb geen PB van jou ontvagen sorry zou wel weer wat mis zijn gegaan. Mijn Pb's komen ook soms niet aan. Groeten, Bas[/QB] sorry bas dat ik dit moet melden maar is jou kabel niet te lang, verkeerde overdrachts tijd misschien dat hij nog binnen komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Bas Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord hoe je er bij gekomen bent om de DC van je luidspreker in het verhaal te betrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Beste Kermit, Dat heb ik niet bedacht om de DC serie weerstnad te betrekken, dat is een natuurwet! Dempingsfactor is namelijk (Nominale) imepdantie weergever gedeeltdoor de totale weerstand van de keten. en daar hoort dus ook de altijd vergeten DC serie weerstand van de weergever bij. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 ff tussen door; die pb's die niet aankomen, ligt dat niet aan de grens van 60 pb's?? ik heb sebastiaan er ook een gestuurd, maar hij zit volgens mij ook op de grens... Of hij heeft ff geen tijd , kan natuurlijk ook. No offence... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Beste Game, Die van Kermit kwam uiteindelijk binnen. Van jou echter heb ik lange tijd (nog) geen Pb gehad. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 vreemd, ik heb je er al twee gestuurd. En uitgebreide en daarna eentje om te vragen of je die daarvoor soms niet hebt gehad.... (#%$^&)- systeem ieg, zal ik je anders ff emailen? het gaat over die dac van me. (misschien zit je idd op de limiet van 60 pb's?) groet game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts