Jump to content

Ongelijke lengtes LS kabel goed plan ?

A90
 Share

Recommended Posts

Alleen jammer dat die Re van de spreekspoel er nog tussen zit (zeg je immers zelf?).

Ik heb het een maandje of zo geleden nog geprobeerd. De ene situatie helemaal niks ertussen, dus oneindige weerstand. Tweede situatie een kort stukje installatiedraad met een weerstand van bijna 0, en ik merkte geen enkel verschil bij het duwen. Woofer bleef gewoon meebewegen. Zal morgen nog es ff kijken of er misschien een miniem verschil in mechanische weerstand optreedt. Heb helaas geen meetapparatuur hiervoor.

Groeten,

Frank

Ow, ik dacht dat het de bedoeling was dat je hem kortgesloten helemaal niet meer zou kunnen indrukken ...

Zal er morgen nog ff tikjes op geven dan. De kortsluiting werkt de woofer dus maar heel effe tegen. Moet het doffer klinken met draad ertussen?

Boeit toch niet, is een woofer van 33 jaar oud :)

Groeten,

Frank

Beste Frank,

Als je op de woofer duwd, wekt hij een spanninkje op, maar omdat je duwd wordt deze spanning omgezet in hitte, en gebeurd er niets. De spanning is neit zo krachtig dat hij jou duw beweging kan tegen houden. DAt hoeft ook niet, hij hoeft alleen maar zijn eigen gewicht tegen te houden.

De tikken (pulsen). Je voelt het gewoon.

Kan ook niet anders. De woofer sluit zichzelf kort. De spanning die postief wordt ogpewekt, komt door de sluiting neatief weer terug. dus wordt ie klem gezet.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Kermit:

...Ik stop er hier verder mee. De oorspronkelijke vraag ging uiteindelijk over het effect van lengteverschil tussen 2 luidsprekerkabels...

Ik gebruik sinds 6 maand een Cardas-speakerkabel : links 3m en rechts 2,5m, en het valt me op dat de stem inderdaad een halve meter teveel naar rechts wordt geplaatst!!? eek.gif

Nee, even serieus : maakt uiteraard geen kl... verschil, maar 0,5 m verschil is ook geen 4 m verschil natuurlijk.

En we zijn weer on-topic (voor even toch).

Met vrgr ;)

Fons MDS