Guest tubejack Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Welke van de zovele tweaks doen wel werkelijk iets positiefs aan het geluid, en wat dan. En welke tweaks zijn het geld dat je ervoor moet betalen in werkelijkheid wel (bijna) waard? Een dedicated stroomgroep voor audio, getrokken vanuit de meterkast is niet verkeerd (vergeet aarde niet!). Loes. wat bedoel je precies met "vergeet de aarde niet"? Zit die in de meterkast aan de rail of heb je daar juist een aparte pen voor geslagen? Back to topic Ja een dedicated stroomgroep is mooi, dan krijg je tenminste niet direct de troep op je netspanning van andere apparatuur binnen zoals dimmers, koelkasten en alles wat op e.e.a. manier het lichtnet kan vervuilen. De aardedraad moet je natuurlijk meenemen vanaf de meterkast. Een apparte aardelectrode lijkt me iets te veel van het goede. Of je moet iets van overspanningsbeveiliging willen. E.e.a. hangt natuurlijk af hoe oud de electrische installatie is en hoe e.e.a. is aangelegd. Helaas dus geen standaardrecept Ik woon zelf in een nieuwbouwhuis waarbij de leidingen in het beton zijn ingegoten, op 1 centraal doos na in de slaapkamer heb ik een "eigen" groep en de randaarde was al prima. Verder heb ik gelijk in de meterkast de coaxafscherming van de CAI aansluiting aan dezelfde, aardelectrode vast gemaakt, dat scheelt weer mantelstromen via de CAI. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 wat zou hiervan de achterliggende gedachte moeten zijn dan?EVT lekstroom die vanaf de spreekspoel door de konus naar het ophangframe gaat afvoeren, meeste konus mat. geleiden niet lijkt me? Of heeft zoiets met het bestrijden van statische elektriciteit vandoen? gr hj Ik heb werkelijk geen idee wat daaronder aan gedachte ligt, maar dat is wat mij betreft niet zo belangrijk, omdat verklaringsdrang niet mijn belangrijkste drijfveer is bij het uitproberen van tweaks. Belangrijk is slechts het uitproberen zelf en de interpretatie van de eventueel hoorbare uitwerking ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Zo heb ik bvb de kurken glas-onderleggers (Blokker) van onder mijn pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Je bent lekker bezig rastaphil , die zandbak had ik nog nooit gehoord , wel weet ik dat je sommige totem luidspr. modellen kunt opvullen met zand, ik hou het bij mijn modellen op zeer harde spikes op natuursteen. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ja een dedicated stroomgroep is mooi, dan krijg je tenminste niet direct de troep op je netspanningvan andere apparatuur binnen zoals dimmers, koelkasten en alles wat op e.e.a. manier het lichtnet kan vervuilen. Hoezo zit die troep dan niet op die aparte groep? Die groep hangt toch nog steeds aan hetzelfde lichtnet? Waarschijnlijk zelfs dezelfde fase van het lichtnet. Die troep staat dus net zo hard op elke groep. Of je er werkelijk last van hebt, is dan weer een andere discussie, maar je kan soms inderdaad last hebben van het aanslaan van je koelkast. Nou ja, 'last' is misschien wat overdreven; 1 tikje kan ik niet als vervelend omschrijven. Met muziek aan hoor je het waarschijnlijk helemaal niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Je bent lekker bezig rastaphil , die zandbak had ik nog nooit gehoord , wel weet ik dat je sommige totem luidspr. modellen kunt opvullen met zand, ik hou het bij mijn modellen op zeer harde spikes op natuursteen. gr hj Werkt ook goed onder een cd-spelert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ja een dedicated stroomgroep is mooi, dan krijg je tenminste niet direct de troep op je netspanning van andere apparatuur binnen zoals dimmers, koelkasten en alles wat op e.e.a. manier het lichtnet kan vervuilen. Hoezo zit die troep dan niet op die aparte groep? Die groep hangt toch nog steeds aan hetzelfde lichtnet? Waarschijnlijk zelfs dezelfde fase van het lichtnet. Die troep staat dus net zo hard op elke groep. Of je er werkelijk last van hebt, is dan weer een andere discussie, maar je kan soms inderdaad last hebben van het aanslaan van je koelkast. Nou ja, 'last' is misschien wat overdreven; 1 tikje kan ik niet als vervelend omschrijven. Met muziek aan hoor je het waarschijnlijk helemaal niet... Ik heb met verschillende versterkers wel eens een piep/fluit toon uit de speakers ( schat zo rond 10Khz), zachtjes maar wel hoorbaar (best irritant eigenlijk). Gaat vaak weer weg om later weer terug te komen. Enig idee waar dat aan kan liggen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 is het te meten? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Vast wel, maar mn scoop is uitgeleend (bovendien is het een beetje overbodig als je het gewoon hoort) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ja een dedicated stroomgroep is mooi, dan krijg je tenminste niet direct de troep op je netspanning van andere apparatuur binnen zoals dimmers, koelkasten en alles wat op e.e.a. manier het lichtnet kan vervuilen. Hoezo zit die troep dan niet op die aparte groep? Die groep hangt toch nog steeds aan hetzelfde lichtnet? Waarschijnlijk zelfs dezelfde fase van het lichtnet. Die troep staat dus net zo hard op elke groep. Of je er werkelijk last van hebt, is dan weer een andere discussie, maar je kan soms inderdaad last hebben van het aanslaan van je koelkast. Nou ja, 'last' is misschien wat overdreven; 1 tikje kan ik niet als vervelend omschrijven. Met muziek aan hoor je het waarschijnlijk helemaal niet... Ik heb met verschillende versterkers wel eens een piep/fluit toon uit de speakers ( schat zo rond 10Khz), zachtjes maar wel hoorbaar (best irritant eigenlijk). Gaat vaak weer weg om later weer terug te komen. Enig idee waar dat aan kan liggen?? Ik ken wel tv's die piepen op (ik meen) 15.625Hz, maar piepende versterkers ken ik niet. Ik neem aan dat je het apparaat zelf bedoelt en niet een pieptoon via je speakers, die afkomstig is van je versterker? Ik had laatst trouwens ook last van een pieptoon. Ik lag op bed en hoorde afwisselend wel en geen pieptoon. Ook iets van 10kHz. Bleek de oplader van m'n telefoon te zijn. Die lag een paar meter verderop op m'n bureau. Geen idee hoe dat precies kan. Misschien zit er een schakelende voeding in de oplader(?), waarbij je een trafootje hoort piepen op de sample frequentie? Hadden/hebben jouw piepende versterkers misschien ook schakelende voedingen? Iets anders kan ik zo niet bedenken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ik heb met verschillende versterkers wel eens een piep/fluit toon uit de speakers ( schat zo rond 10Khz), zachtjes maar wel hoorbaar (best irritant eigenlijk). Gaat vaak weer weg om later weer terug te komen. Enig idee waar dat aan kan liggen?? Doet ie dat als de versterker warm is of als ie net aan staat? Hoe oud is die versterker eigenlijk? Het lijkt nl erg veel op een droge elko (niet in de voeding). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Via de speakers dus. En normale (ongeregelde, lineaire) voedingen. Kijk mn DECT telefoon (oude PTT/Philips) staat ook een meter of 2 ver weg. Zal die eens helemaal uit zetten, de volgende keer als ik last heb. Nu je het zegt, heb wel een gelezen dast DECT telefoons erger zijn dan GSMs of Halogeen trafoos. Zou dan meteen een nieuwe twiek zijn: een ouderwetse draaischijf telefoon Doet ie dat als de versterker warm is of als ie net aan staat? Hoe oud is die versterker eigenlijk? Het lijkt nl erg veel op een droge elko (niet in de voeding). Ik denk iets van 4 a 5 jaar. Volgens mij doet ie het al vrij snel, binnen 1 cdtje (maar niet altijd gelukkig) Tis wel een klasse A (Plinius), maar ik gebruik hemzelf maar sporadisch in klasse A stand. Voor normaal luisteren/gemiddelde CD kwaliteit gebruik ik de AB stand, dan wordt ie nauwelijjks warm. Gekke is die AVM had er ook last van, maar toen ie even langs de fabriek was geweest niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ja een dedicated stroomgroep is mooi, dan krijg je tenminste niet direct de troep op je netspanning van andere apparatuur binnen zoals dimmers, koelkasten en alles wat op e.e.a. manier het lichtnet kan vervuilen. Hoezo zit die troep dan niet op die aparte groep? Die groep hangt toch nog steeds aan hetzelfde lichtnet? Waarschijnlijk zelfs dezelfde fase van het lichtnet. Die troep staat dus net zo hard op elke groep. Of je er werkelijk last van hebt, is dan weer een andere discussie, maar je kan soms inderdaad last hebben van het aanslaan van je koelkast. Nou ja, 'last' is misschien wat overdreven; 1 tikje kan ik niet als vervelend omschrijven. Met muziek aan hoor je het waarschijnlijk helemaal niet... Ik vind als je met een mooie set speelt, ook de stroomvoorziening enige aandacht mag geven. Alle beetjes helpen, en ja, het komt samen in de meterkast aan dezelfde faze, maar niet direct. 2 of 3 fases is inderdaad mooier. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ja een dedicated stroomgroep is mooi, dan krijg je tenminste niet direct de troep op je netspanning van andere apparatuur binnen zoals dimmers, koelkasten en alles wat op e.e.a. manier het lichtnet kan vervuilen. Hoezo zit die troep dan niet op die aparte groep? Die groep hangt toch nog steeds aan hetzelfde lichtnet? Waarschijnlijk zelfs dezelfde fase van het lichtnet. Die troep staat dus net zo hard op elke groep. Of je er werkelijk last van hebt, is dan weer een andere discussie, maar je kan soms inderdaad last hebben van het aanslaan van je koelkast. Nou ja, 'last' is misschien wat overdreven; 1 tikje kan ik niet als vervelend omschrijven. Met muziek aan hoor je het waarschijnlijk helemaal niet... Ik vind als je met een mooie set speelt, ook de stroomvoorziening enige aandacht mag geven. Alle beetjes helpen, en ja, het komt samen in de meterkast aan dezelfde faze, maar niet direct. Nou, veel directer krijg je het niet hoor... En met 2 of 3 fasen (2 fasen komt volgens mij nooit voor) heb je hetzelfde probleem. Als het niet van je eigen apparatuur is, dan wel van iemand in de buurt. Een kantoorpand bijvoorbeeld kan behoorlijk wat storing op het net veroorzaken (computervoedingen, tl-buizen)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Welke van de zovele tweaks doen wel werkelijk iets positiefs aan het geluid, en wat dan. En welke tweaks zijn het geld dat je ervoor moet betalen in werkelijkheid wel (bijna) waard? B.v. van Boston Audio Design, ontkoppelers, 3 stuks voor 145,50, maar wat is het resultaat dan als je ze onder je versterker of zo hebt staan? Of van Eichmann de Toppers!? (zie http://www.tweaks4u.com/product_info.php?c...products_id=600 ) En zo staan op oa Tweaks 4 U nog veel meer dingen waar ik nieuwschierig naar ben maar ze veel te duur vind, dus welk van die dingen werken wel en wat doen ze dan geluidtechnisch? Marjellak zo beetje antwoord op je vraag gekregen? Als ik het allemaal goed gelezen heb heeft thingman en rastaphil en Loes een echte bijdrage geleverd en de rest alleen gereageerd op de post van een ander. Mijn tweak zou zijn. zet al je apparatuur op dikke loodzware platen rvs. Naar mijn bescheiden mening maakt hetdaarna niet meer uit waar ze verder op staan. ik hoor het in ieder geval niet. geen enkele verandering aan mijn netsnoeren heeft bij mij tot een verbetering danwel verslechtering geleid. De groepenkast lijkt me al helemaal niet interessant. Beste tweak is "ga in een klein dorpje wonen" lekker stil dus weinig omgevingslawaai en minder stroomgebruikers om je heen die het voor je kunnen verpesten. verder besteed een beetje aandacht aan de opnames die je zelf koopt. leer de labels kennen en weet wat je dan "mag" verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 De beste tweak is zoeken naar albums die goed opgenomen zijn, daar kun je immers het beste uithalen. Daar gaat trouwens ook best wat tijd inzitten (ook een leuke hobby). Als je de rest goed voor elkaar hebt, is het een must te luisteren naar die albums ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Ja een dedicated stroomgroep is mooi, dan krijg je tenminste niet direct de troep op je netspanning van andere apparatuur binnen zoals dimmers, koelkasten en alles wat op e.e.a. manier het lichtnet kan vervuilen. Hoezo zit die troep dan niet op die aparte groep? Die groep hangt toch nog steeds aan hetzelfde lichtnet? Waarschijnlijk zelfs dezelfde fase van het lichtnet. Die troep staat dus net zo hard op elke groep. Of je er werkelijk last van hebt, is dan weer een andere discussie, maar je kan soms inderdaad last hebben van het aanslaan van je koelkast. Nou ja, 'last' is misschien wat overdreven; 1 tikje kan ik niet als vervelend omschrijven. Met muziek aan hoor je het waarschijnlijk helemaal niet... Ik vind als je met een mooie set speelt, ook de stroomvoorziening enige aandacht mag geven. Alle beetjes helpen, en ja, het komt samen in de meterkast aan dezelfde faze, maar niet direct. Nou, veel directer krijg je het niet hoor... En met 2 of 3 fasen (2 fasen komt volgens mij nooit voor) heb je hetzelfde probleem. Als het niet van je eigen apparatuur is, dan wel van iemand in de buurt. Een kantoorpand bijvoorbeeld kan behoorlijk wat storing op het net veroorzaken (computervoedingen, tl-buizen)... Het nut van het spelen met een eigen groep voor de audioapparatuur ontgaat me volledig, zoals Henrie duidelijk probeert te maken, kan het zelfs geen enkel verschil maken. Zelfs overstappen naar een andere fase confronteert je met problemen die dan aan de buren te wijten kunnen zijn. In een oud huis met een brakke installatie kan ik me enigszins voorstellen dat een draad of kabel rechtstreeks naar de meter kast een beetje effect kan hebben, echter het verbeteren van de bestaande installatie zal niet veel anders tot gevolg hebben. Vind het heel bijzonder hoe men zich tot een dergelijke ingreep laat verleiden, terwijl het overduidelijk zal moeten zjn dat het werkelijk niets uithaalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Het nut van het spelen met een eigen groep voor de audioapparatuur ontgaat me volledig, zoals Henrie duidelijk probeert te maken, kan het zelfs geen enkel verschil maken. Vind het heel bijzonder hoe men zich tot een dergelijke ingreep laat verleiden, terwijl het overduidelijk zal moeten zjn dat het werkelijk niets uithaalt. Misschien wil het er bij jou gewoon niet in dat het zou kunnen werken. Zowel een aparte groep als een gevlochten netsnoer maken bij mij wel degelijk verschil. Zwartere achtergrond, meer rust. Dit alles met een spiksplinter nieuwe installatie (voor de stroom dan...) Je moet natuurlijk wel een (audio) installatie hebben waar de verschillen naar voren kunnen komen, als in: een installatie met een hoge resolutie. De verschillen zijn klein, maar ze zijn er..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Ik heb gisteren eindelijk de Duettes aangesloten aan mijn nieuwe speakerkabel de HL 16 zilver, en de speakers een halve meter verder uit elkaar gezet. Wat een verschil, het lijkt nu net of ik een geheel nieuwe installatie heb, het deken dat ik al jaren denkbeeldig over de speakers had liggen is er in eens niet meer, heel vreemd, ik hoor het 'gessis' van de snare nu weer of de drummer voor me zit, dus goed plaatsen van de speakers met een goede kwaliteit kabel is een van de belangrijkste 'tweaks' blijkt. Na jaren rommelen ben ik voor het eerst echt tevreden, phoe phoe... AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Je moet natuurlijk wel een (audio) installatie hebben waar de verschillen naar voren kunnen komen, als in: een installatie met een hoge resolutie. De verschillen zijn klein, maar ze zijn er..... Het lijkt me alleen al om van muziek te kunnen genieten dat een installatie een zo hoog mogelijke resolutie moet kunnen weergeven, vwb de stroomvoorziening heb ik echter nimmer enige verandering kunnen waarnemen. Dit ook uitgebreid bij anderen geprobeerd, met telkens weer dezelfde uitkomst. Daarnaast kan ik me op geen enkele manier voorstellen waar de "verbeteringen" door zouden kunnen ontstaan, een goede voeding fungeert al als een filter............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Het nut van het spelen met een eigen groep voor de audioapparatuur ontgaat me volledig, zoals Henrie duidelijk probeert te maken, kan het zelfs geen enkel verschil maken. Vind het heel bijzonder hoe men zich tot een dergelijke ingreep laat verleiden, terwijl het overduidelijk zal moeten zjn dat het werkelijk niets uithaalt. Misschien wil het er bij jou gewoon niet in dat het zou kunnen werken. Zowel een aparte groep als een gevlochten netsnoer maken bij mij wel degelijk verschil. Zwartere achtergrond, meer rust. Dit alles met een spiksplinter nieuwe installatie (voor de stroom dan...) Je moet natuurlijk wel een (audio) installatie hebben waar de verschillen naar voren kunnen komen, als in: een installatie met een hoge resolutie. De verschillen zijn klein, maar ze zijn er..... Misschien wil het er bij jou gewoon niet in dat het niet kan werken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Ik heb gisteren eindelijk de Duettes aangesloten aan mijn nieuwe speakerkabel de HL 16 zilver, en de speakers een halve meter verder uit elkaar gezet. Wat een verschil, het lijkt nu net of ik een geheel nieuwe installatie heb, het deken dat ik al jaren denkbeeldig over de speakers had liggen is er in eens niet meer, heel vreemd, ik hoor het 'gessis' van de snare nu weer of de drummer voor me zit, dus goed plaatsen van de speakers met een goede kwaliteit kabel is een van de belangrijkste 'tweaks' blijkt. Na jaren rommelen ben ik voor het eerst echt tevreden, phoe phoe... AudioBill Naar welke verandering zit je nu te luisteren: de duettes, de nieuwe speakerkabel of het verder uiteen zetten van je speakers. Ik denk dat de laatste de grootste verandering met zich mee heeft gebracht. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 100% ben ik er zeker van dat het verplaatsen van de speakers het grootste verschil uitmaakte, Hans. Dat het een goeie kabel is en in het hoog dingen laat horen wat ik nog nooit had gehoord is alleen maar meegenomen, en dan natuurlijk de Cable Towers, geen idee of ze wat doen, omdat ik niet zonder deze dingen heb gespeeld in deze nieuwe opzet, maar het maakt het op zijn minst visueel af, wat ik ook belangrijk vind. AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopie Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Ik heb gisteren eindelijk de Duettes aangesloten aan mijn nieuwe speakerkabel de HL 16 zilver, en de speakers een halve meter verder uit elkaar gezet. Wat een verschil, het lijkt nu net of ik een geheel nieuwe installatie heb, het deken dat ik al jaren denkbeeldig over de speakers had liggen is er in eens niet meer, heel vreemd, ik hoor het 'gessis' van de snare nu weer of de drummer voor me zit, dus goed plaatsen van de speakers met een goede kwaliteit kabel is een van de belangrijkste 'tweaks' blijkt. Na jaren rommelen ben ik voor het eerst echt tevreden, phoe phoe... AudioBill en het hoog wat je nu mooi vind is straks te fel. in mijn perceptie dan. het is ook een interpretatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ik heb gisteren eindelijk de Duettes aangesloten aan mijn nieuwe speakerkabel de HL 16 zilver, en de speakers een halve meter verder uit elkaar gezet. Wat een verschil, het lijkt nu net of ik een geheel nieuwe installatie heb, het deken dat ik al jaren denkbeeldig over de speakers had liggen is er in eens niet meer, heel vreemd, ik hoor het 'gessis' van de snare nu weer of de drummer voor me zit, dus goed plaatsen van de speakers met een goede kwaliteit kabel is een van de belangrijkste 'tweaks' blijkt. Na jaren rommelen ben ik voor het eerst echt tevreden, phoe phoe... AudioBill en het hoog wat je nu mooi vind is straks te fel. in mijn perceptie dan. het is ook een interpretatie. Wow Joopie, 3 zinnen. Je bent spraakzaam Audiobill houdt van een open en fris geluid. Ik denk dat ie die kabels echt niet moe wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts