Jump to content

Tweaks

marjellak
 Share

Recommended Posts

100% ben ik er zeker van dat het verplaatsen van de speakers het grootste verschil uitmaakte, Hans. Dat het een goeie kabel is en in het hoog dingen laat horen wat ik nog nooit had gehoord is alleen maar meegenomen, en dan natuurlijk de Cable Towers, geen idee of ze wat doen, omdat ik niet zonder deze dingen heb gespeeld in deze nieuwe opzet, maar het maakt het op zijn minst visueel af, wat ik ook belangrijk vind.

AudioBill

Ach het oog wil ook wat. Daarnaast denk ik dat de opmerking van Sodejuu waarheid kan worden. De volgende ook:

Mogelijk blijf je gewoon tevreden en vind je het duidelijk aanwezige hoog mooi. Zelf ben ik meer een man van het middengebied, anderen zijn weer meer gecharmeerd van een aanweziger laag. Weer anderen vinden het totaal plaatje het mooist...

Groeten Hans

Ik heb gisteren eindelijk de Duettes aangesloten aan mijn nieuwe speakerkabel de HL 16 zilver, en de speakers een halve meter verder uit elkaar gezet. Wat een verschil, het lijkt nu net of ik een geheel nieuwe installatie heb, het deken dat ik al jaren denkbeeldig over de speakers had liggen is er in eens niet meer, heel vreemd, ik hoor het 'gessis' van de snare nu weer of de drummer voor me zit, dus goed plaatsen van de speakers met een goede kwaliteit kabel is een van de belangrijkste 'tweaks' blijkt. Na jaren rommelen ben ik voor het eerst echt tevreden, phoe phoe...

AudioBill

gessis van de snare?

nu heb ik een tijdje gedrumt maar sissende snare? was ie lek ofzo :lol:

in ieder geval mooi dat het lekker klinkt. als je nu tevreden bent maak er gebruik van . ik geef je max 1 maand en dan gaat het weer knagen. "als ik nou eens....." :P

Sjonge... Je bent de forumpolitie toch niet... <_<

Heb jij geen humor, Henrie?

Er stond een levensgrote knipoog achter mijn opmerking!

't Is een grapje... M44 en ik hebben een gesprekje elders hier over hoe een topic onbedoeld kan ontsporen door een opmerking van jezelf, terwijl je eigenlijk heel actief en goedwillend bent om dat nou juist te voorkomen!

M44 zal het wel snappen; hij maakt ook van die grapjes. Verder maakt het me niet zoveel uit wat jij precies denkt daarover, maar vind het wel jammer dat je me die typering meegeeft... :angry:

;)

Probleem? Volgens mij blijkt uit de vorige posts van mij dat ik heel happy ben met heb nu bereikte resultaat, dus ook met deze zilvere kabels, ik hoef ff geen andere meer, ben zeer tevreden met deze speakerkabel en mijn Nordost Tyr gebal. interlinks.

AudioBill

allemaal ontspannen M44 komt wel voor zichzelf op. Dit doet hij omdat hij ook altijd gelijk heeft :lol:

Sjonge... Je bent de forumpolitie toch niet... <_<

Heb jij geen humor, Henrie?

Er stond een levensgrote knipoog achter mijn opmerking!

(...)

maar vind het wel jammer dat je me die typering meegeeft... :angry:

;)

Is bovenstaande nou een grapje, of ben je boos? Of is het juist een grapje dat je boos bent..? Ik kan het in ieder geval niet opmaken uit de 'levensgrote' smileys... :mellow:

Is bovenstaande nou een grapje, of ben je boos? Of is het juist een grapje dat je boos bent..? Ik kan het in ieder geval niet opmaken uit de 'levensgrote' smileys... :mellow:

Da's ook eigenlijk een beetje de bedoeling, wink wink nuts nuts know what I mean....

gessis van de snare?

nu heb ik een tijdje gedrumt maar sissende snare? was ie lek ofzo :lol:

Sla een diepe bastoon aan op de basgitaar en het ondervel van de snare gaat meeresoneren en daarmee ook het snarenmatje zelf. Dat zou je "gesis" kunnen noemen; je hoort het vaak in 1-track opnames als de drummer zich even koest houdt en een bas- of een andere lage toon hoorbaar is. De snare resoneert...

Zou dat toch meer gewoon rammelen willen noemen hoor. Overigens wel een sukkel van een drummer dan dat ie niet even de snare los zet :D Zeker bij een opname. Dat het live de beste nog wel eens overkomt alla .....

:)

De beste audio "tweak" blijft voor mij nog steeds de goede oude vertrouwde toon regelaars.

Niet dat ik deze overigens ooit gebruik, wat nogal stom is eigenlijk, want waarom per se je oren moeten laten wennen aan het kale, hard-digitale geluid van een jaren 80 cd uit het vroege digitale tijdperk?

Maar wat al een hele aangename audio tweak blijkt te zijn, waar je de toonregelaars niet bij nodig hebt: de source direct button NIET gebruiken.

Bij mij bleek dit een openbaring te zijn, na jaren streng in de audiofiele leer met de source direct button op "on" deze eens uit te zetten.

Het geluid werd zachter, gemakkelijker en niet ten koste van 'soundstage' en dynamiek - de 2 vermeende redenen om vooral altijd source direct te gebruiken.

De beste audio "tweak" blijft voor mij nog steeds de goede oude vertrouwde toon regelaars.

Niet dat ik deze overigens ooit gebruik, wat nogal stom is eigenlijk, want waarom per se je oren moeten laten wennen aan het kale, hard-digitale geluid van een jaren 80 cd uit het vroege digitale tijdperk?

Maar wat al een hele aangename audio tweak blijkt te zijn, waar je de toonregelaars niet bij nodig hebt: de source direct button NIET gebruiken.

Bij mij bleek dit een openbaring te zijn, na jaren streng in de audiofiele leer met de source direct button op "on" deze eens uit te zetten.

Het geluid werd zachter, gemakkelijker en niet ten koste van 'soundstage' en dynamiek - de 2 vermeende redenen om vooral altijd source direct te gebruiken.

grappig dat dat zo'n effect heeft. ik hoor hier geen verschil of de tone control aan of uit staat. blijft exact hetzelfde (neutraal afgesteld)

grappig dat dat zo'n effect heeft. ik hoor hier geen verschil of de tone control aan of uit staat. blijft exact hetzelfde (neutraal afgesteld)

Bij mij ook. En dat terwijl ik volgens mij nog (nagenoeg) dezelfde versterker heb als Nout...

Een goedgevulde boekenkast tegen de betonnen achterwand ca 1,5 m achter de luisterplek had tot nu toe het grootste effect, Nu het plafond nog.

En oh ja de brakke Denon mid-fi versterker moet ook nog een keertje vervangen worden door iets beters :D

m44: grappig dat dat zo'n effect heeft. ik hoor hier geen verschil of de tone control aan of uit staat. blijft exact hetzelfde (neutraal afgesteld)

Henrie: Bij mij ook. En dat terwijl ik volgens mij nog (nagenoeg) dezelfde versterker heb als Nout...

Ik hoorde ook nooit verschil, toen ik mijn versterker pas had regelmatig verschillen proberen te ontdekken, zonder resultaat.

Ik vond het altijd maar belachelijk om de source direct te gebruiken, maar deed het toch.

3 jaar lang geleefd met source direct en toen opeens een cd geluisterd die op elke set en combinatie die ik gehad en gehoord heb altijd hard en agressief klonk.

Maar het nare geluid dat ik verwachtte bleef uit, het klonk heel vriendelijk, minder digitaal.

Ik dacht eerst dat mijn speakers nog meer ingespeeld waren dan ze al lang zijn (ik geloof niet in "inspelen") en zocht naar andere "beroerd" klinkende cd's, allen klonken ze acceptabel.

Toen schoot mij te binnen dat ik een tijdje geleden bij aanschaf van mijn "nieuwe" speakers het verschil in werking tussen een paar sokken in de baspoorten en een streepje bass-af met de toonregeling had geprobeerd uit te vinden...de sokken wonnen glansrijk, maar dit terzijde....

Om van de toonregeling gebruik te maken moet de source direct uitgeschakeld worden, deze had ik daarna niet meer terug aangezet.

Toen ik de source direct weer terug aan zette werd het geluid significant harder en scherper.

Ik heb daarna nog een lange tijd doorgespeeld met testen, maar hoe langer ik doorging hoe belachelijker mijn eerdere ervaring werd: ik hoorde geen verschillen meer.

Een welbekend verschijnsel in blind/AB testen, zo dacht ik

De luisteraar krijgt tijdens zulke tests nooit genoeg tijd aan het karakteristiek en geluid van een bepaalde set te wennen, er mee te "leven".

Tel daarbij de drang om wel (of juist geen verschillen) te willen horen en je trekt ongewild de wel degelijk aanwezige verschillende geluidskarakteristieken gelijk, tot een neutraalstand.

Ik besloot daarom de proef op de som te nemen en na de periode van +/- 3 maanden zonder source direct te hebben gespeeld, een week uit te trekken met de source direct weer aan.

Tegen het einde van de week, dezelfde bagger klinkende cd's te hebben geluisterd kwam ik tot de conclusie dat ik mezelf voor de gek had gehouden: ook met source direct aan klonken ze zo slecht nog niet...

Ik besloot daarna de test te laten voor wat het was...tot ik uit nieuwsgierigheid na een maand of zo de source direct weer afzette...

Onmiskenbaar verschil in weergave.

Zachter, minder digitaal.

Subtiel, maar wel een die prettiger is op de lange duur en het heeft me in ieder geval geen duizende euro's aan tweaks en upgrades gekost.

't (voor mij) mooie van die 'source direct', of in mijn Rotel geval 'tone bypass' is dat je direct kan schakelen. Dat geldt ook voor mijn cd speler waarbij ik zowel de 'variabele uit' als de 'gewone uit' op de versterker kan aansluiten.

Terwijl er dus een 'moeilijk' stukje muziek speelt, bijvoorbeeld met wat potentieel gevaarlijke S klanken, kan ik direct tussen de genoemde instellingen switchen. Met m'n oor bij de tweeter op zoek naar de meest subtiele veranderingen.

Ik blijf erbij, als ik verschillen niet meteen hoor zijn ze er niet. Na drie maanden kan er misschien een gevoel ontstaan dat het anders is maar *wezenlijk* anders? Gaat d'r bij mij niet in!