Jump to content

Muziekbranche zoekt een centenbakkie

Erikatn
 Share

Recommended Posts

Er is nog nooit zoveel interesse geweest voor muziek als nu, spreekt de muziekindustrie zichzelf moed in.

Alleen jammer dat het steeds moeilijker wordt om er geld mee te verdienen.

Het gaat niet goed met de platenwinkels, de cd-koper is aan het vergrijzen. Tien jaar geleden kocht de groep van tussen de 20 en 29jr 30% van alle muziek, nu is dat nog maar 10%.

Afgelopen jaar gingen weer 5% minder albums over de toonbank tegen gemiddeld lagere prijzen. Tov topjaar '91 is het aantal verkochte albums bijna gehalveerd en de dalende tendens zal door zetten.

Platenmaatschappijen reorganiseren door. Illegaal downloaden is de oorzaak van veel ellende. Volgens de NVPI haalt 70% van de jongeren muziek van internet, vrijwel altijd zonder te betalen. Vorig jaar werden in Nederland slechts 10 miljoen liedjes legaal gedownload, omgerekend minder dan 1 miljoen albums. In omzet is men nu terug naar voor het tijdperk van de cd.

Toch schijnt vraag naar en aanbod van muziek nog nooit zo groot te zijn geweest. En downloaden van muziek kan een manier zijn om muziek populair te maken. En via internet kan een maatschappij het aanbod verbreden met oud werk dat niet meer als geluidsdrager verkrijgbaar is. Ander inkomsten moeten komen uit heffingen op lege cd's, Youtube, concerten, T-shirts en merchandising (maatschappijen nemen dat op in een contract met een artiest).

Aldus, geparafraseerd, een artikel in het Financieel Dagblad (23 april).

Het lijkt niet dat maatschappijen iets doen om het publiek voorbij de tienertijd aan de muziek te krijgen of houden. Radio's draaien steeds dezelfde uitgekauwde singles in gouwe ouwe uren, of top 2000 (of meer of minder) wat niet bijdraagt aan het genoegen van ontdekking van nieuwe dingen, en op tv is er sporadisch sprake van serieuze muziekprogramma's. Muziek is qua smaak uiteindelijk ook een heel individueel gebeuren en moeilijk met een ander (partner) te delen, wat mogelijke draaibaarheid thuis wellicht ook niet helpt. Dat cd's relatief goedkoop zijn in vergelijking met de eerste exemplaren bijna 25 jaar geleden, en ook in vergelijking met de elpeemarkt toentertijd is prettig voor ons veelvraten. Maar is er enige toekomst voor de verkoopbaarheid van muziek of moet er vroeger of later om elke duur aangeboden cd worden gevochten?

Er is nog nooit zoveel interesse geweest voor muziek als nu, spreekt de muziekindustrie zichzelf moed in.

Alleen jammer dat het steeds moeilijker wordt om er geld mee te verdienen.

Het gaat niet goed met de platenwinkels, de cd-koper is aan het vergrijzen. Tien jaar geleden kocht de groep van tussen de 20 en 29jr 30% van alle muziek, nu is dat nog maar 10%.

Afgelopen jaar gingen weer 5% minder albums over de toonbank tegen gemiddeld lagere prijzen. Tov topjaar '91 is het aantal verkochte albums bijna gehalveerd en de dalende tendens zal door zetten.

Platenmaatschappijen reorganiseren door. Illegaal downloaden is de oorzaak van veel ellende. Volgens de NVPI haalt 70% van de jongeren muziek van internet, vrijwel altijd zonder te betalen. Vorig jaar werden in Nederland slechts 10 miljoen liedjes legaal gedownload, omgerekend minder dan 1 miljoen albums. In omzet is men nu terug naar voor het tijdperk van de cd.

Toch schijnt vraag naar en aanbod van muziek nog nooit zo groot te zijn geweest. En downloaden van muziek kan een manier zijn om muziek populair te maken. En via internet kan een maatschappij het aanbod verbreden met oud werk dat niet meer als geluidsdrager verkrijgbaar is. Ander inkomsten moeten komen uit heffingen op lege cd's, Youtube, concerten, T-shirts en merchandising (maatschappijen nemen dat op in een contract met een artiest).

Het lijkt niet dat maatschappijen iets doen om het publiek voorbij de tienertijd aan de muziek te krijgen of houden. Radio's draaien steeds dezelfde uitgekauwde singles in gouwe ouwe uren, of top 2000 (of meer of minder) wat niet bijdraagt aan het genoegen van ontdekking van nieuwe dingen, en op tv is er sporadisch sprake van serieuze muziekprogramma's. Muziek is qua smaak uiteindelijk ook een heel individueel gebeuren en moeilijk met een ander (partner) te delen, wat mogelijke draaibaarheid thuis wellicht ook niet helpt. Dat cd's relatief goedkoop zijn in vergelijking met de eerste exemplaren bijna 25 jaar geleden, en ook in vergelijking met de elpeemarkt toentertijd is prettig voor ons veelvraten. Maar is er enige toekomst voor de verkoopbaarheid van muziek of moet er vroeger of later om elke duur aangeboden cd worden gevochten?

Er zal niet gevochten worden om CD's, die zijn allang dood verklaard.

MP3 en de oorzaak om op deze mannier de plaat aan de man te krijgen is de schult van de maatschapijen zelf.

Iedereen laten betalen voor internet gebruik (is al sprake van) OM de mp3 zou niet eerlijk zijn..er zijn er zat die wel internet hebben maar geen MP3 douwloaden.

Ik moet wel toegeven dat het een zootje is in die wereld.

Maar mijn plaatjes (lp's) koop ik gewoon in de winkel voor een prijs die normaal is.

Voor in de toekomst zie ik geen probleem, reden Lp komt in opmars.immers daar valt wel wat in te verdienen.

Jan Smit brenkt zijn album al uit op LP (kun je nagaan).

Verder is de schult van dit alles wat je omschrijft aan de maatschapijen zelf te danken.

Guest Rein!

Over een half uur begint Magnolia Electric Co. aka. Songs Ohia ofwel Jason Molina plus band zijn concert in Vera. Het gaat vast lekker vol zitten. Gelukkig hebben de artiesten nog wel een centenbakkie, gewoon lekker touren. Zo hoort het, de industrie is alleen maar opsmuk die de muziek kapot maakt. Ik juich deze ontwikkelingen toe.

[...]

Tsja, wat wil je. Als je in een bedrijfstak zit die al 100 jaar exact het zelfde op de zelfde manier doet, dan krijg je op een gegeven moment last van je eigen massatraagheid. Men is totaal niet in staat om nieuwe marketing- en verkoopmodellen op te starten. Het is toch eigenlijk lachwekkend dat juiste een branche vreemd software bedrijf (apple) dit wel voor elkaar krijgt. Magnatune doet het ook niet onaardig. Ook in de CD detaihandel gebeurt niet veel, anders dan dat de ene na de andere zaak gesloten wordt en de resultaten inkakken.

Mijn verzamelaars hart baalt wel een beetje van het MP3 gebeuren, ik wil iets vasthouden, in de kast zetten. Zelfs een kopietje op CD doet me niets, ik wil een origineel. Ik zal dus, zolang het budget er is, blijven kopen en velen met mij.

Guest UKSub

Al eens met een artiest (en niet de platenmaatschappij) gepraat, die regelematig tourt, en die optreedt vr een volle zaal waar iedereen de liedjes meezingt, maar ook weet dat er in dat land haast gn cd's verkocht zijn. Die vinden het hele illegaal downloaden niet zo leuk hoor.

Gr

Stef

heb altijd gekocht en zal blijven kopen. wanneer je het orgineel hebt vind ik pas dat je de cd of plaat echt hebt. anders is het een kopie. Het boekje hoort erbij. Mwt name voor verzamelaars zoals ik gaat het juist om orginaliteit. een stenen verzamelaar neemt toch ook geen genoegen met een kunststof uitvoering van een mineraal?

veel bands verdienen tegenwoordig meer met touren dan met cd's verkopen trouwens.

Vroeger als tiener maakte ik 't ene bandje na 't andere vol, gewoon opgenomen vanaf de radio, platen kon ik niet betalen en CD's waren helemaal duur, daarnaast had ik geen CD-speler. Vandaag de dag koop ik graag CD's, ben wars van MP3 etc. Nadeel is alleen 't vinden van CD's die ook werkelijk 't kopen waard zijn. Ik zoek nog steeds iemand die een verzameling CD's heeft waar ik steil van achterover sla omdat ze stuk voor stuk aansluiten bij mijn smaak en ook nog eens goed zijn opgenomen. Maar goed, waarschijnlijk is dat zoeken naar de welbekende speld ... Alleen de opnamekwaliteit al, recente CD's hebben allemaal een dynamisch bereik van een dB of 10 :blink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

[...] Ik zoek nog steeds iemand die een verzameling CD's heeft waar ik steil van achterover sla omdat ze stuk voor stuk aansluiten bij mijn smaak en ook nog eens goed zijn opgenomen. [...]

Kijk eens bij je tweelingbroer in de kast ;)