Jurgenvanes Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Na het lezen van de nodige topics, na een jaartje afwezigheid hear wil ik toch echt even iets kwijt. Naar mijn mening vervormd elke set, hoe goed dan ook. De 'perfecte' (lees: set die niets vervormd) set bestaat niet! In het hifi wereldje is het ook niets anders dan componeten bij elkaar verzamelen die dusdanig kleur geven aan de muziek, dat het JIJ het prettig vind om naar te luisteren. Niemands gehoor is het zelfde! Dat is waarom bijvoorbeeld bepaalde kabels of een bepaalde cd-speler of een bepaald element goed passen in een set. Een kabel kan zeker iets doen, zoalng het maar naar de tevredenheid van de luisteraar is. Ik weet dat deze benadering niet iedereen even aanspreekt en een hele hoop statements overhoop haalt. Er wordt immers graag geschermd met het perfecte geluid! Dit is toch net zoiets als de ideale geleider, die met 0,0 weerstand? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Ik denk dat je alles hebt gezegd wat hier over te zeggen is. En ik ben het er mee eens Hoewel anderen er waarschijnlijk weer anders over zullen denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Haha, de perfecte set. Lees dit ontluisterende bericht maar eens: Toptalent niet herkend in metro Wordt muzikaal toptalent herkend? Ook als niet bekend is om wie het gaat en of op een bijzonder en duur instrument wordt gespeeld? De Washington Post probeerde het uit en stuurde de beroemde violist Joshua Bell met zijn Stradivarius de metro in. Als straatmuzikant. Bell speelde drie kwartier lang voor ongeveer 1700 passanten o.a. de Chaconne en een Partita van Bach. Van al die mensen bleven er welgeteld 7 wat langer staan om te luisteren. En Joshua Bell haalde 32 dollar op. Ontluisterend, mag je wel zeggen! Een kleine troost: een schoenenverkoopster naast wie hij stond te spelen en die bij straatmuzikanten meestal meteen de politie belde, werd getroffen door zijn spel en liet hem ongemoeid. Zaten vast geen kenners tussen de voorbijgangers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Zo zie je maar plaats een topmuziekant op een plek waar hij normaliter niet te zien is en men denkt: ach weer zo'n arme drommel. Ws zaten er genoeg liefhebbers en kenners onder de metroreizigers. Zegt mijn inziens meer over de reizigers dan over de muzikant. Is dit te koppelen aan audio, vast wel Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Vreemd is een dergelijke uitslag van zulk een "onderzoek" niet te noemen, op een metro station passeren mensen die geheel in beslag genomen door allerlei zaken alleen maar op weg zijn naar enig doel. In zulk een situatie wordt vrijwel de gehele wereld buitengesloten en valt een fantastische violist niet eens op, dat van de passanten een paar procent blijft staan en luisteren is in deze situatie veel positiever dan je botweg uit de cijfertjes zou kunnen aflezen. Hoe je hier een link naar vervorming zou kunnen zien ontgaat mij volledig. Overigens ben ik het met Jurgenvanes eens dat het samenstellen van een weergave installatie vaak en veel van doen heeft met het zoeken naar een prettig in het gehoor liggende weergave, hetwelk kan betekenen dat er zelfs gezocht wordt naar een prettige vervorming. Je zou het proces dan ook beter als "samenstemmen" kunnen betitelen. Hierbij kan ik niet heen om vele single-ended buizenversterkers die een voor velen zeer aangename saus van even harmonischen over het klankbeeld uitgieten. Ook luidsprekers die in hoog en midhoog vervorming vertonen worden vaak hoog gewaardeerd omdat de scherpe randjes van bijvoorbeeld koperblazers en snaren worden verdoezeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Doe al jaren niets anders dan mijn set aanpassen aan de muziek die ik draai. ik zoek al jaren het PA geluid binnen de hifi wereld. het is voor mij dan ook zaak om een set samen te stellen die rauw klinkt maar tevens in staat is om klassiek en singer/songwriter acceptabel neer te zetten. Ik vind dat je set nooit een 10 kan krijgen voor iedere soort muziek. dat is onmogelijk en heb ik ook nog nooit bij iemand gehoord. dus voor rock een 9 en klassiek een voldoende en ik ben tevreden. wat Jitze zegt ben ik het helemaal mee eens. echt waarderen van iets komt pas asl je er echt voor gaat "zitten" ze kunnen voor mij 'swerelds beste espresso maken (met die drollen erin) maar als ik hem binnen 1 minuut achterover moet slaan geniet ik meer van een koppie douwe egberts thuis in de luie stoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 ze kunnen voor mij 'swerelds beste espresso maken (met die drollen erin) maar als ik hem binnen 1 minuut achterover moet slaan geniet ik meer van een koppie douwe egberts thuis in de luie stoel. Het lukt jouw niet om 20cc koffie in twee slokjes binnen 1 minuut te nuttigen? Veel meer vocht behoort een echte espresso niet te bevatten... Wat voor drollen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
flippo Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Na het lezen van de nodige topics, na een jaartje afwezigheid hear wil ik toch echt even iets kwijt. Naar mijn mening vervormd elke set, hoe goed dan ook. De 'perfecte' (lees: set die niets vervormd) set bestaat niet!In het hifi wereldje is het ook niets anders dan componeten bij elkaar verzamelen die dusdanig kleur geven aan de muziek, dat het JIJ het prettig vind om naar te luisteren. Niemands gehoor is het zelfde! Dat is waarom bijvoorbeeld bepaalde kabels of een bepaalde cd-speler of een bepaald element goed passen in een set. Een kabel kan zeker iets doen, zoalng het maar naar de tevredenheid van de luisteraar is. Ik weet dat deze benadering niet iedereen even aanspreekt en een hele hoop statements overhoop haalt. Er wordt immers graag geschermd met het perfecte geluid! Dit is toch net zoiets als de ideale geleider, die met 0,0 weerstand? Kan deze stelling volledig beamen, wat ik echter vind, is dat je met dit topic een open deur intrapt. Ik hou mij sinds mijn 18e (1970 dus) bezig met hifi -ik weiger hardnekkig het 'begrip' highend' in de mond te nemen- en heb nooit anders vernomen dat een set -in min of meerdere mate- vervormt. Over dit onderwerp zijn al hele bibliotheken volgeschreven. Als je maar in je luisteromgeving de illusie kunt creeren dat het levensecht, of gewoon naar je eigen smaak klinkt, ben je een gelukkige luisteraar, de rest is bijzaak..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ik geef altijd aan artiesten die ik leuk vind en ik blijf er altijd even voor staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 ze kunnen voor mij 'swerelds beste espresso maken (met die drollen erin) maar als ik hem binnen 1 minuut achterover moet slaan geniet ik meer van een koppie douwe egberts thuis in de luie stoel. Het lukt jouw niet om 20cc koffie in twee slokjes binnen 1 minuut te nuttigen? Veel meer vocht behoort een echte espresso niet te bevatten... Wat voor drollen? je begrijpt wel wat ik ermee bedoel denk ik. katten drollen. Voor iemand die exact weet hoeveel erin een kopje espresso zit wet je niet veel van wat er dan exact inzit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Haha, de perfecte set. Lees dit ontluisterende bericht maar eens: Toptalent niet herkend in metro Wordt muzikaal toptalent herkend? Ook als niet bekend is om wie het gaat en of op een bijzonder en duur instrument wordt gespeeld? De Washington Post probeerde het uit en stuurde de beroemde violist Joshua Bell met zijn Stradivarius de metro in. Als straatmuzikant. Bell speelde drie kwartier lang voor ongeveer 1700 passanten o.a. de Chaconne en een Partita van Bach. Van al die mensen bleven er welgeteld 7 wat langer staan om te luisteren. En Joshua Bell haalde 32 dollar op. Ontluisterend, mag je wel zeggen! Een kleine troost: een schoenenverkoopster naast wie hij stond te spelen en die bij straatmuzikanten meestal meteen de politie belde, werd getroffen door zijn spel en liet hem ongemoeid. Zaten vast geen kenners tussen de voorbijgangers... 32 DOLLAR IN DRIE KWARTIER!!! Is toch niet slecht dacht ik ,ze hadden in dit stuk nog een paar andere maar minder goede violisten op pad moeten sturen, en kijken hoeveel die ophalen in 3 kwartier ,dan was het een goed vergelijk geweest, oh shit ik voel weer een ABX opkomen. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 29 april 2007 Author Report Share Posted 29 april 2007 Na het lezen van de nodige topics, na een jaartje afwezigheid hear wil ik toch echt even iets kwijt. Naar mijn mening vervormd elke set, hoe goed dan ook. De 'perfecte' (lees: set die niets vervormd) set bestaat niet! In het hifi wereldje is het ook niets anders dan componeten bij elkaar verzamelen die dusdanig kleur geven aan de muziek, dat het JIJ het prettig vind om naar te luisteren. Niemands gehoor is het zelfde! Dat is waarom bijvoorbeeld bepaalde kabels of een bepaalde cd-speler of een bepaald element goed passen in een set. Een kabel kan zeker iets doen, zoalng het maar naar de tevredenheid van de luisteraar is. Ik weet dat deze benadering niet iedereen even aanspreekt en een hele hoop statements overhoop haalt. Er wordt immers graag geschermd met het perfecte geluid! Dit is toch net zoiets als de ideale geleider, die met 0,0 weerstand? Kan deze stelling volledig beamen, wat ik echter vind, is dat je met dit topic een open deur intrapt. Ik hou mij sinds mijn 18e (1970 dus) bezig met hifi -ik weiger hardnekkig het 'begrip' highend' in de mond te nemen- en heb nooit anders vernomen dat een set -in min of meerdere mate- vervormt. Over dit onderwerp zijn al hele bibliotheken volgeschreven. Als je maar in je luisteromgeving de illusie kunt creeren dat het levensecht, of gewoon naar je eigen smaak klinkt, ben je een gelukkige luisteraar, de rest is bijzaak..... Open deur of niet, ik wilde het even kwijt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Ik denk dat je alles hebt gezegd wat hier over te zeggen is. En ik ben het er mee eens Hoewel anderen er waarschijnlijk weer anders over zullen denken. Yep, ik vind het maar een boel onzin bij elkaar. Alsof er iemand bestaat die in zijn stoel gaat zitten, een cdtje opzet en dan naar (het gebrek aan) vervorming gaat zitten luisteren. Volgens mij zet hij een cdtje op om muziek te luisteren en liefst zo mooi mogelijk. Vervorming is niet zozeer een issue, want dat hoort normaal gesproken toch niemand bij normale volumes, die paar tienden van een procent.... bij hogere volumes is vervorming makkelijk hoorbaar en daar onderscheiden naar mijn mening zich de betere sets, die kunnen harder spelen zonder dat er hoorbare vervorming optreedt. Daarom zijn die sets ook beter in staat een live-gevoel te creeren, je wil zo'n set eigenlijk alleen maar harder zetten dan zachter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Ik denk dat je alles hebt gezegd wat hier over te zeggen is. En ik ben het er mee eens Hoewel anderen er waarschijnlijk weer anders over zullen denken. Yep, ik vind het maar een boel onzin bij elkaar. Alsof er iemand bestaat die in zijn stoel gaat zitten, een cdtje opzet en dan naar (het gebrek aan) vervorming gaat zitten luisteren. Volgens mij zet hij een cdtje op om muziek te luisteren en liefst zo mooi mogelijk. Vervorming is niet zozeer een issue, want dat hoort normaal gesproken toch niemand bij normale volumes, die paar tienden van een procent.... bij hogere volumes is vervorming makkelijk hoorbaar en daar onderscheiden naar mijn mening zich de betere sets, die kunnen harder spelen zonder dat er hoorbare vervorming optreedt. Daarom zijn die sets ook beter in staat een live-gevoel te creeren, je wil zo'n set eigenlijk alleen maar harder zetten dan zachter. Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste onzin over vervorming hierboven is neer gezet............... Vervorming is meer dan uitgedrukt wordt in die cijfertjes die fabrikanten over hun apparatuur publiceren, probeer om te beginnen de negatieve connotatie van het woord eens los te laten en het verschijnsel eens objectief te benaderen. Verklaar dan waarom eenzelfde cd in de ene set heel anders kan klinken dan in de andere en waarom we een live spelend instrument vrijwel instant onderscheiden van een reproductie. Vervorming is een fenomeen dat de reproductie zonder meer anders maakt dan het live gebeuren, dat de klankverschillen bepaalt tussen verschillende componenten. hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de opvallende verschillen die waar te nemen zijn tussen verzilverde kabels en hun soortgenoten uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Ik vind een systeem dat zo neutraal mogelijk is, het prettigst om naar te luisteren , des te minder neutraal ( het blijft natuurlijk een reproductie) des te sneller wordt je luistermoe. Als ik iets 2 of 3 weken in huis heb gehad ,kan ik er eigenlijk pas een goed oordeel over velllen gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 ze kunnen voor mij 'swerelds beste espresso maken (met die drollen erin) maar als ik hem binnen 1 minuut achterover moet slaan geniet ik meer van een koppie douwe egberts thuis in de luie stoel. Het lukt jouw niet om 20cc koffie in twee slokjes binnen 1 minuut te nuttigen? Veel meer vocht behoort een echte espresso niet te bevatten... Wat voor drollen? je begrijpt wel wat ik ermee bedoel denk ik. katten drollen. Voor iemand die exact weet hoeveel erin een kopje espresso zit wet je niet veel van wat er dan exact inzit. Beste Shure, In die koffie zitten geen kattedrollen, maar er zijn beesten die die speciale uitgezochte (door die beesten dus) bonen nuttigen. Daarna worden ze uitgepoept door diezelfde beesten en verpakt in een drol daarna worden ze schoongewassen en gebrandt. Dus in de koffie zitten echt geen drollen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Klopt helemaal! Het gaat hier om de Kopi Luwak Letterlijk vertaald betekent kopi luwak ‘civetkoffie’. De naam verwijst naar de luwak, een katachtig nachtdier dat tot de civetachtigen behoort en in Zuidoost Azi Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 En al eens geproefd ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 (edited) Iets wat uit de uitlaat van een dier is gekomen? en dat moeten wij dan weer drinken Dacht het niet Surfing with the alien, Jeroen Klopt helemaal!Het gaat hier om de Kopi Luwak Letterlijk vertaald betekent kopi luwak Edited 30 april 2007 by Silversurfer Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Klopt helemaal!Het gaat hier om de Kopi Luwak Letterlijk vertaald betekent kopi luwak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 In Off-Topic heeft al eens een discussie over espresso gelopen, misschien is het zinnig daar heen te gaan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Dan nog maar 'n keer opnieuw... Ik ben nu enkele maanden lid van Audioclub Oost Brabant. Elke clubavond komt dan "iemand" een demonstratie met zijn of haar apparatuur geven. Mij viel tijdens die bijeenkomsten op dat verschillende muziek die door de leden wordt ingebracht anders klinkt dan wat men thuis gewend is. Mij viel het b.v op dat het Chineese kinderkoortje op de LP45 demo CD iets heel anders liet horen dan wat ik thuis gewend ben. Ondanks dat er een heel mooie set stond te spelen kwam het natuurlijke van die kinderstemmen er geheel niet uit. De "erbijzijnervaring" was er geheel niet. Of dit nu vervorming is.. ik denk het wel. Van het orgineel bleef in mijn oren n.l. weinig over. Van de andere kant was een CD van Holy Cole op een andere set (Triangle spekers) enorm dynamisch. In mijn oren dynamischer dan bij mij thuis. Maar dat kan ook aan het wat hogere geluidsniveau gelegen hebben. Ook bij mensen thuis ervaar ik veel van die verschillen. Soms staat een subwoofer zijn best te doen om met die ene frequentie waar hij goed in is de muziek te verpesten. Of het middengebied zou enorm herrie te maken dat dit voor mij reden zou zijn de kastjes op te stoken. Hoog is weer een verhaal apart... Dat vervormt soms zo erg, dat je beter de tweeter los zou kunnen gooien. Of er dus wat vervormt...?? JA.!! Of dat smaak is... ?? Ik kan het me niet voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 EN.........volgens mij zijn speakers de grootste boosdoeners, die kampen met verreweg de grootste toleranties!!! gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Zucht.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Hoezo zucht? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now