Jump to content

Vervorming

Jurgenvanes
 Share

Recommended Posts

waarom kan dat je smaak niet zijn. niet alleen binnen de audio zie je dit terug. kijk maar eens naar de rij ervaring van een range rover van 15 jaar terug en naar een van nu. alles meet beter bij de nieuwe maar toch geven sommige de voorkeur aan die ouwe. vervorming word door hele volksstammen toegepast om het geluid lekkerder te laten klinken. Ik denk dus wel dat een bepaald soort voorkeur een bepaald soort mensen aantrekt. Is dat verkeerd kun je je wellicht afvragen. ik denk en vind van niet. en daarbij bestaat de set zonder vervorming nog niet en zal naar mijn mening alles wat je in de loop gekocht hebt op smaak gekocht zijn gepaard gaande met vervorming.

gister wezen BBQen bij mijn zwager en die heeft een sub staan die hij laat doorlopen toto 80 hz naast zijn b&W zuiltjes die toch zeker ook tot de 35 hz gaan. die bulk aan bas vind ie heerlijk. Muziek moet je voelen zegt ie dan. in werkelijkheid voel je niets. echt laag gaat het niet het is alleen veel en log en zzeker niet strak. Mijn antwoord hierop was. "klinkt wel relaxed zo"

heeft toch geen zin dit uit te leggen.

Hoezo zucht?

gr :( hj :D

Ik denk zo omdat je elk topic naar je hand zet met steeds dezelfde opmerkingen.

't Is maar een idee hoor; misschien is Hans ook gewoon moe van het warme weer ;)

Nee hoor, Hans is hardstikke fit. Alleen vind ik dat je wat ontopic moet blijven. Discusieren over koffie, scheidingsfilters, Nederlands en auto's doe je maar elders. :angry:

Hier ging het over klankkleur en vervorming.... :)

:)

Dan nog maar 'n keer opnieuw...

Ik ben nu enkele maanden lid van Audioclub Oost Brabant. Elke clubavond komt dan "iemand" een demonstratie met zijn of haar apparatuur geven. Mij viel tijdens die bijeenkomsten op dat verschillende muziek die door de leden wordt ingebracht anders klinkt dan wat men thuis gewend is.

Mij viel het b.v op dat het Chineese kinderkoortje op de LP45 demo CD iets heel anders liet horen dan wat ik thuis gewend ben. Ondanks dat er een heel mooie set stond te spelen kwam het natuurlijke van die kinderstemmen er geheel niet uit. De "erbijzijnervaring" was er geheel niet.

Of dit nu vervorming is.. ik denk het wel. Van het orgineel bleef in mijn oren n.l. weinig over.

Van de andere kant was een CD van Holy Cole op een andere set (Triangle spekers) enorm dynamisch. In mijn oren dynamischer dan bij mij thuis. Maar dat kan ook aan het wat hogere geluidsniveau gelegen hebben.

Ook bij mensen thuis ervaar ik veel van die verschillen. Soms staat een subwoofer zijn best te doen om met die ene frequentie waar hij goed in is de muziek te verpesten. Of het middengebied zou enorm herrie te maken dat dit voor mij reden zou zijn de kastjes op te stoken. Hoog is weer een verhaal apart... Dat vervormt soms zo erg, dat je beter de tweeter los zou kunnen gooien.

Of er dus wat vervormt...?? JA.!!

Of dat smaak is... ?? Ik kan het me niet voorstellen. :confused:

Vind je dit allemaal echt zo verwonderlijk? Vele 'audiofielen' houden absoluut geen rekening met, misschien de allerbelangrijkste factor, nl de acoustiek van de luisterruimte!

Verhuis je spullen even naar een andere locatie, en in de meeste gevallen herken je je eigen set niet meer.

Hier ging het over klankkleur en vervorming.... :)

Dan mogen luidsprekers natuurlijk ook wel genoemd worden, alleen met losse kreten schieten we zo weinig op :(

Vervorming heb er vanmiddag lekker in de wind op de dijk nog eens over zitten denken, als een vioolbouwer werkt met verschillende soorten hout, vorm, dikte en diverse soorten lak, bespeelt hij het klankkarakter van een instrument, feitelijk zou je kunnen zeggen dat hij een prettig soort vervorming aan het zoeken is.

Eigenlijk zouden we ook deze zijde van het fenomeen in beschouwing moeten nemen, om in te zien dat je aan de weergave kant, middels wijzigingen in de apparatuur, invloed kunt uitoefenen op het klankkarakter van de weergave.

Dit wordt door fabrikanten enthousiast in praktijk gebracht, anders zou je al die verschillen in karakter niet kunnen verklaren, dit ondanks de beleden neutraliteit van de verschillende componenten.

Opvallend mag worden genoemd dat er vooral gestreefd wordt naar een wat warmer, beetje wollig en vooral gemakkelijk luisterbaar resultaat, een soort luxe muzak eigenlijk............

Indien de weergave hiervan afwijkt, wordt er in het algemeen al erg snel ge(re)ageerd op of tegen de "scherpte" van koperblazers en "krijsende" gitaar of vioolsnaren, terwijl dit wel een nauwkeuriger weergave is van hetgeen in de werkelijkheid ten gehore wordt gebracht.

Zo wordt een snel, dun en gedetailleerd laag vaak niet op prijs gesteld, vet en wollig zonder enige doortekening wordt veel hoger aangeslagen.

Allemaal tekenen dat ook aan de weergavekant nog steeds wordt gezocht naar een klankkleur en dus bewust met vervorming wordt gespeeld.

:unsure:

Ik vind een systeem dat zo neutraal mogelijk is, het prettigst om naar te luisteren , des te minder neutraal ( het blijft natuurlijk een reproductie) des te sneller wordt je luistermoe.

Als ik iets 2 of 3 weken in huis heb gehad ,kan ik er eigenlijk pas een goed oordeel over velllen

gr :( hj :D

Maar ja! Wat jij neutraal vindt, vind de ander juist niet neutraal! :ph34r:

Het neutraal dat jij bedoeld, is hetgeen ik de vervorming noem, waarnaar iedereen het prettigst luistert.

het beestje hoeft maar een naam en/of benadering te hebben, uiteindelijk hebben we het toch over het zelfde.

Ik ben nu enkele maanden lid van Audioclub Oost Brabant. Elke clubavond komt dan "iemand" een demonstratie met zijn of haar apparatuur geven. Mij viel tijdens die bijeenkomsten op dat verschillende muziek die door de leden wordt ingebracht anders klinkt dan wat men thuis gewend is.

Mij viel het b.v op dat het Chineese kinderkoortje op de LP45 demo CD iets heel anders liet horen dan wat ik thuis gewend ben. Ondanks dat er een heel mooie set stond te spelen kwam het natuurlijke van die kinderstemmen er geheel niet uit. De "erbijzijnervaring" was er geheel niet.

Of dit nu vervorming is.. ik denk het wel. Van het orgineel bleef in mijn oren n.l. weinig over.

Van de andere kant was een CD van Holy Cole op een andere set (Triangle spekers) enorm dynamisch. In mijn oren dynamischer dan bij mij thuis. Maar dat kan ook aan het wat hogere geluidsniveau gelegen hebben.

Ook bij mensen thuis ervaar ik veel van die verschillen. Soms staat een subwoofer zijn best te doen om met die ene frequentie waar hij goed in is de muziek te verpesten. Of het middengebied zou enorm herrie te maken dat dit voor mij reden zou zijn de kastjes op te stoken. Hoog is weer een verhaal apart... Dat vervormt soms zo erg, dat je beter de tweeter los zou kunnen gooien.

Of er dus wat vervormt...?? JA.!!

Of dat smaak is... ?? Ik kan het me niet voorstellen. :confused:

mischien vervormt jou set wel en die waar je op bezoek kwam niet.

Volgens mij is "smaak" juist iets dat aangeeft dat mensen ergens verschillende emoties bij hebben. Als "smaak" niet bestond zou idereen dezelfde set hebben. Smaak word nu tot iets negatiefs gemaakt terwijl dat juist leidt tot vernieuwing en pluriformiteit.

Ik denk nl wel dat je je dat voor kunt stellen maar net doet alsof dat niet zo is om

I

De "erbijzijnervaring" was er geheel niet.

Vind je dit allemaal echt zo verwonderlijk? Vele 'audiofielen' houden absoluut geen rekening met, misschien de allerbelangrijkste factor, nl de acoustiek van de luisterruimte!

Verhuis je spullen even naar een andere locatie, en in de meeste gevallen herken je je eigen set niet meer.

Was jij er dan bij soms, wanneer de opname plaats vond?Over welke ervaring heb je het? Ach, laat maar...

I

De "erbijzijnervaring" was er geheel niet.

Was jij er dan bij soms, wanneer de opname plaats vond?Over welke ervaring heb je het? Ach, laat maar...

a. Ik was er niet bij,

b. de erbijzijnervaring....

c. ik heb wel vaker live instrumenten horen klinken... zelfs gecombineerd tot een orkest, band, koor enz.

Ach, laat maar... ;)

Ik denk dat een audiofiel als geen ander rekening houdt waar hij zijn set neer zet. Dit zijn de mensen die de minste concessies doen met dit soort zaken en investeren in lelijke basstraps, diffusers etc. Het zijn de niet-audiofielen waarvoor dit meer zal gelden lijkt mij.

Zo'n toppic over vervorming blijkt allerlei ruis - ook een soort vervorming - op te roepen, overigens wel een vorm die soms zeer nuttig kan zijn bij een opname die al te clean is opgenomen.

De akoestiek vergeten als belangrijkste factor ? misschien gebeurt dat inderdaad wel heel erg vaak, worden er speakers aangeschaft die beslist niet geschikt zijn voor de relatief kleine ruimte waarin ze moeten spelen.

Dit soort fouten herstellen door daarna de ruimte aan te passen en/of het signaal middels een dsp zo te bewerken dat de grootste nadelen niet al te zeer meer storen, lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

:huh:

Zo'n toppic over vervorming blijkt allerlei ruis - ook een soort vervorming - op te roepen, overigens wel een vorm die soms zeer nuttig kan zijn bij een opname die al te clean is opgenomen.

De akoestiek vergeten als belangrijkste factor ? misschien gebeurt dat inderdaad wel heel erg vaak, worden er speakers aangeschaft die beslist niet geschikt zijn voor de relatief kleine ruimte waarin ze moeten spelen.

Dit soort fouten herstellen door daarna de ruimte aan te passen en/of het signaal middels een dsp zo te bewerken dat de grootste nadelen niet al te zeer meer storen, lijkt mij het paard achter de wagen spannen.

:huh:

Ik ben het niet helemaal met je eens. Als iets fout uit de speaker komt valt er natuurlijk niets meer aan te doen, fout is fout. Maar als iets goed uit de speaker komt maar wordt vervolgens verpest door de ruimte, dan is het toch logisch dat je de ruimte aanpast, zodat het minder verpest wordt? In principe is iedere ruimte een verpestende factor voor muziekweergave, de vele hoofdtelefoonliefhebbers kunnen dat wel beamen.

Ik denk dat een audiofiel als geen ander rekening houdt waar hij zijn set neer zet. Dit zijn de mensen die de minste concessies doen met dit soort zaken en investeren in lelijke basstraps, diffusers etc. Het zijn de niet-audiofielen waarvoor dit meer zal gelden lijkt mij.

Ik ga je niet tegenspreken, maar de factor 'acoustiek' komt dan toch maar bitter weinig aan bod in de verschillende forums die ik volg. Ik verklaar mij nader: ik lees maar al te veel verhalen over het (dikwijils lukraak) vervangen van onderdelen van een set -meestal de luidspreker-, terwijl in vele gevallen een beetje schuiven wonderen kan verrichten.

Ik ga je niet tegenspreken, maar de factor 'acoustiek' komt dan toch maar bitter weinig aan bod in de verschillende forums die ik volg.

Misschien de verkeerde "verschillende forums" gevolgd?

Overigens moet je je er hier ook niet teveel van voorstellen hoor. Veel verder dan ongenuanceerd "dooddempen die handel" komt de gemiddelde liefhebber hier ook niet.

Maar 't is wel mooi ontopic: akoestiek is een factor die nogal wat vervorming kan introduceren in een overigens vervormingsarme keten.

Overigens hangt "schuiven" er een beetje tussenin: net niet helemaal akoestiek en net niet helemaal hardware. :)