jopie Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 gaat een P.A kopen man.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 januari 2003 Author Report Share Posted 29 januari 2003 Geplaatst door carl:Hai allen, Het is me niet duidelijk wat voor een ESL's Erik heeft. Je kan natuurlijk ook aan die ESL's een goede subwoofer koppelen. Daarnaast kan je ook goede conusluidspekers kopen met zonodig een subwoofer erbij. Het grote voordeel is dan dat je de subwoofer kan uitzetten. Laag krijg je makkelijker in je set dan eruit. groet, ik ben principieel tegen subwoofers ! en in combinatie met een esl is het al helemaal niks. wel ga ik verder knutselen met mijn hybride esl,s ,maar dan puur voor de hobby. maar voorlopig wil ik gewoon een goed setje fullrange luidsprekers in mijn kamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Ach, als de grootte niet uit maakt kun je ook nog de B&W Matrix 800 eens proberen. Die sleep je in 3 delen naar binnen (als 1 geheel bijna 2m hoog en 60cm diep ). Het laag is ongekend (19Hz!!) en de slamm (sorry, dat hoort bij conussen ) is ongekend. Dat mag ook wel met 2 12' woofers Het rendement van 94dB/1m is prettig voor de Koda's en bi-ampen is een must als je alles eruit wilt halen. Gewoon dubbel doen Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 januari 2003 Author Report Share Posted 29 januari 2003 de thiel cs3.6 : 4500 euro tweede hands!!! daar koop ik 35 koda,s voor nee die valt af. ik kan natuurlijk voor de gein het topmodel van koda effe bestellen ,,,, laat maar , die gaat maar tot 38 hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 januari 2003 Author Report Share Posted 29 januari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Dan vallen die van mij ook af jammer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Geplaatst door Henrie: Koop dan direct een Magnat Vintage 990. Die gaan tot 10Hz en zijn nog kleiner ook Wel dieper (90cm). Maar je hoeft met je Koda's dan alleen maar de midden- en hogetonen units aan te sturen. De laag en sublaag units zijn actief (250W resp 750W RMS). Maar qua prijs vallen die wel tegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Hoi Erik, Simpel en effectief in het laag. En bovendien nog eens betaalbaar (voor de meesten) is de FB1 van PMC (nee Joopie, ik heb ze niet ). Ze gaan tot 22Hz en kosten niet meer dan €2595 per paar (nieuw). Meer info vind je bij klik op plaatje Importeur in NL: Delmar audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 ik zou gewoon een soepblaffer met eq maken. eh transparant laag... ("dun laag") laat maar Piega P5 of P8? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Jongens waar hebben we het over... jullie lijken wel een paar puisterige pubers die al kwijlend, met de specificatie lijstjes, voor een etalage staan van een audiowinkel en opgewonden speakers aanwijzen die het laagste gaan... alsof het om de lengte van je jedokus gaat. Een golf van 30 Hz past niet een in je woonkamer, dus moet je bij de buren naar je fantastische bassen gaan luisteren... lijkt mij niet de bedoeling. veel plezier Erik, nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Geplaatst door nando: Een golf van 30 Hz past niet een in je woonkamer. veel plezier Erik, nando Nando, jij hebt er blijkbaar verstand van Waar ben je precies docent in, iets met akoestiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Ik kan mij nog goed een discussie met opperkonusknecht Spiekerboer voor de geest halen. Vandaar deze serieuse reactie. Ga eens naar de Perfect Performers luisteren met 4 Koda's eraan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 nee hoor jopie, ik sta achter speedy andre ik ga niet mijn akay versterker aanbevelen.. echt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Geplaatst door Gitaarwerk:nee hoor jopie, ik sta achter speedy andre ik ga niet mijn akay versterker aanbevelen.. echt niet Akai... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Ik heet nando en ben docent (scheikunde en biologie) en student of bedoel je nu Erik Klijnsmit, Ruud? Alvast vooruitlopend, volgens mij (en wat literatuur die ik erop heb nageslagen) heeft een toon van bijvoorbeeld 340 Hz een golflengte van 1 meter (geluid gaat met ca 340 meter per seconde en er zitten 340 trillingen in die seconde dus 1 trilling is 1 meter lang). Om een toon hoorbaar te maken moet een halve golflengte in een ruimte passen. Voor een 50 Hz toon heb je een golflengte van 6,8 meter en om te horen een kamer van 3,4 meter lang nodig. Dit gaat nog lukken in de gemiddelde woonkamer maar dan... Voor 20 Hz is een lengte van 8,5 meter nodig en om te kunnen horen en dat gaat zeker in mijn woonkamer niet lukken. Overigens van die 30 Hz die ik noemde is denk ik nu niet helemaal correct want die heeft een golflengte van 11,33 meter en dus een halve van 5,66 meter en dat moet nog kunnen in een redelijke woonkamer. Nog iets, je moet vreselijk goede oren hebben om 20 Hz uberhaupt te kunnen horen. Als ik geen gelijk heb leg het met dan aub uit want anders leer ik natmelijk in de toekomst mijn leerlingen onwaarheden en dat kan niet. groeten nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Dan zit er maar 1 ding op: je woonkamer met helium vullen. Daar gaan de geluidsgolven een stuk sneller. Nadeel is wel dat je dan een 20Hz toon in de muziek niet meer hoort als een 20Hz toon. Om over de benodigde ademhalingsapparatuur (mooi scrabblewoord) maar te zwijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Heb het nog even getest met een test cd van mij. Ik hoor boven de 17000 Hz bijna niets meer (ben 25 jaar). Een 30 Hz toon hoor ik maar net, 20 Hz echt niet. De woofers slaan wel heftig uit maar ik hoor niets. Dit kan natuurlijk aan mijn gehoor liggen maar ook aan de kamer waar ingespeeld wordt en de luidsprekers... groeten nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Het gaat bij lage tonen (lager dan 30Hz) ook meer om de druk. Niet om de toon zelf. Bovendien zit er in de meeste muziek niet zulke lage tonen. Behalve in (sommige) trip hop nummers of wat klassieke muziek (die lelijke orgels van Erik bijvoorbeeld)... Kommaarkommaar En films natuurlijk... Ik vraag me trouwens wel af, waarom je tonen die niet (voor de helft) in een kamer passen niet zou kunnen horen... Ik bedoel, je trommelvlies wordt toch wel in beweging gebracht. Of het goed klinkt, is wat anders. Met staande golven zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Ik heet nando en ben docent (scheikunde en biologie) Hallo Nando, Theoretisch zal je stelling ongetwijfeld kloppen, maar is het niet zo dat in de praktijk de golflengte h Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Geplaatst door Kayser:Dag Erk, Ik heb zowel de IRS 2,5 als de IRS 4.5 in de aanbieding! Over groots gesproken. Voor verdere info, kijk op Infinity Classics. Met name de 4.5 steekt met kop en schouders uit boven de Renaiscance, Omega e.d. Kayser Als je niet let op de leeftijd van deze jongens (ruim 20jr oud), de verschillende revisies/mods en alle kuren die ik in de reviews lees, dan zijn ze inderdaad een paar cm hoger Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Onder de 'grensfrequentie' is er sprake van een drukkamer model en niet meer van een golfmodel. Een toon lager dan de onderste grensfrequentie word nog wel degelijk weergegeven. Een hoofdtelefoon heeft er ook geen enkele moeite mee. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Geplaatst door Henno Appel: Hallo Nando, Theoretisch zal je stelling ongetwijfeld kloppen, maar is het niet zo dat in de praktijk de golflengte h Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Hai Nando, Ik weet niet of als je je leerlingen waarheden wilt leren zo zeker van dit forum (en zeker mij) kunt zijn. Daarbij:theorie en praktijk zijn niet hetzelfde in de audiowereld. Jouw verhaal heb ik wel meer gelezen. Richard Lord van REL (van subwoofer fame)beweert echter dat zijn subwoofer in een ruimte met de grootte van een WC al werkt. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat je bas inderdaad meer gewaar wordt dan hoort. REL heeft een goede site die je eens moet proberen. Tot slot verwarren velen volgens mij diepte en kwantiteit. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts