richard 1 Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Geplaatst door nando:Als ik geen gelijk heb leg het met dan aub uit want anders leer ik natmelijk in de toekomst mijn leerlingen onwaarheden en dat kan niet. Geluidsgolven in lucht zijn niets anders dan drukwisselingen in de lucht. De frequentie van deze wisselingen bepaalt de toonhoogte. De uitbreiding van geluidsgolven (drukwisselingen) gaat bij kamertemperatuur met een snelheid van circa 340 m per seconde. In het vrije veld zal de afstand tussen het drukmaximum en het drukminimum van de golf de helft van de golflengte bedragen. Een luisteraar zal het ene moment de verhooging waarnemen en het andere de verlaging. In een ruimte ter groote van een toilet kunnen drukwisselingen met een frequentie van 20 Hz net zo goed worden opgewekt als met een frequentie van 1000 Hz, Bij de lage frequentie zal er echter overal in het toilet een drukmaximum of een drukminimum zijn (de druk is overal nagenoeg gelijk), bij de hoge frequentie komen er zowel drukmaxima als drukminima voor. Het is dus druk in het toilet, Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Ik dacht dat een toilet was om op te drukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 31 januari 2003 Report Share Posted 31 januari 2003 Het wordt er niet makkelijker op. De hoofdtelefoon heeft me wel aan het denken gezet... is niet erg want dan heb je minder kans op Alzheimer op latere leeftijd. Geluid is het energie (trilling) overdracht van het ene molecuul op de anderen en het kan volgens mij toch niet zo zijn dat pas in een andere kamer de trilling plaats vindt, dan moet die trilling eerst langs je trommelvlies zijn gegaan. Zo zie je maar weer dat je al snel te weinig kennis hebt om simpele dingen als geluid te verklaren... baal ik wel van. Dat tonen heen en weer kaatsen in een kamer om de goede lengte te krijgen lijkt me niet echt logisch want hoge tonen worden wel weerkaatst maar echt lage tonen gaan dwars door muren heen. Bij elke weerkaatsing zal ook de nodige energie van de trilling in warmte worden omgezet in de muur waartegen het botst, je houdt dus maar weinig over als het 1 of 2x een muur heeft geraakt. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 31 januari 2003 Report Share Posted 31 januari 2003 want hoge tonen worden wel weerkaatst maar echt lage tonen gaan dwars door muren heen. Ik dacht dat lage tonen in een vertrek de muren in trilling brengen, en dat deze muren vervolgens de lucht van een aangrenzende ruimte in trilling brachten. Geluid is een luchttrilling, en als je een redelijk stevige muur hebt dan gaat de lucht zelf daar niet doorheen lijkt mij, maar zorgen de muren voor de geluidsoverdracht d.m.v. hun eigenresonantie. Een lage toon wordt wel degelijk weerkaatst door een doorsnee muurtje, want ik heb ook laag als ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 31 januari 2003 Report Share Posted 31 januari 2003 Geplaatst door Henno Appel: Ik dacht dat lage tonen in een vertrek de muren in trilling brengen, en dat deze muren vervolgens de lucht van een aangrenzende ruimte in trilling brachten. Geluid is een luchttrilling, en als je een redelijk stevige muur hebt dan gaat de lucht zelf daar niet doorheen lijkt mij, maar zorgen de muren voor de geluidsoverdracht d.m.v. hun eigenresonantie. Een lage toon wordt wel degelijk weerkaatst door een doorsnee muurtje, want ik heb ook laag als ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 februari 2003 Report Share Posted 1 februari 2003 Met al die theorien zou je inderdaad in een auto, koptelefoon en toilet geen lage tonen kunnen horen. Ik denk dat het in kleine ruimtes juist beter gaat. Je hebt n.l. geen last van staande golven in het laag. Ik denk dat het oppervlak van je woofers wel van invloed is op de lagetonenweergave. Een koptelefoon is 1 cm diameter. Voor een auto is twee keer 20 cm al heel veel (al denken autoaudiojongens daar anders over, maar die bouwen 30 cm luidsprekers in kastje van 15 liter zodat die speaker toch weer als 'n 20 cm klinkt). In 'n ruimte van ca 160 m3 heb ik twee 30 cm woofers per kast (kappa 9) in m'n andere ruimte (ca 30 m3)heb ik twee 15 cm woofers per kast (pied piper). In de grote ruimte gaat het laag wat lager (bruikbaar tot ca 30 Hz). In de kleine ruimte is het laag toch tot 40 Hz heel bruikbaar. Wanneer ik de Piedpiper in de woonkamer zet klopt het allemaal een stuk minder, het lijkt wel of er te weinig druk in het laag is. Het laag gaat dan wel wat lager (ca 35 Hz). Bassdrums e.d. komen hiermee toch minder tot hun recht dan met de Kappa's. Terwijl dit met de Piedpipers in de kleine kamer juist beter is. Ik denk dus dat het luidspreker oppervlak heel erg afhankelijk moet zijn van de inhoud van je ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 Hi there! En weer over welke konussen... Heb je wel eens geluisterd naar Martin Logans? Dat zijn dan wel elektrostaten, maar dan met een subbie onderin of erachter. Als ik er de ruimte voor heb, ga ik deze kopen. En de centen natuurlijk... Goedkoop zijn ze niet, Erik. Mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 februari 2003 Author Report Share Posted 3 februari 2003 ondertussen ben ik hier en daar gaan luisteren. en ik vind het best moeilijk . deze week mag ik de dynaudio's van mijn oom proberen. ik ben benieuwd. ook de dynaudio,s van mijn broer komen hier te staan,voor een luistertest. en eind van de week de esl 63 van kermit misschien. ik mag ze nl effe hierheen slepen van hem ,omdat zijn akoustiek niet zo goed is ,en ik ze toch even goed wil beoordelen in mijn kamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 waarom is nu z,n akoustiek in een keer niet meer goed???????????????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 Geplaatst door Henno Appel:Een lage toon wordt wel degelijk weerkaatst door een doorsnee muurtje, want ik heb ook laag als ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 februari 2003 Author Report Share Posted 3 februari 2003 Geplaatst door joopie:waarom is nu z,n akoustiek in een keer niet meer goed???????????????????????? sinds jij bent geweest. nee hoor , ik kwam erachter doordat we tijdens de luistersessie mijn speakers ook beluisterd hebben, en er kwam toen een overweldigende hoeveelheid laag uit . ik heb dat bij mij thuis nog nooit gehoord. dus zet kermit zijn esl63 bij mij neer zodat ik ze in mijn eigen kamer eens aan de tand kan voelen. daar komt bij dat kermit ook vind dat mijn huiskamer wat vriendelijker is dan die van hem ,dus voor hem is het ook interressant om zijn esl,s eens bij mij te horen. ik vond zijn esl,s altijd een beetje mat klinken. die van mij vond ik veel helderder. maar mijn esl,s klonken in zijn huiskamer ook mat . dus ga ik er vanuit dat zijn esl,s in mijn huiskamer ook wat helderder klinken. tevreden jopie . ps :wel een lang antwoord h Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 3 februari 2003 Report Share Posted 3 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:ik vond zijn esl,s altijd een beetje mat klinken. die van mij vond ik veel helderder. Kermit vond dat mijn esl-63's ook wat helderder klinken dan de zijne. Ik heb me daar eens in verdiept en ja hoor, met het klimmen van de jaren gaat een esl steeds helderder klinken en krijgt een crispy geluidje. Dit komt doordat het membraam onder invloed van de werking (spanning, beweging?) steeds minder plastisch wordt tot het op een gegeven moment scheurt. Dit is een proces van jaren en ik hoop dat het bij mij nog jaren uitblijft. Ik probeer in de tussentijd te denken aan wijn of whisky die ook verbetert naarmate ze ouder wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 februari 2003 Author Report Share Posted 3 februari 2003 laat je niet kisten ik weet het nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 "Sonie" (Onno Quist) postte op 24 Sep 2002 op het forum van hifi.nl: Enige tijd geleden heb ik in Appelscha geluisterd naar een stel King's. Deze hebben een verpletterende indruk op mij gemaakt. Het makkelijke laag wat, in tegenstelling tot andere speakers, niet de luisterruimte binnenwandelt. Het schitterende podium dat zich voor me ontvouwde, het was in een woord fantastisch. Voor mij was dit absoluut het beste wat ik ooit heb beluisterd. Veel duurdere speakers van o.a. Wilson, Burmester, Dynaudio en B&W gaven bij lange na niet de ervaring die ik met de PP's heb gehad. Lag dit aan mijn stemming of zijn deze King's de referentie tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 februari 2003 Author Report Share Posted 10 februari 2003 waar ligt dat? ik hou het zeker in mijn achterhoofd. ondertussen heb ik afgelopen vrijdag de infinity r90 beluisterd. ook zeer de moeite waard het laag is erg goed ,niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:waar ligt dat? Tussen Fochteloo en Hijkersmilde, dat moet je toch weten! Zonder gekheid, het is een dorpje in een mooie bosrijke omgeving op de grens tussen Friesland en Drente, ter hoogte van Oosterwolde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 11 februari 2003 Report Share Posted 11 februari 2003 ja erik dat weet je toch dat is bij hoevelaken links af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 februari 2003 Author Report Share Posted 15 februari 2003 en intussen heb ik de quad esl 63 ook gehoord (in mijn kamer dan ). tja ,wat moet je hier nu van zeggen . hij klinkt in ieder geval veel beter dan in de kamer van kermit . die zat dan ook te klapperen met zijn oren ,en is vandaag opzoek naar de juiste matrialen en opstelingen de quad esl 63 wordt het niet . hij heeft voor mij twee grote nadelen : -1 ik mis een 6 tal tonen in het laag (50 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts