stefk Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 hey, Onlangs vervoerde ik mn speakers om eens nr een amp te gaan luisteren. het zijn monitors en ik leg ze altijd op hub zijkant, bekijk het als een aktentas maar dan dikker uiteraard Terug thuis sluit ik de volgende dag alles aan en wat hoor ik : speaker A ruist piept klakt grrrr shhht fluit in de tweeter en haast geen basweergave shit hoe kan dit nu... kabels en intrlinks veranderd, eveneens zelfde LS-aansluiting aan de speaker B gehangen en die speelde probleeemloos. Volgende dag nog eens geprobeerd of de speaker niet werkt Wat bleek, de tweeter doet het nu wel behoorlijk maarik kan technisch of gehoormatig niet zeggen of deze klinkt zoals het moet. In ieder geval piept en ruist deze niet maar de woofer doet niet behalve heel stil de muziek reproduceren. Wat kan er aan de hand zijn, bedrading stuk door het tranpsort, Kortsluiting? Woofer wederom stuk maar er is zeker niet luid gespeeld help bedankt Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 ws een verkleerde verbinding geweest. Omdat het eerst piepte ed ben je nu ws bang dat er echt iets mis. Maar zoals je al aangeeft kan je niet zeggen dat er iets mis is nu je de boel weer opnieuw heb aangesloten.. Lijkt dus prima in orde. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 april 2007 Author Report Share Posted 27 april 2007 Hans, Ik merk dat ik mijn zin niet goed geformuleerd heb ... Tweeter doet het maar de woofer NIET verkeerd aangesloten kan normaal niet, bekijk dat altijd heel goed ... Je bedoelt met verkeerd, rood nr zwart ? gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Hoi als je de woofer zachtjes indrukt, als de speaker niet is aangesloten, en je hoort het schuren is de spreekspoel losgeraakt , is misschien ergens te repareren (speaker en co). Je kan eventueel de woofer demonteren en de soldeer verbinding nakijken, of deze lossolderen en doormeten. Als het filter te demonteren is deze ook nakijken , misschien ergens een draadje los. Gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 april 2007 Author Report Share Posted 27 april 2007 Hoop echt dat het de bedrading is want as het de spreekspoel is, kost mij dat gemakkelijk 250 euro vr een nieuwe en dan zou dat de 2e keer zijn op een jaar tijd ongeveer Hou jullie op de hoogte. kzal eens nr mn dealer bellen en langs gaan pffff waarom moet dat juist nu weeral voorvallen Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Als dat vaker voorkomt ligt dat waarschijnlijk aan je versterker , (oscillerende versterker?) gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Of toch een draadje los bij de unit. Ik had verkeerd gelezen...ligt dus niet aan je vraagstellingt. Openschroeven is toch niet zo'n probleem, verder niet rommelen als je niets bijzonders ziet, maar verkeerd contactje kan je zelf ws ook wel vastzetten. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 april 2007 Author Report Share Posted 28 april 2007 Als dat vaker voorkomt ligt dat waarschijnlijk aan je versterker , (oscillerende versterker?) gr hj De 1e keer lag het aan de versterker, waarschijnlijk te luid in combi met muziek die de woofer nogal liet flapperen ... Nu gebruikte ik een andere amp en volume laag en pats boem niets meer ... Toch iets verkeerd gedaan??? Komt in orde Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Als dat vaker voorkomt ligt dat waarschijnlijk aan je versterker , (oscillerende versterker?) gr hj De 1e keer lag het aan de versterker, waarschijnlijk te luid in combi met muziek die de woofer nogal liet flapperen ... Nu gebruikte ik een andere amp en volume laag en pats boem niets meer ... Toch iets verkeerd gedaan??? Komt in orde Gr Stef Is ie nu kapot of werkt het weer pats boem.... Of ben ik nu gewoon blond Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
OpaHenk Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Beste Stef, In ieder geval de luidspreker niet meer op zijn kant vervoeren maar met de achterkant of front naar beneden. Want door kuilen of iets dergelijks rijden kan de woofer bv decentreren en normaar beweegt hij heen en weer , maar bij vervoer ervoor zorgen op en neer. MvG, Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 april 2007 Author Report Share Posted 28 april 2007 Is ie nu kapot of werkt het weer pats boem.... je bent half blond want de tweeter doet het WEL en de woofer NIET Beste Stef, In ieder geval de luidspreker niet meer op zijn kant vervoeren maar met de achterkant of front naar beneden. Want door kuilen of iets dergelijks rijden kan de woofer bv decentreren en normaar beweegt hij heen en weer , maar bij vervoer ervoor zorgen op en neer. MvG, Stom van mij dat ik daar nog nooit bij stilgestaan heb bedankt vr de zeer bruikbare tip zal het nooit meer vergeten Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ha die Stef, Ik hoop dat het helemaal goed komt. In elk geval zal het je nooit meer gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Is ie nu kapot of werkt het weer pats boem.... je bent half blond want de tweeter doet het WEL en de woofer NIET Beste Stef, In ieder geval de luidspreker niet meer op zijn kant vervoeren maar met de achterkant of front naar beneden. Want door kuilen of iets dergelijks rijden kan de woofer bv decentreren en normaar beweegt hij heen en weer , maar bij vervoer ervoor zorgen op en neer. MvG, Stom van mij dat ik daar nog nooit bij stilgestaan heb bedankt vr de zeer bruikbare tip zal het nooit meer vergeten Gr Stef Je kan het allemaal logisch vinden klinken , maar volgens mij is dat allemaal bullshit ,de ophanging van luidsprekerconussen is dusdanig goed (en licht) dat die vanhet op zijn kant vervoeren echt niet gaat decentreren , het lijkt me eerder dat je bij die kennis te hard hebt gedraaid of dat zijn versterker niet goed is. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Je kan het allemaal logisch vinden klinken , maar volgens mij is dat allemaal bullshit ,de ophanging van luidsprekerconussen is dusdanig goed (en licht) dat die vanhet op zijn kant vervoeren echt niet gaat decentreren Lijkt mij ook. Anders zou een woofer ook vanzelf doorzakken, na verloop van tijd. De zwaartekracht werkt immers altijd in dezelfde richting op je speakers (tenzij je ze af en toe op de kop zet natuurlijk)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Je kan het allemaal logisch vinden klinken , maar volgens mij is dat allemaal bullshit ,de ophanging van luidsprekerconussen is dusdanig goed (en licht) dat die vanhet op zijn kant vervoeren echt niet gaat decentreren Lijkt mij ook. Anders zou een woofer ook vanzelf doorzakken, na verloop van tijd. De zwaartekracht werkt immers altijd in dezelfde richting op je speakers (tenzij je ze af en toe op de kop zet natuurlijk)... jaja henrie GOAL!!! niemand kan om dit soort logica heen. karma voor jou Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Anders zou een woofer ook vanzelf doorzakken, na verloop van tijd. De zwaartekracht werkt immers altijd in dezelfde richting op je speakers (tenzij je ze af en toe op de kop zet natuurlijk)... Dat doet ie ook bij heel soepele conusophangingen. Die kennis komt van Elektuurwetenschappers en ook van mezelf. De remedie is om elke 2 jaar de unit een kwartslag of halve slag te draaien. jaja henrie GOAL!!!niemand kan om dit soort logica heen. karma voor jou Hmmm, ik zou niet te snel zijn met het uitreiken van positief karma, M44! Ik heb hier een gerenommeerd luidspreker-ontwerpersboek voor me liggen dat heel expliciet vermeld dat zekere luidsprekerunits het beste periodiek gekeerd kunnen worden om "uitzakken" te voorkomen. Niettemin heeft dat niks te maken met het probleem van de topicstarter, da's ook weer waar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Karma voor Thingman Heb het zelf aan de hand gehad. Een woofer die bleef na klapperen. Na de woofer een kwart slag gedraaid te hebben was het probleem verholpen. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Dan moet je ook geen klote luidsprekers kopen , maar speakers met goede konussen (die zakken echt niet uit , tot dit topic had ik er nog nooit van gehoord), audiofiel geneuzel, allemaal hier!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Dan moet je ook geen klote luidsprekers kopen , maar speakers met goede konussen (die zakken echt niet uit , tot dit topic had ik er nog nooit van gehoord), audiofiel geneuzel, allemaal hier!!! Pardon? En jij noemt jezelf luidsprekerontwerper Ik zou er gewoon het zwijgen toe doen als onwetendheid je sterkste troef is... Er zijn heel veel dingen waar je nog nooit van hebt gehoord, zoals dat met iedereen het geval is, maar ik zou ook even inbinden als het je doel is om iets te leren. Het heeft nix te maken met de conus, maar met de ophanging en de luchtspleet. Tussen kloteluidsprekers en onbetaalbare luidsprekers zitten een hele hoop units die niet perfect zijn. Wat ik hier beweer is geen audiofiel geneuzel, beste man (die beweert werktuigbouw te hebben geleerd), maar een natuurkundig gegeven dat inderdaad in principe beheersbaar is. Maar ziek gerust verder als je graag een topic vern..kt dat tot nog toe best okee ging. Ik hoop dat degenen die iets meer begrip hebben snappen wat ik bedoel. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ik bindt helemaal in voor niemand , mijn avalon avatars spelen al 11 jaar zonder dat de konussen zijn omgedraaid , een kennis speelt met wilson 5.1 zelfde verhaal , me dunkt je speelt zelf met magnetostaten , ik wil best discusieren , maar dan wel op enigzins onderbouwd niveau. gr hj PS de voorbeelden die ik noemde zijn duur (goede kwaliteit units ) , maar afgezien daarvan heb het nog nooit meegemaakt dat een spreekspoel aanliep ten gevolge van "doorzakking" PS ik wil alleen maar dat stef achter de oorzaak van zijn probleem komt , met het oog op de toekomst(ige units). Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 april 2007 Author Report Share Posted 28 april 2007 Sisters and brothers, don't believe it maar hij speelt terug ... very very strange allemaal Dernet naar mijn dealer gereden, die de LINK luidsprekers zeer goed kent aangesloten en gn enkel probleem te bespeuren LS unit opengedraaid en daar zat wel een spoel met koperdraad los. Deze moet normaal vastgeplakt zijn; Alle bedrading zat nog keurig volgens hem. Thuis gekomen, dubbelzijdig tape, opengevezen, vastgeplakt, aangesloten en oeps ik heb terug stereo Zeer merkwaardig maar het doet het terug. Suggestie van eventueel te hard gespeeld, helemaal niet waar Met kindjes in huis hou je het eerder zacht tot normaal kWil nog eens benadrukken dat de woofer niet los zat ofzo, kon je heel goed voelen in vergelijk met de andere. In ieder geval allemaal bedankt vr de bijdrage, de tips enz Hier en daar heb ik weer iets zinnigs bijgeleerd. Keep up the good work guys, dit is/was een fijn topic niet waar @ hans Ben je nu bruin of nog steeds blond? GR Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Dan moet je ook geen klote luidsprekers kopen , maar speakers met goede konussen (die zakken echt niet uit , tot dit topic had ik er nog nooit van gehoord), audiofiel geneuzel, allemaal hier!!! Andro etc. Zelf werk ik zon beetje 35 jaar in de audio en ben best wel blij dat niet veel mensen weten dat luidspreker units door de zwaartekracht naar beneden worden getrokken, daar ontkomt niet 1 luidspreker aan , vooral de wat grotere units ondervinden hier na verloop van tijd hinder van en zullen gaan aanlopen, afhankelijk van de gebruikte materialen , inderdaad zal omdraaien zijn tijd verlengen zo dat het langer duurt voordat de spreek spoel gaat aanlopen. Wel is het zo dat niet iedereen dat hoeft te doen want anders zit ik straks zonder werk. Deze tip is dan ook niet voor jou bedoelt, want snotneuzen zoals jij die het beter weten zijn er wel meer. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ik heb het nog nooit meegemaakt!, misschien bedoel je luidsprekerconussen van 35 jaar terug met een ophanging van foam,dat zou kunnen. gr hj gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ik heb het nog nooit meegemaakt!, misschien bedoel je luidsprekerconussen van 35 jaar terug met een ophanging van foam,dat zou kunnen. gr hj gr hj we zijn wel effe off topic maar als veteraan kan ik het niet laten om commentaar te leveren Speaker-units met foam van 35 jaar oud zijn niet verzakt, die zijn gewoon op! Verpulverd! Toch heb ik verscheidene keren bij mensen thuis geweest die zeiden: "Goeie boxen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Als de foam ophanging is weggerot , valt de spreekspoel naar beneden, waar hangt hij anders aan vast:? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts