thingman Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Als de foam ophanging is weggerot , valt de spreekspoel naar beneden, waar hangt hij anders aan vast:? Aan de binnenste centreerring natuurlijk... De conus heeft volgens mij altijd twee centreerringen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ja maar die centreerring is van een soort stof , dat is geen rigide massa , om een spreekspoel op zijn plek te houden volgens mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ja maar die centreerring is van een soort stof , dat is geen rigide massa , om een spreekspoel op zijn plek te houden volgens mij Jazeker wel, de binnenste centreerring is in feite datgene wat de spreekspoel juist geheel en al gecentreerd houd in de luchtspleet! Ik zou de anatomie van een dynamische luidsprekerunit maar eens heel goed gaan bestuderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ja maar die centreerring is van een soort stof , dat is geen rigide massa , om een spreekspoel op zijn plek te houden volgens mij Beste, Volgens mij dus wel, is het onderdeel van.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Volgens mij houdt de buitenste rubberophanging de konus gecentreerd, en is het stoffen gedeelte een soort in en uitsslag ophanging(extra geleiding). gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Volgens mij houdt de buitenste rubberophanging de konus gecentreerd, en is het stoffen gedeelte een soort in en uitsslag ophanging(extra geleiding). Wat ik al zei: volgens mij moet je dynamischeluidsprekeranatomieles gaan volgen! Einde discussie over de volgensmijanatomie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Hey thingman , je wilt toch niet dat ik zon ding ga slopen , als ik een afgekeurde op dit moment in huis had had ik dat al gedaan . Laten we het eens aan een luidsprekerfabrikant vragen ? Oh shit in nl hebben we er geen een. Nou laten ze dan beide voor de centrering zorgen , dan nog heb ik met een rubberconusophanging nog nooit van een verzakking gehoord. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ja maar die centreerring is van een soort stof , dat is geen rigide massa , om een spreekspoel op zijn plek te houden volgens mij Dit is de eerste Volgens mij houdt de buitenste rubberophanging de konus gecentreerd, en is het stoffen gedeelte een soort in en uitsslag ophanging(extra geleiding). gr hj Dit is de tweede En volgens mij heb ik het echt aan de hand gehad en was een kwart slag draaien de oplossing, dit bij een unit van 200 euro per stuk...duur genoeg... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Merk en type unit? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Aanlopen zal natuurlijk niet zo snel gebeuren, maar vooral bij units met hoge uitslag is het zeker een issue. http://www.adireaudio.com/Files/DriverOrientation.pdf Weer wat te lezen zou ik zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Anders zou een woofer ook vanzelf doorzakken, na verloop van tijd. De zwaartekracht werkt immers altijd in dezelfde richting op je speakers (tenzij je ze af en toe op de kop zet natuurlijk)... Dat doet ie ook bij heel soepele conusophangingen. Die kennis komt van Elektuurwetenschappers en ook van mezelf. De remedie is om elke 2 jaar de unit een kwartslag of halve slag te draaien. En hoeveel mensen doen dat ook daadwerkelijk? En hoeveel van die mensen die dat niet doen (volgens mij zijn dat er heel veel) hebben daadwerkelijk last van doorzakkende woofers? Ik had er in ieder geval ook nog nooit van gehoord. Ik kan me voorstellen dat het bij heel grote woofers wel een rol speelt na vele jaren. Bij mensen gaat het immers ook hangen na vele jaren... Maar de meeste mensen hebben niet zulke grote woofers in hun speakers. Meestal houdt het bij 20cm wel op. Hebben dat soort kleine woofertjes er ook last van? Die zijn toch te licht lijkt me... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Beste Stefk, Zijn de woofertjes voorzien van een afdekkend stofkapje, zodat er normaal gesproken geen vuiltjes in de magneetspleet kunnen komen? Of zijn ze voorzien van een fase-plug (kegel) en kan er mogelijk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Mijn oom heeft de orgineleJBL L100 met conus van 12 inch. hangt niet scheef en is nog nooit een slag gedraaid. Zijn er dan NOG oudere speakers die dit euvel wel vertonen. Of klopt het dan toch "they dont make em like they used to" Wellicht toch geen beste drivers met wellicht te zwaar conus materiaal. ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. So i stick with henrie on this one. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Is dat een familything, dat JBL verhaal. gr hj Hoeveel JBLs zitten er in de familie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 april 2007 Author Report Share Posted 29 april 2007 Blijkbaar heeft mn niet echt mijn laatste antwoord(gisteren) gelezen Neuzelen jullie maar lekker verder over aanlopen doorzakken enz, de manier waarop dit aant gebeuren is, komt sterk in de buurt waarom sommige mensen een topic niet meer doorlezen sorry maar dit wou ik nu eens effe kwijt Om het nog eens effe te herhalen, hij werkt terug !!!! raar maar waar Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Is dat een familything, dat JBL verhaal. gr hj Hoeveel JBLs zitten er in de familie? erg veel. Ouwe en nieuwe. moet jij raden waar het bij ons op verjaardagen over gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 jij hebt de mooiste zeker , hoe is de geluidskwaliteit na al die jaren eigenlijk, onveranderd? gr hj Sommige typen condensatoren drogen op , zeer zeker als ze in de signaal weg zitten(bijv bij een tweeter) , lijkt me dat een probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 wij zijn tot de conclusie gekomen dat 20 jaar de max is voor met neme condensatoren. Het echt oude geluid (1960/70) is voor die tijd fenomenaal voor nu erg achterhaals maar wel levendig en behoorlijk laag. In de mid tijd. 1980/90 zijn de toppers gemaakt. (xpl serie Ti serie en uiteraard mijn century golds. de eerste everest zeg het licht en de eerste K serie. Vanf de overname van Harman vond ik alleen de nieuwe Ti serie interssant en de nieuwe Array en everest. maar dat zijn uitzonderingen. feit blijft wel dat bijv zo'n northridge E100 enorm veel speaker geeft voor het geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Die condensatoren zou je kunnen vervangen, en verder ophanging vd konus ,als het van foam is gemaakt ,rot dat natuurlijk ook een keer weg of valt dat mee ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 En hoeveel mensen doen dat ook daadwerkelijk? En hoeveel van die mensen die dat niet doen (volgens mij zijn dat er heel veel) hebben daadwerkelijk last van doorzakkende woofers? Ik had er in ieder geval ook nog nooit van gehoord. Ik kan me voorstellen dat het bij heel grote woofers wel een rol speelt na vele jaren. Bij mensen gaat het immers ook hangen na vele jaren... Maar de meeste mensen hebben niet zulke grote woofers in hun speakers. Meestal houdt het bij 20cm wel op. Hebben dat soort kleine woofertjes er ook last van? Die zijn toch te licht lijkt me... Ik heb een setje Kef speakers uit 1972 met van die 20cm bextrene woofers. Die moeten periodiek gekeerd worden vanwege de zeer soepele ophanging. De meegaandheid van de ophanging is namelijk het criterium en niet het formaat. De mensen die het niet doen met zo'n unit als uit mijn voorbeeld hier, zullen 'm aan de straat zetten in de veronderstelling dat ie kapot is gegaan... De dommerikken... Mijn oom heeft de orgineleJBL L100 met conus van 12 inch. hangt niet scheef en is nog nooit een slag gedraaid. Zijn er dan NOG oudere speakers die dit euvel wel vertonen. Of klopt het dan toch "they dont make em like they used to"Wellicht toch geen beste drivers met wellicht te zwaar conus materiaal. ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. So i stick with henrie on this one. Hele hoge Qms toch? Zo'n JBL-unit gaat inderdaad niet doorzakken vanwege de minimale meegaandheid van de ophanging. Heeft minder met kwaliteit te maken en meer met ontwerpfilosofie. Stick with Henrie on that one! Against all odds if necessary... Blijkbaar heeft mn niet echt mijn laatste antwoord(gisteren) gelezen Neuzelen jullie maar lekker verder over aanlopen doorzakken enz, de manier waarop dit aant gebeuren is, komt sterk in de buurt waarom sommige mensen een topic niet meer doorlezen sorry maar dit wou ik nu eens effe kwijt Om het nog eens effe te herhalen, hij werkt terug !!!! raar maar waar We weten al dat ie werkt, Stef, vandaar dat jouw originele vraag nu niet meer relevant is en mensen verder praten over wat er voort is gekomen uit je prachtige en inspirerende vraagstelling... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 En hoeveel mensen doen dat ook daadwerkelijk? En hoeveel van die mensen die dat niet doen (volgens mij zijn dat er heel veel) hebben daadwerkelijk last van doorzakkende woofers? Ik had er in ieder geval ook nog nooit van gehoord. Ik kan me voorstellen dat het bij heel grote woofers wel een rol speelt na vele jaren. Bij mensen gaat het immers ook hangen na vele jaren... Maar de meeste mensen hebben niet zulke grote woofers in hun speakers. Meestal houdt het bij 20cm wel op. Hebben dat soort kleine woofertjes er ook last van? Die zijn toch te licht lijkt me... Ik heb een setje Kef speakers uit 1972 met van die 20cm bextrene woofers. Die moeten periodiek gekeerd worden vanwege de zeer soepele ophanging. De meegaandheid van de ophanging is meer het criterium dan het formaat. De mensen die het niet doen met zo'n speaker als uit mijn voorbeeld hier zetten 'm aan de straat in de veronderstelling dat ie kapot is gegaan... Lijkt met dat het ook met het gewicht van de conus te maken heeft. En inderdaad ook de soepelheid van de ophanging. Gelukkig heb ik JBL's Ok, wel met foam-ophanging... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Deze firma maakt een konus centrering(hulde aan thing man ), uit zijde draad,om de soepelheid te verhogen neem ik aan .FREAKY http://www.duelundaudio.com/startside.htm kijk onder speaker DCA 2.0 Trouwens zo wie so heel aparte firma ,ik ben op dit moment hun handgemaakte (dure weerstanden) weerstanden aan het testen gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 En hoeveel mensen doen dat ook daadwerkelijk? En hoeveel van die mensen die dat niet doen (volgens mij zijn dat er heel veel) hebben daadwerkelijk last van doorzakkende woofers? Ik had er in ieder geval ook nog nooit van gehoord. Ik kan me voorstellen dat het bij heel grote woofers wel een rol speelt na vele jaren. Bij mensen gaat het immers ook hangen na vele jaren... Maar de meeste mensen hebben niet zulke grote woofers in hun speakers. Meestal houdt het bij 20cm wel op. Hebben dat soort kleine woofertjes er ook last van? Die zijn toch te licht lijkt me... Ik heb een setje Kef speakers uit 1972 met van die 20cm bextrene woofers. Die moeten periodiek gekeerd worden vanwege de zeer soepele ophanging. De meegaandheid van de ophanging is namelijk het criterium en niet het formaat. De mensen die het niet doen met zo'n unit als uit mijn voorbeeld hier, zullen 'm aan de straat zetten in de veronderstelling dat ie kapot is gegaan... De dommerikken... Mijn oom heeft de orgineleJBL L100 met conus van 12 inch. hangt niet scheef en is nog nooit een slag gedraaid. Zijn er dan NOG oudere speakers die dit euvel wel vertonen. Of klopt het dan toch "they dont make em like they used to"Wellicht toch geen beste drivers met wellicht te zwaar conus materiaal. ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. So i stick with henrie on this one. Hele hoge Qms toch? Zo'n JBL-unit gaat inderdaad niet doorzakken vanwege de minimale meegaandheid van de ophanging. Heeft minder met kwaliteit te maken en meer met ontwerpfilosofie. Stick with Henrie on that one! Against all odds if necessary... Blijkbaar heeft mn niet echt mijn laatste antwoord(gisteren) gelezen Neuzelen jullie maar lekker verder over aanlopen doorzakken enz, de manier waarop dit aant gebeuren is, komt sterk in de buurt waarom sommige mensen een topic niet meer doorlezen sorry maar dit wou ik nu eens effe kwijt Om het nog eens effe te herhalen, hij werkt terug !!!! raar maar waar We weten al dat ie werkt, Stef, vandaar dat jouw originele vraag nu niet meer relevant is en mensen verder praten over wat er voort is gekomen uit je prachtige en inspirerende vraagstelling... minimale meegaandheid. mwah een uitslag van 20mm kunnen ze hanteren vind ik erg netjes. Die condensatoren zou je kunnen vervangen, en verder ophanging vd konus ,als het van foam is gemaakt ,rot dat natuurlijk ook een keer weg of valt dat mee ? Ik heb nog nooit een jbl gezien met verotte randen. Goed onderhouden denk ik dus zo weinig mogelijk aan doen. zal wel meevallen dus. op lansing heritage zie je wel eens ouwe jbls die 20 jaar in een schuur gestaan hebben en die zijn dan ook nog goed. (ook wel eens niet natuurlijk.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Ik heb nog nooit een jbl gezien met verotte randen. Goed onderhouden denk ik dus zo weinig mogelijk aan doen. zal wel meevallen dus. op lansing heritage zie je wel eens ouwe jbls die 20 jaar in een schuur gestaan hebben en die zijn dan ook nog goed. (ook wel eens niet natuurlijk.) De reden is waarschijnlijk dat die units een "multiple roll" conusophanging hebben van ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Sorry jongens, maar ik heb dus w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts