spido Posted 27 april 2007 Report Share Posted 27 april 2007 Sommigen zijn voorstanders van signaalkabels ("interlinks") en vermogenskabels (bijv. luidsprekerkabels) die gevlochten zijn uit een aantal dunne kabeltjes. Ik heb gezocht naar een logische, technische verklaring voor die voorkeur, maar die kon ik niet vinden. De weinige luister-ervaring die ik met gevlochten kabels heb, maakte het voor mij evenmin duidelijk waarop die voorkeur is gebaseerd. In de computertechniek worden wel getwiste paren signaalkabeltjes toegepast: de zgn. "twisted pair" techniek. http://nl.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair Twisted pair is een veel voorkomende kabel waarbij de draden per paar rond elkaar zijn gewonden met de bedoeling om elektromagnetische interferentie ("overspraak") te vermijden. Unshielded twisted pair (UTP) heeft geen elektromagnetische afscherming ("shield"). Het is het belangrijkste type kabel voor telefonie en wordt heel veel gebruikt voor computernetwerken. Shielded twisted pair (STP) heeft een elektromagnetische afscherming ("shield") per aderpaar, en daardoor het minste last van elektromagnetische interferentie. Het werd veel gebruikt voor token ring netwerken. Foiled twisted pair (FTP) De FTP kabel is eigenlijk een UTP kabel omringd door een folie ("shield") waardoor de bescherming tegen elektromagnetische interferentie toeneemt. De werking van een getwist paar berust op het principe dat een dergelijke kabel in een (homogeen) elektromagnetisch stoorveld gemiddeld geen lus-oppervlakte heeft en het stoorveld dus geen stoorspanning kan induceren. De inductiespanning die in Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 We moesten elkaar helpen de vraag helder te krijgen als deze niet duidelijk was. Waar wil je wat over horen van je medemens. . Het eerste stuk . Het tweede stuk . Wil je een mening over dhr. Jonker . Vraag je naar de bekende weg. . Een combi van deze 4. . Wat is je eigen mening Ik heb al eens ergens gelezen dat 100 meter nog geen verschil moet uitmaken, was toch ook een aardige techneut, die wel forumt. Dus ja wie moet ik nu geloven. Voor de rest geen inhoudelijke bijdrage. Gebruik normaal afgeschermde kabels, zonder al teveel poespas. Normaal is volgens mij goed genoeg. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 klopt wel dat het skin effect niet word tegengegaan door de ongeisoleerde aders te twisten. Bij elkaar word het gewoon een grote ader. Heb ik nooit begrepen vanaf dat het bedacht werd. ik ben meer benieuwd of massief voor of na delen heeft tov gebundelde losse draden. maar goed dat heb ik al tich keer gevraagd en w.s. weet niemand het. dus back on topic dan maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Dat heel erg veel argumenten worden gebruikt die op geen enkele manier ook maar van toepassing zouden kunnen zijn op het fenomeen audio kabel lijkt me haast een open deur. As je claims van fabrikanten leest over hun draad sla je soms stijl achterover, een op marketing gerichte technobabbel waar geen draad aan vast te knopen is. Denk inderdaad dat gezien de geringe afstanden die we met onze draden moeten overspannen heel erg veel problemen niet eens kunnen ontstaan, wat wel blijft is dat er verschillen hoorbaar zijn. Vooral verzilverde - vertind kan ook voorkomen - draadjes zijn berucht om hun verstorende invloed op het geluidssignaal, deze afwijking wordt als voordeel gebracht - met enorm succes overigens - omdat het effect op de weergave kan zijn dat het hoog meer aanwezig lijkt te zijn. Vaak is de positieve beoordeling van dit verschijnsel te wijten aan een in het hoog slecht presterende speaker, waardoor het kan lijken dat er een betere detailweergave onststaat. Na een lange weg van zoeken en vergelijken in het wereldje van de hifi kabelaars, ben ik inmiddels overgestapt naar signaalkabels uit het professionele circuit, in dit wereldje wordt een aardig stuk zinniger omgegaan met deze materie en waarom zou een draadje dat een fantastische opname kan bewerkstelligen niet voldoen in een weergave situatie ? Mijn indruk is dat er een markt wordt gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 UTP achtige kabel is wel even voor een 'ietsie' anders doel! Frequenties liggen veeeeeeeeel hoger. Voor de paar khz van Audio heb je aan een gewoon stukje koper genoeg om dat 99.9% zo goed als 't erin ging d'r ook weer uit te laten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 ik ben meer benieuwd of massief voor of na delen heeft tov gebundelde losse draden. maar goed dat heb ik al tich keer gevraagd en w.s. weet niemand het. dus back on topic dan maar. Belangrijk onderscheid is de handelbaarheid van de kabel, een massieve draad is bij grotere diameters nogal lastig op of uit te rollen................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 ik ben meer benieuwd of massief voor of na delen heeft tov gebundelde losse draden. maar goed dat heb ik al tich keer gevraagd en w.s. weet niemand het. dus back on topic dan maar. Belangrijk onderscheid is de handelbaarheid van de kabel, een massieve draad is bij grotere diameters nogal lastig op of uit te rollen................... Ja, maar dat geldt soms ook wel voorkabels met losse draden. Als er dikke isolatie omheen zit, of de draadjes zijn heel strak samengeperst, dan kan zo'n kabel ook heel stug zijn. Ps. laatst nog ongeveer 1m kabel van 1 x 240mm^2 in m'n handen gehad. Gemaakt van samengeslagen koperdraden. Niet massief dus, maar je kan het (met de hand) met geen mogelijkheid buigen hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Spido, Zonder te willen zeuren of ergens de fik in te willen steken, komt er een vraag bij me op. Dit lijkt me bij uitstek een onderwerp waarbij ik denk dat je naar de bekende weg vraagt. En volgens mij weet je ook het antwoord ook wel. Klopt dit? Of zit ik er helemaal naast? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 waarschijnlijk weet hij het wel en heeft een eigen mening die hier weer voor gedoe zal zorgen. mijn advies. laat het een LEUKE discussie worden zodat de nieuwelingen wat kunnen leren. op school word alle stof ook ieder jaar herhaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 ik ben meer benieuwd of massief voor of na delen heeft tov gebundelde losse draden. maar goed dat heb ik al tich keer gevraagd en w.s. weet niemand het. dus back on topic dan maar. er zijn wel forumers die jou antwoord kunnen geven op je vraag, maar heeft het wel zin hear. en dan het volgende al zou het een perfect antwoord zijn,wat ga je ermee doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ik heb het op het concurrerend forum wel eens aan Ruud 13 gevraagd en die zag het voordeel niet. In een oud boek van John Crabble heb ik echter wel eens gelezen dat twisten al lang gebruikt wordt als een vorm van afscherming. Los van dit alles heb ik Kimber PBJ kabels en daar ben ik zeer tevreden mee. Een iets heldere kabel (sorry Jacco). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 april 2007 Author Report Share Posted 28 april 2007 Spido, Zonder te willen zeuren of ergens de fik in te willen steken, komt er een vraag bij me op. Dit lijkt me bij uitstek een onderwerp waarbij ik denk dat je naar de bekende weg vraagt. En volgens mij weet je ook het antwoord ook wel. Klopt dit? Of zit ik er helemaal naast? Groet, Jacco Beste Jacco, Wat ik weet, denk en vind van gevlochten kabeltjes en kabels, heb ik in de eerste zinnen van de openingsbijdrage vermeld. Ik vermeldde er echter niet bij dat ik ooit een vergelijkende luistersessie meemaakte, waarbij ongeveer de helft van het panel weergave via gevlochten luidsprekerskabel beter of mooier vond, en de andere helft die via normale luidsprekerkabel. Ik behoorde tot die laatste groep. Maar wat z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Ik vermeldde er echter niet bij dat ik ooit een vergelijkende luistersessie meemaakte, waarbij ongeveer de helft van het panel weergave via gevlochten luidsprekerskabel beter of mooier vond, en de andere helft die via normale luidsprekerkabel. Doel je op de eerste beluistering van de speksteen PP's in Hilversum bij Bas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 april 2007 Author Report Share Posted 28 april 2007 Beste Rein! Daar was ik niet bij, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Wat voor luistersessie was het dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Het verschil met een dropveter hoorde ik indertijd duidelijk op Quad 34/306 en nog meer op een CJ 17LS/11a. Ik vond het mooier maar dat kan een kwestie van smaak zijn. De Kimber is zeker niet warm te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Hallo Spido... aangezien het hier toch min of meer over mijn kabels gaat moet ik even uitleggen hoe die tot stand zijn gekomen... Ik speelde lang geleden met mijn Kappa 9'ns op (uiteraard) een stereo Array eindvesterker. Ik gebruikte daar van dat stranded draad voor 4 mm2 dacht ik. Omdat ik vaak ik audiobladen las over de "enorme" verbeteringen die mogelijk waren, kwam ik op het idee om zelf eens wat te gaan bouwen. Op de VAD show was ik in die tijd bij een lezing van een Mijnheer van Holfi die erg enthousiast vertelde over massief koperdraad in katoen. Dat gewoon twisten en klaar was je... een superkabel. Ik heb dus draad gestript en dat in een katoenen hoes gestopt. Omdat dat niet precies bracht wat ik wilde heb ik dat draad nog eens doorgeknipt en dubbel gebruikt. Hier stopte de ontwikkeling en kocht ik toch maar weer andere draden Oehlbach. Ook van dan stranded spul, maar dan zuurstofvrij. Dat was zo mogelijk nog slechter. Het leek wel of m'n hoog helemaal weg was en het laag enorm flubberrig. Toen ben ik in de audiobladen allerlei test gaan verzamelen. Van de hele wereld, want Duitsers testen anders dan Engelsen b.v. Toch viel me uit al die testen een aantal dingen op n.l.: 1. Massief klinkt beter dan stranded (dynamischer) 2. Dunne draden laten een sprankelender hoog horen. 3. Gevlochten draden kregen algemeen een heel goede waardering. 4. De kwaliteit van het geleidermateriaal en isolatie kwam in de testen vrijwel niet als beter of slechter naar boven. Ik heb toen 8 draden van 1 mm2 met hittebestendig PVC gevlochten op de manier zoals Array dat nu ook doet. Dit was dus een duidelijke verbetering. Maar... nog steeds niks gemeten. Omdat ik regelmatig kontact had met de mensen van Array ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 april 2007 Author Report Share Posted 29 april 2007 Beste Hans, Die SS20's waren toen nog niet uit-ontwikkeld, nietwaar? Hebben jullie toen niet de meeste tijd naar de Kings geluisterd? En was dat niet ook beurtelings via gevlochten kabel en normale kabel? Hebben jullie (je broer en jij, bedoel ik) wel eens vergelijkende metingen gedaan aan luidsprekers, aangestuurd via gevlochten kabel en normale kabel? Spectrumanalyse, blokgolfweergave, bursts, decay spectrum, wellicht? Iets moet toch het klankverschil in beeld kunnen brengen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 ...en kocht ik toch maar weer andere draden Oehlbach. Ook van dan stranded spul, maar dan zuurstofvrij. Ik heb laats een stukje gelezen over zuurstofvrij koper. Door het productieproces zitten daar meer sporen van andere verontreinigingen in. Het elektrische geleidingsvermogen was door de verontreinigingen bij zuurstofvrij koper ook iets lager dan van zuiverder (maar zuurstofhoudend) koper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 ...en kocht ik toch maar weer andere draden Oehlbach. Ook van dan stranded spul, maar dan zuurstofvrij. Ik heb laats een stukje gelezen over zuurstofvrij koper. Door het productieproces zitten daar meer sporen van andere verontreinigingen in. Het elektrische geleidingsvermogen was door de verontreinigingen bij zuurstofvrij koper ook iets lager dan van zuiverder (maar zuurstofhoudend) koper. oh ja bedankt ricard nu weet ik helemaal niet meer wat voor snoer ik moet aanschaffen. heb net mijn hybrid van den hul omgeruild met een 4mm2 ofc en nu dit weer. (zie het cynisme hier aub en vat het niet op als een aanval) In wat voor draad zit nu puur koper dan , en dan bedoel ik 100% ik denk nergens toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 ...en kocht ik toch maar weer andere draden Oehlbach. Ook van dan stranded spul, maar dan zuurstofvrij. Ik heb laats een stukje gelezen over zuurstofvrij koper. Door het productieproces zitten daar meer sporen van andere verontreinigingen in. Het elektrische geleidingsvermogen was door de verontreinigingen bij zuurstofvrij koper ook iets lager dan van zuiverder (maar zuurstofhoudend) koper. oh ja bedankt ricard nu weet ik helemaal niet meer wat voor snoer ik moet aanschaffen. heb net mijn hybrid van den hul omgeruild met een 4mm2 ofc en nu dit weer. (zie het cynisme hier aub en vat het niet op als een aanval) In wat voor draad zit nu puur koper dan , en dan bedoel ik 100% ik denk nergens toch? Gebruik een setje Analysis Plus Oval 9 en je bent, zeker weten, van alle ellende verlost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 (edited) Beste Hans, Die SS20's waren toen nog niet uit-ontwikkeld, nietwaar? Hebben jullie toen niet de meeste tijd naar de Kings geluisterd? En was dat niet ook beurtelings via gevlochten kabel en normale kabel? Hebben jullie (je broer en jij, bedoel ik) wel eens vergelijkende metingen gedaan aan luidsprekers, aangestuurd via gevlochten kabel en normale kabel? Spectrumanalyse, blokgolfweergave, bursts, decay spectrum, wellicht? Iets moet toch het klankverschil in beeld kunnen brengen? 't lijkt wel of je erbij was... Toen je er nog niet was hebben we naar de SS20 geluisterd. Ik vond dat d Edited 29 april 2007 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 april 2007 Report Share Posted 29 april 2007 Spido, Zonder te willen zeuren of ergens de fik in te willen steken, komt er een vraag bij me op. Dit lijkt me bij uitstek een onderwerp waarbij ik denk dat je naar de bekende weg vraagt. En volgens mij weet je ook het antwoord ook wel. Klopt dit? Of zit ik er helemaal naast? Groet, Jacco Beste Jacco, Wat ik weet, denk en vind van gevlochten kabeltjes en kabels, heb ik in de eerste zinnen van de openingsbijdrage vermeld. Ik vermeldde er echter niet bij dat ik ooit een vergelijkende luistersessie meemaakte, waarbij ongeveer de helft van het panel weergave via gevlochten luidsprekerskabel beter of mooier vond, en de andere helft die via normale luidsprekerkabel. Ik behoorde tot die laatste groep. Maar wat z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Als je gaat vlechten, verlaagt de inductie per meter en dat is samen met de serieweerstand de grote boosdoener. Zelfinductie en serieweerstand dus. De capaciteit van de transmissielijn zou niets mogen uitmaken, Jacco, de meeste audiofabrikanten hebben jaren geleden de Wet van Ohm afgezworen. Deze wet is ongunstig voor de verkoopscijfers en bijgevolg fout. Elk jaar worden er in de high-end industrie volkomen nieuwe fenomenen ontdekt die Ohm (en Maxwell, en vriendjes) doen verbleken en die objectief meetbaar beter zijn voor de cashflow. Overigens speelt de capaciteit van gevlochten luidsprekerkabels wel een rol. Hang eens een paar meter gevlochten Kimber aan een oude Naim versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 de meeste audiofabrikanten hebben jaren geleden de Wet van Ohm afgezworen. Deze wet is ongunstig voor de verkoopscijfers en bijgevolg fout. Elk jaar worden er in de high-end industrie volkomen nieuwe fenomenen ontdekt die Ohm (en Maxwell, en vriendjes) doen verbleken en die objectief meetbaar beter zijn voor de cashflow. Zoals in vele andere branches met allerlei andere wetten en vaststaande gegevens ook wordt omgegaan, kijk hiervoor eens naar de commercials van voedingsmiddelen en geneesmiddelen.............. Vrijwel alle claims dienen omzetverhoging als hoogste doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts