Jump to content

Gevlochten snoeren en kabels

spido
 Share

Recommended Posts

Als je gaat vlechten, verlaagt de inductie per meter en dat is samen met de serieweerstand de grote boosdoener. Zelfinductie en serieweerstand dus. De capaciteit van de transmissielijn zou niets mogen uitmaken,

Jacco,

de meeste audiofabrikanten hebben jaren geleden de Wet van Ohm afgezworen. Deze wet is ongunstig voor de verkoopscijfers en bijgevolg fout. Elk jaar worden er in de high-end industrie volkomen nieuwe fenomenen ontdekt die Ohm (en Maxwell, en vriendjes) doen verbleken en die objectief meetbaar beter zijn voor de cashflow.

Overigens speelt de capaciteit van gevlochten luidsprekerkabels wel een rol. Hang eens een paar meter gevlochten Kimber aan een oude Naim versterker :lol:

En dat zegt dan alles over het gedrag van de uitgangsimpedantie van die versterker?

Verder een helder verhaal en ik ben bang dat je gelijk hebt.

Leuk weer eens iets van je te lezen, Werner.

Groet,

Jacco

En dat zegt dan alles over het gedrag van de uitgangsimpedantie van die versterker?

Nee, wel over de stabiliteitsmarge.

Wat op zich weer niets zegt over de kwaliteit want Naim specifieert doodleuk een minimum aan inductantie in de te gebruiken kabel.

Nee, wel over de stabiliteitsmarge.

Aha, lusversterkingsproblemen. Of een emittervolger die capacitief wordt belast.

Wat op zich weer niets zegt over de kwaliteit want Naim specifieert doodleuk een minimum aan inductantie in de te gebruiken kabel.

En hoeveel is dat?

Groet,

Jacco

Wat voor soort kabel zou nu technisch gezien het best te gebruiken zijn voor audio, exotische materialen ,zilver /goud of bandbreedte beperking (mit, transparent), massief , litze?

gr :( hj :D

Of is het allemaal flauwekul, technisch gezien?

Dat kun je niet zonder meer stellen. Het hangt af van de bron en de belasting. Maar als die goed zijn ontworpen, dwz spanningsbronsturing en een mooi vlakke (of vlak genoeg en dat is dan weer gerelateerd aan de te overbruggen afstand) belastingsimpedantie, moet je gewoon dik genoeg draad gebruiken. Dat mag ook koper van de Gamma zijn. Het mag ook goud zijn of zilver, whatever you like.

Filtering is dubieus en zou je moeten mijden.

Groet,

Jacco

Zijn volgens jou 1,4 mm doorsnee luchtspoelen dan ruim voldoende voor in het filter vd speaker, voor zowel in het basbereik als het middengebied , of zou je voor de bas naar 2 mm doorsnee moeten?

Ik zou voor zo min mogelijk verlies gaan, dus 2 mm. Maar of dat het meest verstandig is in het uiteindelijke ontwerp, weet niemand.

Groet,

Jacco

ik heb nu 1,4 voor het midden , speelt goed ,maar ik ben nu bezig met een 3 weg en die 2mm spoelen zijn een stuk duurder, dus als ik het met 1,4 afkan dan graag, ik ga het wel een keer testen, ik vroeg me alleen af of theoretisch gezien 1,4 mm voldoende is voor de stroom die er doorgaat.

trouwens daar komt bij dat de spreekspoel die ook in de signaal weg zit misschien tiendes van een mm dik is ,dus waarom zou je zoveel geld uitgeven voor die 2 mm spoel , de geleiding wordt toch bepaald door het dunste gedeelte?

ik heb nu 1,4 voor het midden , speelt goed ,maar ik ben nu bezig met een 3 weg en die 2mm spoelen zijn een stuk duurder, dus als ik het met 1,4 afkan dan graag, ik ga het wel een keer testen, ik vroeg me alleen af of theoretisch gezien 1,4 mm voldoende is voor de stroom die er doorgaat.

Tsja, dat zou je dan moeten uitrekenen. Van een afstand kan ik dat natuurlijk niet inschatten. Van die spoelen heb je toch wel wat gegevens? Ohmse weerstand enzo, of je meet het even met een multimeter.

trouwens daar komt bij dat de spreekspoel die ook in de signaal weg zit misschien tiendes van een mm dik is ,dus waarom zou je zoveel geld uitgeven voor die 2 mm spoel , de geleiding wordt toch bepaald door het dunste gedeelte?

Wat je wilt bereiken is dat het spanningsbron-gedrag van de eindversterker (als ie stabiel is etc etc) wordt gekopieerd tot op de aansluitdraden van de driver. Door passief te filteren, lukt dit maar ten dele. De spanning van de bron moet zo 1:1 mogelijk overgezet worden op de klemmen van de driver. Het ideaal zou zijn een spanningsbron daar op die plaats zo dicht mogelijk bij de driver. Dan dempt ie de zwabberende conus ook het best. En "eet" ie vervormingsstroomcomponenten op die door het niet-lineaire gedrag van de driver worden veroorzaakt.

Groet,

Jacco

je praat over een 10 mh spoel 1,24 ohm deze is 1,4 mm , of ik zou deze kunnen gebruiken'

10 mh (mundorf maakt ze niet groter bij 2 mm) 2mm dus 0,68 ohm.

Is die 1,4 dan voldoende ?

Nu ik je verhaaltje zo lees snap ik ook dat je meer ziet in aktieve systemen! Maar daar hebben we toch stabiele eindtrappen voor om de speaker onder controle te houden, dus kun je ook passief filteren, die ML van mij stuurt alles aan , overigens heeft het filter ook grote invloed over de mate van controle van de konus is mijn idee.

En dan heb ik nog een vraag zou technisch gezien een foliespoel beter zijn voor in een speakerfilter, is daar technisch bewijs voor, dan heb ik het niet over"audiofiel" gehoormatig bewijs

je praat over een 10 mh spoel 1,24 ohm deze is 1,4 mm , of ik zou deze kunnen gebruiken'

10 mh (mundorf maakt ze niet groter bij 2 mm) 2mm dus 0,68 ohm.

Is die 1,4 dan voldoende ?

Nu ik je verhaaltje zo lees snap ik ook dat je meer ziet in aktieve systemen!

Exactomundo! De controle is weg, althans voor het grootste deel dan toch. Die spoelen staan doorgaans in serie tussen de driver en bron en zo gaat de dempingsfactor helemaal weg. Een voorzichtige afschatting:

Met de 1,24 Ohm zul je nooit ente nimmer boven de 8/1,24 = 6,5 aan dempingsfactor uitkomen. De sturende versterker hoeft dan ook niet meer dempingsfactor te hebben dan zeg 65. De rest is overkill. Bij die andere spoel van 0,68 Ohm, wordt de dempingsfactor een krappe 12. Een versterker van 120 aan depingsfactor volstaat dan.

het dempen van de speaker wordt begrensd door de serieweerstand van de spoel in dit geval en daarom wil ik inderdaad actieve systemen.

En dan heb ik nog een vraag zou technisch gezien een foliespoel beter zijn voor in een speakerfilter, is daar technisch bewijs voor, dan heb ik het niet over"audiofiel" gehoormatig bewijs

Work in progress. ;)

Groet,

Jacco

Toch is het volgens mij beter om versterkers met een zo hoog mogelijke dempingsfactor te kiezen , in al die revieuws over die ML 33 H , grote krells , worden ze geroemd om hun controle over de speakers, of heeft dat dan meer met het vermogen te maken? , die ML 431 levert ongeveer hetzelfde vermogen als de 33H bij het clippingpunt, toch levert de 33H veel meer controle over de speaker vinden ze (en hun niet alleen), de dempingsfactor ervan kon ik nergens vinden, die vande 431 is groter dan 400.

De spoelen(weerstandswaardes) van die speakerfilters weet ik niet natuurlijk niet precies

:D Beste,

Zoals Hans al aangeeft,is het misschien ook beter om in een andere topic deze vragen te stellen,kunnen dan ook andere geinteresseerde forumleden met vragen en reakties uitgebreider communiceren. ;)

Even ter info: De dempingsfaktor bij versterkers is ook frequentie afhankelijk.Voor klasse A gelden andere formules als voor klasse AB etc.om de uitgangsadmittantie te berekenen,evenals voor bi-polaire torren of (mos)(j)-fets.

:);)

Een versterker controle over de speakers? Ja diktators zijn het ... :D

Het zit toch wel wat anders zoals Jacco ook al aangaf. Versterkers met een hoge dempingsfactor zijn minder gevoelig voor het grillige impedantieverloop van sommige speakers en zijn beter in staat om de uitgangspanning constant te houden. Dat zien speakers nou eenmaal graag.

;)

Ja missschien moet deze discussie ook maar verhuizen, zoals ik het bekijk ik heb niet echt een elektronica achtergrond, vanuit mijn gedachte is dan hoe hoger de spoelserieweerstand des te hoger de totale imp. des te makkelijker krijgt de versterker het, dus dan zou je een spoel moeten nemen met een hoge weerstand juist?

...vanuit mijn gedachte is dan hoe hoger de spoelserieweerstand des te hoger de totale imp. des te makkelijker krijgt de versterker het, dus dan zou je een spoel moeten nemen met een hoge weerstand juist?

Juist jij zou eigenlijk moeten weten welke invloed een hoge serieweerstand van de spoel heeft op de totale Q van het luidsprekersysteem, en welke invloed die Q heeft op de kwaliteit van het laag.

Juist jij zou eigenlijk moeten weten welke invloed een hoge serieweerstand van de spoel heeft op de totale Q van het luidsprekersysteem, en welke invloed die Q heeft op de kwaliteit van het laag.

Ja, door de serieweerstand gaat de Qes van de speaker omhoog en het rendement omlaag. Dat dien je mee te nemen in het totaal van het kastontwerp zodat het weer goed uitkomt. Daarom is het meestal niet verstandig om bij een bestaande speaker de spoel te vervangen door een "betere". Je loopt dan het risico dat de totale afstemming de mist in gaat.

;)

3569-a.gif

Hera Jacco, begin maar al vast te meten!

:) mvg RastaPhil

(zie Hear homepage)

Pear Cable bespreking op dit eigenste website!