spido Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 Ideale speaker: twee echte full range drivers waarvan Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 Je kunt, indien nodig, corrigeren voor de z.g.n. "Baffle Step" link doet het niet bij mij. heeft dat te maken met afstraal gedrag of het feit dat je de driver in een bepaalde gesloten ruimte plaatst. Afhankelijk van de golflengte van het geluid en de afmeting van de "baffle" wordt het geluid over een halve bol of een hele bol afgestraald. De totale hoeveelheid te verdelen en afgestraalde energie echter blijft gelijk. Bij de overgang van halve naar hele bol krijg je dus een verzwakking van het geluid. Dat wordt gecompenseerd door alles boven deze frequentie een beetje te verzwakken. Google anders even op Baffle Step om een duidelijkere uitleg te vinden. Je mag dus ook nooit, maar dan ook n Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 De monitorluidspreker in de studio, waarmee de klankbalans van de opname wordt gecontroleerd, is voorzien van bafflestepcorrectie. Als een zanger zingt door een gat in een paneel van 25x50cm hoor je wat er gebeurt als er geen bafflestep correctie wordt toegepast . Je zal bovendien merken dat het geluid niet meer natuurlijk klinkt. Het geluid wordt teveel naar voren gericht, het kan niet meer rondstralen. Gebruik daarom lekker smalle baffles zodat het geluid tot op een zo hoog mogelijke frequentie in het middengebied nog rondstraalt. Gebruik nog liever een luidspreker die over het hele spectrum uniform afstraalt. In dat licht bezien is bafflestep correctie een lapmiddel, slechts nuttig voor een min of meer rechte karakteristiek op de luisteras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 (...) Gebruik nog liever een luidspreker die over het hele spectrum uniform afstraalt. (...) Tsjongejonge, zeg! En dat zo'n vierhonderd jaar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-Jan Dijkstra Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 Tsjongejonge, zeg! En dat zo'n vierhonderd jaar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 (...) Gebruik nog liever een luidspreker die over het hele spectrum uniform afstraalt. (...) Tsjongejonge, zeg! En dat zo'n vierhonderd jaar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 mei 2007 Report Share Posted 12 mei 2007 Als gevolg van de spreidingskarakteristieken van luidsprekerunits bij hogere frequenties, is de invloed van de breedte van baffles verwaarloosbaar (zoals full-range studio-monitoren al vele jaren aantonen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 12 mei 2007 Report Share Posted 12 mei 2007 Met toenemende frequentie begint de driver te bundelen en dan wordt de invloed van de bafflestep inderdaad verwaarloosbaar. Laat de bafflestep nu net plaatsvinden in het gebied waar de driver niet bundelt, bij de meeste kleine tweeweg systemen die op een standaard worden geplaatst zit dit gebied tussen 100 en 1000 Hz met het centrum van de bafflestep rond 300 Hz. Als je bij zo'n 2-weg de bafflestep niet compenseert klinkt het systeem te dun in het lagere middengebied. De mate van benodigde compensatie is afhankelijk van de luisterruimte en voorkeur van de luisteraar. Bij een groot drieweg systeem zit de bafflestep veel lager. Bij een systeem van 35cm breed en 1m hoog zit het centrum van de bafflestep ergens bij 100 Hz. In dat geval is het vaak niet nodig om de bafflestep te compenseren, door kamerresonanties beneden 100 Hz is het juist goed dat de bas wat zwakker wordt weergegeven. Bij beide systemen, in een normale kast, blijf je met het probleem zitten dat het laag rondstraalt, het midden met stijgende frequentie begint te bundelen, de tweeter weer wat minder bundelt daar waar hij begint (vaak rond 2-3kHz) en boven 6000 Hz in toenemende mate weer begint te bundelen. Bepaald geen uniform afstraalgedrag dus. Voor het hoog lossen studiomonitors het vaak op met een waveguide voor de tweeter om het afstraalgedrag bij dat van de middentoner te laten aansluiten. Deze tweeter met waveguide bundelt dan vanaf 3000 Hz frequentieonafhankelijk tot zo'n 10kHz, zodat het afstraalgedrag in samenwerking met de middentoner boven ongeveer 1000 Hz uniform blijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 mei 2007 Report Share Posted 13 mei 2007 Beste Jeroen, De akoestische koppeling van door de luidspreker geproduceerde lage frequenties (t.w. de in-fase reflecties vanaf vloer, plafond en wanden) hebben geen enkele relatie met de bafflegrootte, maar wel met de golflengte. (De betreffende golflengten zijn veel groter dan het baffleformaat.) Voor het tegenovergestelde - de uitdoving / demping a.g.v. akoestische kortsluiting bij dipolen - geldt hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 15 mei 2007 Report Share Posted 15 mei 2007 Beste Jeroen, De akoestische koppeling van door de luidspreker geproduceerde lage frequenties (t.w. de in-fase reflecties vanaf vloer, plafond en wanden) hebben geen enkele relatie met de bafflegrootte, maar wel met de golflengte. (De betreffende golflengten zijn veel groter dan het baffleformaat.) Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Een traditioneel boxsysteem straalt rond bij lage frequenties, dan gaat het om de baffle heen. Maar bij afmetingen ordegrootte kwartgolflengte gaat de baffle al meespelen en kan het geluid niet volledig om de box heen. Bij de 1 meter hoge box is dit effect al zeer groot bij 300 Hz in het verticale vlak en op de luisteras recht voor de box treedt er in combinatie met diffractie dan zelfs al meer dan 6 dB versterking op. Zaken die in de praktijk kunnen worden nagemeten en conform de theorie van Huygens zijn. Voor het tegenovergestelde - de uitdoving / demping a.g.v. akoestische kortsluiting bij dipolen - geldt hetzelfde. Het bafflestep effect bestaat niet bij dipoolsystemen, vanwege de akoestische kortsluiting op 90 graden. Op andere hoeken dan 90 graden is de akoestische kortsluiting niet volledig. Een dipool bestaat uit twee bronnen met tegengestelde fase op enige afstand van elkaar. Slechts op het vlak precies tussen die twee bronnen, 90 graden dus ten opzichte van de lijn die je door de twee bronnen heen kunt trekken, levert de opstelling van deze bronnen een 0=vector als resultaat op. Ook zaken die in de praktijk kunnen worden nagemeten en conform de theorie van Huygens zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 mei 2007 Report Share Posted 15 mei 2007 (...) Slechts op het vlak precies tussen die twee bronnen, 90 graden dus ten opzichte van de lijn die je door de twee bronnen heen kunt trekken, levert de opstelling van deze bronnen een 0=vector als resultaat op. Ook zaken die in de praktijk kunnen worden nagemeten en conform de theorie van Huygens zijn. Beste Jeroen, Een dipoolluidspreker bestaat niet uit tw Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 15 mei 2007 Report Share Posted 15 mei 2007 Het gaat weliswaar om 1 membraan, maar omdat de afmeting van dit membraan niet oneindig klein is vertegenwoordigt dit membraan 2 bronnen in tegenfase op enige afstand van elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 mei 2007 Report Share Posted 16 mei 2007 Beste Jeroen, Dit geldt alleen voor (hogere) frequenties met golflengten waarvan de helft kleiner is dan de afstand tussen voor- en achterzijde. Voor de lagere frequenties (langere golflengtes) geldt het principe van Fresnel. Beginsel van Huygens-Fresnel Met behulp van de interferentiestelling van Thomas Young slaagde Fresnel erin, het beginsel van Huygens uit te breiden. (...) Fresnel verdeelde een golffront in verschillende zones met telkens een weglengte verschil van een halve golflengte. Als in een punt meer elementaire golven aankomen, zullen golven met een weglengteverschil van een halve golflengte elkaar opheffen. Fresnel kon met een integraal (optelling) over al die golven aantonen, dat alleen de rechtdoorgaande of teruglopende golven overblijven. Hiermee was bovenstaand bezwaar 2 opgeheven. Het bezwaar 1 van de ontbrekende teruglopende golf werd later opgelost door Gustav Robert Kirchhoff (1824 – 1887). http://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Huygens Overigens gedraagt lucht zich iets trager (d.i. meer volhardend in zijn beweging) dan licht, waardoor m.n. bij grote amplituden asymmetrische drukverdelingen aan weerszijden van het membraan ontstaan. Bovendien heeft geluid een single-ended karakter (alleen de positieve drukpulsen hebben effect... tenzij ze meteen worden ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 mei 2007 Author Report Share Posted 16 mei 2007 Jongens ,Jongens........ gaat het nog steeds over dipole konussen , wat staat er nu aan het begin van het topic Ik geef het op gr hj Er zijn hier een aantal mensen ( 2 sowieso) die straf hebben ,zie begin topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 Check out deze ontwerpen: http://www.6moons.com/audioreviews/magico/mini.html dat vind ik nou mooi. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Heftig! Maar ik vind niet alles mooi. Mag dat? Die Magico Mini's zijn schattig. Mooi hout! Maar die grote toeters hoeft voor mij niet zo. Ik vind ze nogal euh......confronterend groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 18 mei 2007 Author Report Share Posted 18 mei 2007 Wat mij aanspreekt is de ontwerpgedachte die hij nastreeft gewoon het beste maken dat je kunt ,en dan later kijken wat de kosten zijn , en of het uberhaupt wel verkoopbaar is. Die grote speakers zijn misschien lomp ,maar voor flinke indrukwekkende basweergaaf heb je membraanopp. en dus ook literinhoud nodig. die grote hoorns zou ik echt wel een keer willen horen, misschien wel lomp groot ja. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 mei 2007 Report Share Posted 18 mei 2007 Tja, wat is gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 19 mei 2007 Report Share Posted 19 mei 2007 Jongens ,Jongens........ gaat het nog steeds over dipole konussen , wat staat er nu aan het begin van het topic Ik geef het op gr hj Er zijn hier een aantal mensen ( 2 sowieso) die straf hebben ,zie begin topic. Ik voel me ernstig aangesproken . Ik zal dan maar stoppen met uitleggen hoe het precies zit met dipolen en de laatste post van spido laten voor wat ie is. Helaas is mijn ideale speaker niet toegelaten tot dit topic . Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 19 mei 2007 Author Report Share Posted 19 mei 2007 Je moet het niet te zwaar opvatten het is alleen dat de discussie op een gegeven moment alleen maar ging over een soort strijd over wel of niet dipole konusweergave. Daarom heb ik dit topic gestart er zijn ook nog meer mogelijkheden om een speaker te maken natuurlijk. Overigens vind ik jouw ontwerp wel heel mooi, en degelijk uitgevoerd ,en ik heb het nog nooit gehoord dus eigenlijk kan ik er natuurlijk ook weinig over zeggen maar daar is toch dat andere topic voor. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 19 mei 2007 Report Share Posted 19 mei 2007 Voor mij zijn mijn huidige speakers de ideale. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 19 mei 2007 Report Share Posted 19 mei 2007 Dit zijn mijn ideale Luidprekers Specificaties Amphion Kryton Operating principle: 3-way symmetric hypercardioic, closed Tweeter: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 19 mei 2007 Report Share Posted 19 mei 2007 Dit zijn mijn ideale Luidprekers Specificaties Amphion Kryton Operating principle: 3-way symmetric hypercardioic, closed Tweeter: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 20 mei 2007 Author Report Share Posted 20 mei 2007 Mijn Website Je bent uitgenodigd ,ze staan overigens nu wel in een opstelling met de Audioresearch voortrap,is toch wat mooier meestal, ik denk niet dat je teleurgesteld zult zijn. Het filter heeft wel weer een aanpassing gehad , de serie condensatoren zijn verandert voor beter klinkende types. Staat nog niet op de site . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Dit zijn mijn ideale Luidprekers Specificaties Amphion Kryton Operating principle: 3-way symmetric hypercardioic, closed Tweeter: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts