andromedaaudiodesign Posted 20 mei 2007 Author Report Share Posted 20 mei 2007 Dus uit die gaatjes vd mids komt daadwerkelijk lucht? dus een soort ventilatie(reflex) of zit er binnenin nog een soort kanalenstelsel a la transmissielijn.? wel grappig dat je deze naar voren brengt ,deze heeft nog weer meer gemeen met een dipool dan ieder andere speaker die ik ken. gr hj http://www.marten.se/base.html vooral die coltrane supreme is mooi , met die diamanten mid , hun zijn de enigste bij mijn weten die daarmee een speaker hebben gemaakt. 11000 euro per stuk ongeveer consumenten prijs!!! alleen de losse mid. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Soort akoestisch filter, beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Beste Andromeda, Het is niet de mid die van diamant gemaakt is, maar de tweeter. En met een diamanten tweeter werken er wel meer. Mooi voorbeeld zijn de het laatste speakers van Isophon. Cassiano en.... (naam is me ven ontschoten) Ze lijken wel een beetje op die van Marten. (qua bezetting dan) Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Ook B&W gebruikt diamanten tweeters al een paar jaar in sommige types dacht ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Waarom wordt er eigenlijk diamant gebruikt? Dat spul is (behalve erg duur) toch loeizwaar? Lijkt me niet handig bij een tweeter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Waarom wordt er eigenlijk diamant gebruikt? Dat spul is (behalve erg duur) toch loeizwaar? Lijkt me niet handig bij een tweeter... Er is bij bepaalde luidsprekerfabrikanten een soort race gaande over het meest exclusieve materiaal. Dat heeft o.a. geleid tot dit soort exotische materiaalexcessen. Het wachten is nog op platina of mosagaat (dat klinkt pas fluweelzacht!). Wat dit aspect betreft geef ik de sceptici nu eens gelijk, wanneer ze stellen dat audiofielen elkaar napraten in hun beweringen dat het nog weer beter is gaan klinken met al die exotische materialen, want het bewijst dat er maar weinig zijn die werkelijk willen of kunnen luisteren. De beste tweeters blijven toch die paar klassiekers en niet die units van duizenden euros die in Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Hallo, Van de week zag ik een uitzending op Discovery over diamant. Kunstmatige diamanten plaatjes van ca 10 cm (moeilijk te schatten op een TV) zouden maar 50 dollar kosten. Dus het is weer duur omdat het exclusief is; niet vanwege de grondstofprijzen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Van de week zag ik een uitzending op Discovery over diamant.Kunstmatige diamanten plaatjes van ca 10 cm (moeilijk te schatten op een TV) zouden maar 50 dollar kosten. Dus het is weer duur omdat het exclusief is; niet vanwege de grondstofprijzen. Ja, maar het valt echt niet mee om een tweetermembraan te maken uit synthetische diamant! Ik bedoel, het gaat er niet zozeer om dat diamanten plaatjes niets kosten, maar om daar een tweetermembraan te maken is nog wel iets anders! Ik ben het volkomen met je eens dat het geen duizenden euri hoeft te kosten; dat zijn meer de kosten van de mythevorming die dat mogelijk maken... Er zijn er niet veel die daarvan profiteren, behalve de fabrikanten die de units maken. Bekijk het eens van deze kant: een schitterend zelfbouw tweeweg monitortje kost hooguit 300 euro per stuk. Stop er een diamanttweeter in en ineens kost ie 3200 euro! Dat gaat nergens over; dat is niet in verhouding en het klinkt ook echt niet beter. Het is betalen voor een uit verhouding getrokken mythe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Over het algemeen vind ik harde tweeters minder goed klinken dan zachte, enkele uitzonderingen daargelaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 20 mei 2007 Author Report Share Posted 20 mei 2007 Beste Andromeda, Het is niet de mid die van diamant gemaakt is, maar de tweeter. En met een diamanten tweeter werken er wel meer. Mooi voorbeeld zijn de het laatste speakers van Isophon. Cassiano en.... (naam is me ven ontschoten) Ze lijken wel een beetje op die van Marten. (qua bezetting dan) Groet, Leobus beste leobus , De enigste bij mijn weten die een mid van diamant gebruikt is marten design.(kijk op hun site bij coltrane supreme,dat zwarte ding onder de zwarte tw)) diamanten tweeters gebruiken er zoveel : Talon , lumen white ,avalon diamond.kharma in principe zou het toch theoretisch gezien perfect tw, materiaal moeten zijn ,perfect zuigergedrag?. Jammer genoeg heb ik die thiel tw van diamand nog nooit gehoord , iemand anders op het forum misschien? Die Ben W diamond 800 heb ik wel gehoord op die nieuwe classe versterkers , klonken een beetje te fluweelzacht in mijn oren , maar ik heb niet uitgebreid geluisterd. Waarom ze diamant gebruiken heeft ook te maken met warmtegeleiding,ik geloof dat die synthetische diamant beter warmte afvoert, daardoor minder vervorming meen ik me te herinneren en stijfheid gewichtsverh. 5 maal groter dan keramiek. http://www.clofis.nl/nl/thiel/thiel-faq.htm. Over het hard klinken ; die ceramische tweeter die ik gebruik klinkt juist zacht ,had ik niet gedacht ,ik moest zelfs een beetje aan dat soort weergave wennen . Die focal tw. klinkt feller. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 20 mei 2007 Report Share Posted 20 mei 2007 Ik heb de Thiel diamand tweeter ook gehoord, ik heb dezelfde ervaring als jij bij B&W. Klonk fluweelzacht, ik vind dat erg mooi. Maar ik ben het wel met Toine eens, het verschil in kwaliteit met een goede softdome is het geld absoluut niet waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 20 mei 2007 Author Report Share Posted 20 mei 2007 Zo zie je de ideale tweeter bestaat nog niet eens ,laat staan de ideale speaker. Wat zou nou door de bank genomen de tweeter zijn die door de meeste mensen mooi wordt gevonden ,hij moet wel commercieel verkrijgbaar zijn ,en niet al te duur . Ik zit zelf te denken aan een seas ALU/MAG domepje uit de prestigeserie. En wat vinden de meeste mooier een soft dome of een harde dome? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Wat zou nou door de bank genomen de tweeter zijn die door de meeste mensen mooi wordt gevonden ,hij moet wel commercieel verkrijgbaar zijn ,en niet al te duur Otto Braun Corona In de wereld der domes zijn Morel's en Dynaudio's top softdomes m.i. onovertroffen. 'k heb helemaal niets met die harde materialen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Het is nog steeds de oude discussie tussen de aanhangers van full-range piston-action (Harold Leak c.s.) en degenen die gecontroleerde break-up propageren (Jordan Watts c.s.). Harde en toch lichte materialen - zoals polystyreen/alu sandwich, of diamant - werken over een groot bereik als faserechte "zuigers"... maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 De Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 Hoi henk93 wat ik me nog afvroeg , komt er daadwerkelijk lucht uit dat gaatjespatroon tijdens het spelen van die amphion? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Natuurlijk, maar als je het duidelijker voelt dan de luchtbeweging direct voor de driver is het niet goed. Het moet niet gaan blazen natuurlijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Er komt gewoon geluid uit de gaatjes het is wel een stuk zachter als aan de voorkant. Krijg de speakers er niet uit zitten ontzettend vast denk dat de wanden met een soort pritex bekleed zijn. Door de gaatjes zie je dan ook een soort dempingmateriaal (pritex of zoiets) zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 Mooie set heb je ik speel zelf ook met transistoreind en ARC voortrap,alleen is mijn SP 6 niet zo goed als die ls 25 denk ik. Mijn volgende upgrade wordt denk ik een ARC waarmee ik gebalanceerd kan draaien,het liefst een ref 3 natuurlijk ,maar ls 25 lijkt me ook top. heb je zelf wel eens wat voortrappen vergeleken? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Had voor de ARC een Linn Wakonda heb toen 2 weken een LS 25 mk2 thuis gehad was gelijk gevallen voor de ARC, het is dan ook een voorversterker die je niet snel meer wegdoe. Heb alles gebalanceerd aangesloten. De LS 25 mk2 word niet meer gemaakt en is dus alleen nog tweedehands te koop arc Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 21 mei 2007 Author Report Share Posted 21 mei 2007 Ik koop toch 2e hands denk ik ,al moet ik er wel zeker van zijn dat ACSON hem wil nakijken ivm reparaties, duitse import? Ik zit altijd de advertenties na te kijken voor een mooie ARC. Al denk ik dat misschien een zware buizeneindtrap bijv ARC ref 300 ,BAT, direkt op die wadia mij ook de gewenste buizen"realisme,bloom" kan geven. Nog kabeltips ? cardas,siltech ,crystal of transparent al eens beluisterd ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 21 mei 2007 Report Share Posted 21 mei 2007 Heb deze vier soorten kabels nog nooit beluisterd Veel kabels gehad en beluisterd ook interlinks en ls kabels gemaakt. Heb nu de W&M-audio gebalanceerde interlink en de W&M LS-01 luidsprekerkabels En een gebalanceerde interlink van SIGN& AUDIO Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2007 Report Share Posted 22 mei 2007 Hoi henk93 wat ik me nog afvroeg , komt er daadwerkelijk lucht uit dat gaatjespatroon tijdens het spelen van die amphion? Het valt toch te hopen dat er net zoveel lucht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 mei 2007 Report Share Posted 22 mei 2007 Dus uit die gaatjes vd mids komt daadwerkelijk lucht? dus een soort ventilatie(reflex) of zit er binnenin nog een soort kanalenstelsel a la transmissielijn.?wel grappig dat je deze naar voren brengt ,deze heeft nog weer meer gemeen met een dipool dan ieder andere speaker die ik ken. Heeft helemaal niets met een dipool te maken, is een aperiodisch gedempt systeem, Dynaudio gebruikte hiervoor "Variovents". Is een methode om de Q van het systeem gecontroleerd aan te passen door een gedefinieerde stromingsweerstand in het systeem te bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 mei 2007 Report Share Posted 22 mei 2007 Het heeft inderdaad niets met dipool te maken, maar net zo min wat met een aperiodisch gedempt systeem. Waarom accepteer je mijn uitleg niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts