erik klijnsmit Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 Van de andere kant... het zijn wel hoorns natuurlijk. Die bundelen natuurlijk nogal zodat richten wel nodig is. Toe nou, lieve jongen. volgens mij heb je wel beter gehoord................... ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 In theorie zijn hoorns ideaal, want ze leveren de beste koppeling van het membraan aan de lucht. Maar in de praktijk zijn hoorns ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 Hoi, Ik heb veel verschillende hoorns gehoord. Een tractrix verloop heeft geen of veel minder last van die typische hoorn kleuring. Praktijk en theorie kunnen dus samen gaan... Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 Misschien zijn het niet eens de hoorns geweest die verantwoordelijk waren voor het toetereffect, omdat hoornspeakers duidelijk minder vervormen bestaat ook de mogelijkheid dat je andere componenten in de lijn de mist in hebt horen gaan. Er zijn beslist grote verschillen in weergave hoog en midden met name zijn door de lagere vervorming veel gedetailleerder, ben je dit niet gewend zou dit ook zulk een reactie kunnen verklaren. Overigens als het grote Klipsch speakers zijn geweest, zou ook de middentoner hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn, die wil nogal krijsend over komen, omdat hij aan de bovenkant niet wordt gefilterd en lekker dwaas uitslingert zo rond de 9000 Hz. Daarnaast is het laag vaak beduidend sneller, gedetailleerder en slanker, minder nadrukkelijk aanwezig, waardoor de balans met mid en hoog totaal anders wordt ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 22 januari 2008 Author Report Share Posted 22 januari 2008 http://www.magico.net/?d=03_Products/04_Ultimate deze lijkt me dus ook wel erg interessant om een keer te horen hoorn uitgevoerd tot in perfectie. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 Misschien zijn het niet eens de hoorns geweest die verantwoordelijk waren voor het toetereffect, omdat hoornspeakers duidelijk minder vervormen bestaat ook de mogelijkheid dat je andere componenten in de lijn de mist in hebt horen gaan.Er zijn beslist grote verschillen in weergave hoog en midden met name zijn door de lagere vervorming veel gedetailleerder, ben je dit niet gewend zou dit ook zulk een reactie kunnen verklaren. Overigens als het grote Klipsch speakers zijn geweest, zou ook de middentoner hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn, die wil nogal krijsend over komen, omdat hij aan de bovenkant niet wordt gefilterd en lekker dwaas uitslingert zo rond de 9000 Hz. Daarnaast is het laag vaak beduidend sneller, gedetailleerder en slanker, minder nadrukkelijk aanwezig, waardoor de balans met mid en hoog totaal anders wordt ervaren. Klipsch, die waren het ja. ps: ik heb overgens nog nooit een paar echte hoornluidsprekers beluisterd. zou het graag een keer doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 ps: ik heb overgens nog nooit een paar echte hoornluidsprekers beluisterd.zou het graag een keer doen Waarschijnlijk heb je ze vaker gehoord dan je denkt, en dat is ook de reden voor hun slechte reputatie: in P.A. systemen. Vroeger dacht ik ook dat een hoorn nooit zou kunnen klinken. De high-end wereld ging steeds meer richting resonantie-arme exotische materialen en domes op vlakke fronten. Een hoorn die richt zou alleen maar vervormen. Als je naar het frequentieverloop kijkt, dan zie je ook veel pieken en dalen. Ik liep zelf eens tegen 2 oude Tannoy 12" coax speakers aan met een hoorn midden in de 12" woofer/mid. Volgens de "regels" zou zo'n grote papieren conus al niet goed kunnen klinken, laat staan de grote 2 inch driver in zo'n rare hoorn. Na wat veranderingen aan het filter te hebben gedaan (op het gehoor!) moet ik nu hetzelfde concluderen als hierboven genoemd: een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 Klipsch, die waren het ja. ps: ik heb overgens nog nooit een paar echte hoornluidsprekers beluisterd. zou het graag een keer doen. Zelfs die hebben zo hun nukken Mijn kleintjes zijn te beluisteren, ook ken ik wel wat eigenaren van grotere die beter klinken........ Ze kunnen daarbuiten ook nog afschuwelijk hard zonder enige krimp te geven; dit is zeer zeldzaam voor een hifi speaker. Helaas kan ik daar in m'n nieuwe woning niet meer van profiteren vanwege de buren. Gezegend zijn de buren, ze zijn het behoud van het gehoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 22 januari 2008 Report Share Posted 22 januari 2008 Gezegend zijn de buren, ze zijn het behoud van het gehoor Het heeft ook z'n goede kanten ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 (...) omdat hoornspeakers duidelijk minder vervormen (...) Beste Jitze, In de compressieruimte en in het keelgat van hoornluidsprekers ontstaat, vooral bij luide weergave (hoge belasting) juist veel niet-lineaire (compressie)vervorming. Lees bijvoorbeeld "Modeling And Compensation Of Nonlinear Distortion In Horn Loudspeakers" (1994), van Hans Schurer, Arthur P. Berkhoff, Cornelis H. Slump, Otto E. Herrmann. Zij hebben een DSP ontwikkeld, dat deze compressievervorming compenseert. Knap, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Spido, Niet elke hoorn heeft een compressie kamer...Op deze fiets kan je ook beweren dat elke bassreflex kast knudde is omdat de poort te klein is. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 ook beweren dat elke bassreflex kast knudde is Dan zou ik het er 100% mee eens zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 januari 2008 Report Share Posted 24 januari 2008 Beste Roland#, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 "In de compressiekamer - indien aanwezig - wordt bij een hoge belasting veel niet-lineaire vervorming geproduceerd," Zo goed? Hoe kom je aan die hoge belasting ? gezien die zwakke buizenversterker....... Ik heb de illusie dat je niet in een kamer wilt zijn als er gespeeld wordt op het niveau dat dit verschijnsel gaat optreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 (Hoog) Compressiedrivers lijden, bij hogere uitsturing, aan 2e harmonischen vervorming. Dat komt in de SR (PA is zo ouderwets) wereld nogal eens voor. Je moet je voorstellen dat de lucht wel behoorlijk verdicht kan worden (>1 atm), maar dat je niet onder de nul atm. kunt komen met de verdunning. Zoals Roland al zei, heeft niet iedere hoornspeaker een compressiedriver/kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 (...) Hoe kom je aan die hoge belasting ? gezien die zwakke buizenversterker....... (...) Beste Jitze, Hoge akoestische belasting. Ik bedoel dus lawaai: het van veel hoornluidsprekers bekende geschreeuw, getetter en geboenk, dat de liefhebbers van spektakel zo waarderen, weettuwel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 @Spido, Een hoornhals met een opening gelijk aan het dome of speaker opervlak van de driver? Dan heb je toch geen compressie? Ik snap niet dat je steeds terug komt op die compressie en die vervorming. Dat is niet verplicht in een hoorn ontwerp. In de meeste "hifi" hoorns zie ik geen compressie kamers meer tenminste. Dan heb je inderdaad nog de vervorming die je door het verloop krijgt. Daar komt dus het tractrix verloop om de hoek kijken. Dan zit je inderdaad met een speaker die de meeste mensen thuis niet kwijt kunnen en willen. Maar dat heeft niks met compressie te maken. Groet Roland Auto's zijn stom want de benzinetank is te klein? Je plakt iets aan hoorns wat er niet aan zit om dat vervolgens aan te kunnen vallen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Beste Roland, Elke hoornluidspreker wordt gedwongen maximale luchtdruk (compressie, dus een knoop) op te bouwen op de plaats waar normaliter bij een luidspreker maximale luchtsnelheid (minimale druk, dus een buik) zou ontstaan. Door een gigantische akoestische impedantie wordt het membraan als 't ware "op slot gezet," waar het "van nature" juist vrijuit zou willen bewegen. Of er een compressiekamer is of niet, dat maakt niet veel uit: de compressie (alleen positief, zoals KT88 terecht opmerkte: single-ended, dus) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 (...) Hoe kom je aan die hoge belasting ? gezien die zwakke buizenversterker....... (...) Beste Jitze, Hoge akoestische belasting. Ik bedoel dus lawaai: het van veel hoornluidsprekers bekende geschreeuw, getetter en geboenk, dat de liefhebbers van spektakel zo waarderen, weettuwel? Welnu, daar weet ik niks van, hoornspeakers kun je ook laten fluisteren, of op een aanvaardbaar niveau muziek laten weergeven, in dat geval zijn zelfs strijkers te onderscheiden op het materiaal van de snaren. Niet elke bezitter van een hoornsysteem draait op waanzinnige geluidniveaus, alhoewel velen wel denken dat dat het enige is wat zulke speakers kunnen. Zo heeft mijn jongste zus een set speakers die werden weggedaan omdat de eigenaar verhuisde , van een boerderij naar het dorp, en niet wist dat je ze ook met minder geweld kon gebruiken. Het van veel hoornspeakers bekende geschreeuw, getetter en geboenk, heeft mi meer van doen met de de liefhebber van spektakel, die zou ook andere speakers misbruiken, dan met de hoornspeaker op zich. Overigens is een bijzonder fraaie ontwikkeling dat je steeds meer speakers ziet verschijnen met voor het hoog een soort hoorntje, nu de middentoner nog............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Hoi, Ik heb "toevallig" Een 10 cm breedbander in mijn computerprogramma zitten. Tractrix verloop, opening gelijk aan het driver opervlak. Lengte hoorn 45 cm. Hoornmond 1600 cm2. Maximale uitslag voor 90 dB op een meter 0.032 mm, ik kan me er geen compressie bij voorstellen. Het wordt wat gelijkhebberig zo, maar een hoorn zelf hoeft niet mee te trillen. Dat valt ook op te lossen. Ze zijn niet allemaal van 2 mm plastic. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Ach, er zijn ook mensen die het volgende onderzocht hebben, neem twee identieke luidsprekers, plaats de een achter een hoorn en de ander in een gewone kast. Stuur beiden met exact het zelfde electrische signaal aan. Vervolgens wordt de vervorming gemeten. De hoorn komt er slecht af. Voor het gemak wordt echter wel vergeten dat de akoustische output in de testopzet niet gelijk is. Wordt die wel gelijkgetrokken is de hoorn ineens de betere. Kortom, "ik vertrouw alleen in de data die ik zelf gemanipuleerd heb." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Haha, Ja zo kan je het ook zien. Als de appels maar niet in het perenhokje gedrukt worden vindt ik het best. Ik kan me er ook nog wel wat bijvoorstellen dat een driver die erg kleine uitslagen moet maken weer heel andere eisen aan de ophanging stelt als een los wapperende driver in een gewone kast. Met alle problemen die daar weer bij komen kijken. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Ach, er zijn ook mensen die het volgende onderzocht hebben, neem twee identieke luidsprekers, plaats de een achter een hoorn en de ander in een gewone kast. Stuur beiden met exact het zelfde electrische signaal aan. Vervolgens wordt de vervorming gemeten. De hoorn komt er slecht af. Voor het gemak wordt echter wel vergeten dat de akoustische output in de testopzet niet gelijk is. Wordt die wel gelijkgetrokken is de hoorn ineens de betere. Kortom, "ik vertrouw alleen in de data die ik zelf gemanipuleerd heb." Denk dat het ook nuttig is deze meting met een gelijke output uit te voeren, volgens mij gaat het namelijk ook om deze output Het lijkt mij dat dit met manipulatie niets te maken heeft......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 januari 2008 Report Share Posted 25 januari 2008 Hoi, Ik heb "toevallig" Een 10 cm breedbander in mijn computerprogramma zitten. Tractrix verloop, opening gelijk aan het driver opervlak. Lengte hoorn 45 cm. Hoornmond 1600 cm2. Maximale uitslag voor 90 dB op een meter 0.032 mm, ik kan me er geen compressie bij voorstellen. Het wordt wat gelijkhebberig zo, maar een hoorn zelf hoeft niet mee te trillen. Dat valt ook op te lossen. Ze zijn niet allemaal van 2 mm plastic. Groet Roland De laatste tijd worden er erg mooie hoorns gemaakt. Als de aanpassing naar de driver goed lukt, dan kun je zelfs P.A. hoornsystemen voor high-end audio gebruiken. Kaarsrechte (aflopende) karakteristiek zonder enige resonantie. Maar er zijn veel meer slechte hoorns. En hoorns, vooral de constant-directivity, hebben een raar verloop, ze vallen af in het hoog. Dat moet je wel allemaal goed compenseren in het filter. Vaak gebeurt dat niet. Ik luister al lang naar hoorns voor midden/hoog (2" compressiedriver in m'n Tannoys) en ben me bewust van de kleuring die er moet zijn, maar ik ervaar dat niet zo. Het klinkt toch allemaal wel natuurlijk, wat "metalig" bij drums maar dat is vaak juist erg realistisch. En zeer gedetaillleerd! Hoorns richten, hetgeen zorgt voor een directer geluid, met een vaak grotere ruimtelijkheid. Het kan wel agressiever overkomen, maar dat vind ik een kwestie van wennen. Later wil je niet anders meer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2008 Report Share Posted 28 januari 2008 (...) Denk dat het ook nuttig is deze meting met een gelijke output uit te voeren, volgens mij gaat het namelijk ook om deze output (...) Beste Jitze, Dat lijkt mij ook! Laat ik er eens wat gegevens bijzoeken, die me ooit werden geleverd door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts