Jump to content

De ideale speaker.

Recommended Posts

Nee dat was 2005, maar hij is wel een stuk beter geworden dan toen hoor, het filter is compleet veranderd , ik had eigenlijk dit jaar op de show moeten staan , met die ML 431 en WADIA had het een mooie exlusieve presentatie geworden, de kwaliteit is nu op een veel hoger niveau.

Misschien volgend jaar?

Hoe vond je het toen?

gr :( hj :D

Guest tubejack
Zeg jij het maar .

Als ik ooit nog speakers koop zijn het waarschijnlijk wilsons , de 6,1 of 7.1

Van boxen bouwen heb ik geen verstand, ik heb er gewoon de ruimte en de spullen niet voor.

Ik zou me er wel in kunnen verdiepen, maar dan zal het iets van een transmissielijn worden of gesloten systeem

gezien mijn keiharde betonnen nieuwbouwhuis. En zelfs dan, zal het een uitgebalanceerd bouwpakket worden

van Speaker en Co, Remo o.i.d. Maar ok, het is leuk om een hobby te hebben.

Maar even wat anders, met wat voor een soort versterker speel je en wat voor ruimte komt e.e.a. te staan?

Is het niet slim om desnoods even te sparen en die Wilsons gelijk te kopen? Dan ben je klaar :)

Zelfbouw is vaak niet goedkoper, wel leuker en je heb natuurlijk unieke luidsprekers als je e.e.a. helemaal

zelf ontwerpt. Maar ik las laatst ook van iemand dat ie al 10....20 boxen had gemaakt en het was het net

niet :o

Ik hou het bij: Made in Holland...... niet alles dat van ver komt is.... :D

Groet,

Jack

hoi mijn ruimte is een beetje aan de kleine kant voor die wilsons, 18 m2.

Ja kopen is zeker goedkoper dan zelfbouw, want voordat je een hoog kwaliteitsniveau hebt ben je jaren verder, maar als het je hobby is maakt het niet uit.

Ik kan die wilsons nu ook wel kopen als ik dat zou willen, het zullen dan voor mij vergelijkings luidsprekers worden ,net als die avalon avatars, voor wat ik zelf maak.

Het is gewoon interessante materie ,optimaliseren van geluidsweergave,en in mijn volgende modellen zal alles weer verder worden geoptimalizeerd.

groetjes :( hj :D

Ik speel met de Mark levinson 431 , wadia 581 , (soms met Audioresearch voortrap) , en transparent bekabeling op het moment.

En ontwikkeling van units , condensatoren gaat ook altijd maar door, en daarmee ook de kwaliteit vd luidspreker.

Welnee de marketing hype gaat als maar door en daarmee de omzet van de industrie.

Hoeveel ontwikkeling kun je stoppen in een spoeltje dat heen en weer wappert in een magneetveld?

Konusmatereriaal, daar is sinds de jaren 70 echt wel iets in verbeterd , de laatste jaren gaat die ontwikkeling minder hard misschien, nu zie je weer die neodyiummagneten bij die nieuwe thiels ,die een stuk hoger rendement hebben ,maakt ze weer meer geschikt voor buizenversterkers, betere condensatoren worden er ook gemaakt,dan laten we zeggen 10 jaar geleden,en er zal vast wel weer iets nieuws komen.

Guest tubejack
hoi mijn ruimte is een beetje aan de kleine kant voor die wilsons, 18 m2.

Ja kopen is zeker goedkoper dan zelfbouw, want voordat je een hoog kwaliteitsniveau hebt ben je jaren verder, maar als het je hobby is maakt het niet uit.

Ik kan die wilsons nu ook wel kopen als ik dat zou willen, het zullen dan voor mij vergelijkings luidsprekers worden ,net als die avalon avatars, voor wat ik zelf maak.

Het is gewoon interessante materie ,optimaliseren van geluidsweergave,en in mijn volgende modellen zal alles weer verder worden geoptimalizeerd.

groetjes :( hj :D

Ik speel met de Mark levinson 431 , wadia 581 , (soms met Audioresearch voortrap) , en transparent bekabeling op het moment.

Hoi Andro,

Ik zou zeggen: of verhuizen of een kleiner model kiezen :) Maar ja da's een antwoord van iemand die

er geen verstand van heeft, by the way ik vind sommige Wilsons erg op Von Schweikert lijken waar ik

er al een paar van gehoord heb. Mooie weergevers, aan de andere kant denk ik wel eens waarom zoeken

mensen het zo ver....... duur zegt lang niet alles.

Groet van Jack die elke dag nog steeds blij is met zijn Impac's 50, voor mij de ideale weergever :)

Guest tubejack
Ik vind ze bijzonder klinken ,het kastmateriaal en de afwerking is van heel hoog niveau, het ziet er gelikt uit,en er is veel know how en ontwikkeling in verwerkt, kortom leuk om in huis te hebben

De kamerakoustiek zal wel wat aangepast moeten worden ,wat meer demping waarschijnlijk.

Dan is het toch simpel? kopen die hap en genieten. Mocht je nog betere weergevers kunnen bouwen

dan kun je mooi A/B vergelijken, maar voorlopig kun je op jouw hoge niveau spelen.

Doe ik ook met mijn hobby.... :rolleyes: Alles dat ik maak, moet minimaal net zo goed zijn als

mijn referenties.... anders kan ik net zo goed gaan vissen :D

Groet,

Jack

Guest tubejack
Eerst moeten mijn eigen ontwerpen af , dan zien we wel weer, ik heb zelf eerst nog wat interessante ideetjes die ik nu wil uitwerken.

Ok Andro,

Kan je misschien "een tipje van de sluier oplichten" :rolleyes:

Wat voor soort weergevers worden het? want m.i. is zo'n beetje alles al bedacht....

Met vriendelijke groet,

Jack

Het soort model geef ik nog niet prijs ,maar inderdaad alle soorten modellen zijn al wel een keer gemaakt in de luidsprekerhistorie, die van mij is natuurlijk geen kopie van iets(hoop ik) , al is het moeilijk om nog iets origineels te maken, vandaar ook die pyramidevorm.!!

Het worden fullrange of bijna fullrange modellen , geen 2 wegjes(real power) :D:D

1 model met thiel mid en hoog en een 26 cm woofer, en 1 model , een 2,5 weg met 2 maal20 cm woofers (geen thiel) parallel , en een wat lager gefilterde tweeter.

Allebei met maximale kwaliteit filter onderdelen , en dan bedoel ik echt het beste wat er te koop is, dus ze verdienen ook topaansturing (hoeft niet).

Het worden gewoon speakers die het beste zijn dat ik kan maken , 1 dus met een 2 weg filter(2 woofers parallel, wat simpeler om te maken )en de ander een 3 weg.

Een ander ontwerpdoel van mij is staat niet op de site (moet nog een keer aangepast worden), het onvervormd hard kunnen draaien met de speaker .

Desondanks zullen ze nog niet "extreem "duur hoeven te worden , ik vind het trouwens veel leuker om compromisloos te werken , dan dat ik ergens consessies moet doen in het ontwerp.

..... al is het moeilijk om nog iets origineels te maken, vandaar ook die pyramidevorm.!!

De pyramidevorm voor luidsprekers is helemaal niet meer origineel! Wel onnodig gecompliceerd om te bouwen en in de ogen van de meeste mensen niet zo elegant. Vorm die niet in dienst van functie staat wordt "kitsch" genoemd.

... met maximale kwaliteit filter onderdelen , en dan bedoel ik echt het beste wat er te koop is

"Het beste dat er te koop is" bestaat niet. Dat is blindepaardenstrategie. Sommige luidsprekers gaan ronduit slecht klinken als je er het beste dat er te koop is aan filtercomponenten in stopt.

Wat versta jij precies onder het beste dat er te koop is op het gebied van filtercomponenten?

Toine.

Thats a secret?

mijn speakers worden alleen maar beter van kwalitatieve betere componenten is mijn ervaring, hoe dat voor een ander ontwerp is weet ik niet.

Okee. Wel alles leegzuigen hier, maar zelf niets vertellen.

Toedeledoki! :blink:

Ik krijg een vreemde smaak in de mond als ik de posts van Andro lees. Ik lees telkens "als het maar duur is, dan is het ook het beste. En als ik dat dure spul aan elkaar knoop, is dat ook het beste resultaat". Daarbij merk ik ook nog op dat HJ elemetaire kennis mist. Ik geloof niet dat Andro op deze manier ooit de "ideale" speaker gebouwd krijgt.

Ik ken ook niet alle elementaire kennis voor speakerbouw en hou me daar daarom ook niet mee bezig. Ik heb ook ideeen als het om speakers gaat en heb ook gedacht zelf te gaan bouwen aan een eigen ontwerp. Ik denk echter niet dat ik ooit de ideale speaker gebouwd ga krijgen.

Bovendien is de "ideale speaker" zeer afhankelijk van de ruimte waarin deze moet gaan spelen. De ideale speaker is dus zo ideaal nog niet. De ideale speake zou in elke ruimte tot eenzelfde topprestatie moeten komen. Dat is volgens mij fysiek onmogelijk.

Ik ben er wel achter gekomen dat in ruimtes tot 35m

Ik krijg een vreemde smaak in de mond als ik de posts van Andro lees. Ik lees telkens "als het maar duur is, dan is het ook het beste. En als ik dat dure spul aan elkaar knoop, is dat ook het beste resultaat". Daarbij merk ik ook nog op dat HJ elemetaire kennis mist.
Iedere grote speakerfabrikant is ooit ergens begonnen. Maar ik ben het met je eens dat je met het zonder voldoende kennis aan elkaar knopen van dure componenten zelden een goed klinkend resultaat krijgt. Een elftal met louter vedetten is ook geen garantie voor goed voetbal, maar een kundig trainer laat een elftal uit Oost Azi

Tja, die hebben het toch ook niet gered: http://www.stereophile.com/news/11492/

Toch een te laag bling bling gehalte?

;)

Het is inderdaad geen luidspreker met exotische bouwmaterialen en extreme drivers.

Uit dat stukje maak ik op dat de beste man gewoon met pensioen wilde. Blijkbaar was zijn opvolger niet zo succesvol.

Het Australische Duntech schijnt familie te zijn en zou op dezelfde technologie zijn gestoeld.

Ik merk het al ,ik ben wat het bouwen van speakers betreft een uitzondering , ik werk meer volgens het trail en error traject, de meeste van die formules kunnen me gestolen worden, ik heb zelf het loudspeakercookbook van vance dickinson , en als ik door dat boek blader is mij de zin om speakers te bouwen al vergaan, ik ben het overigens ook niet met alle dingen eens nu ik wat meer ervaring heb .

Ik bouw door te experimenteren met componenten en kast inhouden , materialen, kijken wat ze doen met de weergave, de enigste metingen waar ik op dit moment waarde aan hecht is de SPL meting en stepresponse.

Er is niks mis met de "trial & error" methode. Je leert ervan. Maar volgens mij kun je beter eerst de bekende weg gaan en vervolgens je eigen ideeen erop los laten. Misschien een idee voor je. In plaats van enkel exotische componenten, kastconstructies en drivers te gebruiken eens de andere weg op gaan. Probeer met zo goedkoop mogelijke units en componenten en speaker te bouwen die goed presteert. Als je beide mogelijkheden hebt geprobeerd (exotische

Ja maar ik vind het veel leuker om met goede componenten te werken , waar overnagedacht is en zorg aan is besteedt.

Ook is de markt in die wat goedkopere sector zo dat je moet concureren tegen lage lonen landen , dus als je zon model maakt weet je zeker dat je het niet verkoopt lijkt me.

Maar wees niet ongerust ik heb dozen vol met condensatoren, spoelen ,weerstandjes ,units in huis.

En elke filteropzet die ik maak doe ik eerst met goedkope onderdelen, door metingen krijg ik de benodigde waardes ,en waardeer die dan op waar ik dat nodig vind, en sommige onderdelen zoals spoelen houdt ik bewust goedkoop , je zult mij bijvoorbeeld" nooit " een kernspoel zien gebruiken (verzadigingsverschijnselen).

Volgens mij laat je je teveel leiden door specs. Specs geven een indikatie, maar misschien harmonieert de goedkope woofer veel beter met die dure tweeter die jij wil gebruiken? Zolang je beide opzetten geen gelijkwaardige kans geeft, zul je volgens mij nooit achter de "beste" combinatie komen.

Wat spoelen aan gaat, zul je vast meer weten dan ik. Maar ook hier geldt hetzelfde. Misschien is die tritec- of trafokernspoel beter dan de luchtspoel die je nu gebruikt. Zeker als je enkel volgens de trial & error methode werkt zou je dergelijke dingen uit moeten proberen.

Ja maar ik ga liever voor zeker ,je kunt aan de freq kar. toch al aardig zien of het harmonieert met elkaar , ik zou dan wel gaan voor een duurdere basmid met een goedkopere tw, vaak is bij de bas en basmid units, ook duurder is beter denk ik , beter(stijvere konus) en rechtere spl. en kijken naar de rendements verschillen uiteraard van de units

Wat die trafokerns betreft is allemaal al uitgeprobeerd(,dynamiekverlies ) niet doen is mijn mening.

de foliespoelen gaan binnekort weer eens onder de testbank, mijn installatie is nu ook beter met die wadia eenns kijken of ik verschil kan horen.

Er is niks mis met de "trial & error" methode.

"trial & error" verandert echter niets aan de fysica. Je heb gewoon zeer veel kennis van filtertheorie en de daarbij behorende vervangingsschema's van speakers nodig voordat je een fatsoenlijk filter inelkaar kunt zetten. Dit, inderdaad, onafhankelijk van de "kwaliteit" van de gebruikte componenten.

Ik denk zelfs dat het bouwen van luidsprekers voor 95% uit filtertheorie bestaat. De kast, unit combinatie is n.l. ook een filter.

en luidsprekers van Dunlavy.

Tja, die hebben het toch ook niet gered: http://www.stereophile.com/news/11492/

Toch een te laag bling bling gehalte?

;)

Ooit zal ik een Dunlavy bezitten.. :D Bedankt voor de link, het interview met John Dunlavy vind ik erg interessant! :)

Overigens praat John in het interview over hun nieuwe vlaggenschip luidspreker 'the Magnus'. Weet iemand van jullie of deze ooit op de markt is gekomen?