Jump to content

Upgrade Nordost blue heaven - Baldur.

Ghostbuster
 Share

Recommended Posts

Blue Heaven is al erg goed en een upgrade gaat duur worden. Kan je die paar duizend euro niet beter aan je set besteden?

Of is je set van bijpassend kaliber?

Groeten Paul

Mijn set is al van een behoorlijk hoog nivo, ik ben benieuwd of ik met andere bekabeling nog wat kan verbeteren.

Hoi Ghostbuster,

Als je van plan bent om zoveel geld uit te geven aan kabels zou ik zeker de Nordost Heimdall in overweging nemen. Deze is 1 stapje hoger als de Baldur, maar vanaf de Heimdall's zijn de interlinks pas echt volgens het nieuwe monofil principe :).

Succes met je keuze! (en luisteren in je eigen set is natuurlijk altijd aan te bevelen)

Groetjes, Jan

This cable uses our proprietary state of the art “Micro Mono-Filament” technology which reduces insulation contact with the conductors by more than 80%. This means that current signals traveling above the surface of the conductor are virtually unimpeded by the insulation material.

The surface of each conductor is highly polished before a high precision Micro Mono-Filament wrap is applied.

The Micro Mono-Filament is helically wound over the conductor.

:huh:

Het lijkt mij dat hier weer allerlei nonsens over het skin-effect wordt opgehangen.

Dat is een heel technisch verhaal. Het komt er op neer dat het transporteren van de elektronen in de geleider gepaard gaat met EM golven, omdat het een wisselend veld is. Omdat de geleider zo verrekes goed zijn werk doet (de sigma is schier oneindig) en geen of nauwelijks elektrisch veld "in zich" kan hebben, concentreert dit veld zich net aan de buitenkant. De stroom sigma*stroomdichtheid (=sigma*J) zal een eindige waarde hebben wat een magnetisch veld opwekt. Ook net buiten de geleider. Door dit oppervlak "snel" te maken, zullen deze ondersteunende velden (of stromen, net hoe je ze wilt noemen) sneller kunnen voortbewegen. Gewone elektro-boys hebben het liever over een vermindering van de capaciteit per meter. Want dat hangt er mee samen, en wel een-op-een.

Met de geleiding van elektronen heeft het niets van doen en dus met het skin-effect ook niet. Want dat is de beschrijving van de opeenhoping van de elektronen in de geleider.

Groet,

Jacco

Meerdere kabelleveranciers houden zich hiermee bezig, ook Monster bijvoorbeeld, elk individueel draadje wordt omwikkelt met een fiber, bij de interlinks al vanaf de M 400 en bij luidsprekerkabel vanaf de M 2.2s.

Dit wordt dus gedaan om de electromagnetisch energie vrij baan te geven.

Op welke manier zouden de effecten van dit verschijnsel zich kunnen openbaren ?

Of beter, wat zou het effect hiervan zijn op het transport van het signaal in theorie ?

Luisteren naar verschillen tussen de M 1.4 en de 2.4 levert de indruk dat detaillering - of liever de resolutie - zou toenemen.

Dit zou dan ook kunnen optreden bij gevlochten bedrading.

NordOst koppelt dit aan de "snelheid" van de kabel en heeft het dan over snelheden tot 0,96 x de lichtsnelheid.

Ja, het sneller maken van de verschillende fabrikanten is een variatie op hetzelfde thema. Bij gevlochten kabels is het naar mijn mening zo dat het andersom is, dus meer capaciteit en minder inductie. Vooral die laatste is eigenlijk toch wel een andere eend in de bijt. Alhoewel dat de genoemde snelheid altijd een functie is van beide.

Wat het allemaal doet, tsja, ik denk dat het voor kleinsignaal interlinks wel mee zal vallen en dat het misschien voor een luidsprekerkabel, waar grote stromen doorheen moet, iets kan doen. Maar dat is dan sterk versterker- en luidsprekerimpedantie-afhankelijk. Je kunt er niet zomaar iets in het algemeen over zeggen.

Groet,

Jacco

Kijk dat is nu ook mijn probleem met dit fenomeen, in het algemeen zul je - overigens sterk afhankelijk van het rendement en de impedantie van de speakers - in een luisterruimte vaak niet veel groter dan een 30 vierkante meter, niet echt met grote vermogens in de weer zijn, van grote stromen is dus meestal geen sprake. :huh:

Hetwelk zou betekenen dat de EM velden die worden opgewekt ook niet zo heel erg groot zullen zijn, waardoor de effecten van dit verschijnsel zeer beperkt zullen zijn.

een veel groter hoorbaar effect schrijf ik toe aan het verzilveren van de geleiders, mijn ervaring is dat dit altijd leidt tot aantasting van met name het hoog en midden.

Een bijzonder verschijnsel dat hierbij optreedt is dat sommige speakers met dit soort bedrading meer detaillering lijken weer te geven. :unsure:

Het vervelende van allerlei claims als deze, dat er wel een passende theoretische verklaring te vinden is, echter hoe dit in de praktijk hoorbare verschillen oplevert, blijft volstrekt onduidelijk.

Kijk dat is nu ook mijn probleem met dit fenomeen, in het algemeen zul je - overigens sterk afhankelijk van het rendement en de impedantie van de speakers - in een luisterruimte vaak niet veel groter dan een 30 vierkante meter, niet echt met grote vermogens in de weer zijn, van grote stromen is dus meestal geen sprake.

Nou, het gaat om verhoudingen. Als een speaker dipt naar 0,8 Ohm in het laag of in het hoog (kantelpunt), dan zal dat een naar verwachting hoorbare variatie opleveren tov de frequenties waarbij de nominale 4 of 8 Ohm geldt. Dat is dan onafhankelijk van de geluidssterkte. ;)

Hetwelk zou betekenen dat de EM velden die worden opgewekt ook niet zo heel erg groot zullen zijn, waardoor de effecten van dit verschijnsel zeer beperkt zullen zijn.

Dat zal in alle gevallen zo zijn. Het zullen geen grote velden zijn, je ziet de draden niet gloeien of dat je er hoofdpijn van gaat krijgen.

[...]Het vervelende van allerlei claims als deze, dat er wel een passende theoretische verklaring te vinden is, echter hoe dit in de praktijk hoorbare verschillen oplevert, blijft volstrekt onduidelijk.

Ja, en dan met name de kwantificatie op basis van verwachting uit de theorie. Misschien moet je er naar kijken middels omkering: het bestaat niet totdat technisch is aangetoond dat het waar is.

Groet,

Jacco

Ja, en dan met name de kwantificatie op basis van verwachting uit de theorie. Misschien moet je er naar kijken middels omkering: het bestaat niet totdat technisch is aangetoond dat het waar is.

Groet,

Jacco

Buiten dat het me compleet onzinnig lijkt om speakers aan te schaffen die zulk een dips laten zien, wil ik je er op wijzen dat wetenschap en techniek achter de wereld aanhobbelen, de illusie dat de wereld bestaat omdat hij in een formule zou passen is een duidelijk droombeeld of waanidee........ :)

Guest C J
een veel groter hoorbaar effect schrijf ik toe aan het verzilveren van de geleiders, mijn ervaring is dat dit altijd leidt tot aantasting van met name het hoog en midden.

Een bijzonder verschijnsel dat hierbij optreedt is dat sommige speakers met dit soort bedrading meer detaillering lijken weer te geven. :unsure:

Het vervelende van allerlei claims als deze, dat er wel een passende theoretische verklaring te vinden is, echter hoe dit in de praktijk hoorbare verschillen oplevert, blijft volstrekt onduidelijk.

Tja Jitze, we hebben hier al eens eerder over van gedachten gewisseld. ;)

Maar dan je zou toch eens de moeite meten nemen om bij JK in 't Harde binnen te lopen en eens goed naar de aldaar opgestelde spullen te luisteren. JK zelf is een bere aardige kerel die niet te beroerd is om hierover met je van gedachten te wisselen.

En zoals je weet heb ik mijn speakers inwendig voorzien van zijn l.s. kabel en kan geen spoor ontdekken van die zaken die jij hier noemt. :);)

Tja Jitze, we hebben hier al eens eerder over van gedachten gewisseld. ;)

Inderdaad en we zullen daarover van mening blijven verschillen, diverse malen JK's bedrading en ook apparatuur meegemaakt, krijg je mij dus echt niet vrolijk mee..........

<_<

Maar die speakers die zulke dips laten zien, zijn wel heel goed klinkende...

(niet allemaal natuurlijk)

Groet,

Jacco

Jacco, daar ga ik toch niet in mee, mogelijk dat een enkeling .................... :rolleyes:

Het open karakter van Nordost bevalt me prima, enkel vind ik het soms iets te schel, het is ook maar net wat voor cd je pakt natuurlijk, maar over het geheel gezien. Nu heb ik gelezen dat de nieuwe lijn van Nordost dit niet meer heeft, daardoor ben ik geintereseerd.

Het open karakter van Nordost bevalt me prima, enkel vind ik het soms iets te schel, het is ook maar net wat voor cd je pakt natuurlijk, maar over het geheel gezien. Nu heb ik gelezen dat de nieuwe lijn van Nordost dit niet meer heeft, daardoor ben ik geintereseerd.

Zo zijn er velen, echter soms iets te schel, neem dat nu eens als uitgangspunt, begin met de cd's die dat doen eens te vergelijken met een draadje dat niet verzilverd is.

Uit eindelijk zou kunnen blijken dat het open karakter niet geheel vrij is van ellende.

Guest C J

Zo zijn er velen, echter soms iets te schel, neem dat nu eens als uitgangspunt, begin met de cd's die dat doen eens te vergelijken met een draadje dat niet verzilverd is.

Uit eindelijk zou kunnen blijken dat het open karakter niet geheel vrij is van ellende.

En laat ik nu toch een andere ervaring hebben, verzilverd versus koper. :rolleyes:;)

Als je inderdaad ziet hoeveel verzilverd koperdraad aanwezig is in geluidinstallaties zijn er nogal wat mensen die er anders over denken, dus je bevindt je in een groot gezelschap.

Toch blijf ik er bij dat je het mis hebt.

Zoals ik al vaak heb aangegeven wijt ik deze misvatting aan het feit dat heel erg veel speakers in hoog en mid-hoog nogal wat vervorming laten horen.

Hierdoor neemt de resolutie van de weergave sterk af, toepassing van verzilverde draadjes levert je dan de illusie dat het geheel sprankelender wordt.

Gebruik je nu dezelfde draadjes op een speaker systeem dat minder last heeft van deze vervorming zul je ontdekken wat er fout gaat.

:rolleyes:

Ik kan de ervaring die Jitze met verzilverder bedrading heeft alleen maar delen. Als je set echt opknapt van verzilverde draad, is er IMHO ietds goed mis in de basis van die set. :unsure:

Je kunt het zelfs nog mooier stellen: zilver en koper tegen verzilverd koper :rolleyes:

Ik heb met Jacco eens gefilosofeerd (bij het HaJ