m44 Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 mijn marantz cd10 verruild voor een rotel rpc 971. Ondanks dat sommige mij voor gek zullen verklaren "klinkt" deze speler zeer anders maar heeft hij wel de vreemde gewoonte om te "tikken". Wanneer je de cd dan bekijkt lijkt deze helemaal schoon. Ik maak hem dan toch vooor de zekerheid schoon en dan zit de tik ineens in een ander nr of is weg. Het lijkt wel alsof deze speler veel gevoeliger is voor vuil. de marantz heeft nog nooit een beat gemist zeg maar en het zijn dezelfde cd's Heel oude cd's met lichte krasjes erop speelt hij dan soms weer zonder problemen. Er lijkt dus geen contsnte factor die hier bepalend is voor het overslaan. geluid vlat weg en komt snel (1sec) of later 5sec weer terug. Het is een hdcd speler maar ik heb niet veel hdcd's en dit lijkt ook niet van invloed. dus als iemand een verklaring heeft graag. lens vies ofzo.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Eerste gedachte is idd een smerige lens. Dat hoeft niet op de oppervlakte te zitten, maar kan dus ook onder de lens zijn, waar je dus niet bij komt. Weet je toevallig welke laserunit in de Rotel zit? Een andere mogelijkheid is de afgenomen intensiteit van de laser. Dat komt door de leeftijd en kan (voor korte tijd) weer op niveau gebracht worden. Je kunt proberen tijdens het spelen zacht tegen de kast van de speler te tikken. Als ie daar erg gevoelig voor is, lijkt het op een intensiteitprobleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 april 2007 Author Report Share Posted 30 april 2007 ja is gevoelig voor beweging. het woord intensiteit ken ik maar begrijp niet hoe dit te plaatsen bij een cd speler. Speler staat op dempers is dat nog van belang. in ieder geval bedankt voor de vlotte reactie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 Een laser gaat na verloop van tijd achteruit. Dat betekent dat de lichtintensiteit van de laser afneemt en er dus minder licht op de cd geprojecteerd wordt en dus ook minder door de laserdiode terugontvangen wordt. Ergo, meer leesfouten en dus meer errorcorrectie nodig. Op een gegeven moment kan de errorcorrectie het niet meer bevatten en krijg je drop-outs (tikken). Dempers e.d. helpen daar weinig of niet aan. Je kunt het eerst eens proberen met het schoonmaken van de lens. Helpt dat niet, denk ik dat er een nieuwe laserunit in zal moeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 30 april 2007 Report Share Posted 30 april 2007 De intensiteit van de laser is misschien niet afdoende meer om het spoor correct volgen, waardoor de speler bij een stootje het spoor al tijdelijk bijster is. Andere gedachte: Is de Rotel misschien "gevoelig" voor kopieerbeveiligde cd's? Ligt eraan met welke cd's het tikken zich dan dus openbaart, natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 mei 2007 Author Report Share Posted 1 mei 2007 lens schoonmaken doet men neem ik aan met watten staafje (katoen) en wat alcohol. de persoon waar de speler vandaan kwam rookt dus wellicht wat aanslag. wat kopieerbeveiliging betreft lijkt dit niet van invloed. Ik zal een keer gan poetsen bedankt alvast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 mei 2007 Report Share Posted 1 mei 2007 Neem goeie alcohol, verkrijgbaar bij de drogist/apotheek. Ga niet met brandspiritus aan de gang. Hou er rekening mee dat ook de 96% alcohol van de drogist een waas achterlaat. De beste manier van schoonmaken die je idd met een goed doordrenkte wattenstaafje (niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 mei 2007 Author Report Share Posted 1 mei 2007 ik heb hier apothekers alcohol en katoenen wattenstaafjes. ik heb wat research gedaan en heel voorzichtig eroverheen wrijven schijnt het beste te zijn. blijkbaar als je te hard op de lens drukt kan hij ontregelt raken. Ik hoop dat dit het gaat doen want het is een heel prettige speler. ik heb gelezen als de lens het begeeft je net zo goed een nieuwe speler kan kopen. dat lijkt me stug toch? Ik zal de speler ook gelijk even stofzuigen. ha en mijn vrouw zegt dat ik thuis nooit iets doe..tss Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 1 mei 2007 Report Share Posted 1 mei 2007 haha, ik heb het een keer bij een oude denon met aftersave gedaan werkt ook prima. En ruikt bovendien ook nog heel audiofiel verantwoord. Armani, lekker duur voor weinig tot geen kwaliteits winst. maarja ieder zn eigen smaak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 mei 2007 Report Share Posted 1 mei 2007 haha, ik heb het een keer bij een oude denon met aftersave gedaan werkt ook prima. En ruikt bovendien ook nog heel audiofiel verantwoord. Armani, lekker duur voor weinig tot geen kwaliteits winst. maarja ieder zn eigen smaak Beetje wodka moet ook wel lukken. Is toch niet te zuipen, dus is het nog ergens goed voor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 1 mei 2007 Report Share Posted 1 mei 2007 haha wisten jullie trouwens dat JVC met luidsprekers adverteerd die gemaakt zouden zijn van voormalige whisky vaten. En dat de woodcones van pioneer in Sake gedrenkt zijn?? Ps whisky is lekker maar Sake is echt nergens anders goed voor naar mijn idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 mei 2007 Author Report Share Posted 10 mei 2007 lens voorzichtig schoongemaakt met katoenen watten staafje en met een alcohol die geen laagje achterlaat. het leek even goed te gaan maar er blijven cd's waarbij hij gaat tikken. zeer irritant wanneer je de cd dan schoonmaakt (ik heb zo'n belachelijk duur flesje uit 1999 ofzo dan doet hij het weer. terwijl de cd echt schoon lijkt en mijn oude speler hem zonder problemen pakte. dus toch de laserintensiteit? kun je de laser vervangen en wat zijn kosten indicaties , iemand een idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 Als ie daar erg gevoelig voor is, lijkt het op een intensiteitprobleem. Als het bijv een CDM-12 loopwerk is, dan regelt de laser zelf de itensitiet bij. De laserdiode kijkt hoeveel licht er terugontvangen wordt en regelt dit zonodig bij. Ook de 'focusering' gebeurt tegenwoordig helemaal automatisch. Als de laser aan de binnenkant van de lens smerig is, dan probeert de laser maximaal uit te sturen. Als de lens dan te smerig is aan de binnenkant, dan houdt het een keer op. Plus dat vuil aan de binnenkant van de lens het laserlicht dermate kan verstrooien, dat de laserdoide nauwelijk licht meer terugontvangt en daardoor in de problemen kan komen. Ik ken de Rotel speler niet. Misschien is het wel een speler met een oud type loopwerk waar je alles met potmeters af moet regelen op een scope. Dan heeft alleen een nieuwe laser vervangen ook geen zin, want ook deze moet weer opnieuw afgeregeld worden. Of misschien heb je last van losse solderingen op de print, of een IC. Kijk dan eerst de hele print na op kringen in de solderingen met een loep en soldeer deze even door. Een 'tik' in het geluid kan echt van alles zijn. Zelfs opgebouwde statisch electriciteit kan tikken veroorzaken. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 De intensiteit van de laser is misschien niet afdoende meer om het spoor correct volgen, waardoor de speler bij een stootje het spoor al tijdelijk bijster is. Andere gedachte: Is de Rotel misschien "gevoelig" voor kopieerbeveiligde cd's? Ligt eraan met welke cd's het tikken zich dan dus openbaart, natuurlijk. Dit kwam ook bij mij op, M. Al geprobeerd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 wat kopieerbeveiliging betreft lijkt dit niet van invloed. Wel lezen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 mei 2007 Author Report Share Posted 11 mei 2007 het geluid is echt het geluid van een laser die het niet meer ziet zeg maar. geluid valt weg met een hard tik en is dan enkele seconden of een 0.5 sec weg. dan begint ie weer en klinkt het allemaal prima, dan stopt ie weer. maak ik de cd schoon pakt ie hem meestal weer. terwijl de cd al schoon leek. Sommige cd's doet ie het nooit bij andere weer wel. hoe kun je zien of iets kopieerbeveiligt is. om die ruis maar uit of in de wereld te brengen? want daar heb ik nooit op gelet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 het geluid is echt het geluid van een laser die het niet meer ziet zeg maar. geluid valt weg met een hard tik en is dan enkele seconden of een 0.5 sec weg. dan begint ie weer en klinkt het allemaal prima, dan stopt ie weer. maak ik de cd schoon pakt ie hem meestal weer. Dan moet het haast wel de laserunit zijn. Weet jij ook wat voor loopwerk erin zit? Als het bijvoorbeeld een Philips loopwerk is {CDM-12}, dan is deze vaak voor rond de 40 Euro wel verkrijgbaar. Dan is de speler eigenlijk weer zo goed als nieuw als je er weer een nieuw loopwerk in hebt gezet. En zo'n loopwerk verwisselen stelt niet veel voor. Een paar schroefjes losdraaien en een paar stekkertjes van de print trekken. Veel meer werk is het niet. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 Ik heb op een ander forum gelezen over uitgedroogde elco's in het servo gedeelte van het loopwerk. Daardoor wordt het loopwerk gevoelig voor statische spanningen en trillingen. Misschien heb je iets aan deze informatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 mei 2007 Author Report Share Posted 11 mei 2007 alle informatie he ik iets aan en ook enorm bedankt aan iedereen die reageert. Wanneer je praat over een loopwerk zit zo'n laser daar dan bij in. want er word gezegd het is wellicht de laser unit en het advies is loopwerk vervangen. ik zal eens wat plaatjes zoeken rotel van binnen wellicht heeft iemand hier iets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 De laser is een onderdeel van het loopwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 mei 2007 Author Report Share Posted 11 mei 2007 De laser is een onderdeel van het loopwerk. dat is dan niet duur voor 40 euro!...toch en waar koop of bestel je zoiets het best. als dat het is natuurlijk. rotel van binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 Het zou erg handig zijn als je wist welk loopwerk erin zit. Er zijn nogal wat verschillende en de prijzen varieren ook sterk naar gelang producent, uitvoering en leverancier. Zo kun je bijv eeen ZoNie KSS210A voor ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 Just-Tone Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 11 mei 2007 Report Share Posted 11 mei 2007 Volgens onderstaande link moet de laserunit een Sony KSS 213C zijn: http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/50312.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 mei 2007 Author Report Share Posted 11 mei 2007 kss 213c van sony. echt nogmaals hardstikke bedankt allemaal. waar haal ik zoiets vandaan. via de hifi winkel of via sony? Just-Tone 14.90 euro wat is dat belachelijk goedkoop!! dat kan toch haast niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts