jjn Posted 3 mei 2007 Report Share Posted 3 mei 2007 Hallo Forumgebruikers, ik ben nieuw op dit forum maar ik wil maar meteen beginnen met een vraag: Ik luister met veel plezier al een tijd naar mijn set: Denon pma-300V met Marantz CD-67SE en Mission 761i. Ik vond de bas in het begin behoorlijk afwezig maar dat is wel wat beter geworden door de luidsprekers op stands met spikes te plaatsen. Rustige muziek is prima af te spelen, maar wanneer ik wat meer complexe of luide muziek is het allemaal nogal onrustig in het laag. Nu heb ik vorig jaar een Pro-ject debut III platenspeler gekocht en die klinkt nooit vermoeiend, ongeacht de muziek. Is dit een typisch Marantz geluid of zijn er andere dingen die ik kan veranderen? Ik neem aan dat in deze prijsklasse de kabels niet zoveel uitmaken (is nu een VHT of zoiets). Alle tips, info of vebeterpunten over mijn set zijn welkom. Groet Joost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 mei 2007 Report Share Posted 4 mei 2007 Wat je waarneemt is een bekend gegeven. Er zijn veel sets die het moeilijk hebben met drukke muziek. Eenvoudige dingen zijn nu eenmaal makkelijker weer te geven. Waar het aan ligt? het kan de speaker zijn, of de versterker, maar het kan ook zeker aan de opname liggen. Dan kun je er dus niks aan doen. Dat de platenspeler dat niet doet, tja, die ervaring heb ik ook. Een platenspeler klinkt over het algemeen nu eenmaal minder gestresst, mits goed afgeregeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 4 mei 2007 Report Share Posted 4 mei 2007 Hallo Forumgebruikers, ik ben nieuw op dit forum maar ik wil maar meteen beginnen met een vraag: Ik luister met veel plezier al een tijd naar mijn set: Denon pma-300V met Marantz CD-67SE en Mission 761i. Ik vond de bas in het begin behoorlijk afwezig maar dat is wel wat beter geworden door de luidsprekers op stands met spikes te plaatsen. Rustige muziek is prima af te spelen, maar wanneer ik wat meer complexe of luide muziek is het allemaal nogal onrustig in het laag. Nu heb ik vorig jaar een Pro-ject debut III platenspeler gekocht en die klinkt nooit vermoeiend, ongeacht de muziek. Is dit een typisch Marantz geluid of zijn er andere dingen die ik kan veranderen? Ik neem aan dat in deze prijsklasse de kabels niet zoveel uitmaken (is nu een VHT of zoiets). Alle tips, info of vebeterpunten over mijn set zijn welkom. Groet Joost Waar je ook nog eens naar kunt kijken is de mate van compressie van de CD-opnames. Wat namelijk het geval is dat de laatste 10(?) jaar er steeds meer compressie wordt toegepast bij CD-opnames. Veel nieuwe opnames hebben een gemiddelde geluidsdruk van -10dB (gemeten in Adobe Audition) Veel oudere of betere opnames hebben een gemiddelde geluidsdruk van -17 tot -22dB. Resultaat is dat die luide opnames vermoeiend klinken. Goed voorbeeld zijn de laatste 2 albums van Red Hot Chili Peppers. Hier is alle dynamiek uitgeperst en klinken vlak en zeer vermoeiend. LP's hebben hier meestal minder of geen last van en klinken veel aangenamer omdat er meer dynamiek in zit en je dus geen muur van geluid voorgeschoteld krijgt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 4 mei 2007 Report Share Posted 4 mei 2007 Waar je ook nog eens naar kunt kijken is de mate van compressie van de CD-opnames. Wat namelijk het geval is dat de laatste 10(?) jaar er steeds meer compressie wordt toegepast bij CD-opnames. Veel nieuwe opnames hebben een gemiddelde geluidsdruk van -10dB (gemeten in Adobe Audition) Veel oudere of betere opnames hebben een gemiddelde geluidsdruk van -17 tot -22dB. Resultaat is dat die luide opnames vermoeiend klinken. Goed voorbeeld zijn de laatste 2 albums van Red Hot Chili Peppers. Hier is alle dynamiek uitgeperst en klinken vlak en zeer vermoeiend.LP's hebben hier meestal minder of geen last van en klinken veel aangenamer omdat er meer dynamiek in zit en je dus geen muur van geluid voorgeschoteld krijgt Silversurfer, je beantwoord me een vraag, thanks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 4 mei 2007 Report Share Posted 4 mei 2007 Mischien een open deur maar probeer eens een andere versterker. Zie mijn post elders over versterkers waaronder een denon. Waarbij ik wel moet zeggen dat dit de eerste Denon is die ik gehoord heb. MIjn ervaring met Marantz cd-spelers ( ik heb er al een paar gehad ) is dat ik het laag ( geldt ook voor marantz versterkers ) als wat soft en rond ervaar maar niet perse rommelig. Je zou het wel zo kunnen ervaren natuurlijk. Ook heb ik een Project debut gehad. Het laag leek wel wat strakker dan m'n toenmalige cd speler, een Marantz cd 5400 ose, maar ook wat platter en minder gedetailleerd. Laat ik voor het gemak aannemen dat de Denon van jou klinkt als die welke ik gehoord heb dan lijkt me de combi met een Marantz cd speler niet de juiste. Twee keer rond en wat wollig maakt dat het laag geen focus meer heeft lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jjn Posted 6 mei 2007 Author Report Share Posted 6 mei 2007 Mischien een open deur maar probeer eens een andere versterker. Zie mijn post elders over versterkers waaronder een denon. Waarbij ik wel moet zeggen dat dit de eerste Denon is die ik gehoord heb. MIjn ervaring met Marantz cd-spelers ( ik heb er al een paar gehad ) is dat ik het laag ( geldt ook voor marantz versterkers ) als wat soft en rond ervaar maar niet perse rommelig. Je zou het wel zo kunnen ervaren natuurlijk. Ook heb ik een Project debut gehad. Het laag leek wel wat strakker dan m'n toenmalige cd speler, een Marantz cd 5400 ose, maar ook wat platter en minder gedetailleerd. Laat ik voor het gemak aannemen dat de Denon van jou klinkt als die welke ik gehoord heb dan lijkt me de combi met een Marantz cd speler niet de juiste. Twee keer rond en wat wollig maakt dat het laag geen focus meer heeft lijkt me. bedankt voor de info en hulp iedereen! Wat zou een meer 'scherpe' cd speler zijn eventueel? Groet Joost Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 6 mei 2007 Report Share Posted 6 mei 2007 Hallo Joost, Mijn ervaring is dat verschillen tussen cd spelers een stuk kleiner zijn dan tussen speakers of versterkers. Als je dan toch een andere cd speler wil uitproberen ( die Marantz die jij hebt is wel- en nog steeds een goeie ) dan mischien een pioneer,sony of rotel ( is ie weer sorry ). Deze vind ik iets harder maar niet perse slechter klinken. ( afhankelijk van model ) Ik heb geen ervaring met spelers uit de klasse boven 1000 euro. Er zijn vast spelers die wat meer open en helder klinken dan de Marantzen. Groet, Max. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts