Jump to content

Elektuur Audio Special #2

ssassen
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Namens Elektuur ben ik eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen tweede editie van de Audio Special. De Audio Special zal netzoals afgelopen jaar een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw versterkers en luidsprekers. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen vari

Beste forumleden,

Namens Elektuur ben ik eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen tweede editie van de Audio Special. De Audio Special zal netzoals afgelopen jaar een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw versterkers en luidsprekers. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen vari

Guest tubejack
Namens Elektuur ben ik eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen tweede editie van de Audio Special.

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Hallo Sander,

Mischien beetje saai...Het liefst meer....... van hetzelfde :)

Ik vond de audiospecial 1 precies goed! prima mix en zo goed dat ik al buizenliefhebber dacht

ha leuk ook mooie zelfbouwprojecten met transistoren.

Van A tot Z gelezen.

Hulde,

Jack

Uitleg bij ontwerpen is idd. een belangrijk punt, waar we met de voorgaande Audio Special toch ook veel aandacht aan hebben besteed, ook deze keer zullen de ontwerpen voorzien zijn van uitleg wat de werking betreft en de gemaakte keuzes. Uiteraard proberen we weer een goede mix te maken van buizen, halfgeleiders en luidsprekers en

ik ga het luidsprekerbouwboek al kopen en daar zal ik wel eve zoet mee zijn.

voor mij persoonlijk achtergronden mbt praktische overwegingen waarom je bepaalde componenten kiest voor een bepaalde klus. dus waarom die condensator wat is zijn voordeel heeft ie een nadeel.

maar dat is voor mij als lerend persoon iets wat leuk is en voor de rest wellicht teveel gesneden koek.

begrijp ik hieruit dat boeken van elektuur via jou met korting besteld kunnen worden :lol:

begrijp ik hieruit dat boeken van elektuur via jou met korting besteld kunnen worden :lol:

Als ik korting wil, vraag ik een huisgenoot van mij wel. Die schrijft ook voor Elektuur... :)

Ps. geen idee of ik via hem korting krijg, maar goed...

Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op ssassen@hardwareanalysis.com

Sander,

al vele jaren blader ik zelfs niet meer door elektuur en de "spin-offs" dus volgende ideeen zonder enige poging tot originaliteit:

- motorsturing voor een draaitafel motor (eventueel op basis van die leuke motortjes die in floppy drives zitten. Of je maakt zelfs het motorretje zelf

- Simpele kleine single ended penthode op basis van EL84 (denk aan decware Zen Taboo en almarro A205A (mono en stereo opbouw, kan leuk zijn voor een slaapkamer HT of studeerkamer)

- Just for the fun of it, een buizenversterker waarbij voor iedere trap hetzelfde type buis wordt gebruikt, dus b.v. alleen maar EL84's. En bijpassende voorversterker met wederom dezelfde buis.

- Nieuwe oplage van een gouwe ouwe Hiraga Le pr

Sander,

Wat ik wel leuk zou vinden is wat informatie over speakerunits.

Wat is bijvoorbeeld het effect van een grotere spreekspoel, van een zwaardere magneet, van een kortere spreekspoel, een langere gap, enz. Ik zie bijvoorbeeld kreten als "Underhanging motor" en "SD-1 motor" Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de Flex units van Audiotechnology.

Natuurlijk kan dat in T and S parameters, maar een effect op geluidssterkte of frequentiebereik e.d is voor leken (of halve leken) ook wel leuk.

Eerlijk gezegd zou ik die dingen nu eigenlijk al willen weten, want ik speel met de gedachte een 3 weg systeem met Audiotechnology te gaan maken. (nou ja behalve de tweeter dan) 4 inch mid en 8 of 10 inch woofer. Ik heb nu al een speaker met een Audiotechnology middentoner en dat bevalt prima. Alleen het laag zou wat dieper en strakker kunnen. Mijn droom is om een soort "Verity audio" type "Parcifal" te maken

Groet,

Leobus

Beste,

Graag een elektuur eigen ontwerp "plasma tweeter" ,echter niet al te kostbaar, met makkelijk te verkrijgen onderdelen; en liefst met buizen aansturing.

O ja,op internet leuke info,echter zeer kostbaar.

Momenteel heb ik een paar ouwe Magnats ter reparatie waarvan eentje defekt is,ondanks de "slechte" aansturing toch een verassende weergave.

Bij voorbaat dank.

Jerry.

Beste forumleden,

Eindelijk eens een degelijke goeie ultimate phonotrap ZONDER buis??? :confused::huh::rolleyes:

Ha Roger,

Hybride misschien? :D;)

Bij zo'n plasma tweeter met een buis zou het goedkoper kunnen dan met een HF-power tor die in 150-200W klasse -A de voeding moet moduleren ,denk ik.

Maar goed,ik ben benieuwd.

Eindelijk eens een degelijke goeie ultimate phonotrap ZONDER buis??? :confused::huh::rolleyes:

Kijk dat vind ik nog eens een mooi voorstel.

Een "ultimate" MC/MM phonotrap en het liefst met vele instellingsmogelijkheden.

En een "eenvoudige" phonotrap MM/MC voor een beginnende zelfbouwer.

groet,

:cool2:

Een toonregeling a la Quad tilt voor in mijn tape lus inclusief een inschakelbaar SF. Zeer praktisch in deze dagen waar dat niet meer standaard in een versterker zit.

Beste,

Graag een elektuur eigen ontwerp "plasma tweeter" ,echter niet al te kostbaar, met makkelijk te verkrijgen onderdelen; en liefst met buizen aansturing.

O ja,op internet leuke info,echter zeer kostbaar.

Valt wel mee Jerry, Linkje

Maar zo simpel is het dus ook weer niet ;)

Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op ssassen@hardwareanalysis.com

Sander,

al vele jaren blader ik zelfs niet meer door elektuur en de "spin-offs" dus volgende ideeen zonder enige poging tot originaliteit:

- motorsturing voor een draaitafel motor (eventueel op basis van die leuke motortjes die in floppy drives zitten. Of je maakt zelfs het motorretje zelf

.

.

.

- Een 'standaard set' in drie verschillende luisterruimten optimaal opstellen en de verschillen in akoestiek zichtbaar maken en verklaren (standaard woonkamer, kleine kamer en een geoptimaliseerde luisterruimte, iets groter dan standaard tweeweg systeem met nette versterking). Natuurlijk inklusief CD om te horen hoe het klinkt ;)

Voor deze twee "items" zou ik het blad kopen.

:)

- een snelheidsmeter voor de draaitafel, gebaseerd op een enkel lichtsluisje een onderbreker en een klok. Misschien ultra simpel. Ik weet het kan met erg fraaie glasplaten waarop strepen zijn opgedampt enzo, maar een enkel opnemertje werkt in principe. Beter zelfs dan 2 of 4 lichtsluisjes. Je hoeft niet te prutsen om vier onderbrekers die door het lichtsluisje gaan op exacte afstanden van elkaar te monteren. Voor de meting moet je een beetje geduld hebben, een omwenteling.

Plasma koptelefoon! :rolleyes:

... en dan zeker een vlammenwerper voor het laag ... :)

- een snelheidsmeter voor de draaitafel, gebaseerd op een enkel lichtsluisje een onderbreker en een klok. Misschien ultra simpel. Ik weet het kan met erg fraaie glasplaten waarop strepen zijn opgedampt enzo, maar een enkel opnemertje werkt in principe. Beter zelfs dan 2 of 4 lichtsluisjes. Je hoeft niet te prutsen om vier onderbrekers die door het lichtsluisje gaan op exacte afstanden van elkaar te monteren. Voor de meting moet je een beetje geduld hebben, een omwenteling.

Heb w.d.b. wel een leukere oplossing gezien. N.l. een puck met aan de omtrek een aantal ledjes die met een dusdanige frequentie aangestuurd worden dat bij de juiste snelheid de ledjes ogenschijnlijk stil staan.

;)