Bakmeel Posted 6 mei 2007 Report Share Posted 6 mei 2007 Hallo Sander, Ik zou graag ook wat praktische bouwtips willen zien. Bijvoorbeeld, Nelson Pass heeft ooit eens een artikeltje op het internet geplaatst met uitleg over hoe een DHZ enthausiast met eenvoudige middelen mosfets kan matchen op basis van Vgs. Handige truuks om uitgangsimpedanties, ingangsimpedanties te testen, misschien een eenvoudige elektronische load om de voeding te testen. Ik kijk nu al uit naar de audiospecial! Groeten, Bakmeel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 mei 2007 Report Share Posted 6 mei 2007 In datzelfde kader, een goede voeding ontwerpen. Bv een introductie in het gebruiken van de Duncan Amp PSU simulator (voor noobs dus) http://www.duncanamps.com/psud2/index.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 - headphone-amp met regelbare cross feed (met instelbaar delay?). - buizen parametrische eq. (1 band, 1 kanaal, modulair, voeding voor twee of 6 kanaals) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Heb w.d.b. wel een leukere oplossing gezien. N.l. een puck met aan de omtrek een aantal ledjes die met een dusdanige frequentie aangestuurd worden dat bij de juiste snelheid de ledjes ogenschijnlijk stil staan. Waar dan?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 21 december 2007 Report Share Posted 21 december 2007 Hoi, Versie twee ligt in de winkel: Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Ik denk wel dat je met het publiceren van een plasmatweeter, een hoop gedonder kan krijgen als er ooit iemand een schadeclaim indient vanwege gezondheidsklachten. Of voortijdige veroudering t.g.v. ozonproductie... (Anderzijds: zou je subsidie kunnen krijgen, omdat je meehelpt het gat in de ozonlaag te dichten? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 Ik denk wel dat je met het publiceren van een plasmatweeter, een hoop gedonder kan krijgen als er ooit iemand een schadeclaim indient vanwege gezondheidsklachten. Of voortijdige veroudering t.g.v. ozonproductie... (Anderzijds: zou je subsidie kunnen krijgen, omdat je meehelpt het gat in de ozonlaag te dichten? ) De jongens van Magnat hebben met hun MP-02 plasma tweeter tot nu toe denk ik geen problemen met aanklachten gehad denk ik ? (sinds 1981, bijna 27 jaar geleden).Jammer dat ze zo duur waren. Niet voor niks hebben ze die "gevlochten" bol van metaalgaas (2 stuks,inwendig ook nog eentje+ een soort "collector rooster" bovenin ). Hiermee wordt de ozon produktie a.h.w. geneutraliseerd door de onstane inwendige hitte v/d "vlamboog" tussen de electrodes onder dit bolvormig kapje,en is tevens afscherming(bescherming) tegen lichamelijk letsel. Verder zit er een soort "sabotage" schakelaar die, als men de bol eraf haalt, de voeding v/d electronica uitschakelt. Enigste minpunt is de ietwat verminderde akoestische transparantie voor de opgewekte hoge tonen vanwege die "bolgaas" afscherming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 december 2007 Report Share Posted 22 december 2007 elektor audio speciaal 2 oude afdankertjes in een nieuw jasje enigste wat intressant was luidspreker metingen zorg dat in het volgend blad iets fatsoenlijks er instaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Ik denk wel dat je met het publiceren van een plasmatweeter, een hoop gedonder kan krijgen als er ooit iemand een schadeclaim indient vanwege gezondheidsklachten. Of voortijdige veroudering t.g.v. ozonproductie... (Anderzijds: zou je subsidie kunnen krijgen, omdat je meehelpt het gat in de ozonlaag te dichten? ) De jongens van Magnat hebben met hun MP-02 plasma tweeter tot nu toe denk ik geen problemen met aanklachten gehad denk ik ? (sinds 1981, bijna 27 jaar geleden).Jammer dat ze zo duur waren. Niet voor niks hebben ze die "gevlochten" bol van metaalgaas (2 stuks,inwendig ook nog eentje+ een soort "collector rooster" bovenin ). Hiermee wordt de ozon produktie a.h.w. geneutraliseerd door de onstane inwendige hitte v/d "vlamboog" tussen de electrodes onder dit bolvormig kapje,en is tevens afscherming(bescherming) tegen lichamelijk letsel. Toch hing er een wat vreemde lucht in de demo-ruimte Klopt Ruud, Ons reukorgaan is voor wat betreft de geur van ozon heel erg gevoelig, zelfs bij een ongevaarlijk niveau.(100% neutraliseren lukt niet). Sommige electrische "luchtverfrissers" bv. produceren meer ozon dan zo'n plasma tweeter. En jongens die de hele dag moeten electrisch "lassen" aan metalen konstrukties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 En jongens die de hele dag moeten electrisch "lassen" aan metalen konstrukties. Daar is tegenwoordig een goede afzuiging verplicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 23 december 2007 Author Report Share Posted 23 december 2007 elektor audio speciaal 2 oude afdankertjes in een nieuw jasje Zeker geen exemplaar in handen gehad? Als eindredacteur van deze uitgave kan ik je berichten dat alle ontwerpen nieuw zijn en nimmer ergens anders gepubliceerd. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 23 december 2007 Report Share Posted 23 december 2007 Ach, trollen moet je gewoon negeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 Sander, Wordt de audio special apart uitgebracht naast de gangbare Elektor? Ik had m namelijk wel in mn brievenbus verwacht. Bouke Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 24 december 2007 Author Report Share Posted 24 december 2007 Bouke, Dat klopt, het is een aparte uitgave en valt dus niet bij de reguliere abbonnee's in de bus. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 Ik heb hem vandaag gekocht. 1e indruk, mooi blad, en er valt het nodige van te leren. Daar hou ik van Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 december 2007 Report Share Posted 24 december 2007 elektor audio speciaal 2 oude afdankertjes in een nieuw jasje enigste wat intressant was luidspreker metingen zorg dat in het volgend blad iets fatsoenlijks er instaat Het mag dan trollen heten volgens sommigen, maar gedeeltelijk deel ik dezelfde mening. Helaas heb ik onlangs alle oude elektuur specials over luidsprekers weggegooid (net zoals alle HVT's) maar ik herinner me dat er in Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 25 december 2007 Author Report Share Posted 25 december 2007 Treshold, Ik mis o.a. :- een artikel van d' Appolito over hoe je een goede crossover ontwerpt en wat wel en niet hoorbaar is; - verbetering door high-end filteronderdelen: de ene MKP is de andere niet; - de coax en full range trend; - subs met high-pass; - welke box/filter software is goed; - bouw je eigen net-ontstoringsfilter; - hoe maak je goede kabels. De Audio Special is geschreven door zelfbouwers, niet door professionele auteurs, daarmee heb je dus niet de vrijheid om een aantal onderwerpen te kiezen en iemand de opdracht te geven om daarmee aan de slag gegaan. Zoals je kunt zien staat de tweede editie echter vol met interessante ontwerpen wat luidsprekers betreft, oa. een achtergrond artikel over open-baffle systemen en een ontwerp voor een hoogwaardig open-baffle systeem, dus de ontwerpen zijn zeker bij de tijd. Dat neemt niet weg dat ik voor de aanvang van de Audio Special op de diverse fora gevraagd heb welke onderwerpen men graag wilde terugzien. Ook is er behoefte aan deskundige auteurs die een goed onderbouwd artikel kunnen schrijven. De spoeling is wat dat betreft echter nogal dun. De suggesties die je noemt neem ik mee voor de derde editie, maar een aantal onderwerpen valt zowieso al buiten de boot, zoals bv. het kabelverhaal. Kabels, maar vooral de verschillen ertussen, zijn meettechnisch lastig te kwantificeren, en een artikel gestoeld op puur subjectieve (luister)ervaringen past niet binnen de context. Ook het feit dat er twee kampen zijn, degenen die duidelijk verschillen horen tussen kabels en degenen die absoluut geen verschillen horen, maakt het lastige materie. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 beste sander dat seas speakertje met die alu hochtoner had 20 jaar geleden firma audioplan met als hoogtoner een geweven dome deze versterkerschakeling stond vroeger uitgebreid in audio en techniek en in het engels blad wirlles world dacht ik ,wat jij schrijft heb ik al 20 jaar in het archief liggen ik vindt wel knap van jou ondanks zoveel informatie op internet dat je elektor nieuw leven wil inblazen maar 15,90 dat is 35 gulden kreeg je vroeger een mooi technisch dik boek voor, dus probeer in het volgend blad iets bijzonders in het blad te zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Beetje gezeur hoor, Alles is al 100x gedaan, dat is een open deur. Dank u dat u hem nog een keer probeert te openen. We leven nu en geen 20 - 40 jaar geleden en het is flauw om de nieuwkomers in zelfbouwaudioland eerst naar de bibliotheek te sturen. Dat kunnen ze altijd nog doen als ze daar zin in hebben. De Audiospeccial is een prima initiatief om, voor hen die dat willen, een handreiking naar zelfbouw te geven. En gezien de snelheid waarmee hij vorig jaar uitverkocht was voorziet ie ook duidelijk in een behoefte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 elektor audio speciaal 2 oude afdankertjes in een nieuw jasje enigste wat intressant was luidspreker metingen zorg dat in het volgend blad iets fatsoenlijks er instaat Het mag dan trollen heten volgens sommigen, maar gedeeltelijk deel ik dezelfde mening. Helaas heb ik onlangs alle oude elektuur specials over luidsprekers weggegooid (net zoals alle HVT's) maar ik herinner me dat er in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Inmiddels, een stuk verder... Als liefhebber van buizenversterkers kom ik prima aan mijn trekken in dit nummer Vooral de 50watt supertriode versterker vind ik een slim ontwerp, maar 2 (feitelijk 1) condensator in de directe muziekweg, bijzonder uitgangs trafo's met schermrooster en kathodeaftakkingen .... smullen! zoiets zul je m.i. niet gauw commercieel tegenkomen ... hier loont, denk ik zelfbouw. Een KT88 is een hele fijne buis. Hoewel ik absoluut niet handig ben met hout en liefhebber ben van grote gesloten weergevers worden ook al die luidsprekerontwerpen met smaak "geconsumeerd." Wat betreft eerdere opmerkingen van collega's: De beste stuurlui staan aan wal, iedereen Hear heeft mogelijkheid gehad om input te leveren. Kom gewoon met ideeen.... i.p.v. zeuren.... ja sorry dat vind ik... Dat onderdelen zo hun eigen klank hebben is toch al jaren bekent. En klank is m.i. iets wat moeilijk te omschrijven is, Dat moet je gewoon ervaren in je eigen woonkamer.... bovendien ben ik met Tony Gee eens dat de "beste condensator.... geen condensator is" Wat me leuk lijkt in een volgende audiospecial is oude ontwerpen maken met hedendaagse onderdelen zo heb ik nog een oude Audio & Techniek met als item "transistorversterkers voor buizenliefhebbers" Misschien is het leuk, om die versterkers zoals Jean Hiagra, Linsey Hood e.v.a. in een nieuw jasje te publiceren. Want zoveel vermogen heb je m.i. in de woonkamer niet nodig... Welicht hierbij een weergever met een wat hoger rendement, die makkelijk met een paar watt aan te sturen is en een vriendelijke impedantie verloop heeft. Kortom heel leuk blad, met ontwerpen die goed uitgelegd worden. Het is het is haast jammer..... dat ik al zo' n goed klinkende installatie heb Kopen!, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 december 2007 Report Share Posted 26 december 2007 [...] al iets stond over de kastloze speaker met een ontwerp erbij. Dat is ongeveer 20 jaar geleden dus al beschreven. In die 20 jaar is er veel gebeurd. Ik mis o.a. : - een artikel van d' Appolito over hoe je een goede crossover ontwerpt en wat wel en niet hoorbaar is; - de coax en full range trend; - bouw je eigen net-ontstoringsfilter; d' Appolito's werk is oud en grotendeels onpraktisch gebleken (en hij houd zich niet aan z'n eigen regeltjes). de coax en full range is van voor de tweede wereld oorlog ontstoringsfilters zijn ook veel ouder dan 20 jaar. ...zou er dan toch niet zoveel gebeurt zijn? t.a.v. het beoordelen van box/filtersimulatie software, da's heel lastig, je moet inzicht in de broncode hebben om dat echt te kunnen doen en daarmee valt alle commerciele software af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 kritiek is ontzettend belangrijk je kunt er veel van leren en ideeen ontwikkelen terwijl je niet met elkaar eens hoeven te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 kritiek is ontzettend belangrijk je kunt er veel van leren en ideeen ontwikkelen terwijl je niet met elkaar eens hoeven te zijn Je bedoeld vast: "opbouwende" kritiek dat andere mag van mij zo de kliko in Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 Het zou eventueel ook nog kunnen dat het open baffle systeem in een gewone elektuur is behandeld, maar dat maakt het alleen nog ouder. Er zat een hele grote woofer in, een professionele 15" oid met erg hoog rendement. Verder een 11cm seas of Vifa ofzo. Waarschijnlijk ook aan de achterkant. Meer kan ik me er niet van herinneren. Natuurlijk is coax erg oud, maar is de laatste 10 jaren weer helemaal terug (kijk maar naar de nieuwe Thiel 3.7). Men hamert de laatste jaren veel op een gelijkmatig afstraalgedrag, dat volgens luisterproeven veel meer de ruimtelijkheid bepaalt dan bijv. faseverloop. Nu heeft dat ook wel mijn eigen interesse vanwege mijn haat/liefde verhouding met Tannoy. 15,90 is veel, maar het zal me er niet van weerhouden om de volgende weer te kopen (helaas heb ik de eerste gemist). Als er ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts