Jump to content

storingen van buiten af?

Ikke
 Share

Recommended Posts

:huh:

Gdag,

sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter geworden van een primare set met audio physics luidsprekers.

Wel te verstaan een Primare DVD30 multi speler, een SP31 DSP voorversterker i.c.m. met een NAD eindversterker en een Marantz Tuner. Hier heb ik speciaal een aparte groep voor laten aanleggen in de meterkast. Als ik alleen de eindversterker aan heb staan, en de rest op standby, dan hoor ik een tik via de luidsprekers als ik een dimmer of de afzuigkap aanzet in de keuken. Deze tikken komen wel vaker voor zonder aanwijsbare rede, als ik de set in gebruik heb. Ik heb hierbij geen computers aan staan in huis.

Als ik de voorversterker op standje DVD of Recorder zet, die via de digitale aangesloten zijn, hoor ik amper ruis als deze op 100% vermogen staat.

Als ik de voorversterker op standje TV of Tuner heb staan, kun je de ruis al horen beginnend bij 50%, tevens kun je dan ook de volume knop horen en begin je een licht brom te horen. De TV en de Tuner zijn niet geaard en ook heb ik deze nog niet ontkoppeld van de aarde via de kabel. Bij de Tuner verdwijnt de brom gedeeltelijk als ik de kabel ontkoppel, bij de TV niet.

Als ik de voorversterker op standje CD zet, ingesteld op analoog bypas, hoor je ruis vanaf 70% die over de overige 30% zeer sterk toeneemt. Boven de 80% zit er nog een andere verstoring doorheen, en kun je ook hier de volume knop horen.

Voor het gebruik in de huiskamer komt het volume niet boven de 20% uit, maar die tikken hoor ik wel regelmatig. In hoeverre moet ik mij druk maken om dit soort storingen, en is dit op te lossen door middel van een netfilter of beter bekabeling.

Er is mij al wel verteld dat kwaliteits apparatuur bepaalde filteringen weg laten omdat deze de geluids kwaliteit beinvloeden. Het aan en uitzetten van de apparaten hoor je ook via de luidsprekers.

Met mijn vorige (simpel en goedkoop) set had ik hier geen last van.

Ik kan verder niet zoveel kwijt over de set zelf, de luidsprekers moeten nog ingewerkt worden, en zolang m'n nieuwe audio meubel nog niet heb is de opstelling ook nog niet ideaal, als die al te bereiken is in een huiskamer, en de bekabeling is ook nog een rommeltje. De film weegave is indruk wekkend maar verdient nog wel enige aandacht, de stereo weergave moet nog flink aan geschoven worden.

Groeten

Guest C J

Gdag,

sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter geworden van een primare set met audio physics luidsprekers.

Wel te verstaan een Primare DVD30 multi speler, een SP31 DSP voorversterker i.c.m. met een NAD eindversterker en een Marantz Tuner. Hier heb ik speciaal een aparte groep voor laten aanleggen in de meterkast. Als ik alleen de eindversterker aan heb staan, en de rest op standby, dan hoor ik een tik via de luidsprekers als ik een dimmer of de afzuigkap aanzet in de keuken. Deze tikken komen wel vaker voor zonder aanwijsbare rede, als ik de set in gebruik heb. Ik heb hierbij geen computers aan staan in huis.

Als ik de voorversterker op standje DVD of Recorder zet, die via de digitale aangesloten zijn, hoor ik amper ruis als deze op 100% vermogen staat.

Als ik de voorversterker op standje TV of Tuner heb staan, kun je de ruis al horen beginnend bij 50%, tevens kun je dan ook de volume knop horen en begin je een licht brom te horen. De TV en de Tuner zijn niet geaard en ook heb ik deze nog niet ontkoppeld van de aarde via de kabel. Bij de Tuner verdwijnt de brom gedeeltelijk als ik de kabel ontkoppel, bij de TV niet.

Als ik de voorversterker op standje CD zet, ingesteld op analoog bypas, hoor je ruis vanaf 70% die over de overige 30% zeer sterk toeneemt. Boven de 80% zit er nog een andere verstoring doorheen, en kun je ook hier de volume knop horen.

Voor het gebruik in de huiskamer komt het volume niet boven de 20% uit, maar die tikken hoor ik wel regelmatig. In hoeverre moet ik mij druk maken om dit soort storingen, en is dit op te lossen door middel van een netfilter of beter bekabeling.

Er is mij al wel verteld dat kwaliteits apparatuur bepaalde filteringen weg laten omdat deze de geluids kwaliteit beinvloeden. Het aan en uitzetten van de apparaten hoor je ook via de luidsprekers.

Met mijn vorige (simpel en goedkoop) set had ik hier geen last van.

Ik kan verder niet zoveel kwijt over de set zelf, de luidsprekers moeten nog ingewerkt worden, en zolang m'n nieuwe audio meubel nog niet heb is de opstelling ook nog niet ideaal, als die al te bereiken is in een huiskamer, en de bekabeling is ook nog een rommeltje. De film weegave is indruk wekkend maar verdient nog wel enige aandacht, de stereo weergave moet nog flink aan geschoven worden.

Groeten

Er zijn speciale Schafnner filters te koop, waar je de apparaten die de stroring veroorzaken kunt aansluiten.

Verder zul je volgens mij veel baat hebben bij

Deze tikken komen wel vaker voor zonder aanwijsbare rede, als ik de set in gebruik heb.

Zal de koelkast wel zijn en voor wat betreft het ruisen sluit ik mij aan bij CJ: Mantelstroomfilter, kost geen drol en lost een hoop troep op die met de kabel wordt meegestuurd.

gr.,

Jeroen

wat is en doet zo'n filter dan. En zijn ze niet zelf te maken heb evt wel interesse.

Guest C J
wat is en doet zo'n filter dan. En zijn ze niet zelf te maken heb evt wel interesse.

Wat ze exact kunnen doen weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ze schakeltikken van allerlei apparatuur perfect elimineren. Je kunt zo'n ding inbouwen in een klein kastje en plaatsen tussen het storende apparaat en het stopcontact. Dat is werkelijk een fluitje van nog minder dan een cent. Volgens mij kun je hem ook plaatsen tussen het stekkerblok van je set. dan heb je er maar

ik zoek eigenlijk iets om te gebruiken vanf de wandcontactdoos en de versterker. Mijn aansluiting zit in een serie van aansluitpunten in de huiskamer. ik wil wel eens middels een goedkope tweak kijken of er verschillen te horen zijn in rommelen met netsnoeren e.d. ik sta daar namelijk nogal skeptisch tegenover en dat maakt mij een ideaal test persoon denk ik. Echt storing (hoorbaar op luisternivo) heb ik volgens mij niet.

beter is het om die filters tussen de koelkast en het stopkontact te hangen...

Of tussen de PC en het stopkontact.

10 van die filters kosten nog steeds maar

Guest C J
beter is het om die filters tussen de koelkast en het stopkontact te hangen...

Of tussen de PC en het stopkontact.

10 van die filters kosten nog steeds maar

Ik heb ook nog een paartje liggen. Bij een bepaalde set had ik ze echt nodig, nu niet meer dus 2 mantelstroomfilters voor 25 euro excl. verzenden...of ophalen. wie belangstelling heeft kan me pm'en

en het werkt volledig bromvrij, als het tenminste de tuner en tv zijn die storen.

Groeten Hans

Dag,

een mantelstroom filter ga ik zeker proberen, stond al op het lijstje, en ik zal van het weekend wel eens proberen om de stekker uit de koelkast te pluggen.

Helaas is het een inbouw koelkast en heb ik het al geprobeerd door de deur open te zetten en hem aan te zwengelen, maar hierbij kwam geen tik tevoorschijn. De dimmers zijn inbouw, dus ik denk niet dat ik daar nog ruimte vind om er een filter in te bouwen.

Zijn er nog alternativen voor het geval je de storing niet kunt vinden ? Zijn er ook filters die je eindversterker niet knijpen ? Deze heeft een minmaal vermogen van 7x140W.

Zijn er ervaringen met zelfbouw filters, van bijvoorbeeld conrad, en wat is de magie of de gebakken lucht van dit soort dingen ?

Cheers ikke.

Zijn er nog alternativen voor het geval je de storing niet kunt vinden ? Zijn er ook filters die je eindversterker niet knijpen ? Deze heeft een minmaal vermogen van 7x140W.

Ik heb er velen geprobeerd, van een paar tientjes tot vele honderden euro's... in alle gevallen klonken de versterkers beter rechtstreeks op het stopcontact. Voorversterker en cd-spelers overigens niet altijd.