Robbert Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Mijn unison unico versterker en KEF rdm 3 speakers bieden de mogelijkheid van bi wiring. Levert dit voordelen op of is het onzin? Achter de kef speakers zit nu een smal koperen bruggetje tussen de aansluitingen voor single wiring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Mijn unison unico versterker en KEF rdm 3 speakers bieden de mogelijkheid van bi wiring. Levert dit voordelen op of is het onzin? Achter de kef speakers zit nu een smal koperen bruggetje tussen de aansluitingen voor single wiring. Beste Robbert, Je zou het kunnen proberen, maar ik denk dat er meer winst voor je inzit als je de jumpers (de koperen bruggetjes) al zou vervangen voor korte stukjes speakerkabel. Welke kabel gebruik je nu? Als je daar wat van over hebt, kan je een stukje gebruiken van een paaar cm en hem inzetten als jumper. Kijk dan eens wat het doet. Mocht je bi-wire toch willen proberen, leen dan eerst een zelfde kabel die je nu hebt erbij en sluit hem dubbel aan. Dit voorkomt dure teleurstellingen! Met vr groet, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Technisch gezien schijnt het onzin te zijn: zoek op biwirering en je kan er hele berekeningen over terug vinden, die volgens mij onderbouwen dat het technisch gezien niets doet. Of het hoorbaar is, ik durf het niet te zeggen. Ik doe het zelf wel, heb het nog niet zonder geprobeerd. Nu heb ik een redelijke goedkope kabel omdat ik 20 meter nodig had, maar bij een dure kabel had ik het dus niet gedaan. Dus zelf proberen. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Wat Lestat zegt heb ik ook gedaan; stukkie blik ertussen uit en een stuk 2,5 kwadraat ertussen. Maar een extra set kabels aanschaffen? Neuh, ik geef m'n geld liever ergens anders aan uit. Ergens waar het duidelijker hoorbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Een van m'n luidspreker guru's zei altijd, "als een luidspreker 'ge-bi-wired' beter klinkt is het wisselfilter slecht ontworpen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Een van m'n luidspreker guru's zei altijd, "als een luidspreker 'ge-bi-wired' beter klinkt is het wisselfilter slecht ontworpen". Dan zitten in mijn Omega's slecht ontworpen filters.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Een van m'n luidspreker guru's zei altijd, "als een luidspreker 'ge-bi-wired' beter klinkt is het wisselfilter slecht ontworpen". Dan zitten in mijn Omega's slecht ontworpen filters.... Het punt is ook niet dat het ene slecht klinkt en het andere goed, maar dat het ene minder onecht klinkt dan het andere... Single wiring klinkt doorgaans echter (minder artificieel), alhoewel het artifici Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 over jou kan ik niet oordelen Is maar goed ook dacht ik zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Als je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Een van m'n luidspreker guru's zei altijd, "als een luidspreker 'ge-bi-wired' beter klinkt is het wisselfilter slecht ontworpen". Dan zitten in mijn Omega's slecht ontworpen filters.... Het punt is ook niet dat het ene slecht klinkt en het andere goed, maar dat het ene minder onecht klinkt dan het andere... Single wiring klinkt doorgaans echter (minder artificieel), alhoewel het artifici Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 CJWat zijn echt goede jumpers en waar zijn die te koop? Heeft het verder wel zin om single wiring een dubbele kabel te gebruiken? Wordt onder bi-wiring alleen het gebruik van 2 verschillende(AB)versterkeruitgangen bedoelt of ook een enkele luidspreker uitgang met dubbele bekabeling voor laag en hoog aan de luidspreker. Een recent experiment van mij (waarbij toevallig ook CJ gedeeltelijk aanwezig was) bracht aan het licht dat: * i.p.v. goede jumpers veel beter de interne bekabeling kan worden doorverbonden op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Zijn bijgeleverde vergulde jumpers altijd inferieur cq onbruikbaar. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Zijn bijgeleverde vergulde jumpers altijd inferieur cq onbruikbaar.Mvg Mark Waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Omdat ik meestal hoor dat mensen die meteen vervangen voor jumpers gemaakt van de zelfde kabel als de luidspreker kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Geeft dit effektief een ander geluid nl een stukje jumper van een andere kabel dan je LS kabel? ook al is het maar een 7 cm? Als ik het hier en daar goed begrijp, is men niet echt voor dubbel gebruik van een LS kabel ga het zelf eens testen door mn suprakabel eens dubbel aan te sluiten. ik zal wel genoodzaakt zijn om 1 deel te klemmen en 1 deel als banaante gebruiken; ja het klinkt raar en fantasierijk, i know het proberen waard od toch maar niet? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
wollie Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 over jou kan ik niet oordelen Is maar goed ook dacht ik zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Wanneer een andere luidsprekerkabel effect heeft, zullen 2 ipv 1 zeker ook effect hebben. In elk geval is je draaddoorsnede dubbel. Een nadeel van biwire k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Wanneer een andere luidsprekerkabel effect heeft, zullen 2 ipv 1 zeker ook effect hebben. In elk geval is je draaddoorsnede dubbel. Ja, maar dat heeft vanaf een bepaalde doorsnede geen effect meer natuurlijk. Een en ander is afhankelijk van de lengte van de kabel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Wanneer een andere luidsprekerkabel effect heeft, zullen 2 ipv 1 zeker ook effect hebben. In elk geval is je draaddoorsnede dubbel. Ja, maar dat heeft vanaf een bepaalde doorsnede geen effect meer natuurlijk. Een en ander is afhankelijk van de lengte van de kabel... Jawel hoor... te dik draad klinkt sloom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 9 mei 2007 Report Share Posted 9 mei 2007 Wanneer een andere luidsprekerkabel effect heeft, zullen 2 ipv 1 zeker ook effect hebben. In elk geval is je draaddoorsnede dubbel. Ja, maar dat heeft vanaf een bepaalde doorsnede geen effect meer natuurlijk. Een en ander is afhankelijk van de lengte van de kabel... Jawel hoor... te dik draad klinkt sloom... Ach ja, natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 mei 2007 Report Share Posted 10 mei 2007 CJ Wat zijn echt goede jumpers en waar zijn die te koop? Heeft het verder wel zin om single wiring een dubbele kabel te gebruiken? Wordt onder bi-wiring alleen het gebruik van 2 verschillende(AB)versterkeruitgangen bedoelt of ook een enkele luidspreker uitgang met dubbele bekabeling voor laag en hoog aan de luidspreker. Een recent experiment van mij (waarbij toevallig ook CJ gedeeltelijk aanwezig was) bracht aan het licht dat: * i.p.v. goede jumpers veel beter de interne bekabeling kan worden doorverbonden op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts