Hottentot Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Heeft iemand een idee wat voor een invloed microphonie op audio componenten en dan vooral weergave technisch kan hebben. Mvg Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Op welk component doel je, of is het algemeen? Ik heb wel eens meegamaakt dat het modem van mijn kabelmaatschappij een soort van seriematige toontjes gaf op een phonovoortrap. Een grote luidspreker die weing is afgeschermd heb ik ook al eens invloed horen hebben op de weergave van LP (het element pakte het signaal weer terug op) Niet om aan te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 7 mei 2007 Author Report Share Posted 7 mei 2007 Ik dacht zelf meer aan tussen de luidsprekers geplaatste versterker of cd-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Heeft iemand een idee wat voor een invloed microphonie op audio componenten en dan vooral weergave technisch kan hebben.Mvg Mark Apparaten met bewegende onderdelen (draaitafels, cd-spelers etc.) hebben baat bij een solide trillingsvrije opstelling. De weergave zal rustiger en doorzichtiger worden en het laag wordt strakker. Apparaten zonder bewegende onnderdelen (voor- en eindversterkers, buizenapparatuur, etc. etc.) kunnen hier ook baat bij hebben. Moeilijk te verklaren (iemand?) maar wel degelijk hoorbaar. Zet je set eens in een goed audio-rek en op spikes etc. Ik weet zeker dat je verschil hoort. Of bedoel je wat anders met microphonie? Groeten Paul Ik dacht zelf meer aan tussen de luidsprekers geplaatste versterker of cd-speler. Je komt een heel eind met het trillingsvrij opstellen (betontegels, audio-rek etc) maar je doet weinig tegen de trillingen door de lucht (het geluid direct tegen je set). Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 ik heb hier redelijk mee geexperimenteerd: - verzwaring op de kasten (let op ventilatie) - verzwaren koelribben eindversterker (idem). geeft hoorbare verbetering. het grootste effect kreeg ik bij koelribben kalmeren (kijk eens rond op de website van Goldmund). ergo: probeer het eens, en luister goed. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Microfonie kun je niet bestrijden door een trillingvrije opstelling. Het houdt in dat bijv bij een draaitafel het element in beweging wordt gebracht door de geluidsgolven uit de luidspreker box. Het is een soort rondzingen zoals bij microfoons. Hoe muurvast de draaitafel ook staat, microfonie wordt er niet door voorkomen. Voor de andere componenten speelt microfonie vrijwel geen rol, volgens mij, maar bij de plaatsing van een draaitafel t.o.v. de speakers is het beter om daar terdege rekening mee te houden want dat rondzingen beinvloedt de geluidskwaliteit behoorlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Vrijwel elk electronisch onderdeel produceert een heel klein signaaltje wanneer dit mechanisch wordt aangestoten. Vooral condensatoren zijn daar gevoelig voor. In luidsprekers zie je dan ook soms dat de filters worden ingegoten of minstens stevig worden ingekit. Dekkersj heeft geprobeerd e.e.a. aan te tonen, maar dat is hem niet gelukt. Toch komt van wel heel veel kanten dat het wel invloed heeft. Zelf merkte ik een behoorlijk groot verschil toen ik mijn kleine en uit dun materiaal opgebouwde rackje verving door een veel zwaarder. Alles klonk gewoon een stuk minder stresserig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 7 mei 2007 Author Report Share Posted 7 mei 2007 Vrijwel elk electronisch onderdeel produceert een heel klein signaaltje wanneer dit mechanisch wordt aangestoten. Vooral condensatoren zijn daar gevoelig voor. In luidsprekers zie je dan ook soms dat de filters worden ingegoten of minstens stevig worden ingekit. Dekkersj heeft geprobeerd e.e.a. aan te tonen, maar dat is hem niet gelukt. Toch komt van wel heel veel kanten dat het wel invloed heeft. Zelf merkte ik een behoorlijk groot verschil toen ik mijn kleine en uit dun materiaal opgebouwde rackje verving door een veel zwaarder. Alles klonk gewoon een stuk minder stresserig. Zou het van binnen met loodbitumen bekleden van een versterker in deze context kunnen helpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik zal het niet bestrijden maar microfonie is ( voor wat betreft huiskameraudio) wel gebonden aan het draaitafelgebeuren. Niet zo vreemd als je bedenkt wat een element doet: een trilling(modulatie) doorgeven. Geluidsgolven zijn immers ook trillingen en bij grote geluidsdruk zelfs hele flinke trillingen. Bij een verend opgehangen draaitafel is microfonie nog van veel grotere invloed uiteraard. In het topic "meesterlijk" heb ik er ook al eens naar verwezen. Tijdens de metingen (geluid uit) werden door het element de pratende stemmen in de kamer soms zodanig nauwkeurig opgepikt dat achteraf op de tape hoorbaar en verstaanbaar was wat er tijdens de meting gezegd werd.Ook bleek dit bij het ene of andere element/draaitafel zeer verschillend te kunnen uitpakken. Dat bij draaien op volle geluidsterkte er dan microfonie optreedt is niet zo verwonderlijk en dat dit niets bijdraagt aan een vervormingsvrije doorgifte van de groefmodulatie is ook klontjes. Dat electrische componenten ook gevoelig zijn voor trillingen (eigenlijk is er dan geen sprake van microfonie - dan worden de door het onderdeel opgewekte trillingen weer teruggebracht in het onderdeel) daarover heb ik geen oordeel. Maar het is niet microfonie in de zin zoals het woord bedoelt te zeggen. Ik kan mij wel voorstellen dat trillingen van buitenaf een ongewenste invloed hebben. Ik vraag mij af of een versterker bovenop een werkende drilboor zijn werk nog goed zal blijven doen. Edit; neem bijvoorbeeld een autoradio op een kasseienweg; de radio doet gewoon zijn werk (al zullen de luidsprekers het er beter van af brengen op een lekker stuk glad asfalt) Toch is die invloed van een beduidend lagere orde (en invloed) dan wanneer je kijkt naar microfonie bij draaitafels. JDekkers zal ongetwijfeld betogen dat bij de draaiende onderdelen van een CD-speler eventuele microfonie gecorrigeerd wordt door de foutcorrectie. Daar een versterker tenslotte niet is ontworpen om trillend zijn werk te doen zal het stevig opstellen van een versterker of tuner geen kwaad kunnen maar "een wereld van verschil" kan het toch haast niet opleveren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik zal het niet bestrijden maar microfonie is ( voor wat betreft huiskameraudio) wel gebonden aan het draaitafelgebeuren. ... daar zou ik, in sommige situaties, toch buizen voorversterkers aan toe willen voegen, in het bijzonder pre en prepre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik zal het niet bestrijden maar microfonie is ( voor wat betreft huiskameraudio) wel gebonden aan het draaitafelgebeuren. ... daar zou ik, in sommige situaties, toch buizen voorversterkers aan toe willen voegen, in het bijzonder pre en prepre. ik buig het hoofd......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Vrijwel elk electronisch onderdeel produceert een heel klein signaaltje wanneer dit mechanisch wordt aangestoten. Vooral condensatoren zijn daar gevoelig voor. In luidsprekers zie je dan ook soms dat de filters worden ingegoten of minstens stevig worden ingekit. Dekkersj heeft geprobeerd e.e.a. aan te tonen, maar dat is hem niet gelukt. Toch komt van wel heel veel kanten dat het wel invloed heeft. Zelf merkte ik een behoorlijk groot verschil toen ik mijn kleine en uit dun materiaal opgebouwde rackje verving door een veel zwaarder. Alles klonk gewoon een stuk minder stresserig. Zou het van binnen met loodbitumen bekleden van een versterker in deze context kunnen helpen? Persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen. Ik ben veel te bang dat door de warmte van de versterker het kleefmiddel loslaat en de loodbitumen op een printplaat komt te liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Persoonlijk zou ik hier niet aan beginnen. Ik ben veel te bang dat door de warmte van de versterker het kleefmiddel loslaat en de loodbitumen op een printplaat komt te liggen. Nou, dan wordt die toch ook lekker gedempd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Net als je bankrekening... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Hottentot, Het is genoemd, en wellicht heb je het ook al gevonden, maar hear de link naar mijn "onderzoek" naar vibraties. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik denk dat in het geval van 'overige' componenten microfonie ook een rol kan spelen. Een luidsprekerfilter maak (in een aantal gevallen) zelf ook geluid als er een muzieksignaal op komt te staan. Ik kan me voorstellen dat deze trillingen ook invloed hebben op het signaal dat de luidsprekerunit krijgt aangeboden. Als dergelijke trillingen invloed hebben zouden trillingen van buitenaf ook invloed op het filter kunnen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Ik denk dat in het geval van 'overige' componenten microfonie ook een rol kan spelen.Een luidsprekerfilter maak (in een aantal gevallen) zelf ook geluid als er een muzieksignaal op komt te staan. Ik kan me voorstellen dat deze trillingen ook invloed hebben op het signaal dat de luidsprekerunit krijgt aangeboden. Als dergelijke trillingen invloed hebben zouden trillingen van buitenaf ook invloed op het filter kunnen hebben. jij kunt het je misschioen voorstellen maar ik niet; kun je het iets nader toelichten? Zoals je het nu zegt kan ik er niets anders bij bedenken dan: geeft een lamp in een rijdende auto ander licht dan in een stilstaande? klinkt een koptelefoon anders wanneer je loopt dan wanneer je stilstaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 De gloeidraad van de lamp in een rijdende auto zal trillen. In theorie zal de lengte van de gloeidraad op zijn maximale amlitude iets langer zijn, de draad iets dunner, de weerstand iets hoger en de lichtopbrengst iets lager. Of je dat merkt door een verminderd zicht op de weg waag ik te betwijfelen, maar in theorie is er wel invloed. In de praktijk merk je wel als het tot extremen komt, de amplitude wordt te sterk en de gloeidraad breekt. Merk je dat dan nog niet door een verminderd zicht; dan merk je het wel door knipperende tegenliggers. Dat luidsprekerfilters zelf ook geluid kunnen maken zou je zelf kunnen constateren door ze af te sluiten met passende weerstanden en er een stevige versterker op te zetten. Met name spoelen en condensatoren die niet al te strak gewikkeld zijn kunnen blijkbaar 'rammelen' onder een wisselspanning. Hier wordt elektrische energie op een of andere manier omgezet in kinetische energie (trilling). Of deze trillingen of van buitenaf komende trillingen de werking van een spoel of condensator moduleert weet ik niet (een condensatormicrofoon werkt in ieder geval wel op dit principe). Vacu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 Hartelijk dank voor de uitleg; moet ik me bij dat geluid iets voorstellen van een soort zoemen? Voor zover ik me er nu een voorstelling van kan maken heb ik toch het idee dat het hoorbare effect vrij gering zal zijn en ik weet ook niet of dit nog onder de noemer microfonie valt. Wel kan ik me voorstellen dat het een van de redenen is waarom een luidsprekerbouwer het filter zeer stevig wil bevestigen, namelijk om rammelen en bijgeluiden te voorkomen. Microfonie gaat naar mijn idee altijd over geluidsgolven die een (ongewenst) effect hebben op de bron, een of andere vorm van terugkoppeling dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 mei 2007 Report Share Posted 7 mei 2007 ...moet ik me bij dat geluid iets voorstellen van een soort zoemen?Als je een muzieksignaal gebruikt kun je het geluid, wel sterk vervormt, duidelijk herkennen als muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Thel audio microphonie. Wel in het Duits. Maar zeker de moeite waard. Microphonie schijnt zowiezo in Dld veel meer te leven als bij onze amerikaanse forum genoten. Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Microfonie gaat naar mijn idee altijd over geluidsgolven die een (ongewenst) effect hebben op de bron, een of andere vorm van terugkoppeling dus. akoestische terugkoppeling. Kraus, bij jou experimenten met microphonie, zweeft de naald dan vrij in de ruimte of staat'ie op de plaat? Heb je beide situaties wel eens vergeleken? Om de draaitafel "volledig" akoestisch te ontkoppelen zul je hem onder een isolerende stolp moeten plaatsen. Die kan b.v. van speciaal isolerend 3-laags glas zijn. De lol van plaatjesdraaien vergaat je dan wel snel, loodzwaar zo'n stolp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 meesterlijk 353 hier stond het, eigenlijk hetzelfde als boven beschreven. Na het afspelen van een testtoon blijft de naald hangen in de lock-out groef. Dan is de microfonie het duidelijkst waarneembaar. Ook treedt het het duidelijkst op bij geveerde loopwerken. Ik heb dus het idee dat microfonie dus vooral een terugkoppeling is naar de kast en (niet onlogisch) veel minder naar het element. Staat de naald op de plaat dan pikt de naald dus ook de resonanties uit de kast/de arm/het rack op. Dat de naald in trilling wordt gebracht door microfonie, dat lijkt me onwaarschijnlijk, daarvoor is het oppervlak veel te gering maar microfonie is er ook wanneer de arm in de armsteun rust. Aan het echt er mee aan de slag gaan ben ik niet meer toegekomen, toen liep het topic vast. Laatst heb ik nog gemeten aan een hele mooie Linn LP12 maar vergeten om rond de draaitafel te gaan staan schreeuwen en achteraf op de tape ook niets meer gehoord van microfonie. Het is dus erg verschillend per set-up. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Inmiddels ook al weer enkele jaren geleden ben ik heftig in de weer geweest met MasterBase en allerlei andere manieren om trillingen en dus microfonie boven water te krijgen. Her resultaat hiervan is dat m'n speakers nog altijd op MasterBase staan, alhoewel ook een setje fraaie RVS schijven met een keramische kogel er inmiddels ingeslopen is. Dit laatste doet hetzelfde, kost echter tien keer zoveel, ziet er wel fraaier uit, datwel........ De effecten onder m'n versterkers - allen met buizen - zijn echter van zulk een aard dat ik hier inmiddels niets meer onder heb liggen, wel staan de eindbakken op een grote plaat, maar vooral om de kast niet te beschadigen. Met de CD speler ligt dit echter anders, hier blijken wel voordelen te halen middels demping, alhoewel MasterBase dan inderdaad wel enig effect heeft, is dit vervangen door een setje feet of silence van Solidtech, omdat hangend in deze dempers duidelijk meer rust in het geluidsbeeld onstaat, waardoor de resolutie lijkt toe te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 mei 2007 Report Share Posted 8 mei 2007 Hartelijk dank voor de uitleg; moet ik me bij dat geluid iets voorstellen van een soort zoemen?Voor zover ik me er nu een voorstelling van kan maken heb ik toch het idee dat het hoorbare effect vrij gering zal zijn en ik weet ook niet of dit nog onder de noemer microfonie valt. Wel kan ik me voorstellen dat het een van de redenen is waarom een luidsprekerbouwer het filter zeer stevig wil bevestigen, namelijk om rammelen en bijgeluiden te voorkomen. Microfonie gaat naar mijn idee altijd over geluidsgolven die een (ongewenst) effect hebben op de bron, een of andere vorm van terugkoppeling dus. Hallo Kraus, misschien dat dat zoemen wel plaatsvindt, je zult het echter nooit als zodanig waarnemen, de hoorbare effecten zijn eerder een verlies van resolutie, waardoor de weergave enigszins waziger wordt. Best een lastig fenomeen om te omschrijven. Bij de bouw van mijn versterkers ben ik hier een duidelijk geconfronteerd, had ik gebouwd, rekening houdend met de eigen speakers met een gevoeligheid van 96 dB, bleek er sprake te zijn van een lichte brom op een setje speakers van 105 db. Na nu de versterker ook hier stil te hebben gemaakt, bleek de weergave op de eigen speakers duidelijk vooruit te zijn gegaan, terwijl eerder geen enkel spoor van hoorbaar ongemak was gebleken. Om het verschil te beschrijven kom je dan met de bekende verschijnselen als een diepere achtergrond, een toename van de ruimtelijke informatie - zelfs bij een studio opname blijkt de ruimte beter hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts